Gå til innhold

Helse- og oppvekstfag, eksamensoppgave om livsstilssykdommer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har eksamen i morgen og holder på med forberedelsene nå, men er litt forvirret angående en oppgave der det står at jeg skal "forklare hvordan kroppen er bygd opp og fungerer i forhold til livsstilssykdommer".

Betyr dette at jeg skal forklare hvordan absolutt hele menneskekroppen er bygd opp, inkludert hele celler, vev, organer og skjelettet og så ta for meg livsstilssykdommer etterpå, eller skal jeg kun ta med livsstilssykdommer (som kreft, astma og KOLS i respirasjonssystemet, hjerte- og karsykdommer i sirkulasjonssystemet, diabetes/bukspyttkjertelen, belastningslidelser i skjelettsystemet)? Hvordan tolker dere denne oppgaven? Mulig jeg overtenker det og at hjernen er sliten...

Takk for svar :) 

Anonymkode: 0dafc...11f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mange sider skal  oppgaven være på? Hva er det man skal ha kjennskap til når eksamen er levert? Det lønner seg alltid å skrive noe om hvordan  kroppen er bygget opp først. 

Anonymkode: e1907...040

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange sider skal  oppgaven være på? Hva er det man skal ha kjennskap til når eksamen er levert? Det lønner seg alltid å skrive noe om hvordan  kroppen er bygget opp først. 

Det er tverrfaglig eksamen, så jeg har ikke noe minimums- eller maksimumskrav for lengde på oppgaven. Som tema har jeg kost og ernæring, også har jeg fått åtte kompetansemål jeg kan få spørsmål om - blant annet det i HI. 

Skrevet

Ok😄 slik jeg leser oppgaven er : foreks diabetes typ 2, hva slags del av kroppen rammer denne ( skriver da om pancreas sin oppbygning, funksjon osv). Videre hva gjør  Diabetes typ 2 med kroppen?Nerveskader, dårlig syn, i værste fall død ved dårlig regulering av blodsukker.  Høres det Rimelig ut?

Skrevet

Du kan skrive om hvorfor man får visse livstilsykdommer, som hjerten og karsykdommer, diabetes 2 mm, Da forklare hva som skjer med kroppen når man spiser for x mye sukker og fet mat.  Er ikke så omfattende at du på vgs skal kunne alt, kun hvorfor og hvordan,

Anonymkode: b7d56...cb5

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok😄 slik jeg leser oppgaven er : foreks diabetes typ 2, hva slags del av kroppen rammer denne ( skriver da om pancreas sin oppbygning, funksjon osv). Videre hva gjør  Diabetes typ 2 med kroppen?Nerveskader, dårlig syn, i værste fall død ved dårlig regulering av blodsukker.  Høres det Rimelig ut?

Veldig! Takk for svar :)

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan skrive om hvorfor man får visse livstilsykdommer, som hjerten og karsykdommer, diabetes 2 mm, Da forklare hva som skjer med kroppen når man spiser for x mye sukker og fet mat.  Er ikke så omfattende at du på vgs skal kunne alt, kun hvorfor og hvordan,

Anonymkode: b7d56...cb5

Ja, det er det jeg og tenker - jeg skal liksom ikke kunne all anatomi utenat, men jeg tror jeg overtenker oppgavene og "overpresterer" uten at jeg egentlig må. Takk for svar :) 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig! Takk for svar :)

Ja, det er det jeg og tenker - jeg skal liksom ikke kunne all anatomi utenat, men jeg tror jeg overtenker oppgavene og "overpresterer" uten at jeg egentlig må. Takk for svar :) 

Bare hyggelig 😄 Det som er interessant er at diabetes typ2 kan føre til hjerte og karsykdommer, Så det er en kobling der. 

Skrevet

Fellesnevner for livsstilssykdommer er overvekt og passiv livsstil. 

Skrevet

Ganske dårlig formulert oppgave, men cluet her er hva som står i læringsmålene dine. Du skal testes i læringsmålene - intet mer, intet mindre. Det er slik du skal avgrense oppgaven din. 

Anonymkode: ff245...d21

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fellesnevner for livsstilssykdommer er overvekt og passiv livsstil. 

Og røyking og alkohol. 

Anonymkode: ff245...d21

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...