Gå til innhold

Befølt av en lege for mange år siden...

Anbefalte innlegg

Skrevet

For 17-18 år siden ble jeg befølt på brystene av en lege. Det var absolutt ingen tvil om at han gjorde et overtramp. Jeg skulle få en legeerklæring pga en jobb jeg skulle ha. Han var i ferd med å sjekke ryggen min og da plutselig dro han ned bh-en min. I det han gjorde det sa han: "hvor ofte sjekker du brystene dine?" Og så begynte han å sjekke ene brystet mitt. Jeg var da bare 22 år. Jeg dro opp bh-en og han gjentok det samme en gang til og virka litt irritert. Han ga seg da jeg sa at jeg vil helst sjekke brystene mine selv! 

Da det skjedde prøvde jeg å kontakte fylkeslegen i Østfold siden dette skjedde mens jeg bodde i Rygge kommune. Jeg fikk ikke respons på henvendelsen min jeg sendte via mail. Jeg var dessverre ung og veldig usikker og tok det som et signal på at dette skulle jeg ikke bry meg om. Men nå så mange år etter føler jeg at jeg har lyst til å få meldt dette til fylkeslegen, uten å gi meg! Er det for mange år siden? Jeg har sjekket og søren meg er denne mannen i jobb enda. Han må være over pensjonsalder. Blir helt kvalm av å se på bildet av han. Han var også aldeles ekkel hele tiden jeg hadde han som fastlege. Han spurte om jeg ikke skulle ta gynekologisk undersøkelse snart. Da jeg sa at det ville jeg ikke gjøre hos han, men hos en kvinnelig gynekolog da ble han sur. Han sa at det er flaut for han som lege å søke noen til spesialist BARE for en gynekologisk undersøkelse. Æsj for en ekkel mann. Jeg var så dum at jeg hadde denne mannen som fastlege i over 2 år. 

Noen vits å ta tak i dette nå? Jeg har ikke lyst han skal slippe unna. Noe sier meg at han har gjort dette med flere. 

Anonymkode: cb8f2...755

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kødder du?

Anonymkode: 56836...ce6

• Liker 2
Skrevet

Det er 17-18 år siden. Det er dessverre alt for store muligheter for at du husker feil. La det gå. 

Anonymkode: 98558...329

• Liker 6
Skrevet

Du skal ikke gjøre en dritt. Han sjekket brystene dine for kuler og kun det. Ergo gjorde han jobben sin

Anonymkode: e08a8...887

• Liker 3
Skrevet

Det kan ikke være at du over årene har hengt deg litt opp i dette? At det er litt som historien om fisken etter en fisketur bare blir større og større hver gang man forteller den? 

• Liker 2
Skrevet

Det der så overhodet ikke greit ut nei! Vet ikke om du kan varsle så mange år etter, men som du skriver så kan det jo ha skjedd med andre også. Skjønner utrolig godt at du vil gjøre noe da! Fy, for en opplevelse! 

Skrevet

Og dere som bagatelliserer dette : ingen lege drar bhen av en ung jente uten å fortelle hva han vil gjøre først! Vær så snill! Dessuten er det heller ikke vanlig å sjekke brystene i den alderen. Er dere helt snåle eller? 

• Liker 9
Skrevet

Har ikke noe for seg å rapportere inn dette nå, så lenge etterpå

• Liker 1
Skrevet

Hm.. For en  ekkel gris han var! Synd at du ikke anmeldte denne før, nå blir denne saken mest sannsynlig henlagt fordi det er så lenge siden.. Kom deg videre

Skrevet

Jeg måtte også få brystene "befølt" når jeg var på undersøkelse i forbindelse med en jobb (jeg var vel 19 år da). Dette var en kvinnelig lege. Har aldri tenkt at dette var noe unormalt.

Anonymkode: d9eac...120

• Liker 2
Skrevet

Jeg har opplevd det samme (men må være en annen lege siden jeg bor på vestlandet....) 20 år, ikke vant til å gå til legen, trodde det var vanlig at legen sjekket brystene for kreftsvulster.... Så jeg reagerte vel ikke så veldig på det den gangen, inntil jeg fikk ny lege som fortalte meg at det IKKE var vanlig. For meg har det ingen hensikt å gjøre noe med det, 20 år etter, ikke var jeg så veldig plaget av det den gangen heller all den tid jeg trodde det skulle være sånn - så jeg skriver det av som en erfaring i livets bok. 

Klarer du å se forbi det, så gjør det. Det vil kreve mye tid og krefter av deg å gå videre med dette nå, så mange år etter, så vurder kraftig om det er verdt det. 

Skrevet

Oi, her var det mye victim blaming. Dette er jo slettes ikke greit. Man sjekker ikke brystene ved en ryggundersøkelse. Det er heller ingen grunn til å sjekke brystene til en 22 år gammel kvinne med mindre kvinnen selv kommer med noe i det området som må undersøkes (noe som i seg selv er veldig, veldig uvanlig). 

Anonymkode: 6bbd3...3b6

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Oi, her var det mye victim blaming. Dette er jo slettes ikke greit. Man sjekker ikke brystene ved en ryggundersøkelse. Det er heller ingen grunn til å sjekke brystene til en 22 år gammel kvinne med mindre kvinnen selv kommer med noe i det området som må undersøkes (noe som i seg selv er veldig, veldig uvanlig). 

Hun er 40 år nå da, og det er veldig lenge siden. Hukommelsen skal ingen av oss stole på, for minner forandrer seg bittelitt hver eneste gang vi henter de frem. Hun har bare et minne om dette, og hun var tenåring. Så det er ikke victim blaming. Det er bare det at hun har bare sin egen hukommelse å støtte seg på. Hva om hun tar feil? 

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker said:

Da det skjedde prøvde jeg å kontakte fylkeslegen i Østfold siden dette skjedde mens jeg bodde i Rygge kommune. Jeg fikk ikke respons på henvendelsen min jeg sendte via mail. Jeg var dessverre ung og veldig usikker og tok det som et signal på at dette skulle jeg ikke bry meg om. Men nå så mange år etter føler jeg at jeg har lyst til å få meldt dette til fylkeslegen, uten å gi meg! Er det for mange år siden? Jeg har sjekket og søren meg er denne mannen i jobb enda. Han må være over pensjonsalder. Blir helt kvalm av å se på bildet av han. Han var også aldeles ekkel hele tiden jeg hadde han som fastlege. Han spurte om jeg ikke skulle ta gynekologisk undersøkelse snart. Da jeg sa at det ville jeg ikke gjøre hos han, men hos en kvinnelig gynekolog da ble han sur. Han sa at det er flaut for han som lege å søke noen til spesialist BARE for en gynekologisk undersøkelse. Æsj for en ekkel mann. Jeg var så dum at jeg hadde denne mannen som fastlege i over 2 år. 

Noen vits å ta tak i dette nå? Jeg har ikke lyst han skal slippe unna. Noe sier meg at han har gjort dette med flere. 

Anonymkode: cb8f2...755

Kan ikke svare på det du spør om. Men det burde i hvert fall være mulig å klage på fylkeslegen. Der har du jo dokumentasjonen, det blir jo automatisk lagret kopier av all mail man sender så du kan jo dokumentere at de ikke fulgte opp henvendelsen din om lege som befølte deg. 

Anonymkode: 3bc18...13b

• Liker 2
Skrevet

Du kan selvføgellig forsøke å melde det til fylkeslegen, men helt ærlig kommer du neppe særlig langt. Hvorfor har du nå, etter 18 blitt bekymret for at han har gjort dette mot andre? 

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, floram skrev:

Hun er 40 år nå da, og det er veldig lenge siden. Hukommelsen skal ingen av oss stole på, for minner forandrer seg bittelitt hver eneste gang vi henter de frem. Hun har bare et minne om dette, og hun var tenåring. Så det er ikke victim blaming. Det er bare det at hun har bare sin egen hukommelse å støtte seg på. Hva om hun tar feil? 

Man er ikke tenåring når en er 22. Mer du leste feil kanskje? Det skulle en ihverfall tro. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, SoWhat? skrev:

Man er ikke tenåring når en er 22. Mer du leste feil kanskje? Det skulle en ihverfall tro. 

Du har helt rett, jeg leste feil. Jeg beklager. 

Skrevet
13 minutter siden, floram skrev:

Hva om hun ikke tar feil? 

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva om hun ikke tar feil? 

Hvordan skal hun bevise det? 

Skrevet
7 minutter siden, The Kitten skrev:

Du kan selvføgellig forsøke å melde det til fylkeslegen, men helt ærlig kommer du neppe særlig langt. Hvorfor har du nå, etter 18 blitt bekymret for at han har gjort dette mot andre? 

Det er jo ganske klassisk at slike saker kommer frem i lyset etter så mange år. Det er jo ikke bare de andre som kan være involvert som er tema i denne saken. Det skjedde jo først og fremst med TS selv, noe som er mest avgjørende for hvordan det har blitt håndtert. Hun følte jo seg tross alt avvist som 22-åring da hun først forsøkte å ta kontakt angående overtrampet. Det kan være at det er først nå hun har ønsket å ta tak i det igjen. Det siste blir bare spekulasjon fra min side. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...