AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #1 Skrevet 11. desember 2018 Vi har et budsjett på 1-200kr til julegaver eller en julehilsen per person, ettersom vi har rundt 40 personer totalt som mottakere. Det er familie, nær slekt som vi har kontakt med, venner, gode naboer og venner av barna våre. Da sier det seg selv at det er mange som er vanskelige å kjøpe til, spesielt i svigerfamilien siden de er så få. De fleste ønsker fra familien koster rundt 300kr, da vet jeg de har oppgitt ønsker som de synes er billige. Blir litt oppgitt over dette gavestyret hvert år, men det er bare vi som vet hvor mange som skal ha gaver fra oss og at vi ikke har så god råd som det virker som alle andre har. Mannen satt og regnet på dette og han kom frem til at hvis vi fant gode gaver til absolutt maks 100kr så ville vi ikke gå i minus denne måneden. I fjor ble flere skuffet fordi vi ga så lite sammenlignet med fra de andre i familien, det så jeg da vi feiret jul ilag med dem. Men alternativet er å ta opp forbrukslån, men det kan vi bare ikke få oss til. Har mest lyst å la være å gi når en ikke finner gaver, det er så kjedelig å gi gaver jeg vet ikke er Å gi penger er uaktuelt, da blir summen så tydelig og det er ihvertfall upersonlig. Hva ville du gjort? Anonymkode: 2834e...73a 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #2 Skrevet 11. desember 2018 Jeg ville laget en liste over alle dere skal gi gaver til. Så hadde jeg valgt ut noen få (de nærmeste) og ringt til resten og forklart at fra nå av ønsker dere å gi ett julekort til jul, kanskje en sjokolade eller noe hvis de absolutt må. Og at dere ønsker det samme tilbake, alså kun julekort. Gi gaver kun innen familien, den nærmeste familien. Venner, naboer og kollegaer får julekort og kanskje en liten sjokolade. Det er faktisk ikke vanlig å gi så mye gaver som det dere gjør. Så ikke føl dere dumme som tar denne ringerunden. Kanskje de føler akkurat det samme? Det er oppmerksomheten som teller, ikke gaven. Og ett julekort viser oppmerksomhet og omtanke Anonymkode: 53694...27b 24
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #3 Skrevet 11. desember 2018 Jeg ville kun gitt gaver til nærmeste familie. 40 stykker må jo være helt vanvittig unødvendig? Naboen, venner, perifer slekt trenger da ikke gaver? Ville holdt til de man absolutt må. Vi har igjennom årene kuttet litt på listen vi også, som tanten og kusinen til svigemor, barna til bekjente etc. Vi har informert på forhånd og sagt vi dessverre ikke har råd. Føler du at du absolutt må gi noe til alle 40, ville jeg heller lagd noe julegodt i stort kvanta og gitt som en julehilsen. Anonymkode: 8f71c...712 10
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #4 Skrevet 11. desember 2018 Det var voldsomt mange gaver! Hadde jeg ikke hatt råd til "ordentlig " gave hadd3 jeg kuttet på antal mottakere tils jeg følte at jeg fikk bra gaver til deg jeg sku gi til. Anonymkode: a4fca...1ac 4
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #5 Skrevet 11. desember 2018 Det kan da ikke være nødvendig å gi gaver til naboer og kollegaer? Gi dem bare et koselig hjemmelaget julekort. Så gir dere bare gaver til familien. Evt en julesjokolade eller kaffe eller noe småtteri, det går da an å finne billige små gaver også. Men hvis folk begynner å bli skuffet og sure over at de får små rimelige gaver, da er det noe galt! Anonymkode: 89697...818 5
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #6 Skrevet 11. desember 2018 Kjøp en sjokoladeplate med et griseflax lodd til de som ikke er deres nærmeste 😊👌🏼 Man skal ikke være nødt til å gå i minus pga gaver. Gaver er for at man skal vise at man tenker på hverandre, og en liten oppmerksomhet. De fleste elsker sjokolade, og kanskje de vinner på flaksloddet😊👌🏼 Anonymkode: b31d7...13b 6
Ullvott Skrevet 11. desember 2018 #7 Skrevet 11. desember 2018 Jeg ville prioritert nærmeste familie. Hvis jeg måtte prioritere innenfor denne gruppen igjen, ville jeg satt barn foran voksne. Hvis jeg skulle gitt noe til naboer, ville det vært noe så enkelt som en blomst, og da helst av de som ikke koster allverden; en julestjerne eller en potte med svibler, f.eks. Mitt nærmeste gartneri selger i alle fall pene og frodige julestjerner for 29 kroner. Vi har til sammen ganske stor familie som bytter gaver, i tillegg til at han har en del fadderbarn. Vi er oppe i drøye 30 gaver, og da er det kun 3-4 av dem som er vennegaver. 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #8 Skrevet 11. desember 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjøp en sjokoladeplate med et griseflax lodd til de som ikke er deres nærmeste 😊👌🏼 Man skal ikke være nødt til å gå i minus pga gaver. Gaver er for at man skal vise at man tenker på hverandre, og en liten oppmerksomhet. De fleste elsker sjokolade, og kanskje de vinner på flaksloddet😊👌🏼 Anonymkode: b31d7...13b Enig!!👍🏻🤗 Anonymkode: 3ddd5...3af
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #9 Skrevet 11. desember 2018 Vi gir en flaske vin, en god spekeskinke, olje, krydder, en god bok. Mange, fine gaver til 1-200. Også legger jeg litt ekstra innsats i innpakningen, kjøper opp en del morsom pynt på salg hver januar. For eksempel er cellofan og et gavebånd en kjempefin måte å gi en flaske vin på. Anonymkode: 0b3bb...371
Millimani Skrevet 11. desember 2018 #10 Skrevet 11. desember 2018 31 minutter siden, AnonymBruker said: Vi har et budsjett på 1-200kr til julegaver eller en julehilsen per person, ettersom vi har rundt 40 personer totalt som mottakere. Det er familie, nær slekt som vi har kontakt med, venner, gode naboer og venner av barna våre. Da sier det seg selv at det er mange som er vanskelige å kjøpe til, spesielt i svigerfamilien siden de er så få. De fleste ønsker fra familien koster rundt 300kr, da vet jeg de har oppgitt ønsker som de synes er billige. Blir litt oppgitt over dette gavestyret hvert år, men det er bare vi som vet hvor mange som skal ha gaver fra oss og at vi ikke har så god råd som det virker som alle andre har. Mannen satt og regnet på dette og han kom frem til at hvis vi fant gode gaver til absolutt maks 100kr så ville vi ikke gå i minus denne måneden. I fjor ble flere skuffet fordi vi ga så lite sammenlignet med fra de andre i familien, det så jeg da vi feiret jul ilag med dem. Men alternativet er å ta opp forbrukslån, men det kan vi bare ikke få oss til. Har mest lyst å la være å gi når en ikke finner gaver, det er så kjedelig å gi gaver jeg vet ikke er Å gi penger er uaktuelt, da blir summen så tydelig og det er ihvertfall upersonlig. Hva ville du gjort? Anonymkode: 2834e...73a Barnas venner må jo få noe "ordentlig". Ellers er det jo bare å gjøre noe enkelt ut av det. En flaske vin til de som liker det, konfekt, julekaffe, julete, lys og servietter. Det går jo også an å snakke med mottakerne om det, og si til dem at dere ikke trenger å få så mye tilbake. Kanskje vet de også hvor mye styr det er for dere og hvor mange dere "trenger" å kjøpe til.
neidaså Skrevet 11. desember 2018 #11 Skrevet 11. desember 2018 Enklere liv hadde veldig mye bra tilbud nå, kunne fint få en fin gave til 100 kr. Jeg hadde heller ønsket å få en gave til 100 kr eller ingen gave, enn att giveren skal slite økonomisk. 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #12 Skrevet 11. desember 2018 Takk for gode råd, denne listen av mottakere er egentlig allerede på et minimum, men jeg tar poenget, det går over styr for vår del dette her. Vi har egentlig oppegående mennesker i omgangskretsen, men enkelte av mottakerne har vist seg å være litt "kravstore" og på grensen til utakknemlige. De skuffede fra ifjor ga et høflig takk, men jeg så jo tydelig skuffelsen i ansiktet da gaven ble åpnet. Da var det faktisk snakk om en pyntet krukke med enkel hjemmelaget snop og en hilsen på. Sammenlignet de andre gavene mottakeren fikk var vel dette litt vel hjemmelaget og koselig Jeg og mannen må bare sette ned foten i år og senke kravene enda mer, vi får julegaver fra veldig mange perifere vi også så det er på tide å ta den praten. TS Anonymkode: 2834e...73a 3
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #13 Skrevet 11. desember 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for gode råd, denne listen av mottakere er egentlig allerede på et minimum, men jeg tar poenget, det går over styr for vår del dette her. Vi har egentlig oppegående mennesker i omgangskretsen, men enkelte av mottakerne har vist seg å være litt "kravstore" og på grensen til utakknemlige. De skuffede fra ifjor ga et høflig takk, men jeg så jo tydelig skuffelsen i ansiktet da gaven ble åpnet. Da var det faktisk snakk om en pyntet krukke med enkel hjemmelaget snop og en hilsen på. Sammenlignet de andre gavene mottakeren fikk var vel dette litt vel hjemmelaget og koselig Jeg og mannen må bare sette ned foten i år og senke kravene enda mer, vi får julegaver fra veldig mange perifere vi også så det er på tide å ta den praten. TS Anonymkode: 2834e...73a Bra, ta den praten Si at dere ønsker dere julekort og dere kommer til å gi julekort. Da er alle "obs" på det og alle blir fornøyde og ingen sure miner fra krevende folk Dere kommer til å få det SÅ mye lettere og bli SÅ mye gladere når dere får orden på dette! En ny førjul Anonymkode: 53694...27b 2
Alvario Skrevet 11. desember 2018 #14 Skrevet 11. desember 2018 Dere må kutte ut å gi så mange gaver rett og slett, og skal ungene gi til venner kan de vel være med å betale selv? Jeg har forøvrig 4 unger og de kjøper aldri gave for over 100 lappen til venner (og betaler halvparten selv) Selv sluttet vi å utveksle gaver med venner for flere år siden, i tillegg gir vi bare smågaver til nieser/nevøer etter de blir 20 år. 1
Millimani Skrevet 11. desember 2018 #15 Skrevet 11. desember 2018 5 hours ago, Mariell77 said: Dere må kutte ut å gi så mange gaver rett og slett, og skal ungene gi til venner kan de vel være med å betale selv? Jeg har forøvrig 4 unger og de kjøper aldri gave for over 100 lappen til venner (og betaler halvparten selv) Selv sluttet vi å utveksle gaver med venner for flere år siden, i tillegg gir vi bare smågaver til nieser/nevøer etter de blir 20 år. Ungenes venner... De kan jo være litt yngre enn dine Hvor gamle er ungene dine, TS? 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2018 #16 Skrevet 12. desember 2018 5 timer siden, Millimani skrev: Ungenes venner... De kan jo være litt yngre enn dine Hvor gamle er ungene dine, TS? De er 5, 7 og 9 år Det er smågaver som gis, og de gir kun til de vennene som lekes med. Prisen har vært ca 20-50kr pr gave, men det blir litt det også... ts Anonymkode: 2834e...73a
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2018 #17 Skrevet 12. desember 2018 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for gode råd, denne listen av mottakere er egentlig allerede på et minimum, men jeg tar poenget, det går over styr for vår del dette her. Vi har egentlig oppegående mennesker i omgangskretsen, men enkelte av mottakerne har vist seg å være litt "kravstore" og på grensen til utakknemlige. De skuffede fra ifjor ga et høflig takk, men jeg så jo tydelig skuffelsen i ansiktet da gaven ble åpnet. Da var det faktisk snakk om en pyntet krukke med enkel hjemmelaget snop og en hilsen på. Sammenlignet de andre gavene mottakeren fikk var vel dette litt vel hjemmelaget og koselig Jeg og mannen må bare sette ned foten i år og senke kravene enda mer, vi får julegaver fra veldig mange perifere vi også så det er på tide å ta den praten. TS Anonymkode: 2834e...73a Om dere får dyrere gaver til 300 kr og oppover i pris, men bare gir bort hjemmelaga, billig snop selv - så skjønner jeg godt at dere blir skula lit på altså. Problemet er ikke å gi bort hjemmelaga gaver, men at det er helt ulike forventninger til nivået på gaver. Dere er ikke på noen måte forplikta til å oppfylle andres forventninger - men - dere må være voksne nok til å faktisk si fra om hvor landet ligger, og hvor dere ønsker å legge "gavelista". Da er dere åpne om det, og andre kan justere seg som de selv vil. For det er faktisk litt drittsekk å gi bort noe billig, litt kjipt, når dere _vet_ at dere kommer til å motta dyrere gaver selv - om en ikke sier fra på forhånd. Snakk sammen, er ikke verre enn det Anonymkode: ab611...70b 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2018 #18 Skrevet 12. desember 2018 Jeg skjønner ikke de som blir skuffet over å få en slik gave. Folk skjønner vel at ikke alle har like god råd eller har mange å kjøpe til. Det å få en hjemmelaget gave viser omtanke og det hadde jo ikke vært noe bedre om de fikk noe billig ræl på Nille liksom. Man gir jo for det man ønsker og kan selv. Dette burde de fleste skjønne. Jeg ville kuttet ned på antall mottakere. Når dere sliter med å få det til å gå opp og folk blir skuffet så er det bedre å ikke gi noe. Da kan de heller få et kort så slipper dere det presset. Anonymkode: 41899...21d 2
tussi84 Skrevet 12. desember 2018 #19 Skrevet 12. desember 2018 Dere burde kutte ned på mottager listen. Dropp gaver til venner, barnas venner, og en del slekninger. Gi kun til nærmeste familie, og prioritere barn først. Med nærmeste fam tenker jeg egne barn, foreldre, søsken, besteforeldre evt og nieser/nevøer.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2018 #20 Skrevet 12. desember 2018 Kan du ikke spleise med noen på flere av disse gavene? Eller barna kan lage noe? Gi bort fine poser med hjemmelagde karameller. Send kort til masse folk å si at dere heller gir penger til veldedighet i år osv. Jeg kan ikke fatte at man har så mange å gi gave til? Jeg gir ikke til mine søskenbarn foreksempel og de fleste trenger bare en oppmerksomhet, lag et pent hjemmelaget kort eller noe. Vi har heller ikke pleid å gi gave feks fra hvert barn til hver besteforelder hvis dere driver med sånt. I utgangspunktet burde dere gi felles gaver fra familien til tanter, onkler, besteforeldre osv. Anonymkode: 6d206...202
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå