Gå til innhold

Hvor vanskelig er det å leve med 140 seng?

Anbefalte innlegg

Skrevet
19 timer siden, Sxkc skrev:

Vet du om et sted de selger gode laken (høyere kvalitet bomull) i 140 størrelse, eller bare jersey/stretch ting?
...prøvde finvevd bomullslaken for et år siden, og nå er jeg dømt til en livstid med å lete etter gode laken i riktig størrelse. Skulle seriøst ønske jeg kunne gå tilbake i tid og aldri prøvd det.

Vet at Kid har hatt i flanell til 140-seng, men så ikke etter om de hadde i bomull. 

Anonymkode: 330ad...3c7

Skrevet

Konklusjonen er at livet blir så vanskelig å leve med 140 seng at det ikke anbefales. 

Skrevet

Vi hadde 140 seng og jeg kjøpte 180 laken i glatt bomull. Det er jo null problem? Jeg forstår ikke problemet? De lakene som ikke er stretch, de er jo ikke formsydde, de er bare en rektangulær av bomull, og du kan jo stappe så mye du vil under senga. 

åh ja, skjønte nå, for du skal ha rammemadrass på bein, ikke med sengerammet eller med ekstra madrasser under, type kontinental. Nei da vet jeg ikke. Hvordan har du egentlig tenkt å feste laken i det hele tatt? 

Anonymkode: 82fcf...5b2

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi hadde 140 seng og jeg kjøpte 180 laken i glatt bomull. Det er jo null problem? Jeg forstår ikke problemet? De lakene som ikke er stretch, de er jo ikke formsydde, de er bare en rektangulær av bomull, og du kan jo stappe så mye du vil under senga. 

åh ja, skjønte nå, for du skal ha rammemadrass på bein, ikke med sengerammet eller med ekstra madrasser under, type kontinental. Nei da vet jeg ikke. Hvordan har du egentlig tenkt å feste laken i det hele tatt? 

Vi har rammemadrass med bein, fester formsydd laken på hele madrassen? Ikke noe problem det, lakenet sitter som støpt på sengen. 

Anonymkode: 330ad...3c7

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man kjøper laken som ikke er formsydde kan man formsy dem selv. Det er ikke veldig vanskelig om senga er et normalt rektangel. Det går selvfølgelig også an å brette et normalt laken (helst ekstra stort) under madrassen. 

Stretchlaken for 150 kan sikkert fint brukes på 140 seng, forskjellen er under 10% og dermed ikke så stor.

Anonymkode: a02c8...d25

Har ikke symaskin, og har ikke prøvd å bruke en symaskin siden 4. klasse, så ville ikke undervurdert hvor mye jeg kan fucke opp en så enkel oppgave.

Skrevet
7 timer siden, Sxkc skrev:

Har ikke symaskin, og har ikke prøvd å bruke en symaskin siden 4. klasse, så ville ikke undervurdert hvor mye jeg kan fucke opp en så enkel oppgave.

Da bruker du selvsagt glatt laken, og bretter det rundt overmadrassen. Så kjøper du et justerbart trekk e.l. til selve madrassen, om den ikke allerede er trukket i møbelstoff. Eller lar den stå uten, om det ikke betyr så mye hvordan den ser ut. 

(Jeg synes du gjør dette innmari mye vanskeligere enn det er.) 

Anonymkode: 9b3f0...214

Skrevet

OK, nå har jeg sjekket. Så vidt jeg kan se har rammemadrassene både hos Ikea og Jysk møbeltrekk rundt kanten. Altså trenger du ikke et laken som strekkes rundt hele madrassen, men kan nøye deg med et stort og godt flatt laken som brettes rundt overmadrassen. 

Problem solved. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da bruker du selvsagt glatt laken, og bretter det rundt overmadrassen. Så kjøper du et justerbart trekk e.l. til selve madrassen, om den ikke allerede er trukket i møbelstoff. Eller lar den stå uten, om det ikke betyr så mye hvordan den ser ut. 

(Jeg synes du gjør dette innmari mye vanskeligere enn det er.)  

Prøver bare å finne frem til alle negative sider før jeg eventuelt kjøper madrassen.

Skrevet
14 minutter siden, Sxkc skrev:

Prøver bare å finne frem til alle negative sider før jeg eventuelt kjøper madrassen.

Og det jobber du virkelig hardt med. :fnise: Men nå burde du ha skaffet deg en god nok oversikt til å ta en avgjørelse. 

(Skal man lete så grundig etter ulemper med alt man skal kjøpe får man aldri kjøpt noe som helst, så får man sove på gulvet og bruke flyttekassene som bord og stoler.) 

Skrevet

Men jeg kan gi deg ulemper med 140 seng, og også grunner til at vi kvittet oss med den etterhvert. :) 

Den ene, er at når to sover på 140 rammemadrass, og en av de er mye større og tyngre enn andre - noe som er jo vanlig når en mann og en kvinne deler seng, så blir madrassen mer «nedsunket» på den ene siden fortere. Da er dere nødt til å snu ramme madrassen, og du (antar at du er kvinnen), får nedsunket madrassdelen, og i tillegg delen der partneren din hadde føtter, ved hode-side (= kanskje lukt). Poenga er at jeg etterhvert fikk den nedsunkete og svette delen, jey.

Andre, når det er en hel 140 madrass, og ikke to separate masdrasser, så gynger hele senga når en person legger seg ned eller reiser seg, eller snur seg. Dette går også mest utover den partneren som er mindre av vekt.  Meg. (jeg er kvinnen)

Og tre. Da vi til slutt fikk barn, og barnet måtte sove i senga vårt, og skulle ha nok plass til å kunne ligge under egen dyne (og andre forhåndsregler ift til krybbedød )  så ble det rett og slett ikke nok plass i 140 seng. Og da skaffet vi oss 180 seng bestående av to 90 madrasser..

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...