AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #1 Skrevet 11. desember 2018 Min mann har barn fra før. Foreløpig har vi ingen sammen. Vi eier hus og biler ilag, og har ikke skilt økonomi på noen områder. Det betyr at det er hipp som happ hvem av oss som handler og slike ting. Mor til barna jobber nå 50% og de har egentlig en avtale om at begge holder klær, sko osv. hos seg, mens de deler større utgifter til for eksempel sykler og ski. Likevel har det blitt slik at klær som kjøpes her forsvinner til mor. Jeg har ikke brydd meg om det, men nå viser det seg at gubben har holdt hemmelig for meg at han det siste året har betalt alt av kontingenter og utstyr på fritidsaktivitetene. Begge går på forholdsvis dyre aktiviteter slik at det fort er rundt 10 000 ekstra per år. Det hadde heller ikke spilt noen rolle, han kan bruke penger på hva han vil, men når han nå skulle spytte inn 25 000 i feriekassa så hadde han ikke mer enn 8000. Så sier han at jeg kan sette inn ekstra. Og jeg kan det, men det føles ikke riktig. Mor har sagt til ham at barna må slutte på aktivitetene hvis hun skal betale noe fordi hun ikke har råd lenger, men betyr det at jeg burde betale for hennes fritid? Er jeg en ste-heks hvis jeg sier at jeg ikke bruker mer enn 8000 på ferie jeg heller da, så ser vi hvor langt vi kommer for det? Anonymkode: eadff...d15 4
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #2 Skrevet 11. desember 2018 Jeg synes ikke det. Han må forholde seg til inntekten han har. Anonymkode: 85745...713 8
I Grosny Skrevet 11. desember 2018 #3 Skrevet 11. desember 2018 Nei du er ikke ste-heks. Jeg synes dere skal dra på en ferie som er billig nok, greit å stoppe på 8000. Far er far, og har økonomiske forpliktelser. Det setter begrensninger. 21
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #4 Skrevet 11. desember 2018 Er enig med deg. Sett inn 8000 du også. Anonymkode: f15a4...103 6
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #5 Skrevet 11. desember 2018 Egentlig burde han sette inn mer enn deg på feriekontoen. Det er han som har barn, ikke du. Derfor burde han betale ferien for de. Det er ikke dit ansvar, særlig når han har gått bak ryggen din på den måten. Anonymkode: 64f38...da7 18
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #6 Skrevet 11. desember 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Egentlig burde han sette inn mer enn deg på feriekontoen. Det er han som har barn, ikke du. Derfor burde han betale ferien for de. Det er ikke dit ansvar, særlig når han har gått bak ryggen din på den måten. Anonymkode: 64f38...da7 TS: Ja, han burde egentlig det. Men jeg har selv vært enig i at vi har felles økonomi og at barna hans er en del av den. Det er da også greit for meg. Det er selvsagt ikke greit at han har holdt dette hemmelig for meg, og det er dessuten han som har villet ha tre uker i "syden" på sommeren slik at det har vært nødvendig med 50 000, så nå tenker jeg at han får ta konsekvensene av det også. 16000 blir ingen drittferie, men det blir jo helt klart ikke 3 uker ved Middelhavet av det. Anonymkode: eadff...d15 8
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #7 Skrevet 11. desember 2018 18 minutter siden, I Grosny skrev: Nei du er ikke ste-heks. Jeg synes dere skal dra på en ferie som er billig nok, greit å stoppe på 8000. Far er far, og har økonomiske forpliktelser. Det setter begrensninger. Særlig når han skal betale for mor også 😮 Anonymkode: eadff...d15 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #8 Skrevet 11. desember 2018 Samboeren min har to barn og jeg har et fra før, og vi går ingen felles. Vi har ikke felles økonomi. Men setter inn likt beløp på felleskontoen. Der går utgifter til hus, biler, mat, regninger ol. Men fritidsaktiviter og klær står vi for til hver våre barn. Utstyr som ski også. I starten kjøpte vi det av felles, men mammaen til barna så alltid at hun ikke hadde råd. Men hun skulle ha tilgang til skiene, når hun hadde barna. Så nå kjøper vi utstyr for hver våre barn også. Anonymkode: 0682d...ab0 3
I Grosny Skrevet 11. desember 2018 #9 Skrevet 11. desember 2018 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Særlig når han skal betale for mor også 😮 Anonymkode: eadff...d15 Når han (romantisk drømmer?) ikke hadde vett til å gifte seg med millionærdame, så drar han med seg svak økonomi videre i livet. Hvis mor ikke har penger, så blir det far som stiller opp, og barna går selvfølgelig foran nydama, som klarer seg godt på egen inntekt. Nydame kan like eller mislike det, men virkerligheten er hard og det er ikke penger far kan hjelpe henne med. Det er noe annet. Det er kjærlighet. Endret 11. desember 2018 av I Grosny 5
