Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tar i mot gode råd og tips for et besøk dit 🙂

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min søster og niese reiste dit. De bodde hos en lokal familie, min søster hadde blitt kjent med de når en var på Norgesbesøk. De oppholdt seg ikke alene ute.

Her står det at Marokko er nr. 2 på listen over land det er farlig å reise til som kvinne. https://nyheter24.se/nyheter/909598-10-farligaste-landerna-for-kvinnor

Siden du skal oppholde deg i Marrakesh, bør du spesielt notere det om lommetyver, og også punktet: "Går du deg bort, ikke spør en mann på gaten. Gå inn i en butikk og spør der, eller spør en kvinne".

Skrevet

Jeg har vært i Marokko og Marrakech rundt 30 ganger, og jeg ville ikke være redd for å dra dit alene, men de siste dagers nyheter setter kanskje litt skrekk i folk (ganske ufortjent for landet), og det er selvfølgelig ting man bør passe seg for. 

Aldri takk ja til at noen som tar kontakt på gaten skal vise deg vei til butikker og lignende. De får provisjon fra butikker de fører deg til, og vil også ha penger for å "guide" deg. De er vanskelig å bli kvitt når de først har fått deg med seg. 

Aldri ta ukjente med på hotellrommet! 

Pass på vesker og verdisaker! 

Pass på at taxi slår på takstameter! 

Gå ikke ravende full alene på kvelden /natten. 

Vær høflig men bestemt avvisende mot menn som tar flørtende kontakt, men ikke skjær alle under en kam. Marokkanere er svært imøtekommende og nysgjerrige, så mange vil nok bare prate. Man merker fort om de er ute etter flørt! (Komplimenter på utseende osv.) 

Er stort sett de samme forbehold som man tar uansett hvor i verden man drar. 

Anonymkode: bda8c...87a

• Liker 3
Skrevet

Erfaringsvis unngår man trøbbel ved å være totalt avvisende overfor alle. Men da kan man fort vekk miste noe også. Det er en avveining. Jeg er naturlig avvisende, overfor selgere, flørtere, etc, og har overlevd så langt. Litt scamma har jeg jo blitt, men ikke noe grovt.

Skrevet

Jeg har vært mange ganger i Marokko, og til våren skal jeg til Marrakesh for 3. år på rad. Synes det er en fantastisk by, og gøy med forskjellen mellom gammelt og nytt.  Den gamle delen av byen er som å komme til en helt annen verden, mens den nye delen er en ganske vanlig moderne storby :)  I den nye delen av byen får du f.eks alkohol på alle restauranter. I gamlebyen fikk jeg høre at det ikke ble solgt alkohol, men det stemmer ikke. Du får ikke kjøpt det på gateplan der (det skal vel ikke synes...), men det finnes flere fantastiske takterrasser med servering. (Du kommer helt sikkert til å gå deg vill i souken, og da er det veldig deilig å ta en pause med kaldt drikke på et av takene der ;)  )  Du kan også dra på mange fantastiske utflukter til ørken, fjell og badesteder. Vi har reist med alt fra egen sjåfør til rutebuss, og prisene for tur med sjåfør var ikke avskrekkende, så det anbefales hvis du skal dit for første gang :) 

Jeg har alltid følt meg trygg der, men jeg bruker jo sunn fornuft da. Det gjør jeg i Oslo og Bergen også....

Anonymkode: 1d5ae...a96

• Liker 1
  • 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
On 12/19/2018 at 2:45 PM, ops2 said:

Min søster og niese reiste dit. De bodde hos en lokal familie, min søster hadde blitt kjent med de når en var på Norgesbesøk. De oppholdt seg ikke alene ute.

Her står det at Marokko er nr. 2 på listen over land det er farlig å reise til som kvinne. https://nyheter24.se/nyheter/909598-10-farligaste-landerna-for-kvinnor

Siden du skal oppholde deg i Marrakesh, bør du spesielt notere det om lommetyver, og også punktet: "Går du deg bort, ikke spør en mann på gaten. Gå inn i en butikk og spør der, eller spør en kvinne".

Slike lister er ikke nødvendigvis rangert etter farligste. Om de skriver 10 vakreste byer man må reise til, så er ikke nødvendigvis nr 1. slik at den er den beste. Den er blant topp 10 som alle de andre.. Jeg vil nå si at India er mye farligere å reise til alene som kvinne enn Marokko. Marokko er også tross alt rangert som en av de tryggeste landene å reise til.

Anonymkode: 61842...e1d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet heller ikke hvor seriøst den siden er, mtp. at de tror Iguazu fallene ligger i Ecuador..:P

Anonymkode: 61842...e1d

Skrevet

Jeg har vært der en gang, og det jeg kommer på av tips var at vi ikke spurte vilkårlige om veien hvis vi hadde gått oss bort. Vi kjøpte noe i en butikk/på en kafé og så spurte vi. Da fikk vi alltid et godt svar :) Den ene gangen vi spurte en vilkårlig mann, så ble vi tatt med på en vill rundtur i souken som vi avslutta før vi oppdaget hvor den endte. Det var i hvert fall feil vei.

Ellers opplevde jeg marokkanere som utrolig fine og sjarmerende mennesker, og vi var to damer som reiste. Vil gjerne tilbake :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Aldri i verden😱 gamler ikke med livet slik.

Anonymkode: 8bf8d...3da

• 2 uker senere...
Skrevet

Vi var flere kvinner sammen, opplevde aldri problemer. Hadde mange flotte opplevelser, blant annet matkurs hos lokale, flott YSL-hage, super shopping og mange veldig gode restaurantopplevelser. Og en natt i ørken, to timer fra Marrakesh - i regi av et lokalt firma. Superprofft.

Har skrevet om spisesteder, shopping og glamping i ørken her. 

http://alltidreiseklar.no/category/marokko/marrakesh/

Skrevet

Var i Martakesh i mars 2017. Fantastisk tur! Var først en natt i ørkenen, i en slags camp. Deretter bodde jeg på hotell mamounia. Gikk aldri noe sted uten guide. Kommer ikke til å reise tilbake.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...