AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #1 Skrevet 11. desember 2018 Har en sønn som går i klasse med en gutt som nettopp skiftet fornavn. Han skiftet nylig både fornavn og etternavn til nytt guttenavn. Begge guttenavnene er vanlige norske navn. Dette er ikke snakk om nygifte. Det virket heller ikke som at gutten selv var så veldig komfortabel med det nye navnet i perioden etter at han skiftet, siden han både reagerte og omtalte seg selv som det gamle navnet. Hva kan være grunnen til at et barn skifter fornavn? Anonymkode: 4aebd...d6a
stan Skrevet 11. desember 2018 #2 Skrevet 11. desember 2018 Behov for hemmelig identitet? Noen barnet eller familien trenger å skjule seg for? 22
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #3 Skrevet 11. desember 2018 Opplevde en gang at en elev i klassen min skiftet fornavn, ca i 2 klasse. Dette ble "kunngjort" i en samling der alle satt i ring. Husker den kleine, rare følelsen. Uansett. Begrunnelsen var (utad) at besteforeldrene hadde insistert på et navn som foreldrene aldri hadde likt.... og når de var døde, kunne foreldrene skifte barnets navn til det de opprinnelig foretrakk...(!) Det at eleven var tvilling, og den andre tvillingen ikke byttet navn gjorde ikke saken veldig mye bedre. De foreldrene hadde mye rart for seg... Anonymkode: 42371...e4a
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #4 Skrevet 11. desember 2018 Jeg tenker at hvis vedkommende har byttet både for- og etternavn og ikke har skiftet kjønn, er det åpenbart at det er for å gjemme seg for noen. Kanskje er det pga barnevernet, eller kanskje er det pga et farlig familiemedlem. Anonymkode: 1071c...411 12
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #5 Skrevet 11. desember 2018 Det blir jo bare spekulasjoner. Han kan være oppkalt etter noen som foreldrene har fått vite noe skrekkelig om. Han kan ha ønsket det selv, selvom det føles rart i begynnelsen. Han kan ha gærne foreldre som bare har ombestemt seg. Anonymkode: 87593...34a 7
Gjest Waterwoman Skrevet 11. desember 2018 #6 Skrevet 11. desember 2018 Kanskje de er vitner i en alvorlig kriminalsak og må skjule sin identitet.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #7 Skrevet 11. desember 2018 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Opplevde en gang at en elev i klassen min skiftet fornavn, ca i 2 klasse. Dette ble "kunngjort" i en samling der alle satt i ring. Husker den kleine, rare følelsen. Uansett. Begrunnelsen var (utad) at besteforeldrene hadde insistert på et navn som foreldrene aldri hadde likt.... og når de var døde, kunne foreldrene skifte barnets navn til det de opprinnelig foretrakk...(!) Det at eleven var tvilling, og den andre tvillingen ikke byttet navn gjorde ikke saken veldig mye bedre. De foreldrene hadde mye rart for seg... Anonymkode: 42371...e4a Dette var ganske gjenkjennelig/identifiserbart vil jeg si. Er ikke slike opplysninger taushetsbelagt? Anonymkode: 2090f...4c3 6
n_97 Skrevet 11. desember 2018 #8 Skrevet 11. desember 2018 En mulighet er at han er på kode 6, da må barnet noen ganger skifte navn. Og resten av familien. Forhåpentligvis en annen, mindre uhyggelig grunn. 4
addict Skrevet 11. desember 2018 #9 Skrevet 11. desember 2018 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette var ganske gjenkjennelig/identifiserbart vil jeg si. Er ikke slike opplysninger taushetsbelagt? Anonymkode: 2090f...4c3 Har aldri hørt om 2. klassinger med taushetsplikt. 28
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #10 Skrevet 11. desember 2018 16 minutter siden, addict skrev: Har aldri hørt om 2. klassinger med taushetsplikt. Hahaha, jeg leste det som om det var læreren som skrev dette jeg («elev i klassen min»), men skjønner nå at det like gjerne kunne være en medelev 😂😂 Anonymkode: 2090f...4c3 10
stan Skrevet 11. desember 2018 #11 Skrevet 11. desember 2018 En litt positiv grunn kan være at far eller mor har giftet seg og tatt nytt etternavn. Hvis det da oppstår en uheldig navnelikhet for barnet, kan også fornavnet endres. Eller kanskje foreldrene rett og slett angrer på navnet. Og benytter anledningen når etternavnet likevel skal endres.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #12 Skrevet 11. desember 2018 TS her. Glemte visst å si det, men de bor på samme stedet de har bodd i alle år. Resten av familien heter akkurat det samme som før. Anonymkode: 4aebd...d6a
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #13 Skrevet 11. desember 2018 Det har heller ikke skjedd noen endringer i den nærmeste familien. Far, mor, søster og bror bor sammen, slik de gjorde også før navneskiftet. Ts. Anonymkode: 4aebd...d6a
ElectricScum Skrevet 11. desember 2018 #14 Skrevet 11. desember 2018 Kanskje noen fortalte dem at det kun er mindre begavede mennesker som gir barna sine navn som Leander Nathaniel Maximilian og at om de noensinne vil bli tatt på alvor andre steder enn på Hønehjørnet, i Østfold eller på campingplassen, så må de skifte navn sporenstreks på ungene sine. 10
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #15 Skrevet 11. desember 2018 Jeg tenker at disse menneskene garantert har en grunn, enten den er god eller dårlig, og at uansett er det et personlig valg og muligens også et veldig privat et. Så bare la saken ligge. Anonymkode: e8164...df3 6
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #16 Skrevet 11. desember 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at disse menneskene garantert har en grunn, enten den er god eller dårlig, og at uansett er det et personlig valg og muligens også et veldig privat et. Så bare la saken ligge. Anonymkode: e8164...df3 Enig. Anonymkode: 261b3...069
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #17 Skrevet 11. desember 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at disse menneskene garantert har en grunn, enten den er god eller dårlig, og at uansett er det et personlig valg og muligens også et veldig privat et. Så bare la saken ligge. Anonymkode: e8164...df3 Hva kan egentlig være en god grunn til å skifte fornavnet til et barn, så lenge det ikke er snakk om for eksempel skifte av kjønn eller hemmelig identitet? Jeg syntes det er en merkelig avgjørelse foreldrene har tatt. Hadde håpet at noen her inne kunne ha resonert seg frem til en god grunn til hvorfor noen kan finne på dette. Anonymkode: 4aebd...d6a 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #18 Skrevet 11. desember 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at hvis vedkommende har byttet både for- og etternavn og ikke har skiftet kjønn, er det åpenbart at det er for å gjemme seg for noen. Kanskje er det pga barnevernet, eller kanskje er det pga et farlig familiemedlem. Anonymkode: 1071c...411 Da flytter man til nytt sted med ny identitet, og legger gammelt navn og gammel identitet igjen der man flykter fra. Man går ikke i en klasse for så å bytte identitet uten å skjule sin gamle identitet når man er på flukt. Å spekulere i andres private saker bør alle holde srg for god til. Anonymkode: b301a...c94 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2018 #19 Skrevet 12. desember 2018 Jeg er faktisk ikke enig i at det finnes en god grunn til det alle gjør. Noen foreldre er åpenbart helt bak mål, og finner på idiotskap ungene deres lider under. Anonymkode: 4aebd...d6a 4
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2018 #20 Skrevet 12. desember 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er faktisk ikke enig i at det finnes en god grunn til det alle gjør. Noen foreldre er åpenbart helt bak mål, og finner på idiotskap ungene deres lider under. Anonymkode: 4aebd...d6a Ingen her har sagt at det finnes en god grunn til alt alle gjør, mengolk har som regel en grunn om den så enn er dårlig. Uansett, hvis barn lider under foreldrenes handlinger finnes det andre instanser enn KG og ukjente forumbrukere å melde fra om dette til. Hva tenkte du vi her inn skulle gjøre med saken? Anonymkode: e8164...df3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå