Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min bestemor var en økonomisk person og da hennes bror slaktet alle hønene sine spiste vi høner i lang tid når vi var på besøk. I går kom jeg over høne på KIWI - litt nostalgisk tenkte jeg at jeg vill prøve og her er dagens middag som faktisk ble bra:

høne i karri, nok til 4 personer

kok 2 høner (de koster kr 18 per stk!) i ca 3 timer, dette kan du gjøre dagen i forvegen

start med

1 stor løk, hakket

2-3 epler, skrelt og kuttet i biter

karri (1 ts hot variant, 2 ts vanlig)

litt malt kummin (mmm, godt)

2 ss olje

stek løk, krydder og epler til løken blir blank

Sett på vann til risen, til denne passer gjerne jasmin-ris

ha i

2 bokser hermetiske tomater

hvitløkpulver (eller ordenlig hvitløk)

kok dette i noen minutter uten lokk

plukk kjøttet av hønene og ha det oppi. Pass på så ikke skinn eller fett følger med.

kok litt til, tilsett en buljongterning eller salt

så skal det oppi matfløte, 1-2 dl, rør rundt,

til slutt en pose grønne erter og en paprika skåret i biter.

Og er du glad i koreander-grønt: ha det på toppen

Ikke glem risen!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

He he, en av yndlingsrettene mine da jeg var liten, var faktisk en "rosa" hønegryte! (med rømme og tomatpuré) Men skulle jeg laget den retten i dag, hadde jeg nok brukt kylling :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Høres litt spennede ut. Er disse hønene til å putte rett i gryten eller må de forberedes på noen måte først?

Skrevet

Kylling? Jeg ble egentlig litt nysgjerrig på å bruke høne. Kylling er like greit.

Hønene var halvtinte da jeg hadde dem oppi den store gryta på ti liter, jeg hadde oppi 3-4 liter vann, og lot det putre at par lange timer.

Gjest Anonymous
Skrevet

Kyllingkjøtt er mørere. Hønene er stort sett seige og har lite kjøtt på kroppen. Kjøpte noen frosne høner på tilbud for lenge siden men de ligger fremdeles i frysen og der blir de nok liggende til de blir kastet.

Skrevet

Hønsekjøtt er mer smaksrikt enn kylling, men det må jo koke lenge. Jeg koker den først sammen med laurbær, selleri, løk, gulrot og salt og pepper. Så pensler jeg den med smør, sitronsaft, urter og mer salt og pepper og steker den gyllenbrun i ovnen. Server med fløtesaus laget på kraften, potetmos med sellerirot og gode kokte grønnsaker. Namnamnam!

Skrevet

Mamma tar alltid å deler opp kyllingkjøttet i biter, steker i panna med olje/smør og masse karri.

Serveres med ris, bearnaisesaus, og salat.

Favorittretten min da jeg var liten. Veldig godt.

Ellers lager hun en god hønefrikkase med gulrot, purre og hvit saus med litt fløte i :sikle:

Høne er jo egentlig veldig god og billig mat da :)

Skrevet

Hønefrikassé er i hvertfall godt!!!! :sikle:

Skrevet

Mamma sin "Ris, høns og brun sos" er livretten til både meg og søstra mi. Mmmm! Heilt vanvittig godt med høns, og sånn heimelaga sos som er laga av hønseskyet + masse karri. Yummi!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...