AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #1 Del Skrevet 11. desember 2018 hva betyr forkortelsen frk. når den står foran et navn ? Anonymkode: afc72...310 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #2 Del Skrevet 11. desember 2018 Frøken Anonymkode: 84d1f...91c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #3 Del Skrevet 11. desember 2018 Frøken. Anonymkode: 543f6...3ca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jerry Lee Skrevet 11. desember 2018 #4 Del Skrevet 11. desember 2018 Frøken. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Regn Skrevet 11. desember 2018 #5 Del Skrevet 11. desember 2018 Frøken. Det ble sortert ut av srpåket i 1970. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #6 Del Skrevet 11. desember 2018 Frøken, som tilsier at man er en ugift kvinne. Når man blir gift blir man "fru". Anonymkode: 3f450...676 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #7 Del Skrevet 11. desember 2018 4 minutter siden, Regn skrev: Frøken. Det ble sortert ut av srpåket i 1970. Javel? Anonymkode: 684c6...358 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #8 Del Skrevet 11. desember 2018 4 minutter siden, AnonymBruker said: Javel? Anonymkode: 684c6...358 https://no.wikipedia.org/wiki/Frue Anonymkode: 712eb...32e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Regn Skrevet 11. desember 2018 #9 Del Skrevet 11. desember 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Javel? Anonymkode: 684c6...358 Ja, noe med at det ble endret i en eller annen lov? Husker de sa sa det på skolen,. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest theTitanic Skrevet 11. desember 2018 #10 Del Skrevet 11. desember 2018 Der samme som ms og mrs. Gift og ugift kvinne. Har du alder sett det på flybilletten ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frekvens Skrevet 11. desember 2018 #11 Del Skrevet 11. desember 2018 1 minutt siden, Regn skrev: Ja, noe med at det ble endret i en eller annen lov? Husker de sa sa det på skolen,. Det er ikke så lenge siden Frankrike forbudte bruken av mademoiselle i alle fall (ikke i daglig tale) At det var faset ut av det norske språket var nytt for meg. Jeg pleier å kalle jentene mine for frøken men jeg skjønner godt at damer ikke ønsker at det skal skilles mellom fru og frøken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Regn Skrevet 11. desember 2018 #12 Del Skrevet 11. desember 2018 Akkurat nå, frekvens skrev: Det er ikke så lenge siden Frankrike forbudte bruken av mademoiselle i alle fall (ikke i daglig tale) At det var faset ut av det norske språket var nytt for meg. Jeg pleier å kalle jentene mine for frøken men jeg skjønner godt at damer ikke ønsker at det skal skilles mellom fru og frøken. Takk, kan ha lært feil, altså, men trodde det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest theTitanic Skrevet 12. desember 2018 #13 Del Skrevet 12. desember 2018 Hva er krenkende av å bli kallt frøken? Eller skal det ut av språket fordi det ikke er ønskelig at det blir gjort forskjell på gift og ugift? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2018 #14 Del Skrevet 12. desember 2018 4 minutter siden, theTitanic skrev: Hva er krenkende av å bli kallt frøken? Eller skal det ut av språket fordi det ikke er ønskelig at det blir gjort forskjell på gift og ugift? Det har nok også litt med at hvorfor skal man som kvinne ha noe foran seg som forteller om sivilstatus, mens for menn er det likt uansett statusen. Hvorfor skal noen i det hele tatt foran navnet? Anonymkode: 12a8e...d0d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2018 #15 Del Skrevet 12. desember 2018 55 minutter siden, theTitanic skrev: Hva er krenkende av å bli kallt frøken? Eller skal det ut av språket fordi det ikke er ønskelig at det blir gjort forskjell på gift og ugift? Det er ikke ønskelig at kvinner skal måtte oppgi sivilstatus som enten gift eller ugift, mens menn ikke skal det. Og det har jo ingen funksjon. Gift, skilt, enkemann, samboer, singel, kjæreste.... "Frøken" sier at man er en kvinne som ikke er juridisk gift (pr tiden). Hvilke sammenhenger skulle det ha betydning? I hvertfall ikke på en flybillett. Samtidig er "fru" det samme, en person som for tiden er gift. Hva så? Og Hr.? = en mann. Det kan man vel se på navnet eller personnummeret, men hvis det er naturlig å dele folk inn etter kjønn (som på hotell eller noe), så holder det med hr. og fr., mrs og mr. Eller Male/female. Anonymkode: d17f6...7bd 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dr. A. Kula Skrevet 12. desember 2018 #16 Del Skrevet 12. desember 2018 12 timer siden, theTitanic skrev: Der samme som ms og mrs. Gift og ugift kvinne. Har du alder sett det på flybilletten ? Det er "miss" "som tilsvarer" frøken". "Ms" erstatter både "mrs" (fru) og "miss som kvinnelig tiltale uten sivilstatus. 12 timer siden, frekvens skrev: Det er ikke så lenge siden Frankrike forbudte bruken av mademoiselle i alle fall (ikke i daglig tale) At det var faset ut av det norske språket var nytt for meg. Jeg pleier å kalle jentene mine for frøken men jeg skjønner godt at damer ikke ønsker at det skal skilles mellom fru og frøken. Jeg var heller ikke klar over at det var ute av språket vårt, men jeg bruker ikke begrepene lenger heller om jeg te ker etter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dr. A. Kula Skrevet 12. desember 2018 #17 Del Skrevet 12. desember 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke ønskelig at kvinner skal måtte oppgi sivilstatus som enten gift eller ugift, mens menn ikke skal det. Og det har jo ingen funksjon. Gift, skilt, enkemann, samboer, singel, kjæreste.... "Frøken" sier at man er en kvinne som ikke er juridisk gift (pr tiden). Hvilke sammenhenger skulle det ha betydning? I hvertfall ikke på en flybillett. Samtidig er "fru" det samme, en person som for tiden er gift. Hva så? Og Hr.? = en mann. Det kan man vel se på navnet eller personnummeret, men hvis det er naturlig å dele folk inn etter kjønn (som på hotell eller noe), så holder det med hr. og fr., mrs og mr. Eller Male/female. Anonymkode: d17f6...7bd Enig, men du bommer grovt på engelske begrep. Mrs er gift, miss er ugift mens ms er sivilstatusnøytralt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 12. desember 2018 #18 Del Skrevet 12. desember 2018 21 timer siden, Regn skrev: Frøken. Det ble sortert ut av srpåket i 1970. 21 timer siden, AnonymBruker skrev: https://no.wikipedia.org/wiki/Frue Anonymkode: 712eb...32e Her står det at det gikk ut av bruk, ikke at det ble sortert ut av språket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 12. desember 2018 #19 Del Skrevet 12. desember 2018 9 timer siden, theTitanic skrev: Hva er krenkende av å bli kallt frøken? Eller skal det ut av språket fordi det ikke er ønskelig at det blir gjort forskjell på gift og ugift? Det lurte jeg også på. Jeg er da aldeles ikke "frue" når jeg ikke er gift. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2018 #20 Del Skrevet 14. desember 2018 På Tuesday, December 11, 2018 den 19.21, AnonymBruker skrev: hva betyr forkortelsen frk. når den står foran et navn ? Anonymkode: afc72...310 Jeg trodde faktisk at dette var allmenkunnskap. Anonymkode: d5f4a...57d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå