AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #1 Skrevet 11. desember 2018 Her kommer et hjertesukk fra meg. Om tre dager har jeg den eksamenen som er den jeg har fryktet mest: Økonomisk matematikk. Jeg var ikke så flink på skolen i fjortisårene, noe som gjør at de grunnleggende mattekunnskapene ikke sitter så veldig godt. Dette faget er ganske innførende, så jeg burde i teorien klare å bestå. Jeg har prøvd å lære meg dette en stund, men det går så fryktelig sakte at jeg ikke ser noen lys i tunellen. Her om dagen tenkte jeg at nå skal jeg lære meg matte èn gang for alle (siden jeg har flere økonomifag senere i studiet), men nå tror jeg at jeg heller skal sette meg et mål om å bare få en E. Jeg har prøvd å gjøre oppgaver, og jeg har prøvd å gå gjennom forelesningene en gang til, men det hjelper ikke. Har også prøvd å se videoer på Youtube, men selv det er for avansert. Nå begynner det å haste, så håper på noen gode tips her inne : ) Som jeg har tolket årets eksamen, så kommer disse temaene til å utgjøre flere oppgaver: - Nivåkurve - Partiell derivasjon (tolkningen) - Partielle deriverte funksjoner - Å klassifisere stasjonære punkter Tror at prosentregning også kan være vesentlig, men det burde jeg klare å lære meg. Forstår jeg disse temaene tror jeg at jeg burde klare å bestå. Noen som kan forklare meg dette på ENKEL måte, eller har noen tips til hvordan jeg kan forstå? Hvordan lærer man barn dette, liksom? All hjelp mottas med takk! Drittslenging og pekefingre gjør ikke Anonymkode: 78fb8...fc5
Duckie Skrevet 11. desember 2018 #3 Skrevet 11. desember 2018 Har du forsøkt Khan Academy? Her er ihvertfall delen som inneholder partiell derivasjon.
Ibid Skrevet 11. desember 2018 #4 Skrevet 11. desember 2018 Har du god kontroll på grunnleggende derivasjon? Produktregelen, brøkregelen og kjerneregelen? Jeg vet ikke hva som er pensum i akkurat ditt fag, men jeg mistenker at det er mer sentralt og at du kanskje burde fokusere på det. Partiell derivasjon er ikke så vanskelig om du forstår "vanlig" derivasjon, du må bare derivere mange ganger og får flere sjanser til å gjøre feil. Alle tingene du lister opp der er anvendelser av derivasjon om jeg husker rett, bare med noen ekstra regler å huske/bruke. Ellers vil jeg anbefale deg å jobbe med gamle eksamensoppgaver og gjøre spesifikt den typen oppgaver som går igjen på eksamen. Om halvparten av oppgavene på eksamen ber deg om å derivere, så er det noe du bare må kunne for å bestå. Om det bruker å være 1 oppgave som spør om noe annet, så er det ikke fullt så viktig
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2018 #5 Skrevet 12. desember 2018 22 timer siden, Ibid skrev: Har du god kontroll på grunnleggende derivasjon? Produktregelen, brøkregelen og kjerneregelen? Jeg vet ikke hva som er pensum i akkurat ditt fag, men jeg mistenker at det er mer sentralt og at du kanskje burde fokusere på det. Partiell derivasjon er ikke så vanskelig om du forstår "vanlig" derivasjon, du må bare derivere mange ganger og får flere sjanser til å gjøre feil. Alle tingene du lister opp der er anvendelser av derivasjon om jeg husker rett, bare med noen ekstra regler å huske/bruke. Ellers vil jeg anbefale deg å jobbe med gamle eksamensoppgaver og gjøre spesifikt den typen oppgaver som går igjen på eksamen. Om halvparten av oppgavene på eksamen ber deg om å derivere, så er det noe du bare må kunne for å bestå. Om det bruker å være 1 oppgave som spør om noe annet, så er det ikke fullt så viktig Takk for svar. Det vil sannsynligvis bli mest spørsmål om derivasjon og prosent/renter/nåverdi. Det siste føler jeg er ok, men derivasjon som legger mye vekt på årets eksamen og alle de andre oppgavene sliter jeg veldig med. Så i stedet for å lære meg "alt annet", bør jeg heller fokusere på å lære meg derivasjon - siden målet egentlig bare er å stå. Takk, jeg skal lese meg litt opp på det du nevnte, så håper jeg at det hjelper meg med å forstå bedre! ❤️ Anonymkode: 78fb8...fc5
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2018 #6 Skrevet 13. desember 2018 Derivasjon er egentlig ganske enkelt, det bare ser vrient ut. Sånn er det med mye innenfor matte syntes jeg. Dersom du skal derivere en funksjon eks 10x^2+50 (^2 betyr opphøyd i 2). Gjør dette: Sett eksponenten foran (gang med 10) og opphøy x i en lavere. Konstanter forsvinner (dvs 50). Da blir det 2*10x^2-1 = 20x Ved partiell derivasjon må du derivere med hensyn på x eller y. Eks partiellderiver 10x^2 * 5y^2 Med hensyn på x: Da deriverer du 10x^2 også blir leddet med Y en konstant (samme som 50 over) og blir borte. Dvs. 2*10x^2-1 som er 20x. Med hensyn på Y; Her er x en konstant (samme som 50 i første eksempel) og forsvinner. Da tar du ned eksponenten, ganger med grunntallet, og opphøyer x i en lavere. 2*5x^2-1 = 10x Tror det er lurt å lære å partiellderivere før du prøver å tolke det. Er det noen du kan spørre om litt hjelp? Ønsker deg lykke til! Anonymkode: 1e187...aca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå