Gå til innhold

Noen som har har/hatt barn som lesper?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor gammelt var/er barnet? Og har det fått noen form for hjelp? Hva gikk "behandlingen" ut på og hjalp det? Har en 10-åring som lesper.

Anonymkode: 04728...5df

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter tannfellingen burde den være på plass. Logopedtilbudet varierer veldig fra kommune til kommune, men ta kontakt med skolen og be om henvisning til logoped. Lespe-s er som regel en quick fix😊

Anonymkode: dacc8...cbe

• Liker 1
Skrevet

Jeg har lespet siden jeg var liten, s lyden, aldri fått det på plass. Kjenner til flere voksne som heller ikke klarte å få det fikset. Gikk til logoped som barn ved et par anledninger men hjalp ingenting, ble bare mer bevisst på det. De jeg kjenner som voksne lesper og på s lyden så skjønner ikke at det kan være en quick fix da ingen av de heller klarte å fikse det til tross for hjelp av logoped. Vi var alle rundt 9/10 år når vi gikk til logoped hvis det har noe å si.

Anonymkode: 92373...824

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lespet siden jeg var liten, s lyden, aldri fått det på plass. Kjenner til flere voksne som heller ikke klarte å få det fikset. Gikk til logoped som barn ved et par anledninger men hjalp ingenting, ble bare mer bevisst på det. De jeg kjenner som voksne lesper og på s lyden så skjønner ikke at det kan være en quick fix da ingen av de heller klarte å fikse det til tross for hjelp av logoped. Vi var alle rundt 9/10 år når vi gikk til logoped hvis det har noe å si.

Nå er det vel ikke lov å skrive hvilken profesjon man har på KG, men ja jeg har belegg for å si at å få en lespe-s til å bli en vanlig s er som regel en quick fix. Kan man si en t, kan man si en s. Dette er en av de enkleste uttalevanskene å fikse, mye enklere enn rulle-r for eksempel. Det er ikke spesielt vanlig at normaltfungerende voksne ikke kan si den lyden, så at de kjenner flere voksne med lespe-s er overraskende. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det vel ikke lov å skrive hvilken profesjon man har på KG, men ja jeg har belegg for å si at å få en lespe-s til å bli en vanlig s er som regel en quick fix. Kan man si en t, kan man si en s. Dette er en av de enkleste uttalevanskene å fikse, mye enklere enn rulle-r for eksempel. Det er ikke spesielt vanlig at normaltfungerende voksne ikke kan si den lyden, så at de kjenner flere voksne med lespe-s er overraskende. 

Jeg er også voksen,med lesping på s-lyden. Har aldri fått tilbud om,eller vært til logoped. Hvilke teknikker brukes for å fikse dette?

Anonymkode: f66bb...d6b

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Haha, jaha... Så du synes det er overraskende at normaltfungerende voksne ikke kan si s lyden og at de i tillegg kjenner flere voksne velfungerende mennesker som sliter med det samme? Det sier jo en del om deg når du svarer på en slik måte, og du skal i tillegg prøve å gi inntrykk av at du jobber med dette...

Si meg er du like nedlatende på "jobb"? Makan...

• Liker 1
Skrevet

Logopeden til mitt barn sa til oss:

Så godt som ALLE voksne som lesper har stramt tungebånd.

Virkelig verdt å sjekke ut.

• Liker 1
Skrevet
55 minutter siden, spenol skrev:

Logopeden til mitt barn sa til oss:

Så godt som ALLE voksne som lesper har stramt tungebånd.

Virkelig verdt å sjekke ut.

Jeg fikk beskjed på sykehuset da hn var baby at tungebåndet var stramt. TS

Skrevet
På 12.12.2018 den 22.29, AnonymBruker skrev:

Jeg er også voksen,med lesping på s-lyden. Har aldri fått tilbud om,eller vært til logoped. Hvilke teknikker brukes for å fikse dette?

Anonymkode: f66bb...d6b

Prøv å si en t- lyd veldig sakte. Altså, slipp ut luften veldig safte, da har du riktig plassering på tungen. Bak tennene, tungespissen oppe eller nede spiller ingen rolle. 

Etter at du har gjort det ( salg en sakte s-lyd) så prøv å pust inn Og kjenn etter hvor på tungen det blir kalt. Det skal være på midten og ikke på sidene. 

• Liker 1
Skrevet
På 12.12.2018 den 22.55, AnonymBruker skrev:

Haha, jaha... Så du synes det er overraskende at normaltfungerende voksne ikke kan si s lyden og at de i tillegg kjenner flere voksne velfungerende mennesker som sliter med det samme? Det sier jo en del om deg når du svarer på en slik måte, og du skal i tillegg prøve å gi inntrykk av at du jobber med dette...

Si meg er du like nedlatende på "jobb"? Makan...

Det var absolutt ikke ment nedlatende. Jeg er oppriktig overrasket, for det er ikke vanlig. 

• Liker 2
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var absolutt ikke ment nedlatende. Jeg er oppriktig overrasket, for det er ikke vanlig. 

Hm, jaja... Kanskje noe spesssielt med oss bibliotekarer da😏

• Liker 1
  • 4 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Dytter opp denne igjen:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...