Gå til innhold

Hvilket årstall er eldst?

Fremhevede innlegg

Skrevet

7 minutter siden, SoWhat? skrev:

Øh. Vi må jo regne fra vår tid?! Jo nærmere Jesu fødsel, jo lengre tid er det siden. Alvorlig?  

Eh. Så du mener at når universet ble født så var det eldst. Så blir det nyere og nyere for hvert år? Sier du på nyttårsaften gratulerer nå er vi et år nyere? Nei vi er 1 år eldre. Vi blir eldre og eldre jo lengre fra nullpunktet vi kommer.

Anonymkode: 471db...e1b

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, Vox_populi skrev:

Ukjent, men noen mener vel 4 f. Kr., så vidt jeg husker. Og det var ikke i desember heller.

Logisk, men nå spurte ikke TS om hvilken måned

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

ehh.. tiden vi starter i er 0. Når Jesus ble født og lagt i krybben.

Er det 449 år etter 0 = 449 år gammelt

Er det 1000 år etter 0 = 1000 år gammelt

1000 er eldre enn 449

Det vi er ute etter her, og det Ts spørr om,er hva av de to eksemplene som er lengst tilbake i tid. Det er det vi vanligvis mener med eldst i denne sammenheng 

Det er lenger siden år 499 enn år 1000. Det er 800 år siden år 1000 og 1299 år siden år 499.

Noe, si en gjenstand f.eks, ville dermed produsert i år 1000 være 1000 år gammrl og produsert i år 449 være 1299 år gammel😉

Anonymkode: 0255d...dad

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh. Så du mener at når universet ble født så var det eldst. Så blir det nyere og nyere for hvert år? Sier du på nyttårsaften gratulerer nå er vi et år nyere? Nei vi er 1 år eldre. Vi blir eldre og eldre jo lengre fra nullpunktet vi kommer.

Hæ? 😂 vi regner jo fra vår tid. Makan da!

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det vi er ute etter her, og det Ts spørr om,er hva av de to eksemplene som er lengst tilbake i tid. Det er det vi vanligvis mener med eldst i denne sammenheng 

Det er lenger siden år 499 enn år 1000. Det er 800 år siden år 1000 og 1299 år siden år 499.

Noe, si en gjenstand f.eks, ville dermed produsert i år 1000 være 1000 år gammrl og produsert i år 449 være 1299 år gammel😉

👍

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Logisk, men nå spurte ikke TS om hvilken måned

Nei, du tar feil. Det jeg skrev var hverken logisk eller ulogisk, jeg bare gjenga det som er alminnelig oppfatning blant historikere. 
Og måneden, den nevner jeg uten å be hverken trådstarter eller deg om tillatelse.

Skrevet

Til Ts:

Det kan være litt forvirrende ja med de begrepene : før og etter Kristus. Men det letteste er iallefall etter Kristus. Det er helt enkelt fra år null og enn så lenge frem til 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ha ha ha. Jeg glemte tusen år... sorry

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Til Ts:

Det kan være litt forvirrende ja med de begrepene : før og etter Kristus. Men det letteste er iallefall etter Kristus. Det er helt enkelt fra år null og enn så lenge frem til 

Ha ha ha. Jeg glemte tusen år... sorry

Og enn så lenge frem til 2018

og jeg da som vill gjøre alt klarere og så rota jeg det bare til.  Beeeeekklage. Må ha en kaffe for jeg ev prøver igjen 😉

Skrevet (endret)
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er 800 år siden år 1000 og 1299 år siden år 499.

Men regne, det kan du ikke.
Det er 1018 år siden år 1000 og 1519 år siden 499.

Endret av Vox_populi
  • Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

ehh.. tiden vi starter i er 0. Når Jesus ble født og lagt i krybben.

Er det 449 år etter 0 = 449 år gammelt

Er det 1000 år etter 0 = 1000 år gammelt

1000 er eldre enn 449

År 1000 er for 1018 år siden

År 449 er for 1569 år siden

År 449 er eldst.

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjør du deg dum med vilje ?

Skrevet

Ååå for en skam. 😉

og stakar Ts

glemt ikke tusen men 18 år. Prinsippet er jo det likevel.

For en skam

trekker meg slukøret ut av tråden.

lykke til Sowhat😄

Skrevet
4 minutter siden, Vox_populi skrev:

Men regne, det kan du ikke.
Det er 1018 år siden år 1000 og 1519 år siden 499.

Nei. 😢😩 jeg kan visst ikke det.. takk for at du ordnet opp😍

Skrevet

:skratte:takk for latteren!

Anonymkode: d8914...a1e

• Liker 1
Skrevet
27 minutter siden, SoWhat? skrev:

Hæ? 😂 vi regner jo fra vår tid. Makan da! 

Ref wikipedia om kalender:

Denne kalenderen har Jesu på den tid antatte fødsel som referansehendelse; alle hendelser måles derfor i tidsenheter etter denne hendelsen.

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Ref wikipedia om kalender:

Denne kalenderen har Jesu på den tid antatte fødsel som referansehendelse; alle hendelser måles derfor i tidsenheter etter denne hendelsen.

Årstallet oppgis fra den hendelsen og framover, men alderen måles fra i dag og bakover til hendelsen. Alle her er nok egentlig enige, men noen går seg litt vill i argumentasjonen.

Anonymkode: 5b572...bb8

• Liker 1
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Årstallet oppgis fra den hendelsen og framover, men alderen måles fra i dag og bakover til hendelsen

Dette ble galt: Årstall oppgis ikke fra den hendelsen og framover. Årstall er punkter på tidslinja, og punkter, i likhet med navn,  oppgis ikke i noen retning; det gir ingen mening.
Alder er strekning, avstand mellom to punkter, f. eks. mellom nåtida og "det året det var så bratt". En strekning måles ikke i noen bestemt retning, att og fram er som kjent like langt.

• Liker 2
Skrevet
14 minutter siden, Vox_populi said:

Dette ble galt: Årstall oppgis ikke fra den hendelsen og framover. Årstall er punkter på tidslinja, og punkter, i likhet med navn,  oppgis ikke i noen retning; det gir ingen mening.

Årstall blir høyere jo lenger framover man kommer, alder blir høyere jo lenger bakover man går. Det er vanlig å telle fra 0 og oppover, ikke omvendt.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Årstall blir høyere jo lenger framover man kommer, alder blir høyere jo lenger bakover man går

Riktig det, men det tidligere utsagnet var feil.

Skrevet
16 hours ago, Vox_populi said:

Riktig det, men det tidligere utsagnet var feil.

Nei, du bare misforstod det. Hendelsen vi snakkert om var Jesu fødsel, ikke alt som skal tidfestes etter det. "Den hendelsen" er år 1, og alle positive punkter kommer etter den, høyere på skalaen. Hvis du vil kverrulere mer nå må du gjøre det alene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...