AnonymBruker Skrevet 12. desember 2018 #1 Skrevet 12. desember 2018 Etter klassens juleavslutning, da jeg fikk se alle jentene på rekke og rad, begynte jeg å bli litt småbekymret for min datter på 8 (snart 9). Alle andre jentene er flate som pannekaker, mens min datter har altså begynt å få antydning til bryster. Bare små utstikkere, men såpass mye at det vises når hun har pologenser/ulltrøye. Jeg har jo sett det hjemme når hun dusjer, men tenkt at dette var noe som kanskje mange jenter begynte å få antydning til på denne alderen. Men det er det helt tydelig IKKE, sammenlignet med 30 andre jenter på trinnet i tynne ulltrøyer. Hun er høy for alderen, men ingen tegn på at puberteten skal komme allerede nå. Selv var jeg sen med å komme i puberteten, var sikkert 15 år... Når jeg googler ser jeg at det kan være vanlig blant enkelte andre etnisiteter, som er tidligere ute enn her oppe i nord, men min datter er etnisk norsk. Er dette noe å ta på vei for, eller kan jeg slappe av? Erfaringer? Anonymkode: 0ca9d...ed3
SoWhat? Skrevet 12. desember 2018 #2 Skrevet 12. desember 2018 Ta på vei for? Hva mener du med det? 3
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 12. desember 2018 #3 Skrevet 12. desember 2018 Hvis hun får mensen før fylte 9 år, så ville jeg dratt til legen for en undersøkelse. Ellers tror jeg du kan slappe helt av. Puberteten inntreffer vanligvis mellom 9-17 års alder.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2018 #4 Skrevet 12. desember 2018 Det er nok ganske vanlig. Fikk selv menstruasjon når jeg var 9 og bryster begynte en god stund før dette igjen. Noen må jo være først. Anonymkode: b43e7...094 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2018 #5 Skrevet 12. desember 2018 Håper virkelig at pupper og mensen ikke kommer samtidig.... At det blir mange år til! Jeg vil at hun skal vokse mye mer først! Det sies jo at man slutter å vokse i høyden litt etter man begynner å menstruere. Kanskje vi bør ha "mens-praten" allerede, da, i tilfelle det skulle komme så tidlig. Var ikke helt mentalt forberedt på dette. Anonymkode: 0ca9d...ed3 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2018 #6 Skrevet 12. desember 2018 Jeg er mann og kom i puberteten som 9-åring. Gikk helt fint for meg. Noen er bare veldig tidlig ute. Anonymkode: 58346...7e3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2018 #7 Skrevet 12. desember 2018 Det er innafor normalen at de er ned i 9-årsalderen når de begynner å komme i puberteten nå. Er de yngre vil legen gjerne undersøke barnet. Selv om puppene så vidt begynner å vokse, eller de får litt hår under armene, kan mensen være (minst) et par år unna. Du trenger ikke bekymre deg, men det er uansett fint å snakke med barnet om det for å berolige henne. Anonymkode: c7219...da4 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2018 #8 Skrevet 12. desember 2018 Jeg startet å utvikle bryster 3/4 klasse. Gråtende fortalte jeg min mor om de smertefulle klumpene i brystet. Helt fra meg, trodde jeg skulle dø. Mensen dukker opp i 5/6 klasse. Anonymkode: 043ac...b42 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2018 #9 Skrevet 12. desember 2018 Ikke gjør dette til noe det ikke er: et problem. Hun er helt normal, bare blant de tidligste. Anonymkode: 1917b...cc0 7
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2018 #10 Skrevet 12. desember 2018 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Etter klassens juleavslutning, da jeg fikk se alle jentene på rekke og rad, begynte jeg å bli litt småbekymret for min datter på 8 (snart 9). Alle andre jentene er flate som pannekaker, mens min datter har altså begynt å få antydning til bryster. Bare små utstikkere, men såpass mye at det vises når hun har pologenser/ulltrøye. Jeg har jo sett det hjemme når hun dusjer, men tenkt at dette var noe som kanskje mange jenter begynte å få antydning til på denne alderen. Men det er det helt tydelig IKKE, sammenlignet med 30 andre jenter på trinnet i tynne ulltrøyer. Hun er høy for alderen, men ingen tegn på at puberteten skal komme allerede nå. Selv var jeg sen med å komme i puberteten, var sikkert 15 år... Når jeg googler ser jeg at det kan være vanlig blant enkelte andre etnisiteter, som er tidligere ute enn her oppe i nord, men min datter er etnisk norsk. Er dette noe å ta på vei for, eller kan jeg slappe av? Erfaringer? Anonymkode: 0ca9d...ed3 Det er innafor normalen, men det skader aldri å snakke med helsesøster om det hvis du syns det er vanskelig. Det kan absolutt være hardt om å være den første i klassen som får pupper osv, så det er jo veldig fint om du som mamma føler deg trygg på hvordan du skal takle det🙂 Anonymkode: f3799...f5e 1
skruf Skrevet 12. desember 2018 #11 Skrevet 12. desember 2018 Enkelte kommer tidlig i puberteten, mens andre kommer seint i puberteten Niesen min var bare 10 år da hun fikk mensen, broren min fikk litt småpanikk og kom hit siden det var seint en søndagskveld (han er alenefar) og hadde naturlig nok ikke bind i hus siden han ikke hadde tenkt tanken at jenta skulle få mens i så ung alder Jeg tror ikke det stemmer helt det med at man slutter å vokse etter at man får mensen. Datteren min var 13 år da den dukket opp, og på de to årene som har gått siden da så har hun vokst 10cm til, og ser ut til at hun fortsatt strekker seg. Men det kan være greit å ta praten med henne og passe på å ha bind i hus (i tilfelle du selv bare bruker tamponger). Ville også vurdert å kjøpt inn sånne bomullsbh-topper i tilfelle hun har lyst å bruke det. De trenger jo ikke bh når brystene begynner å utvikle seg, men det kan være ømt og ubehagelig. Døtrene mine ønsket begge å bruke av disse toppene da de begynte å utvikle seg, både pga det var mere behagelig og pga de følte bhtoppene skjulte brystene litt hvis de gikk i trange topper eller singleter. 5
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2018 #12 Skrevet 12. desember 2018 Var 9 år da det begynte sånn med meg og, fikk mensen som 11 åring og da var alt annet på plass. Anonymkode: a7687...6b1 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2018 #13 Skrevet 12. desember 2018 Jeg begynte å få hår under armene, pupper osv da jeg var 9 år, fikk ikke mensen før jeg var 14 år da Anonymkode: c1009...365 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2018 #14 Skrevet 12. desember 2018 Noen kommer tidligere i puberteten enn andre. Ei venninne fikk mensen i 4.klasse og hadde større pupper da enn jeg har nå Anonymkode: 1a4f3...f10
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #15 Skrevet 3. januar 2019 Ikke noe unormalt, Mye tidligere utviklet idag enn for 10-20-30 år siden. Eldste min fikk pupper og hår når hun var 10, yngste var 9. Begge her var tidlig ute med pupper og hår, men mensen tok noen år ekstra. Utsnitt fra en artikkel: Når skjer det? Puberteten inntreffer på forskjellig tid og på forskjellig måte fra person til person. Det skjer vanligvis litt tidligere hos jenter enn hos gutter. Det begynner vanligvis et sted mellom 9 og 15 år. Det kan bety at to venner på samme alder kan ha kommet veldig ulikt i pubertetsutvikling. En kan faktisk være helt ferdig utviklet før en annen starter. Kanskje er det litt vanskelig å være av de første, og frustrerende å være av de siste. Noen syns det starter for tidlig, noen syns det starter for sent. Puberteten, når den starter og hvor langt den har kommet i forhold til hvor langt andre har kommet, kan også påvirke selvfølelsen og forholdet til andre en del. Anonymkode: ca605...9bc
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #16 Skrevet 3. januar 2019 Jeg vet ikke om det gjelder jenta di, men overvekt hos barn skal visst medføre at de kommer tidligere i puberteten. Anonymkode: 3f08f...7cd 3
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #17 Skrevet 3. januar 2019 På 12.12.2018 den 15.15, AnonymBruker skrev: Håper virkelig at pupper og mensen ikke kommer samtidig.... At det blir mange år til! Jeg vil at hun skal vokse mye mer først! Det sies jo at man slutter å vokse i høyden litt etter man begynner å menstruere. Kanskje vi bør ha "mens-praten" allerede, da, i tilfelle det skulle komme så tidlig. Var ikke helt mentalt forberedt på dette. Anonymkode: 0ca9d...ed3 Menspraten burde man starte MYE tidligere. Jenta mi er fire og har sett Kroppen med Trond Viggo Torgersen, den magiske kroppen på NRK super, Det var en gang et menneske osv. Hun vet anatomiske betegnelser og grunnleggende funksjoner på både indre og ytre kjønnsorganer, inkl hva som skjer med både befrukta og ubefrukta egg. Hun vet hva en menskopp er og hvordan man bruker bind. Vi har snakket i flere år om grenser, min kropp/din kropp, hvordan barn blir til osv, selvsagt på hennes nivå. Vi har lest bøker om dette. Ingenting av dette er mer tabu enn å snakke om fordøyelse av mat eller hvordan vi puster, fordi vi startet så fort hun fikk begrepsforståelse og har tatt det gradvis etterhvert som hun har hatt spørsmål. Jeg var veldig klar på at jeg ikke skulle gjøre som mine foreldre, der jeg fikk sjokk da jeg fikk mensen og alt de sa om sex var "ikke gjør noe dumt". Det er mye uro og dårlige avgjørelser jeg kunne unngått hvis jeg hadde hatt en åpen dialog med trygge voksne. Ta praten idag! Anonymkode: 98520...8ec 5
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 3. januar 2019 #18 Skrevet 3. januar 2019 Mange jenter får "pupper" hvis de er litt overvektige, altså, det er ikke ordentlige pupper, bare fett. Hvis datteren din er litt godt i stand kan det bare være dette. "Ekte" pupper vil være harde og ømme. Overvekt øker også sjansen for tidlig pubertet. Ellers er 9 år grensa for tidlig pubertet. Når ei jente får menstruasjon blir lengdeveksten bremset en god del, selvsagt med mange individuelle variasjoner, men ei jente kan ikke regne med å vokse noe særlig mer enn 10 cm etter første menstruasjon.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #19 Skrevet 4. januar 2019 Jeg fikk antyning til pupper når jeg var 9/10 tror jeg. Fikk mensen når jeg var 13. Etter å ha sett bilder av meg med de andre jentene på trinnet, hadde de det også. Veldig normalt! Anonymkode: 81225...217
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #20 Skrevet 4. januar 2019 Min jente er akkurat blitt 9 år, og fått en pupp! 😄 Hun er forferdelig tynn, og har strekt seg mye i lengden siste halvåret. Så har hun fått en "knopp". Hun synes det er plagsomt, og ser rart ut. Håper mensen er mange år unna. Anonymkode: 76f8c...ef7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå