estrella Skrevet 12. desember 2018 #1 Del Skrevet 12. desember 2018 Vi flytter ut på bygda. Hvor ingen kan levere "standard nett". Så alternativene jeg har funnet er bredbånd via satellitt eller mobilt bredbånd. Noen som har erfaring med de to ulike? Hvor mye data trengs? Vi er 2 voksne og 1 10-åring. Planen er å droppe tv-kanaler. Vi streamer med andre ord mye. Det blir også lastet ned litt. Stort sett 3-5 enheter tilkoblet samtidig: mobiler, pc, nettbrett, spillkonsoll. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2018 #2 Del Skrevet 12. desember 2018 Hvilke mobilnettilbydere leverer der du skal bo? Anonymkode: 98f86...2ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2018 #3 Del Skrevet 12. desember 2018 Litt til sammenligning, siste måneden har jeg brukt 14 GB på telefonen min. Dette er helt uten noe som helst form for streaming, kun vanlig surfing og litt mobilspill. På PC har jeg brukt 85GB. Netflix streamer jeg direkte via TV, så får ikke opp hvor mye data jeg har brukt der. Så for meg som enslig voksen ville jeg hatt behov for 80-100 GB bruk pr måned minst. Netflix sier streaming i standard kvalitet bruker ca 1GB pr time. Anonymkode: dc321...3ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2018 #4 Del Skrevet 12. desember 2018 Hvis du velger bredbånd via satellitt så er det noen leverandører som har fri bruk og hastighet opp til 20Mbps. Men det er helt ubrukbart hvis dere eller tiåringen spiller på nett, det er veldig høy latency på satellitt. Anonymkode: 85aed...190 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
estrella Skrevet 12. desember 2018 Forfatter #5 Del Skrevet 12. desember 2018 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilke mobilnettilbydere leverer der du skal bo? Anonymkode: 98f86...2ed Jeg har ikke helt undersøkt det spesifikt. Men telenor er et alternativ iallefall. Tror vi kan ha de fleste mobilnetttypene? 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Litt til sammenligning, siste måneden har jeg brukt 14 GB på telefonen min. Dette er helt uten noe som helst form for streaming, kun vanlig surfing og litt mobilspill. På PC har jeg brukt 85GB. Netflix streamer jeg direkte via TV, så får ikke opp hvor mye data jeg har brukt der. Så for meg som enslig voksen ville jeg hatt behov for 80-100 GB bruk pr måned minst. Netflix sier streaming i standard kvalitet bruker ca 1GB pr time. Anonymkode: dc321...3ef Jeg så for meg at vi sikkert må ha 200 GB (som er et høyeste Telenor hadde). Men hvis jeg ser på bredbånd via satellitt har de andre betegnelser (50 mbps var det høyeste jeg fant foreløpig). Men jeg er helt idiot på slike ting. Så det sier meg nada om hvor mye man har. I mobilabonnementet mitt har jeg 15 GB. Men har stort sett rollover-data på 10 GB..streamer mest musikk på mobilen. Mye Facebook og slike ting. Bruker 4G hele arbeidsdagen (har ikke wifi). Men vi bruker jo mye mer nett hjemme.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
estrella Skrevet 12. desember 2018 Forfatter #6 Del Skrevet 12. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvis du velger bredbånd via satellitt så er det noen leverandører som har fri bruk og hastighet opp til 20Mbps. Men det er helt ubrukbart hvis dere eller tiåringen spiller på nett, det er veldig høy latency på satellitt. Anonymkode: 85aed...190 Han gjør det..og samboeren laster ned ting hele tiden. Og jeg bruker Netflix 😅. Så vi kan ikke ha noe dritt 😂. (Vil helst ha fiber, men da må de jo faktisk grave og legge ned kabel..og vi leier bare. Så spørs hvor aktuelt det er å drive med det) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sliten&kjørt52 Skrevet 12. desember 2018 #7 Del Skrevet 12. desember 2018 (endret) 1 time siden, estrella skrev: Vi flytter ut på bygda. Hvor ingen kan levere "standard nett" https://vgd.no/forbruker/data-og-internett/tema/1825367/tittel/mobil-signal-forsterker Aner ikke om "Privat" link kan være ett alternativ... -Mange mulige Tekniske løsninger... Jeg har ikke sagt Noe --- Google: Link & Internett, GSM, G4/G5 Etc. ... Signal-Forsterker: Samme, -bruk fantasien... -Høre med "Nærmeste" Nabo ..? "Låne" Signal... Mange muligheter, F.Eks: https://radiosalg.com/ A.(CAVE:Fnatt) Endret 12. desember 2018 av Sliten&kjørt51 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2018 #8 Del Skrevet 12. desember 2018 Plan A bør være mobilnettet, men hvordan er mobildekningen der? I byen kan du vanligvis laste ned med 200+ Mb/s på mobilnettet, men nor du litt stusselig til er du fort nede på under 1 Mb/s, og det er dessverre ofte på de samme stedene som mangler fiber. Hvis mobilnettet ikke er bra hadde jeg droppet hele flyttingen om jeg var deg, helt håpløst å ikke ha bra nett. Anonymkode: 5a484...caf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2018 #9 Del Skrevet 12. desember 2018 54 minutter siden, Sliten&kjørt51 skrev: https://vgd.no/forbruker/data-og-internett/tema/1825367/tittel/mobil-signal-forsterker Aner ikke om "Privat" link kan være ett alternativ... -Mange mulige Tekniske løsninger... Jeg har ikke sagt Noe --- Google: Link & Internett, GSM, G4/G5 Etc. ... Signal-Forsterker: Samme, -bruk fantasien... -Høre med "Nærmeste" Nabo ..? "Låne" Signal... Mange muligheter, F.Eks: https://radiosalg.com/ A.(CAVE:Fnatt) "LITE" skjønte jeg- ... Av "dette"... Seriøst, kan du ikke se hvordan andre brukere på dette forumet skriver og formulerer setninger?. Det er utrolig vanskelig å skjønne hva du vil fram til. Repeatere og signalforsterkere for mobilnett er i utgangspunktet forbudt i Norge. Anonymkode: 85aed...190 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
estrella Skrevet 12. desember 2018 Forfatter #10 Del Skrevet 12. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Plan A bør være mobilnettet, men hvordan er mobildekningen der? I byen kan du vanligvis laste ned med 200+ Mb/s på mobilnettet, men nor du litt stusselig til er du fort nede på under 1 Mb/s, og det er dessverre ofte på de samme stedene som mangler fiber. Hvis mobilnettet ikke er bra hadde jeg droppet hele flyttingen om jeg var deg, helt håpløst å ikke ha bra nett. Anonymkode: 5a484...caf Har god mobildekning. Jeg tror de fleste har fiber egentlig. Det er byggefelt, både nye og eldre. Men vi blir boende pittelitt utenfor. Hvor tidligere leietakere ikke har prioritert å legge inn slike ting. For vår del er det flere fordeler å flytte dit enn ulempene med nett. Det skal vi forhåpentligvis finne en løsning på. Det hadde bare vært praktisk for meg å vite hva 50 mbps egentlig er😳. Jeg ser bare tall og bokstaver, skjønner at det er mer enn 25. Men ikke hva det i praksis betyr. Men får undersøke litt nærmere med mobilnett. Leverandørene bør vel kunne informere meg litt om hva vi kan forvente med de forskjellige alternativene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
estrella Skrevet 12. desember 2018 Forfatter #11 Del Skrevet 12. desember 2018 1 time siden, Sliten&kjørt51 skrev: https://vgd.no/forbruker/data-og-internett/tema/1825367/tittel/mobil-signal-forsterker Aner ikke om "Privat" link kan være ett alternativ... -Mange mulige Tekniske løsninger... Jeg har ikke sagt Noe --- Google: Link & Internett, GSM, G4/G5 Etc. ... Signal-Forsterker: Samme, -bruk fantasien... -Høre med "Nærmeste" Nabo ..? "Låne" Signal... Mange muligheter, F.Eks: https://radiosalg.com/ A.(CAVE:Fnatt) Jeg forstår egentlig ingenting av innleggene dine 🙈. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2018 #12 Del Skrevet 12. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis mobilnettet ikke er bra hadde jeg droppet hele flyttingen om jeg var deg, helt håpløst å ikke ha bra nett. Dagens! Mobilnett er faktisk ikke det viktigste her i livet. Så vidt jeg vet overlevde folk tilbake på 80-tallet også. Anonymkode: 147e0...92a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2018 #13 Del Skrevet 12. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dagens! Mobilnett er faktisk ikke det viktigste her i livet. Så vidt jeg vet overlevde folk tilbake på 80-tallet også. Anonymkode: 147e0...92a 80-tallet er long gone. Uten nett kan jeg ikke jobbe. Anonymkode: 98f86...2ed 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2018 #14 Del Skrevet 12. desember 2018 10 minutter siden, estrella skrev: Har god mobildekning. Jeg tror de fleste har fiber egentlig. Det er byggefelt, både nye og eldre. Men vi blir boende pittelitt utenfor. Hvor tidligere leietakere ikke har prioritert å legge inn slike ting. For vår del er det flere fordeler å flytte dit enn ulempene med nett. Det skal vi forhåpentligvis finne en løsning på. Det hadde bare vært praktisk for meg å vite hva 50 mbps egentlig er😳. Jeg ser bare tall og bokstaver, skjønner at det er mer enn 25. Men ikke hva det i praksis betyr. Men får undersøke litt nærmere med mobilnett. Leverandørene bør vel kunne informere meg litt om hva vi kan forvente med de forskjellige alternativene. Ice bredbånd hadde jeg gått for. 300 Gb i mnd til 799,- og 399,- de første 6 mnd. Anonymkode: 98f86...2ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2018 #15 Del Skrevet 12. desember 2018 https://www.elkjop.no/cms/internetthastighet/sa-mye-internetthastighet-trenger-du/ Denne gir litt forklaring på hvilken hastighet som anbefales. Dette med GB og mbps handler om mengde og fart. De som opererer med "50GB" så får man høy hastighet til man har brukt opp kvoten på 50GB, deretter går hastigheten drastisk ned. mbps er hastigheten. Telenor sitt største abo har god hastighet til kvoten er brukt opp, deretter risikerer man at hastigheten går så kraftig ned at den ikke holder til noe annet enn nettaviser/facebook omtrent. https://www.dinside.no/mobil/sa-treigt-gar-det-nar-du-gar-tom-for-data/69870810 denne beskriver litt hva som skjer når dem struper hastigheten (altså etter man har brukt opp kvoten) Anonymkode: dc321...3ef 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2018 #16 Del Skrevet 12. desember 2018 Jeg vil som regel anbefale mobilnett, gitt at dekningen og hastigheten er "ok" (prøv først dere dere skal bo, med både vanlig surfing, netflix osv. ). Som regel går det bra. Man får med mobilt bredbånd pakker opp i 100-200 GB, noe som normalt holder for en familie selv med litt streaming osv. Bakdelen er at de store datapakkene kan være litt dyre, fort opp i 700-1000,- per måned. Satelitt ville jeg unngått fordi det har veldig lang forsinkelse (tiden det tar før kommunikasjon sendes til den er tilgjengelig på ruteren og videre pc/nettbrett/telefon) Anonymkode: 5bdcc...dc2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2018 #17 Del Skrevet 12. desember 2018 3 hours ago, estrella said: Jeg så for meg at vi sikkert må ha 200 GB (som er et høyeste Telenor hadde). Men hvis jeg ser på bredbånd via satellitt har de andre betegnelser (50 mbps var det høyeste jeg fant foreløpig). Men jeg er helt idiot på slike ting. Så det sier meg nada om hvor mye man har. Når det står GB er det mengden data du kan overføre i løpet av en måned, mens når det står Mbps er det maks hastighet du kan overføre med til enhver tid. Satellitt har ofte ingen begrensing på mengde, bare hastighet. For å se filmer og TV-serier i god kvalitet bør du ha en hastighet på minst 10 Mbps, helst 20 eller mer hvis du skal ha høy oppløsning. Anonymkode: d3a75...002 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2018 #18 Del Skrevet 12. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: 80-tallet er long gone. Uten nett kan jeg ikke jobbe. Anonymkode: 98f86...2ed Dette gjaldt flytting for å bo. Arbeide, det gjør man et annet sted. Anonymkode: 147e0...92a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
estrella Skrevet 12. desember 2018 Forfatter #19 Del Skrevet 12. desember 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Dagens! Mobilnett er faktisk ikke det viktigste her i livet. Så vidt jeg vet overlevde folk tilbake på 80-tallet også. Anonymkode: 147e0...92a Vi må faktisk ha internett. Ungen på 9 år har alt av lekser (bortsett fra øveord) på nettet. Samboeren har alt av innleveringer på nettet (student). Jeg er den eneste som pr definisjon ikke må ha, men samtidig så foregår alt online (nettbank, epost, digipost blant annet). Hadde vi vært i 1985 hadde det ikke vært et tema, da sendte du faktura i posten og gjorde leksene i kladdeboka. Men sånn er ikke livet lenger :). 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil som regel anbefale mobilnett, gitt at dekningen og hastigheten er "ok" (prøv først dere dere skal bo, med både vanlig surfing, netflix osv. ). Som regel går det bra. Man får med mobilt bredbånd pakker opp i 100-200 GB, noe som normalt holder for en familie selv med litt streaming osv. Bakdelen er at de store datapakkene kan være litt dyre, fort opp i 700-1000,- per måned. Satelitt ville jeg unngått fordi det har veldig lang forsinkelse (tiden det tar før kommunikasjon sendes til den er tilgjengelig på ruteren og videre pc/nettbrett/telefon) Anonymkode: 5bdcc...dc2 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når det står GB er det mengden data du kan overføre i løpet av en måned, mens når det står Mbps er det maks hastighet du kan overføre med til enhver tid. Satellitt har ofte ingen begrensing på mengde, bare hastighet. For å se filmer og TV-serier i god kvalitet bør du ha en hastighet på minst 10 Mbps, helst 20 eller mer hvis du skal ha høy oppløsning. Anonymkode: d3a75...002 Jeg prata med en mann fra bredbånd.no. Han anbefalte meg ikke mobilnett. Vi ville komme opp i kvota veldig fort (de var flere enn oss i familien og havna på 120 GB etter tre dager..han anslo at vi sannsynligvis havna på rundt 70 GB på ca samme tid). Men heller via satellitt. Minuset der er, som dere også sier, at det har tregere responstid (eller noe sånn), det skulle ikke ha betydning mtp streaming, men det ville påvirket Fortnite-spillingen til ungen 😅. Men det får han vel overleve 😳. (Jeg hadde egentlig ikke forventet at det skulle være et issue å få Internett. Det er 20 min til storbyen, ikke midt på Finnmarksvidda.) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2018 #20 Del Skrevet 12. desember 2018 1 hour ago, estrella said: Jeg prata med en mann fra bredbånd.no. Han anbefalte meg ikke mobilnett. Vi ville komme opp i kvota veldig fort (de var flere enn oss i familien og havna på 120 GB etter tre dager..han anslo at vi sannsynligvis havna på rundt 70 GB på ca samme tid). Men heller via satellitt. Minuset der er, som dere også sier, at det har tregere responstid (eller noe sånn), det skulle ikke ha betydning mtp streaming, men det ville påvirket Fortnite-spillingen til ungen 😅. Men det får han vel overleve 😳. Dere må uansett ha mobiltelefon, regner jeg med. I følge andre bruker Fortnite 25 - 100 MB (0,025 - 0,1 GB) pr time. Kanskje dere kan ha stor nok datakvote til å la han gjøre det over delt mobilnett, og bruke satellitt til streaming og nedlasting. Det vil være en fordel om han laster ned oppdateringer også med satellittnettet, siden de kan være store. Anonymkode: d3a75...002 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå