Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Utenom egne barn? 

Føler gavestyret er noe herk hvert år og skulle gjerne sluppet(vi har dårlig råd), men føler folk tar seg nær eller blir sure om vi ønsker å droppe det.. 

Anonymkode: 68024...3b0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Føler du det eller blir de faktisk sure? Har dere luftet tanken for de dere ønsker å slutte å gi gave til? 

Istedenfor å si "vi ønsker å slutte å gi gaver" så kan dere formulere dere som "vi kommer til å begynne å gi julekort og/eller en liten sjokolade i år. Det er det vi ønsker oss av andre også" med ett stort smil :)

Anonymkode: 41df0...5b4

• Liker 1
Skrevet

Jeg har droppa både familiemedlemmer og venner. Har tatt det opp med de på en ok måte da, sagt at jeg synes det er vanskelig økonomisk i jula og at det blir så mye fokus på gaver. Og at man ofte ender opp med å kjøpe noe bare for å kjøpe, fremfor å finne noe mottakeren vil bli skikkelig glad for. Har aldri opplevd at dette har blitt tatt dårlig i mot, alle har vært enig. Flere har blitt tydelig letta.

Et alternativ kan være at man avtaler en hyggelig aktivitet istedet, ta med barn i familien på kino, baking eller kjelketur, venner kan ha julebord, for kjæresten kan man heller arrangere en romantisk kveld, eller lignende.

• Liker 1
Skrevet

Tja, må og må. De eneste jeg har inntrykk av at absolutt alle gir gaver til er egne barn. Utover det handler det om forholdet til folk , økonomi eller hva man har blitt enige om. De fleste gir til partneren sin, men jeg vet om mange som er enige om at det ikke er noen vits siden pengene kommer fra samme husholdning og andre kjøper heller en litt dyr ting til huset eller ferie framfor gaver til hverandre. Mange gir til foreldre og søsken, men noen har avtaler om at voksne ikke får julegaver og noen har ikke noe godt forhold til familien sin og gir ikke av den grunn.

Jeg tenker at man ikke noe som helst, men at man gir til de man har lyst til. Det ligger nok en slags forventning om gaver, i alle fall hvis man har gitt gaver til hverandre tidligere, men jeg tenker også at det kan være lurt å være åpen om dette med økonomi. Det kan føles ubehagelig å ta det opp, men det er noe de fleste har forståelse for og når det først er sagt vil de neste julene gå mye lettere i stedet for at du år etter år skal gå og kjenne på dette med pengebruk i en stram økonomi. Jeg synes du skal slutte å anta at folk blir sure og heller la tvilen komme dem til gode. De fleste mennesker er faktisk hyggelige og forståelsesfulle. :) 

• Liker 1
Skrevet

Syns egentlig bare barna i familien skal ha gaver, og det innførte vi egentlig i vår(e) familie(r) for mange år siden, men så har det allikevel sklidd ut, til helt jeg vet ikke hva, så jeg syns det er vanskelig nå å vite hvordan det skal være.

Jeg opererer selv med at jeg kun gir gave til eget barn og tantebarn, og forventer selv ingenting fra noen andre, og tenker at de som allikevel ønsker å gi meg gave gjør det litt sånn på eget ansvar, jeg forventer eller trenger ikke noe fra de, og de får ikke noe tilbake. Er snakk om tanter og onkler og sånt.

Søsteren min gjør det slik at hun gir gave til alle som gir gave til hennes barn, for dette er jo en transaksjon, må vite... Og hun setter nesa litt i sky og ser ned på meg som ikke gjør det samme.

Julegaver er egentlig bare en stor kilde til drama, spør du meg.

Jeg hater hele opplegget.

Anonymkode: 7e696...841

Skrevet

Jeg føler at jeg må gi noe til nærmeste familie, dvs foreldre og søsken. Alle barn får, både egne og søskens.

Nå er julegavelisten min redusert til 6 personer i årenes løp, og det er helt greit. Gir f.eks ikke til eks-svigermor og eks-mannen lenger etter skilsmissen, samt at noen barn (nevøer, nieser) har blitt voksne og da faller julegavene bort. 

Skrevet

Man må ikke gi gaver til noen.

Skrevet

Gir kun til barn/svigerbarn og barnebarn.

Anonymkode: 48ad1...67d

Skrevet

Jeg gir til barnet mitt, morfar, stemor, mine to søsken, eksen og eks-svigers (hans mor og far samt søster) og barndomsvenninna som jeg har lite kontakt med, men for oss er det tradisjon å gi tullegaver. Eks-svigerfamilien gir jeg bare en liten tanke som ikke er dyr, men fordi jeg vet at jeg også får gaver fra dem og vi skal feire jul sammen. 

Skrevet

Føler jeg må gi til nærmeste familie.

Anonymkode: f6f52...b34

Skrevet

Foreldre og besteforeldre.

Skrevet

Uten om barna sine, -til seg selv og mannen sin.

Skrevet

Det er ingen du MÅ gi gave til.

Du bestemmer selv. Det er ditt liv.

Hvis du ikke ønsker å gi gave hva med å snakke med dem om å gi noe annet som TID til å være sammen med dem? Hva med en opplevelse dere kan oppleve sammen? Det finnes mange alternativer.

Folk blir som regel sure hvis alt gavestyret tar slutt og så sitter en med ingenting. DA vil det føles som ingen bryr seg og vennskapet eller relasjonen går mere opp i oppløsning.

Hvis du ikke ønsker å gi gave finn noe anneqt å gi som tid eller opplevelse dere kan ha sammen. Snakk gjerne med hverandre om dette om at det hadde vært fint å gi tid i julegave.

Hvis noen vil gi julegaver som hvis dem har laget noe selv i form av noe spiselig eller annet som kan brukes opp så er det ok det å.

Anonymkode: f1cbd...c70

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...