AnonymBruker Skrevet 12. desember 2018 #1 Skrevet 12. desember 2018 Jeg er ny i yrket. Jobber på sykehjem. Hva om en person dør. Om det har skjedd nylig og vedkommende er fortsatt på sykehjemmet. Det kommer besøk til vedkommende (som ikke er hovedpårende). Hva gjør du? Tenker på taushetsplikten. Hva sier man? Har vel ikke lov og si at vedkommende er død. Kanskje har man ikke engang rukket og si fra til hovedpårørende... Tiden etter også er jo interessant, om det kommer noen på besøk som ikke vet at vedkommende ikke er der lenger pga. død. Hva sier man da? Anonymkode: 36d8b...413
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2018 #2 Skrevet 12. desember 2018 Jeg jobber på sykehus, og vi informerer alltid pårørende først. Om det er noen som kommer som ikke er nærmeste pårørende, så får de beskjed om og kontakte de nærmeste. Er det de nærmeste som kommer, og vedkommende har dødd brått ( akuttavdeling), så får de beskjed om og vente. Da tilkaller vi legen som informerer om dødsfallet. Mange som får beskjed om og vente, ofte en god stund ellers også, siden vi ofte " holder på" med pasienten. Klart, på et sykehjem så blir det annerledes. Men hadde sagt at det passer ikke nå og de må vente eller kontakte nærmeste. Jeg kan ikke si til hvem som helst, hvorfor. Kan være stell, vedkommende er dårlig, død, sitter på do hva som helst. Anonymkode: d41d0...c5a 2
Summ Skrevet 12. desember 2018 #3 Skrevet 12. desember 2018 Pårørende får beskjed om dette umiddelbart. Alle beboere, brukere og pasienter har hovedpårørende som umiddelbart får beskjed om død. Er du på avdødes avdeling, så spør du bare vakthavende sykepleier om slikt, men rekker du ikke det, og sykepleier er opptatt, sier du bare at det ikke passer med besøk akkurat nå, men feks tilbyr de kaffe på stua, og snakker fortløpende med sykepleier om saken. Kommer det besøk i tiden etter som ikke vet at personen er død, forteller du dette, eller evt igjen, tilbyr kaffe og snakker med sykepleier om å fortelle det. Men hvis det er noen som kommer på besøk og ikke vet at vedkommende er død, er sjansen svært stor for at det ikke er en som er veldig nær avdøde. 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2018 #4 Skrevet 12. desember 2018 Ts Vet at hovedpårørende skal ha beskjed med en gang. MEN det er jo ikke alltids denne personen tar tlf med en gang. Kan jo være timer i mellom der... Hvis man sier det ikke passer med besøk nå, så føler jeg man får oppfølgende spørsmål med spørsmål om hvorfor. Da må jeg si de skal ta kontakt med hovedpårørende og at jeg ikke har lov og si mer enn det? Anonymkode: 36d8b...413
Summ Skrevet 12. desember 2018 #5 Skrevet 12. desember 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts Vet at hovedpårørende skal ha beskjed med en gang. MEN det er jo ikke alltids denne personen tar tlf med en gang. Kan jo være timer i mellom der... Hvis man sier det ikke passer med besøk nå, så føler jeg man får oppfølgende spørsmål med spørsmål om hvorfor. Da må jeg si de skal ta kontakt med hovedpårørende og at jeg ikke har lov og si mer enn det? Anonymkode: 36d8b...413 Hvis du sier at det ikke passer nå, er det tvilsomt at du vil få oppfølgings spm. Men du kan jo evt nevne taushetsplikten og at du ikke har lov til å fortelle om pasientene. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå