Gå til innhold

Signer på alkoholfri jul på Facebook. Gjør dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Signerer dere under på denne kampanjen som er ute å går? At man skal droppe alkohol helt under juletidene? 😊

jeg har signert, og håper at flere også gjør det. Hva er grunnen til at du gjør/ikke gjør det?

Anonymkode: 18552...973

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi signerer ikke. Grunnen er at vi er to voksne mennesker, og at vi feirer jul bare oss to sammen. Ikke at vi drikker så mye alkohol, men litt vil vi ha til julematen. Og hygge hos litt med en konjakk eller ligende foran tv. 

Anonymkode: 9aa69...9b4

• Liker 15
Skrevet

Nei, ser ikke behovet. Ingen jeg feirer jul med som drikker seg mer enn i verste fall småbrisen. Øl og akevitt hører til julematen, og jeg mener barn ikke har vondt av å se voksne mennesker med et normalt og fornuftig forhold til alkohol.

• Liker 31
Skrevet (endret)

Vel.. helt ærlig? Nei det har jeg ikke gjort.

for jeg syns det går en grense. Jeg har i flere år kost meg med et glass vin til maten på både julaften og nyttårsaften. Da snakker vi et glass. Men for meg er det kosen sin skyld, og jeg syns det er godt.

Vi har lovet hverandre at datteren vår aldri skal se oss beruset, men det blir man jo heller ikke av et glass vin eller en liten øl til maten. (Det blir hvertfall ikke jeg). Og vi holder oss alltid til det ene glasset slik at vi kan kjøre hjem senere på kvelden😊 

kall meg gjerne uansvarlig, men jeg bare syns det er en så stor forskjell på å hive innpå alkohol (som ikke er greit) og det å kose seg med et glass vin til maten. Og besteforeldrene som vi er hos drikker gjerne en akevitt og litt vin til maten, det hører julen med spør du meg.

Endret av Forever22
  • Liker 15
Skrevet (endret)

Hadde nok gjort det om det var barn med i bildet, men nå er det bare meg,min mor og min søster, så da er det ikke noe behov for alkoholfri jul🙂 Vi koser oss med vin eller øl til maten og en konjakk når julen ringes inn🙂 

Endret av Roci
Skrevet

Har ikke fått med meg at det er en underskriftskampagne for det, men jeg er uansett gravid og kommer ikke til å drikke. Mannen tar seg sikkert en øl eller to til maten, noe han også kan gjøre en helt vanlig lørdag, så dette ser jeg ikke på som problematisk. Det som er problematisk er de som ikke stopper, og tømmer hele akevittflaska i tillegg.. 

• Liker 8
Skrevet

Jeg kommer ikke til å drikke uansett, men gidder ikke signere.

Anonymkode: 8e3a9...fd5

• Liker 5
Skrevet (endret)

Synes det er et bra initiativ. Kommer ikke til å signere, men drikker gjerne alkoholfritt øl til julematen. Jeg har flere 'velfungerende' alkoholikere i familien og flere som drikker betydelig mer enn det de har godt av. Å bli "brisen" sammen med barna har jeg ikke behov for.

Drikker gjerne vin og øl i moderate mengder ellers i året, men synes faktisk at alkohol har for stor plass i jule-sammenkomster i min familie. Dessverre.

Endret av Ild
  • Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Roci skrev:

Hadde nok gjort det om det var barn med i bildet, men nå er det bare meg,min mor og min søster, så da er det ikke noe behov for alkoholfri jul🙂 Vi koser oss med vin eller øl til maten og en konjakk når julen ringes inn🙂 

Hvorfor hadde du gjort det om det var barn i bildet? Jeg bare spørr fordi jeg er nysgjerrig 🙈👍🏼 Jeg mener når det er snakk om en øl til maten, hadde du bare droppet det helt? 

• