AnonymBruker Skrevet 12. desember 2018 #1 Skrevet 12. desember 2018 Jeg er sikkert over middels opptatt av privatøkonomi, men i dag fikk jeg siste lønn og kunne regne ut hva skatten min blir på i 2019. Dette gjør jeg hvert år på desember og har aldri fått baksmell. Er det andre som regner ut allerede nå? Anonymkode: 33b3c...623
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2018 #2 Skrevet 12. desember 2018 Jeg har veldig variabel inntekt, så det lar seg ikke regne ut på forhånd. Anonymkode: db2c0...0d2 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2018 #3 Skrevet 12. desember 2018 Nei. Aldri regnet ut. Får tilbake på skattten hvert år. Anonymkode: ed858...029
Gladgutten79 Skrevet 12. desember 2018 #4 Skrevet 12. desember 2018 Nei, men skatter 2000 kr extra i mnd, pleier aldri få baksmell
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2018 #5 Skrevet 12. desember 2018 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er sikkert over middels opptatt av privatøkonomi, men i dag fikk jeg siste lønn og kunne regne ut hva skatten min blir på i 2019. Dette gjør jeg hvert år på desember og har aldri fått baksmell. Er det andre som regner ut allerede nå? Anonymkode: 33b3c...623 Prøver og prøver, men er en matematisk nullitet. Kan du gi en oppskrift? ☺️ Finner du da også skattetrekk? Har veldig endret inntekt nå og skulle svært gjerne visst skattetrekk jeg. Anonymkode: 6e9c8...7cd
VoodooChild Skrevet 12. desember 2018 #6 Skrevet 12. desember 2018 Følger selvfølgelig med. Venter på at de skal åpne for å få endret skattekort for 2019, grunnet endret inntekt. Trekker også litt ekstra skatt hver mnd for å få litt igjen til sommeren.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2018 #7 Skrevet 12. desember 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Prøver og prøver, men er en matematisk nullitet. Kan du gi en oppskrift? ☺️ Finner du da også skattetrekk? Har veldig endret inntekt nå og skulle svært gjerne visst skattetrekk jeg. Anonymkode: 6e9c8...7cd Om du går inn på årets skattekort kan du se hva som er rapportert inn til nå: Skattekort Du kan også bruke skatte-etatens egen utregner, her: Skattekalkulator Denne siden er også veldig bra, jeg bruker den ofte: Din side - sjekk hva skatten din blir i 2019 Så er det bare å plotte. Inntekt og allerede trukket skatt finner du på lønnsslippen, eller på nav.no om du har trygd. Det samme hva du har betalt inn til pensjon via arbeidsgiver og fagforeningskontingent. Renter på boliglån betalt i 2018 er også bare å plotte, det samme med eventuelle felleskostnader. (rentene på avdraget på lånet). Innbetalte studielånsrenter må du også plotte inn. Det finnes en hel rekke med fradrag og de finner du her: Fradragsveileder Du kan sammenligne 2018 med forrige år, dette gjør du ved å finne frem skattemeldingen fra i fjor. Mange av fradragene har du også i år vil jeg tro. Når jeg har gjort alt dette øker jeg skatten med 1% så er jeg ganske sikker på at det går i null eller jeg får tilbake litt. TS Anonymkode: 33b3c...623 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2018 #8 Skrevet 12. desember 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om du går inn på årets skattekort kan du se hva som er rapportert inn til nå: Skattekort Du kan også bruke skatte-etatens egen utregner, her: Skattekalkulator Denne siden er også veldig bra, jeg bruker den ofte: Din side - sjekk hva skatten din blir i 2019 Så er det bare å plotte. Inntekt og allerede trukket skatt finner du på lønnsslippen, eller på nav.no om du har trygd. Det samme hva du har betalt inn til pensjon via arbeidsgiver og fagforeningskontingent. Renter på boliglån betalt i 2018 er også bare å plotte, det samme med eventuelle felleskostnader. (rentene på avdraget på lånet). Innbetalte studielånsrenter må du også plotte inn. Det finnes en hel rekke med fradrag og de finner du her: Fradragsveileder Du kan sammenligne 2018 med forrige år, dette gjør du ved å finne frem skattemeldingen fra i fjor. Mange av fradragene har du også i år vil jeg tro. Når jeg har gjort alt dette øker jeg skatten med 1% så er jeg ganske sikker på at det går i null eller jeg får tilbake litt. TS Anonymkode: 33b3c...623 Tusen takk!! 😊 Anonymkode: 6e9c8...7cd
frekvens Skrevet 12. desember 2018 #9 Skrevet 12. desember 2018 Nei, jeg liker spenningen. Jeg vet jeg får tilbake mellom 20 og 50k. Pengene skal uansett inn på bufferkontoen så det har ikke så mye å si.
SPOCA Skrevet 12. desember 2018 #10 Skrevet 12. desember 2018 Ja. Skal sies at jeg har litt variabel inntekt, så det blir et omtrentlig estimat.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2018 #11 Skrevet 12. desember 2018 14 minutter siden, frekvens skrev: Nei, jeg liker spenningen. Jeg vet jeg får tilbake mellom 20 og 50k. Pengene skal uansett inn på bufferkontoen så det har ikke så mye å si. Hvorfor har du ikke satt de rett inn på buffer? Jeg tenker, nå lar du jo staten låne pengene dine, og du har ikke denne bufferen før tidligst i juli? Og om det er fra 20 - 50 000,- hadde det ikke vært lurt å sette 20 000,- på buffer og kjøpe fond for de 30 000,-? TS Anonymkode: 33b3c...623
frekvens Skrevet 12. desember 2018 #12 Skrevet 12. desember 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor har du ikke satt de rett inn på buffer? Jeg tenker, nå lar du jo staten låne pengene dine, og du har ikke denne bufferen før tidligst i juli? Og om det er fra 20 - 50 000,- hadde det ikke vært lurt å sette 20 000,- på buffer og kjøpe fond for de 30 000,-? TS Anonymkode: 33b3c...623 Det er snakk om noen få hundrelapper i året. Får kalle meg patrotisk. Jeg har i dag 60k på bufferkonto og jeg fortsette hele tiden å spare. Når jeg var oppe på 140 kom det flere utgifter på et halvt år og så var jeg plutselig nede på 22. De siste månedene har jeg klart å spart meg opp igjen. Fond kommer jeg ikke til å kjøpe enda. Når jeg er oppe på et behagelig beløp så kommer jeg til å kjøre resten inn på huslånet i stedet.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2018 #13 Skrevet 12. desember 2018 2 minutter siden, frekvens skrev: Det er snakk om noen få hundrelapper i året. Får kalle meg patrotisk. Jeg har i dag 60k på bufferkonto og jeg fortsette hele tiden å spare. Når jeg var oppe på 140 kom det flere utgifter på et halvt år og så var jeg plutselig nede på 22. De siste månedene har jeg klart å spart meg opp igjen. Fond kommer jeg ikke til å kjøpe enda. Når jeg er oppe på et behagelig beløp så kommer jeg til å kjøre resten inn på huslånet i stedet. En litt uvanlig måte å gjøre det på. Jeg hadde ville tatt de 20-50 000 og skutt inn på boliglånet fortløpende. Da vil du jo få lavere og lavere rentekostnader. Slik kan det jo bli snakk om mer enn noen få hundrelapper? Men du har nok dine gode grunner for å gjøre som du gjør. Anonymkode: 33b3c...623
frekvens Skrevet 12. desember 2018 #14 Skrevet 12. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: En litt uvanlig måte å gjøre det på. Jeg hadde ville tatt de 20-50 000 og skutt inn på boliglånet fortløpende. Da vil du jo få lavere og lavere rentekostnader. Slik kan det jo bli snakk om mer enn noen få hundrelapper? Men du har nok dine gode grunner for å gjøre som du gjør. Anonymkode: 33b3c...623 Ja jeg skjønner den. Jeg kommer til å gjøre det når jeg har fått nokk penger på sparing. Det går fort i svingene her skjønner du og jeg vil ha pengene lett tilgjengelig når jeg trenger dem. Til sommeren kommer jeg til å skru opp innbetalingen igjen. Betaler 15000 i dag. Har pleid å betale nærmere 20 og der ligger smertegrensa.
addict Skrevet 12. desember 2018 #15 Skrevet 12. desember 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er sikkert over middels opptatt av privatøkonomi, men i dag fikk jeg siste lønn og kunne regne ut hva skatten min blir på i 2019. Dette gjør jeg hvert år på desember og har aldri fått baksmell. Er det andre som regner ut allerede nå? Anonymkode: 33b3c...623 Ja jeg regner somregel ut på slutten/begynnelsen av året. Pleier å spare på skatten, har heller aldri fått baksmell og får tilbake rundt 15-30 000 hvert år.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2018 #16 Skrevet 12. desember 2018 Nei.. orker ikke. Men når vi kan endre skattekort skal jeg det for jeg får endret inntekt og gjeld i 2019. Anonymkode: 999b3...6b3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2018 #17 Skrevet 12. desember 2018 5 minutter siden, addict skrev: Ja jeg regner somregel ut på slutten/begynnelsen av året. Pleier å spare på skatten, har heller aldri fått baksmell og får tilbake rundt 15-30 000 hvert år. Hvorfor sparer du i skatt da? Anonymkode: 33b3c...623
addict Skrevet 12. desember 2018 #18 Skrevet 12. desember 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor sparer du i skatt da? Anonymkode: 33b3c...623 Fordi renta på sparekonto for tiden er latterlig lav, og med hus og biler og barn og hund og hverdag så er det ikke sikkert at de pengene er på sparekontoen til sommeren, ikke så mye som jeg skulle ønske 😛 Når pengene kommer så spyttes de inn på BSU og der regnes uansett ikke rentene før neste år. Taper slik sett ikke noe særlig på det.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2018 #19 Skrevet 12. desember 2018 Akkurat nå, addict skrev: Fordi renta på sparekonto for tiden er latterlig lav, og med hus og biler og barn og hund og hverdag så er det ikke sikkert at de pengene er på sparekontoen til sommeren, ikke så mye som jeg skulle ønske 😛 Når pengene kommer så spyttes de inn på BSU og der regnes uansett ikke rentene før neste år. Taper slik sett ikke noe særlig på det. A-ha! En måte å tvinge seg selv til å spare altså. Ja, det er nok lurt også. Anonymkode: 33b3c...623
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2018 #20 Skrevet 12. desember 2018 Jeg regner ut på starten av skatteåret, det er nok greiest for da har man mulighet til å justere skattetrekket i løpet av skatteåret. Overvåker hele tiden inntekten mtp skatten. Tallene for 2019-grunnlaget har jeg klart, da inkludert en 3% lønnsøkning. Anonymkode: 630dd...60e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå