Gå til innhold

Reise vekk i julen. Gran Canaria eller ski og snø?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I julen er det kun meg og min sønn som er sammen. Resten av familien er enten bortreist eller på jobb. Jeg er redd det blir en trist jul for ham om det kun er oss to, så derfor vurderer jeg nå at vi reise vekk i julen.

Har sett litt på turer til Gran Canaria. Stort sett fint vær, men ingen garanti, og gir ingen følelse av jul.

Vårt andre alternativ er å reise et sted i Norge. Pakke varme klær, ski, akebrett og ha en jul fylt med snø og morro. Men så er spørsmålet, hvor reiser en da uten at det blir for lang reisetid, er garantert snø med muligheter for dager på tur og dager i bakken. Trekket må altså være åpent igjennom julen 21-26 desember, og det må være overkommelig å komme seg ditt fra Bergen med bil.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forøvrig så kan en skiferie i utlandet også være aktuelt dersom noen har noen gode anbefalinger å komme med på sted.

Skrevet

Juleferie i Zermatt, Sveits, kan virkelig anbefales. Både hotellene og bygden er kjempeflinke på å lage til aktiviteter til gjester i alle aldre, og man er garantert snø. Mange hoteller tilbyr pakkereiser, og dette finner du flere plasser i de sveitsiske alper. Magisk opplevelse, men bli vant til at det blir en god del flere mennesker enn man er vant til på julaften. 

Anonymkode: c1400...96e

Skrevet
På ‎12‎.‎12‎.‎2018 den 13.19, PhilosopherSe7en skrev:

I julen er det kun meg og min sønn som er sammen. Resten av familien er enten bortreist eller på jobb. Jeg er redd det blir en trist jul for ham om det kun er oss to, så derfor vurderer jeg nå at vi reise vekk i julen.

Har sett litt på turer til Gran Canaria. Stort sett fint vær, men ingen garanti, og gir ingen følelse av jul.

Vårt andre alternativ er å reise et sted i Norge. Pakke varme klær, ski, akebrett og ha en jul fylt med snø og morro. Men så er spørsmålet, hvor reiser en da uten at det blir for lang reisetid, er garantert snø med muligheter for dager på tur og dager i bakken. Trekket må altså være åpent igjennom julen 21-26 desember, og det må være overkommelig å komme seg ditt fra Bergen med bil.

Myrkdalen mellom Voss og Vik i Sogn er vel et av norges aller mest snøsikre skisteder. Har de ikke snø der finner du sannsynligvis ikke snø noen andre steder heller.

Ellers ville jeg sjekket Geilo, lett tilgjenglig med tog fra Bergen. Mange bakker (dog litt korte) og vanligvis bra med snø. En rekke barnevennlige bakker og også vannskelige løyper.

Ellers kom jeg hjem fra Gran Canaria igår, og det var en uke med 25 til 30 grader hver dag. Ifølge guiden jeg hadde på utflukt på tirsdag hadde vær og tempratur siste uken vært slik den vanligvis er i august dog.

Skrevet

Og dette fant du ut nå? 

Anonymkode: c250c...5a0

Skrevet
On 12/12/2018 at 1:45 PM, AnonymBruker said:

Juleferie i Zermatt, Sveits, kan virkelig anbefales. Både hotellene og bygden er kjempeflinke på å lage til aktiviteter til gjester i alle aldre, og man er garantert snø. Mange hoteller tilbyr pakkereiser, og dette finner du flere plasser i de sveitsiske alper. Magisk opplevelse, men bli vant til at det blir en god del flere mennesker enn man er vant til på julaften. 

Aplene frister, men her tror jeg faktisk at jeg er litt sent ute med tanke på ledige billetter og hotell. Hadde vært en kjempe opplevelse uten tvil, så noterer med reisemålet til en senere anledning :)

2 hours ago, Kjetil E said:

Myrkdalen mellom Voss og Vik i Sogn er vel et av norges aller mest snøsikre skisteder. Har de ikke snø der finner du sannsynligvis ikke snø noen andre steder heller.

Ellers ville jeg sjekket Geilo, lett tilgjenglig med tog fra Bergen. Mange bakker (dog litt korte) og vanligvis bra med snø. En rekke barnevennlige bakker og også vannskelige løyper.

Ellers kom jeg hjem fra Gran Canaria igår, og det var en uke med 25 til 30 grader hver dag. Ifølge guiden jeg hadde på utflukt på tirsdag hadde vær og tempratur siste uken vært slik den vanligvis er i august dog.

Myrkdalen er et godt tips, absolutt. Jeg fant ikke noe spesielt opplegg her rundt dagene 24-26 desember slik som for eksempel på Hemsedal. Velger vi et sted med snø og ski så er vi litt avhengig av at det er fellesmiddag og litt aktiviteter disse dagene. Skal undersøke rundt Geilo :)

2 hours ago, AnonymBruker said:

Og dette fant du ut nå? 

Har det noe å si for deg når jeg fant det ut?

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og dette fant du ut nå? 

Hva bryr det deg? Har du en dårlig dag?

Anonymkode: efacd...b4b

• Liker 1
Skrevet

Ville heller satset på et sted i Asia enn Gran Canaria.. Da slipper du at alt er stengt også :)

Skrevet
On 12/13/2018 at 9:41 PM, prt90 said:

Ville heller satset på et sted i Asia enn Gran Canaria.. Da slipper du at alt er stengt også :)

Tror ikke alt er stengt på Gran Canaria i julen. Om en ikke kan dra på shopping på julaften så overlever en det, da får en bare ta det før eller etter :)

Asia er selvsagt mer værsikkert, og hadde vært en langt mer opplevelsesrikt reisemål enn Gran Canaria. Men for kun en uke så synes jeg det blir for lang reisetid å dra til feks Thailand.

Nå er uansett turen bestilt, og vi reise til Gran Canaria fra 21-28 desember :)

Noen andre som reiser vekk i julen, og da til Gran Canaria?

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, PhilosopherSe7en skrev:

Tror ikke alt er stengt på Gran Canaria i julen. Om en ikke kan dra på shopping på julaften så overlever en det, da får en bare ta det før eller etter :)

Asia er selvsagt mer værsikkert, og hadde vært en langt mer opplevelsesrikt reisemål enn Gran Canaria. Men for kun en uke så synes jeg det blir for lang reisetid å dra til feks Thailand.

Nå er uansett turen bestilt, og vi reise til Gran Canaria fra 21-28 desember :)

Noen andre som reiser vekk i julen, og da til Gran Canaria?

Hvis det er av innteresse så arrangerer den norske sjømannskirken julegudstjeneste Julaften i den lokale katolske kirken i Arguinegin.

• Liker 1
Skrevet
På 12.12.2018 den 13.19, PhilosopherSe7en skrev:

Mange steder er stengt i julehelgen. 

På Gran Canaria har vi i tillegg absolutt julefeiring. Kommer du hit i jula og tror du kan ignorere julen, så tar du feil. Og mye er nok utsolgt. 

Anonymkode: 8bce3...a91

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker said:

Mange steder er stengt i julehelgen. 

På Gran Canaria har vi i tillegg absolutt julefeiring. Kommer du hit i jula og tror du kan ignorere julen, så tar du feil. Og mye er nok utsolgt. 

Jeg reiser ikke for å ignorere julen, da har du missforstått eller jeg ordlagt meg veldig feil.

Min bekymring er at min sønn skal synes det blir en trist julaften med bare to personer. Ikke liker han pinnekjøtt, så å stå i timer på kjøkkenet å lage pinnekjøtt kun til meg selv er ikke aktuelt. Å åpne gaver hadde vært kjekt, samme med å se en julefilm, spille ett spill osv, men det er fortsatt mange timer igjen av dagen da.

Jeg har bare foreslått turen, og når jeg så hvor glad han ble for å få reise på ferie så ble jeg svært lettet. Alle bekymringene mine rundt julaften ble borte, og det uten at jeg trengte å fortelle at vi i år bare ville blitt oss to på julaften. Dermed ble turen bestilt, og en ferie har en alltid godt av likevel :)

Selv om ting er stengt 24-26 så spiller det ingen rolle. Da har vi tre dager på stranden eller ved bassenget helt uten forstyrrelser. Ta en tur med bil rundt på øya, hva som helst :) På kvelden er det underholdning på hotellet, og litt markering av at det er julaften skal vi få med oss. Vi kan fortsatt kose oss med å spille spill, se en julefilm og åpne gaver om vi tar de med oss, så tror det skal gå greit. Er restauranter også stengt, ja så spiser vi på hotellet disse dagene.

• Liker 3
Skrevet

Håper dere koser dere på syden tur til gran canaria. Jeg hadde nok heller valgt syden enn snøen her. Vekk fra kulda og mørket. Koselig at det bare blir dere to også. 😉 god tur

Skrevet
3 timer siden, PhilosopherSe7en skrev:

Jeg reiser ikke for å ignorere julen, da har du missforstått eller jeg ordlagt meg veldig feil.

Min bekymring er at min sønn skal synes det blir en trist julaften med bare to personer. Ikke liker han pinnekjøtt, så å stå i timer på kjøkkenet å lage pinnekjøtt kun til meg selv er ikke aktuelt. Å åpne gaver hadde vært kjekt, samme med å se en julefilm, spille ett spill osv, men det er fortsatt mange timer igjen av dagen da.

Jeg har bare foreslått turen, og når jeg så hvor glad han ble for å få reise på ferie så ble jeg svært lettet. Alle bekymringene mine rundt julaften ble borte, og det uten at jeg trengte å fortelle at vi i år bare ville blitt oss to på julaften. Dermed ble turen bestilt, og en ferie har en alltid godt av likevel :)

Selv om ting er stengt 24-26 så spiller det ingen rolle. Da har vi tre dager på stranden eller ved bassenget helt uten forstyrrelser. Ta en tur med bil rundt på øya, hva som helst :) På kvelden er det underholdning på hotellet, og litt markering av at det er julaften skal vi få med oss. Vi kan fortsatt kose oss med å spille spill, se en julefilm og åpne gaver om vi tar de med oss, så tror det skal gå greit. Er restauranter også stengt, ja så spiser vi på hotellet disse dagene.

Spania er katolsk, i all hovedsak. Tror du bør realitetsorientere deg en smule før du reiser. Gå inn på canariajournalen.no og les om helligdager ol i spania under det skjer. Hellig fred så uvitende voksne folk kan være, midt på svarte natta.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har vært flere ganger på Grand Canaria på jul og nyttårsaften og trives godt med det.  Vi har bestilt julebuffet på hotellet den kvelden og kost oss med masse god mat.   Kan ikke huske at det var noe særlig stengt juledagene men har som regel vært med på utflukter med reiseselskapet eller kost meg ved bassenget.   Uansett. Det blir nok en fin ferie.  

Kan anbefale et besøk i Palmitos park.  Går buss direkte frem og tilbake.   Det er og et ok vann/badeland på vei opp til parken.  Bussen stopper rett utenfor.  

Marked på fredagene i Puerto Mogan er gøy å få med seg. 

Det er enkelt å bruke lokalbusser på strekningen Las Palmas - Puerto Mogan.   Det er billig og de går ofte. 

Skal dere lenger avsted så bruk reiseselskapet sine utflukter.  Tror jeg har vært på alle de har. Da kommer man rundt på øya og får sett og opplevd andre sider av Grand Canaria. 

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spania er katolsk, i all hovedsak. Tror du bør realitetsorientere deg en smule før du reiser. Gå inn på canariajournalen.no og les om helligdager ol i spania under det skjer. Hellig fred så uvitende voksne folk kan være, midt på svarte natta.

Hvorfor er du så innmari sur?! Det er jo helt tragisk å komme inn og spre gørr i en tråd om reisetips! Og når du attpåtil klarer å ilegge TS tanker hun ikke har, fordi du er så besatt av å være sur, så viser du ingen ydmykhet når du blir rettet på... Er så lei av at slike som deg, ødelegger tråder med tull. Hold deg unna til du klarer å svare skikkelig og relevant.  

• Liker 4
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Nå har Gran Canaria vært et populært reisemål i julen i mange år, så føler meg ganske sikker på at vi skal få en fin tur uavhengig av hva du måtte mene. Det er vel anslått at rundt 28 000 nordmenn er på Gran Canaria på julaften, så helt håpløst kan det jo ikke være.

25 desember skal vi være med på spansk feiring, så det gleder vi oss masse til. Oppleve andre tradisjoner, annet julegodt og en annen type julemat enn hva vi er vant med. Det er også julegrøt på sjømanskirken som vi vurderer, men vi stresser ikke å tar ting helt som det kommer :)

Så for å være helt ærlig så tror jeg vi får det koselig, til tross for din svartmaling. Du høres bitter ut, kanskje ikke råd til å reise bort selv, eller er det for mye stress for deg nå i julen? Ønsker uansett deg og dine en fredelig jul.

Skrevet

Dere kommer helt sikkert til å få en fin tur :)  Og som du sier selv, det er faktisk mange nordmenn som feirer jul der ned, og for mange blir det en tradisjon (Jeg er veldig glad i Gran Canaria, men har aldri vært der akkurat på julaften. Nyttår har jeg feiret der flere ganger da)

Alle turist-stedene som ligger langs sørkysten er jo faktisk bygd for turister, og der tilpasser de seg turistenes ønsker. Full julemiddag kan du få mange steder, men kanskje er det like gøy å prøve noe annet, siden jula blir anderledes enn vanlig uansett :)  Bor du på et typisk turist-sted så kan du godt omgås skandinaver og ikke treffe en eneste spanjol som ikke jobber i turistnæringen, men det er kort avstand til det litt mer genuine for den som ønsker å se noe annet. -Og det bør du, for øya har mye å by på.

Anonymkode: 897fc...6e3

Skrevet

Hadde jeg hatt reisemuligheter under jul og vinteren for øvrig, så hadde jeg dratt sporenstraks. Om nødvendig alene og jobbet frivillig eller noe sånt. Men kan ikke på grunn av en jobb som krever kontinuerlig tilstedeværelse alle dager hele året.... 

Så bruk muligheten og dra sier nå jeg. Du vet aldri når du er bundet opp i en jobb det ikke er mulig å ta så mye som en dag fri fra....

Anonymkode: 1dfb6...569

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...