I Grosny Skrevet 11. desember 2018 #10 Skrevet 11. desember 2018 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Samboeren min har to barn og jeg har et fra før, og vi går ingen felles. Vi har ikke felles økonomi. Men setter inn likt beløp på felleskontoen. Der går utgifter til hus, biler, mat, regninger ol. Men fritidsaktiviter og klær står vi for til hver våre barn. Utstyr som ski også. I starten kjøpte vi det av felles, men mammaen til barna så alltid at hun ikke hadde råd. Men hun skulle ha tilgang til skiene, når hun hadde barna. Så nå kjøper vi utstyr for hver våre barn også. Anonymkode: 0682d...ab0 Tja, det var jo strengt tatt barna som skulle ha tilgang på skiene sine. At mor har nok fart i kroppen til å ta med barna på skitur er veldig bra! 9
Biloba Skrevet 11. desember 2018 #11 Skrevet 11. desember 2018 Han står for minst 3/4 av de feriereisende, men vil betale mindre enn 1/6 av prisen? Skjønner at han vil gi barna fritt valg i fritidsaktiviteter selv om mor velger å jobbe redusert, men jeg synes ikke det er ok at han ikke forteller åpent om sine disposisjoner og inntar en helt annen holdning om han ønsker at du skal kompensere utgiften. 7
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2018 #12 Skrevet 12. desember 2018 jeg tenker at det at far betaler mer her er istedet for å betale bidrag til mor, som han måtte gjort ellers siden hun da ser ut til å ha betydelig lavere inntekt. jeg antar hun har en grunn til at hun bare jobber 50%. Sånn er det bare, foreldrene er ansvarlige for barna sine. Om om en av foreldrene tjener dårlig må den andre ta mer ansvar, eller utgiftene må kuttes. Men har du ikke oversikt over hvor stor andel dere hver betaler av faste regninger og mat/dagligvarer? Er det helt tilfeldig? Høres ut som et risikoprosjekt spør du meg, du står i fare for å tape mye penger her.nei, du skal ikke trenge å sponse barna hans. men det ser ut som du blindt har gått med på dette? At han har mindre å bidra med til feriekassen er jo helt naturlig siden han har større utgifter. Der får du velge da om du vil sponse ferie på han og ungene, eller om dere tilpasser ferien til det han har råd til. Anonymkode: d479d...7d3 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2018 #13 Skrevet 12. desember 2018 15 hours ago, AnonymBruker said: TS: Ja, han burde egentlig det. Men jeg har selv vært enig i at vi har felles økonomi og at barna hans er en del av den. Det er da også greit for meg. Det er selvsagt ikke greit at han har holdt dette hemmelig for meg, og det er dessuten han som har villet ha tre uker i "syden" på sommeren slik at det har vært nødvendig med 50 000, så nå tenker jeg at han får ta konsekvensene av det også. 16000 blir ingen drittferie, men det blir jo helt klart ikke 3 uker ved Middelhavet av det. Anonymkode: eadff...d15 Haha, oi 50.000 for tre uker i SPANIA? 1200,- daglig her er som å ha ca. 3000,- daglig der. Hva bruker dere så mye penger på?? Anonymkode: b07e2...013 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2018 #14 Skrevet 12. desember 2018 Sorry om jeg spurte litt frekt altså, fikk bare litt store øyne. Har vært i Spania å reist endel rundt selv. Anonymkode: b07e2...013 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2018 #15 Skrevet 12. desember 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: jeg tenker at det at far betaler mer her er istedet for å betale bidrag til mor, som han måtte gjort ellers siden hun da ser ut til å ha betydelig lavere inntekt. jeg antar hun har en grunn til at hun bare jobber 50%. Sånn er det bare, foreldrene er ansvarlige for barna sine. Om om en av foreldrene tjener dårlig må den andre ta mer ansvar, eller utgiftene må kuttes. Men har du ikke oversikt over hvor stor andel dere hver betaler av faste regninger og mat/dagligvarer? Er det helt tilfeldig? Høres ut som et risikoprosjekt spør du meg, du står i fare for å tape mye penger her.nei, du skal ikke trenge å sponse barna hans. men det ser ut som du blindt har gått med på dette? At han har mindre å bidra med til feriekassen er jo helt naturlig siden han har større utgifter. Der får du velge da om du vil sponse ferie på han og ungene, eller om dere tilpasser ferien til det han har råd til. Anonymkode: d479d...7d3 Mor har valgt å gå ned i stilling for å mer tid til en hobby som kanskje også kan gi inntekt på lengre sikt. Anonymkode: eadff...d15
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2018 #16 Skrevet 12. desember 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Haha, oi 50.000 for tre uker i SPANIA? 1200,- daglig her er som å ha ca. 3000,- daglig der. Hva bruker dere så mye penger på?? Anonymkode: b07e2...013 Billetter, hotell/bosted, mat, aktiviteter. I tillegg sa jeg vel strengt tatt ikke at det var Spania det var snakk om. Men du flakser kanskje med armene for å komme dit Anonymkode: eadff...d15 4
I Grosny Skrevet 12. desember 2018 #17 Skrevet 12. desember 2018 (endret) 6 timer siden, AnonymBruker skrev: jeg tenker at det at far betaler mer her er istedet for å betale bidrag til mor, som han måtte gjort ellers siden hun da ser ut til å ha betydelig lavere inntekt. jeg antar hun har en grunn til at hun bare jobber 50%. Sånn er det bare, foreldrene er ansvarlige for barna sine. Om om en av foreldrene tjener dårlig må den andre ta mer ansvar, eller utgiftene må kuttes. Men har du ikke oversikt over hvor stor andel dere hver betaler av faste regninger og mat/dagligvarer? Er det helt tilfeldig? Høres ut som et risikoprosjekt spør du meg, du står i fare for å tape mye penger her.nei, du skal ikke trenge å sponse barna hans. men det ser ut som du blindt har gått med på dette? At han har mindre å bidra med til feriekassen er jo helt naturlig siden han har større utgifter. Der får du velge da om du vil sponse ferie på han og ungene, eller om dere tilpasser ferien til det han har råd til. Anonymkode: d479d...7d3 Det blir jo litt rart i en husholdning når man får ett digert økonomisk klasseskille. Et skille som er så stort at alle ikke kan være med på det samme. Det økonomiske skillet er betydelig når man har to inntekter hvorav en går til en alene+ felles, mens den andre deles på tre personer + felles. Det er en ubalanse, og nettopp slik ubalanse blir det når en barnløs flytter sammen med tobarnsfar eller tobarnsmor. Hvordan dette løses får dere finne ut av. Jeg ser to modeller. A. Den barnløse blar opp. B. Den barnløse reduserer sitt forbruk til familiens nivå og putter resten i banken. Eller det kan være en mellomløsning. Jeg mener at hvis det senere blir felles barn så er det ikke dumt å ha litt i banken, men da den tid kommer så bør det ikke gjøres forskjell på barna. Endret 12. desember 2018 av I Grosny 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2018 #18 Skrevet 12. desember 2018 22 minutter siden, I Grosny skrev: Det blir jo litt rart i en husholdning når man får ett digert økonomisk klasseskille. Et skille som er så stort at alle ikke kan være med på det samme. Det økonomiske skillet er betydelig når man har to inntekter hvorav en går til en alene+ felles, mens den andre deles på tre personer + felles. Det er en ubalanse, og nettopp slik ubalanse blir det når en barnløs flytter sammen med tobarnsfar eller tobarnsmor. Hvordan dette løses får dere finne ut av. Jeg ser to modeller. A. Den barnløse blar opp. B. Den barløse reduserer sitt forbruk til familiens nivå og putter resten i banken. Eller det kan være en mellomløsning. Jeg mener at hvis det senere blir felles barn så er det ikke dumt å ha litt i banken, men da den tid kommer så bør det ikke gjøres forskjell på barna. Nettopp. Jeg hadde ikke lyst til å være en del av en familie hvor han må bruke mye mer enn meg på alt vi skal. Og akkurat mat og klær og slike ting er uansett ikke en diger utgiftspost. Jeg tjener dessuten veldig greit så jeg kan fortsatt spare. Anonymkode: eadff...d15
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2018 #19 Skrevet 12. desember 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Billetter, hotell/bosted, mat, aktiviteter. I tillegg sa jeg vel strengt tatt ikke at det var Spania det var snakk om. Men du flakser kanskje med armene for å komme dit Anonymkode: eadff...d15 Flybilletter koster jo under 1000-lappen om en bestiller i god tid, overnatting 1000,- natta om en velger luksus fremfor de mer rimelige stedene. Da står du fortsatt igjen med å skulle bruke nesten 2000,- per pers. dagen på aktiviteter og mat utenom frokosten du får på hotellet. Hva gjør dere hver dag som koster så mye? For meg, -virker dette heelt sinnsykt drøyt uansett om du er i Spania, Frankrike, Portugal, Italia, Hellas, Croatia, Marokko eller hvor det nå måtte være. Er jo deres valg så klart, og det viser vel kanskje bare hvor rike nordmenn er.. Og ja, jeg er nok heller av den typen som ikke ønsker luksus på denne måten, å gjøre endel aktiviteter er jeg med på! Men å leve i luksus på dyre hoteller og med dyr mat og dyr alkohol (?) hver dag, og bestille dyre billetter bare fordi -det er for meg bortkastede penger. Helt greit at vi er forskjellige altså, bare ble litt satt ut -for jeg føler nok at jeg hadde måttet jobbet litt for å klare å finne ut av hvordan jeg skulle greie å bruke opp så mye penger, kontra deg som mener det er vehov for det. Anonymkode: b07e2...013
Jadzia Skrevet 12. desember 2018 #20 Skrevet 12. desember 2018 Han må få bruke sine penger på det han vil, men han kan ikke regne med at du skal dekke inn det han da ikke har råd til. Jeg hadde forøvrig blitt dritsur hvis hans eks sin trang til å ha mer tid til hobby hadde gått ut over vår felles økonomi. Til de som kritiserer pengebruken på ferier, så er det opp til hver en familie hva de prioriterer. Kanskje de ofrer andre ting for drømmeferien? Eller kanskje de bare har råd til dyrere ferie? La de nå bruke det de vil da! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå