Gå til innhold

Hvor vanskelig er det å leve med 140 seng?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lyst å kjøpe en rammemadrass på 140x200 cm, men til tross for at dette selges av både Ikea og Jysk virker det som om det er veldig få som selger laken i denne størrelsen. Er det noen som har 140 seng som kan fortelle meg hvor mye den har ødelagt og forbyrdet livet deres? Eller går det fint å bruke laken til 150 seng?

Skrevet

Bruker laken til 150 seng, fungerer veldig bra.

Anonymkode: af0a1...76a

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bruker laken til 150 seng, fungerer veldig bra.

Anonymkode: af0a1...76a

Nice! Er det stretch laken, eller vet du om det går fint med mer tette laken også (f.eks. egyptisk bomull)?

Skrevet

Jeg har 150-seng og bruker konsekvent 180-laken. Synes det fungerer supert!

Anonymkode: e641f...ee9

• Liker 1
Skrevet

Har hatt 140-seng fordi det ikke var plass til større på soverommet jeg brukte før. Kjøpte laken i den størrelsen på IKEA samtidig som rammemadrassen. Har også brukt 150-laken uten problem. Snakker da om stretchlaken. 

Skrevet (endret)

Noen som har erfaring med å bruke 10cm større laken som ikke er i stretch? Altså ikke de jersey lakenene som de har på Ikea?

Endret av Sxkc
Skrevet
14 timer siden, Sxkc skrev:

Har lyst å kjøpe en rammemadrass på 140x200 cm, men til tross for at dette selges av både Ikea og Jysk virker det som om det er veldig få som selger laken i denne størrelsen. Er det noen som har 140 seng som kan fortelle meg hvor mye den har ødelagt og forbyrdet livet deres? Eller går det fint å bruke laken til 150 seng?

Du kan jo kjøpe laken som er mye større.

Men synes man trenger minst 180 slik at man kan ligge 360 grader uten at for mye stikker utfor.

Skrevet
1 minutt siden, abrasiveRefraction skrev:

Du kan jo kjøpe laken som er mye større.

Men synes man trenger minst 180 slik at man kan ligge 360 grader uten at for mye stikker utfor.

Har 120 rammemadrass nå med 150, og lakenet hoper seg opp og er generelt veldig irriterende.

Skulle gjerne hatt kvadratisk seng på 200x200, men må desverre ha plass til å sette føttene mine på gulvet et sted.

Skrevet
6 minutter siden, Sxkc skrev:

Noen som har erfaring med å bruke 10cm større laken som ikke er i stretch? Altså ikke de jersey lakenene som de har på Ikea?

Blir litt rynkete med 150-laken på en 140-seng. Har begge størrelser i senger, og kjøper laken i begge størrelser på Ikea. I går fant jeg 140 på Jysk også. 

Anonymkode: 330ad...3c7

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Blir litt rynkete med 150-laken på en 140-seng. Har begge størrelser i senger, og kjøper laken i begge størrelser på Ikea. I går fant jeg 140 på Jysk også. 

Vet du om et sted de selger gode laken (høyere kvalitet bomull) i 140 størrelse, eller bare jersey/stretch ting?
...prøvde finvevd bomullslaken for et år siden, og nå er jeg dømt til en livstid med å lete etter gode laken i riktig størrelse. Skulle seriøst ønske jeg kunne gå tilbake i tid og aldri prøvd det.

Skrevet
1 hour ago, Sxkc said:

Vet du om et sted de selger gode laken (høyere kvalitet bomull) i 140 størrelse, eller bare jersey/stretch ting?
...prøvde finvevd bomullslaken for et år siden, og nå er jeg dømt til en livstid med å lete etter gode laken i riktig størrelse. Skulle seriøst ønske jeg kunne gå tilbake i tid og aldri prøvd det.

KID selger det hvis jeg husker riktige

Anonymkode: 24f41...b5e

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

KID selger det hvis jeg husker riktige

Anonymkode: 24f41...b5e

Ikke på nettsiden deres, i alle fall.

Skrevet
11 timer siden, Sxkc skrev:

Har samme "problem" 😮. Dog i størrelse 210x180x10. Har et tynt og deilig formsydd laken i egyptisk bomull, men vet ikke hvor det kommer fra og hvor jeg skal få tak i flere.

Skrevet
1 minutt siden, Kritt skrev:

Har samme "problem" 😮. Dog i størrelse 210x180x10. Har et tynt og deilig formsydd laken i egyptisk bomull, men vet ikke hvor det kommer fra og hvor jeg skal få tak i flere.

Det er egentlig helt sprøtt at det er umulig å finne laken i visse størrelser. Med tanke på at det selges og kjøpes senger i den størrelsen må det jo være et marked der.

Skrevet
1 minutt siden, Sxkc skrev:

Det er egentlig helt sprøtt at det er umulig å finne laken i visse størrelser. Med tanke på at det selges og kjøpes senger i den størrelsen må det jo være et marked der.

Det er jo ikke noe problem å finne strech-laken som passer, men mye deiligere med vevd og formsydd bomull.

Annonse
Skrevet
1 minutt siden, Kritt skrev:

Det er jo ikke noe problem å finne strech-laken som passer, men mye deiligere med vevd og formsydd bomull.

Lakenprodusentene mener folk med uvanlige sengestørrelser er underverdige og ikke fortjener deilige laken! REVOLUSJON NÅ!

• Liker 1
Skrevet

Hvis man kjøper laken som ikke er formsydde kan man formsy dem selv. Det er ikke veldig vanskelig om senga er et normalt rektangel. Det går selvfølgelig også an å brette et normalt laken (helst ekstra stort) under madrassen.

Stretchlaken for 150 kan sikkert fint brukes på 140 seng, forskjellen er under 10% og dermed ikke så stor.

Anonymkode: a02c8...d25

• Liker 2
Skrevet
On 12/12/2018 at 8:31 AM, Sxkc said:

Om man føler bredden på en seng ødelegger livet, så har man kanskje litt feil fokus. 

Anonymkode: 736b1...990

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man kjøper laken som ikke er formsydde kan man formsy dem selv. Det er ikke veldig vanskelig om senga er et normalt rektangel. Det går selvfølgelig også an å brette et normalt laken (helst ekstra stort) under madrassen.

Stretchlaken for 150 kan sikkert fint brukes på 140 seng, forskjellen er under 10% og dermed ikke så stor.

Dette er den helt innlysende løsningen. Null problem.

Når lakenet skal brettes rundt overmadrassen er det nesten jo større jo bedre som gjelder, siden lakenet holder seg bedre på plass jo lenger innunder madrassen det går. 

Anonymkode: 9b3f0...214

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel, glatt bomull gir en brett på lakenet hvis det er for stort, har erfart det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...