Gå til innhold

Hvordan hilser dere på foreldrene til barnas venner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sikkert teit av meg å overtenke på dette, men jeg spør her likevel: Vi har to barn, ett i bhg og ett i 1. klasse på skolen. Vi har, naturlig nok, blitt godt kjent med flere av foreldrene til venner av barna våre, og slår f.eks gjerne av en prat med dem når vi møter dem i butikken. Mange av dem møter vi jo også daglig, ved levering og henting, og vi hilser da selvsagt hyggelig når vi treffes (og de hilser hyggelig på oss).

Problemet oppstår når vi treffes i sosiale settinger arrangert av bhg/skolen, som f.eks Lucia, juleavslutning osv. Da ser jeg at de aller fleste mødrene hilser på hverandre med en klem- noe som er litt unaturlig for meg (og ingen har forsøkt å hilse på meg med klem heller, så det er mulig jeg utstråler en slags «motvilje» mot det :ler: ). Dette altså uten at de kjenner hverandre noe bedre enn hva jeg kjenner dem- de fleste av oss møttes første gang ved skolestart nå i august.

Jeg er ikke en veldig klemme-person, og klemmer (utenom familie) egentlig bare gode venninner som jeg ikke ser hver dag. Det blir rart for meg å klemme noen når vi møtes utenfor klasserommet før juleavslutningen, når vi kun hilste med et enkelt «hei» noen timer tidligere samme dag..! Samtidig er jeg jo redd de andre nå begynner å oppfatte meg som litt distansert, og kanskje til og med mindre hyggelig, siden jeg ikke er med på denne klemme-bonanzaen... Det er forøvrig bare mødrene som klemmer hverandre, de klemmer ikke hverandres menn, og mennene klemmer heller ikke hverandre.

Hvordan er det i deres barnehager og skoler? Vanlig at alle mødrene hilser med klem når man treffes i sosiale settinger? Og burde jeg også omfavne denne klemme-kulturen for å ikke havne helt utenfor?

Anonymkode: 2792e...287

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner jeg er veldig glad vi ikke har en "klemmebarnehage". Her hilser vi, slår av noen ord eller setter oss sammen og skravler. Men vi klemmer ikke heldigvis. Jeg er ikke noen klemmer, så takk og lov for det.

• Liker 3
Skrevet

Jeg er ikke med på noen klemme-bonanza med folk jeg knapt kjenner. Jeg bare sier hei og kanskje slår av en prat der det er naturlig. Hadde aldri i verden falt meg inn å klemme en eneste av mødrene på verken skole eller barnehage 😂. Da skulle i så fall noen hatt bursdag eller gifta seg eller noe. 

Har egentlig aldri sett noen andre drive på med klemming heller når jeg tenker meg om. Skal prøve å se bedre etter neste gang det er en eller annen tilstelning. Oftest syns jeg egentlig folk går rundt og ser rart og usikkert på hverandre. Det blir en slags tvungen sosial omgang på juleavslutninger og pepperkake-treff med folk du aldri treffer ellers. 

Anonymkode: cedaa...d30

• Liker 1
Skrevet

De eneste gangene jeg muligens klemmer noen andre foreldre i klassen til barna, er om jeg treffer de på 17.mai. Utenom det er det kun Hei! og småskravling. 

Anonymkode: 71cbe...95c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...