AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #1 Skrevet 11. desember 2018 Jeg spiser 300 kalorier hver dag. Hver tredje eller fjerde spiste jeg 1300-400 (det er det jeg trenger spnn normalt). Så etter en stund spiste jeg to dager på rad med 1300-4000 og da la jeg på meg? Jeg var usikker på om jeg faktisk la på meg eller ikke. Fikk mensen i samme slengen og var usikekr på om det var vannvekt fra mensen eller om jeg la på meg? Jeg har ikke vekt, men jeg kjenner på buksene mine. Jeg ble jo veldig redd av dette. Så i et par uker i etterkant har jeg spist rundt 300 hver dag. Det er jo så dumt siden jeg går jo ikke ned i vekt, i det hele tatt, og jeg tørr jo ikke spise mer fordi det er mulig jeg smeller på da.. klarer jo ikke å se normal ut heller. Merker jeg blir stirra på noe ufatelig siden jeg ser ut som et vrak under øynene.. Anonymkode: 29f3d...db1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #2 Skrevet 11. desember 2018 Fast heller ordentlig de dagene du ikke spiser, og spis godt de dagene du spiser, så vil du ikke få problemer, det dummeste du kan gjøre er å bare spise LITT (300 kcal) hver dag, istedenfor å bare faste skikkelig. Men det spiller ingen rolle hva jeg sier, for hele tråden din kommer til å bli slettet på null komma niks pga. regelverket her inne som sier at alle diskusjoner om kaloriinntak på under 1500 pr dag ikke er lov. Anonymkode: 59a7d...01e 3
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #3 Skrevet 11. desember 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fast heller ordentlig de dagene du ikke spiser, og spis godt de dagene du spiser, så vil du ikke få problemer, det dummeste du kan gjøre er å bare spise LITT (300 kcal) hver dag, istedenfor å bare faste skikkelig. Men det spiller ingen rolle hva jeg sier, for hele tråden din kommer til å bli slettet på null komma niks pga. regelverket her inne som sier at alle diskusjoner om kaloriinntak på under 1500 pr dag ikke er lov. Anonymkode: 59a7d...01e Jeg får det ikke til, å faste helt altså. Det er fordi jeg har lunsj på jobben hver dag... Anonymkode: 29f3d...db1
Cortado Skrevet 11. desember 2018 #4 Skrevet 11. desember 2018 Det å spise 300 kalorier bare pr dag, det er å lure kroppen. Den vil jo tviholde på reserve før den slipper tak. Kroppen, hodet osv trenger mer. 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #5 Skrevet 11. desember 2018 Sparebluss er en myte. Kroppen går ikke i sparebluss før du har lite fett i kroppen samtidig som du spiser lite. Har du nok av fett på kroppen så setter ikke kroppen i gang noen prosesser som setter ned forbrenning i særlig stor grad. Anonymkode: 39191...d51 10
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #6 Skrevet 11. desember 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Sparebluss er en myte. Kroppen går ikke i sparebluss før du har lite fett i kroppen samtidig som du spiser lite. Har du nok av fett på kroppen så setter ikke kroppen i gang noen prosesser som setter ned forbrenning i særlig stor grad. Anonymkode: 39191...d51 Ts; kilde? Anonymkode: 29f3d...db1 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #7 Skrevet 11. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Sparebluss er en myte. Kroppen går ikke i sparebluss før du har lite fett i kroppen samtidig som du spiser lite. Har du nok av fett på kroppen så setter ikke kroppen i gang noen prosesser som setter ned forbrenning i særlig stor grad. Anonymkode: 39191...d51 Riktig, hvis ikke man driver å småspiser titt og ofte da, og tror at det ikke betyr noe fordi det ikke er snakk om så mange kalorier............... Anonymkode: 59a7d...01e 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #8 Skrevet 11. desember 2018 Du mener 1300 antar jeg? Anonymkode: 0b228...732
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #9 Skrevet 11. desember 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du mener 1300 antar jeg? Anonymkode: 0b228...732 300 Anonymkode: 29f3d...db1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #10 Skrevet 11. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: 300 Anonymkode: 29f3d...db1 Har du spiseforstyrrelser? Det der er ikke bra. Jeg regner med at du da enten er syk eller ikke har holdt på med dette så lenge. Hva prøver du på? Å gå ned i vekt? Jeg er en av dem som er helt for kaloritelling (så lenge du ikke har et anstrengt forhold til mat), og synes sparebluss er noe tull. Men det du holder på med er ikke den riktige veien å gå. Hvordan har du regnet ut gjennomsnittet av hva du forbrenner i løpet av en dag? Anonymkode: 0b228...732 3
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #11 Skrevet 11. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har du spiseforstyrrelser? Det der er ikke bra. Jeg regner med at du da enten er syk eller ikke har holdt på med dette så lenge. Hva prøver du på? Å gå ned i vekt? Jeg er en av dem som er helt for kaloritelling (så lenge du ikke har et anstrengt forhold til mat), og synes sparebluss er noe tull. Men det du holder på med er ikke den riktige veien å gå. Hvordan har du regnet ut gjennomsnittet av hva du forbrenner i løpet av en dag? Anonymkode: 0b228...732 Ts: jeg vet ikke hva jeg forbrenner hver dag. Men kroppen innstiller seg jo på hva dne får. så nå har den fått 300 en stund og da blir vel forbrenninga mi på 300? Anonymkode: 29f3d...db1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2018 #12 Skrevet 12. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg spiser 300 kalorier hver dag. Hver tredje eller fjerde spiste jeg 1300-400 (det er det jeg trenger spnn normalt). Så etter en stund spiste jeg to dager på rad med 1300-4000 og da la jeg på meg? Jeg var usikker på om jeg faktisk la på meg eller ikke. Fikk mensen i samme slengen og var usikekr på om det var vannvekt fra mensen eller om jeg la på meg? Jeg har ikke vekt, men jeg kjenner på buksene mine. Jeg ble jo veldig redd av dette. Så i et par uker i etterkant har jeg spist rundt 300 hver dag. Det er jo så dumt siden jeg går jo ikke ned i vekt, i det hele tatt, og jeg tørr jo ikke spise mer fordi det er mulig jeg smeller på da.. klarer jo ikke å se normal ut heller. Merker jeg blir stirra på noe ufatelig siden jeg ser ut som et vrak under øynene.. Anonymkode: 29f3d...db1 Om du spiser 300 kalorier til dagen, blir du underærnert og feilernært i løpet av kort tid. Det er farlig på alle tenkelige måter der din minste bekymring er "sparebluss". Du burde vært mer bekymret for hjertestans, beinskjørhet og infertilitet for å si det sånn. I tilegg kommer du i den knipa du er i nå: kroppen prøver å kompensere de dagene du faktisk spiser. 1300kcal er forstsatt for lite mat, men 4000 er for mye på én dag og er et tydelig tegn på at kroppen din skriker etter næring fordi du underforer den. Gå til lege: du spiser på en måte som er skadelig for deg og bør sjekkes at du ikke har skadet deg allerede. Når du spiser så lite, er det klart vekten går betraktelig opp når du spiser normalt én dag. Men det er svært lite eller ingenting av den vekten som er reell vekt. Det er mest bare mage/tarminnhold og vann. Rundt mensen har de fleste 0.5-2 kg med ekstra vannvekt. Du spiser så lite at du i tilegg sannsynligvis har lite vekt i tarm/mageinnhold før du spiser. I tillegg til de to tingene, får man ofte vannvekt av å spise mer enn ellers: man får gjerne i seg mer salt ol. i tillegg til at det går mer "vekt" inn i kroppen. Hvis du spiser 4000 kalorier og har mensen vil du lett kunne "gå opp" 2-3 kg på ett døgn, om man bruker vekt "før" og "etter" . Men du legger selv sagt ikke på deg 2-3 kg på ordentlig. Man legger på seg av å spise 4000 kalorier for dagen, siden det er runt 2 dager med mat på én dag, men vi snakker gram, ikke kg. Du underspiser med nesten 1 dags mat de fleste dager, så sier seg selv at alt i alt får du ALT for lite mat til å klare drive din kropp på en forsvarlig måte.. Anonymkode: 6f158...1cd 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2018 #13 Skrevet 12. desember 2018 Hvis du har gitt kroppen din bare 300 kalorier per dag over en lengre periode synes jeg du først og fremst at du skal skaffe deg hjelp. Du driver med forstyrret spising og mtp at vi ikke vet noe om deg er det ikke sikkert at det er forsvarlig for deg å ned i vekt. Prøv å spise litt mer hver dag og søk hjelp i psykiatrien. Anonymkode: 300bd...7ba 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2018 #14 Skrevet 12. desember 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Ts: jeg vet ikke hva jeg forbrenner hver dag. Men kroppen innstiller seg jo på hva dne får. så nå har den fått 300 en stund og da blir vel forbrenninga mi på 300? Anonymkode: 29f3d...db1 Du har uansett en såkalt basalforbrenning, som er det kroppen din bruker hver dag bare på å holde deg i live, om du så bare skulle ligget helt stille i senga og pustet, og den er sjelden på mindre enn 1300-1400 kcal. Og det er hva du bruker hver dag, kun på å ligge stille og eksistere, uten å gjøre noe som helst. Det kroppen gjør når du tar inn mindre næring enn dette hver dag er å gjøre deg såpass trøtt og sliten at du ikke orker å gjøre mer enn det du inntar nok næring for. DETTE er såkalt "sparebluss", når du kronisk inntar litt, men ikke nok, næring, og kroppen tilpasser aktivitetsnivået deretter. Heldigvis så finnes det andre måter å gå ned i vekt på, som er både smartere og mer effektive. Anonymkode: 59a7d...01e 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2018 #15 Skrevet 12. desember 2018 8 hours ago, AnonymBruker said: Fast heller ordentlig de dagene du ikke spiser, og spis godt de dagene du spiser, så vil du ikke få problemer, det dummeste du kan gjøre er å bare spise LITT (300 kcal) hver dag, istedenfor å bare faste skikkelig. Men det spiller ingen rolle hva jeg sier, for hele tråden din kommer til å bli slettet på null komma niks pga. regelverket her inne som sier at alle diskusjoner om kaloriinntak på under 1500 pr dag ikke er lov. Anonymkode: 59a7d...01e Dette Anonymkode: 071a3...d0c 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2018 #16 Skrevet 12. desember 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts: jeg vet ikke hva jeg forbrenner hver dag. Men kroppen innstiller seg jo på hva dne får. så nå har den fått 300 en stund og da blir vel forbrenninga mi på 300? Anonymkode: 29f3d...db1 Nei. Du forbrenner ikke 300 per dag bare fordi du spiser 300. Hva er egentlig målet ditt med dette? Du bør sette deg litt inn i dette om du har mål om å gå ned i vekt/bli fittere. Det du holder på med nå er bare tull. Anonymkode: 0b228...732 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2018 #17 Skrevet 12. desember 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Fast heller ordentlig de dagene du ikke spiser, og spis godt de dagene du spiser, så vil du ikke få problemer, det dummeste du kan gjøre er å bare spise LITT (300 kcal) hver dag, istedenfor å bare faste skikkelig. Men det spiller ingen rolle hva jeg sier, for hele tråden din kommer til å bli slettet på null komma niks pga. regelverket her inne som sier at alle diskusjoner om kaloriinntak på under 1500 pr dag ikke er lov. Anonymkode: 59a7d...01e Null komma niks er altså over 12 timer? Anonymkode: 92c9f...8bd 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2018 #18 Skrevet 12. desember 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Sparebluss er en myte. Kroppen går ikke i sparebluss før du har lite fett i kroppen samtidig som du spiser lite. Har du nok av fett på kroppen så setter ikke kroppen i gang noen prosesser som setter ned forbrenning i særlig stor grad. Anonymkode: 39191...d51 Jeg er normalvektig og var kjempedårlig en måned før jeg fikk diagnosen cøliaki. Jeg spiste så og si ingenting på en hel måned og gikk ikke ned mer enn sånn et par kilo hele måneden. Så jo, sparebluss finnes i aller høyeste grad selv om man ikke er undervektig. Anonymkode: 7509d...011 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2018 #19 Skrevet 12. desember 2018 Lukter spiseforstyrrelse. Anonymkode: efb77...f8d 3
Katten Skrevet 12. desember 2018 #20 Skrevet 12. desember 2018 300 kcal om dagen er IKKE bra! Avhengig av din høyde og vekt blant annet vil du ha en basalforbrenning som er langt høyere enn 300 kcal. Det er kalorier kroppen din bruker bare for å fungere rett og slett. Søk hjelp, du har et forstyrret syn på mat og kalorier hvis du mener dette på alvor!
Anbefalte innlegg