Gå til innhold

Grønnsakssalat? Oppskrifter og gode råd. :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, har lyst til å lage en grønnsakssalat med squash, brokkoli, spinat, asparges og sukkererter. Fikk dette på en restaurant og det var knallgodt, men lurer litt på fremgangsmåten? Skal man forvelle grønnsakene først? Bruker man en olje eller dressing? Noen som har lignende oppskrifter?

Mange spørsmål her, håper noen her har noen gode råd/oppskrifter. :) 

Anonymkode: bd758...904

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Brokkoli og asparges ville jeg behandlet først, i ovnen kanskje. De andre tingene synes jeg er best ubehandlet. Men ville valgt babyspinat fremfor vanlig spinat. Serverer nesten all min salat med et sprinkel olje og en liten splash sitronsaft, salt og hvit pepper. 

Anonymkode: a906b...cc5

Skrevet

Å forvelle høres best ut ja.  Squashen kan du heller frese litt i olje og krydre litt ekstra. Spinaten ville jeg bare skylt godt. Når du har brukt olje til å frese squashen trenger du ikke nødvendigvis noe mer i salaten. 

Smak til med salt, pepper, syre

Skrevet

Jeg ville forvellet brokkolien og aspargesen og deretter la de få en dukkert i isvann. Spinaten ville jeg bare vasket, men dersom det er veldig store blad kan du eventuelt grovhakke dem litt, samme med sukkerertene. Squash kan fint være rå, og du kan gjerne bruke ostehøvelen (eller mandolin) på den for å få noen fine sløyfer :) Jeg ville hatt en vinaigrette til! Det er en emulsjon av eddik og olje (som også kan smakstilsettes med urter, hvitløk, osv). Veldig godt. Ville gjerne servert med litt smuldret fetaost og ristede pinjekjerner (eller ristede kikerter) 

Anonymkode: dfd79...0d0

Skrevet

Tusen takk for alle gode forslag. :)

Skrevet (endret)

Jeg ville overhode ikke forvellet. Mye bedre med friske og sprø grønnsaker. Råmarinerte grønnsaker er et kjempegodt alternativ til salat. Dropp spinat og skjær grønnsakene i små biter (i tillegg til det du har nevnt ville jeg også brukt f.eks. blomkål og cherrytomater) og blandet med en dressing av god olivenolje, litt eddik, salt, pepper og litt frisk timian (eller andre urter. prøv deg fram). Bland godt og la marinere i minst 12 timer. 

Endret av Arkana
  • Liker 1
Skrevet

Pass på at de grønnsakene du skal spise rå, faktisk kan spises rå. Mange grønnsaker må varmebehandles før bruk, fks mange varianter av sukkererter.

Anonymkode: f8044...03d

Skrevet

Tusen takk for alle tips og forslag, kommer nok til å prøve de alle for å finne en favoritt. :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...