Gå til innhold

Huseier vil ikke kontakte elektriker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jordfeilbryter på bad har slått ut for 2. gang, etter flere brudd på badets strømkrets over helgen som var. 

Vaktmester var her ved første jordfeil, og "fiksa" det, men anbefalte elektriker dersom det skulle skje igjen. Han er jo ikke faglært innen elektro, og det var tydelig at det var mye gjetting inne i bildet fra hans side. 

Nå vil huseier at vaktmester "fikser" dette igjen. Jeg føler meg ikke trygg. Kan ikke dette være farlig? Vi har barn, og jeg tør jo ikke la de være der inne. Redd for støt. Men bad må de jo bruke. 

Huseier har historie for å ville bruke et absolutt minimum av utgifter på leiligheten. Føler meg utrygg. 

Anonymkode: cab14...cdc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva mener du med brudd på strømkretsen? Er det i tillegg til jordfeilen? 

Skrevet

Beklager formuleringsfeil, ikke helt mitt felt. Sikringen til bad har slått seg av flere ganger ila helg, og til slutt slo jordfeilbryteren ut. Den lar seg ikke "flippes opp igjen" på vanlig vis. 

Gjest Blondie65
Skrevet

Herregud.

SELVSAGT skal dette fikses av faglært elektriker. Du får be vaktmesteren forklare husvert at skal man tjene penger på utleie så må man også holde bolig i forskriftsmessig stand. Du kan jo tilby deg å skaffe elektriker mot fratrekk i husleie eller eventuelt at regningen for arbeidet går til husvert.

Hadde huseier foreslått en gang til at dette skal "juksefikses" midlertidig av en vaktmester som selv sier han mangler kompetansen hadde jeg svart at du anser det som en mangel at badet har strømfeil som gjør at dette skjer igjen og igjen. Mangel håndteres etter vilkårene i husleieloven med utbedringsfrist eller heving av leiekontrakt hvis ikke det fikses. 

Skrevet

Jordfeil på bad er noe av det farligste som finnes når det gjelder strøm og bolig. I værste konsekvens kan man få støt og hjertestans mens man dusjer. 1 gang kan være en tilfeldighet. 2 ganger er ikke en tilfeldighet.

Få tak i en elektriker straks. Får ikke huseier ut fingeren bør du, for din egen sikkerhet, kontakte elektriker på eget initiativ og evt holde av et beløp tilsvarende regningen til elektrikeren.

Anonymkode: 369af...754

• Liker 11
  • Hjerte 1
Skrevet

Mld til huseier:

'Det må komme en elektriker hit i dag for å fikse problemet. Om jeg ikke har fått bekreftelse på dette innen kl 12 i dag, ringer jeg en selv. Regningen sendes til deg, eller så legger jeg ut og trekker det fra neste husleie.'

• Liker 12
Skrevet
12 timer siden, solmåneogstjerner skrev:

Mld til huseier:

'Det må komme en elektriker hit i dag for å fikse problemet. Om jeg ikke har fått bekreftelse på dette innen kl 12 i dag, ringer jeg en selv. Regningen sendes til deg, eller så legger jeg ut og trekker det fra neste husleie.'

Hei, og takk for svar! Jeg er helt enig. Dette var det jeg også tenkte at jeg burde gjøre. Men blir så usikker.

I dag kom vaktmester. Han sier det er sannsynligvis varmekablene som er problemet, noe borettslagets forsikring dekker. 

Men det er 4 uker ventetid til det eneste firmaet i byen som kan dette kan komme. I mellomtiden sitter vi uten varme på bad, men resten av anlegget "fungerer". Men vi VET jo ikke at det er kablene. Kan jo være vaskemaskinen? Noe annet? Vaktmester synser jo bare ut ifra erfaring, men er ikke fagmann. 

Da jeg luftet bekymringene mine om at dette kunne være farlig og gi støt/forårsake brann sier han bare: "skal du få støt må du jo stå å dusje med skjøteledninga i hånda!“ og virket som om han mente at det var det villeste fantasifulle han hadde hørt på lenge. 

Ringte etter dette til elektrikerfirma, og de virka til å ta det med knusende ro. Sa at så lenge jordfeilbryteren faktisk slo ut, var det ingen fare. Anbefalte å teste selv med å skru av og på forskjellige apparater.

Bestiller elektriker til å komme og feilsøke, så jeg får ro i sjela, men usikker på om dette er noe jeg kan kreve dekket av eier?

• Liker 1
Skrevet
16 timer siden, Blondie65 skrev:

Herregud.

SELVSAGT skal dette fikses av faglært elektriker. Du får be vaktmesteren forklare husvert at skal man tjene penger på utleie så må man også holde bolig i forskriftsmessig stand. Du kan jo tilby deg å skaffe elektriker mot fratrekk i husleie eller eventuelt at regningen for arbeidet går til husvert.

Hadde huseier foreslått en gang til at dette skal "juksefikses" midlertidig av en vaktmester som selv sier han mangler kompetansen hadde jeg svart at du anser det som en mangel at badet har strømfeil som gjør at dette skjer igjen og igjen. Mangel håndteres etter vilkårene i husleieloven med utbedringsfrist eller heving av leiekontrakt hvis ikke det fikses. 

Takk for svar. Helt enig med deg. Vi la bare en bitter konflikt med utleier bak oss for kun 3 uker siden, så tenkte jeg skulle forsøke å trå litt varsomt. Blir så sliten av det. Men denne utleieren har tydeligvis ingen skrupler og mangler tydelig respekt for liv/helse til leietakeren, så helt enig i at dette kan vi ikke bare finne oss i. 

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jordfeil på bad er noe av det farligste som finnes når det gjelder strøm og bolig. I værste konsekvens kan man få støt og hjertestans mens man dusjer. 1 gang kan være en tilfeldighet. 2 ganger er ikke en tilfeldighet.

Få tak i en elektriker straks. Får ikke huseier ut fingeren bør du, for din egen sikkerhet, kontakte elektriker på eget initiativ og evt holde av et beløp tilsvarende regningen til elektrikeren.

Anonymkode: 369af...754

Fikk bare et helt annet inntrykk da jeg ringte elektrikerfirma i dag 🤔 de tok det helt med ro og anbefalte at jeg skrudde på og av apparater selv for å sjekke hvilket av apparatene det kunne være 🤔 

Skal ringe flere firmaer i morgen, og uansett få inn elektriker for egen sjelefred. 

Skrevet

Poenget her er vel egentlig at du må kontakte autoriserte fagfolk for å få en vurdering, som du forsåvidt har gjort. Om du har snakket med noen som virkelig kan dette så ville jeg stolt på det sånn halvveis. Ring gjerne et annet firma også. 

Uansett så er det lenge å være uten varme på badet i fire uker i den kaldeste tiden av året. Skjønner ikke helt hvorfor det er så lang ventetid, er det et så spesielt anlegg at 'ingen' kan det? Det høres rart ut. 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hei, og takk for svar! Jeg er helt enig. Dette var det jeg også tenkte at jeg burde gjøre. Men blir så usikker.

I dag kom vaktmester. Han sier det er sannsynligvis varmekablene som er problemet, noe borettslagets forsikring dekker. 

Men det er 4 uker ventetid til det eneste firmaet i byen som kan dette kan komme. I mellomtiden sitter vi uten varme på bad, men resten av anlegget "fungerer". Men vi VET jo ikke at det er kablene. Kan jo være vaskemaskinen? Noe annet? Vaktmester synser jo bare ut ifra erfaring, men er ikke fagmann. 

Da jeg luftet bekymringene mine om at dette kunne være farlig og gi støt/forårsake brann sier han bare: "skal du få støt må du jo stå å dusje med skjøteledninga i hånda!“ og virket som om han mente at det var det villeste fantasifulle han hadde hørt på lenge. 

Ringte etter dette til elektrikerfirma, og de virka til å ta det med knusende ro. Sa at så lenge jordfeilbryteren faktisk slo ut, var det ingen fare. Anbefalte å teste selv med å skru av og på forskjellige apparater.

Bestiller elektriker til å komme og feilsøke, så jeg får ro i sjela, men usikker på om dette er noe jeg kan kreve dekket av eier?

Det som er uthevet av det han har sagt er jo tvert ut løgn. En kammerat av meg driver med utleie. Der var det også feil på badet, resultatet ble at de måtte grave seg ned på vannledningen inn til huset, og *jordet* det derifra.

Dette høres jalla ut

Anonymkode: 49778...312

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fikk bare et helt annet inntrykk da jeg ringte elektrikerfirma i dag 🤔 de tok det helt med ro og anbefalte at jeg skrudde på og av apparater selv for å sjekke hvilket av apparatene det kunne være 🤔 

Skal ringe flere firmaer i morgen, og uansett få inn elektriker for egen sjelefred. 

Det er ikke sikkert at det er så dumt å gjøre dette også.

En annen ting du kan sjekke er om sikringen til den kursen som stadig ryker er varm. Er den det tyder det på overbelastning. Da er den for svak til det bruket den har.

Skrevet

Ts her.

Helt enig i at det er litt jalla. Utleier har som sagt historie for ikke å ta ansvar for helt opplagte ting. Men det hele er spesielt betenkelig når hen til og med risikerer sikkerhet på vegne av leietakerne, for å spare noen lapper på en enkel feilsøking. 

I går leste jeg på nettsidene til alle de store kraftselskapene, og på samtlige står det at jordfeil må tas svært alvorlig, og at det eneste ansvarlige å gjøre er å kontakte autorisert elektriker. 

https://www.hafslundnett.no/artikler/strømbrudd-feil/jordfeil/zkTwxVlqLIuS6syS6GU6G

Har nå sendt mail til utleier, om at om hen ikke kontakter elektriker innen kl 15 i dag, anser vi det som kontraktsbrudd, og kommer selv til å kontakte elektriker (og avkreve hen for beløpet). 

• Liker 1
Skrevet

Høres omtrent ut som han jeg leide av, helt ubrukelig kar og måtte mase mye før noe skjedde. Endte opp med å true om å holde tilbake leie, da tok det plutselig ikke mange dagene før alt var i orden. 

Skrevet
6 timer siden, solmåneogstjerner skrev:

Poenget her er vel egentlig at du må kontakte autoriserte fagfolk for å få en vurdering, som du forsåvidt har gjort. Om du har snakket med noen som virkelig kan dette så ville jeg stolt på det sånn halvveis. Ring gjerne et annet firma også. 

Uansett så er det lenge å være uten varme på badet i fire uker i den kaldeste tiden av året. Skjønner ikke helt hvorfor det er så lang ventetid, er det et så spesielt anlegg at 'ingen' kan det? Det høres rart ut. 

Ts her. Dette med firmaet har jeg sjekket opp, og av grunner jeg ikke forstår, har dette firmaet tydeligvis nærmest monopol på kompetanse på dette. Veldig rart, men elektrikerfirmaet jeg snakka med sa at alle som har dette problemet må tydelig vis stille seg pent i kø i 4 uker 🤔 og dette er Oslo 🤔🤔

Helt enig at det er lenge å være uten varme, men vi har dratt en sånn ovn på hjul inn med skjøteledning fra gangen enn så lenge. Men absolutt kjedelig med kaldt steingulv. 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her.

Helt enig i at det er litt jalla. Utleier har som sagt historie for ikke å ta ansvar for helt opplagte ting. Men det hele er spesielt betenkelig når hen til og med risikerer sikkerhet på vegne av leietakerne, for å spare noen lapper på en enkel feilsøking. 

I går leste jeg på nettsidene til alle de store kraftselskapene, og på samtlige står det at jordfeil må tas svært alvorlig, og at det eneste ansvarlige å gjøre er å kontakte autorisert elektriker. 

https://www.hafslundnett.no/artikler/strømbrudd-feil/jordfeil/zkTwxVlqLIuS6syS6GU6G

Har nå sendt mail til utleier, om at om hen ikke kontakter elektriker innen kl 15 i dag, anser vi det som kontraktsbrudd, og kommer selv til å kontakte elektriker (og avkreve hen for beløpet). 

Du har jo selv risikert sikkerheten til dine egne barn, når du enda ikke har fått elektriker til å komme og se på dette.. For å spare noen lapper.. Det hadde jeg aldri våget!! 

Anonymkode: 58f38...6fe

Skrevet

PS:

og som utleier hadde jeg ikke vært interessert i å dekke kostnadene til borettslaget. Dere får pent vente i 4 uker. Det er ikke akkurat en menneskerett å ha varmekabler på badet. 

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, Sofus21 skrev:

Høres omtrent ut som han jeg leide av, helt ubrukelig kar og måtte mase mye før noe skjedde. Endte opp med å true om å holde tilbake leie, da tok det plutselig ikke mange dagene før alt var i orden. 

Vi har tidligere gjort det samme, men Utleiemegleren står som mellommann og gjør alt i sin makt for å hjelpe eier i å bryte loven og kontrakt 🙄 er veldig fortvilende. Da vi flytta inn her var det ikke vaska, og eneste fokus til Utleiemegleren var hvordan eier kunne slippe billigst mulig unna. 

I den prosessen ville vi holde tilbake husleie og konferere advokat vi kjenner godt. Problemet er at man ikke bare kan la være å betale deler av husleie, da står man finansielt ansvarlig selv. Man må opprette depositumskonto, betale leie som normalt, og skrive inn klage og betale saksomkostninger til Husleietvistutvalget. Og etter dom fra dem etter ca 3 mnd behandlingstid, kan man da få rett på de depositere pengene.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har jo selv risikert sikkerheten til dine egne barn, når du enda ikke har fått elektriker til å komme og se på dette.. For å spare noen lapper.. Det hadde jeg aldri våget!! 

Vi har skrudd av strømmen på badet. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

PS:

og som utleier hadde jeg ikke vært interessert i å dekke kostnadene til borettslaget. Dere får pent vente i 4 uker. Det er ikke akkurat en menneskerett å ha varmekabler på badet. 

Men det er ikke sikkert at dette skyldes varmekablene. Skal vi bare ta den sjansen i 4 uker? Evt. fortsette å leve som vi gjør nå, uten strøm på badet. Har dratt inn lampe og ovn fra gangen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...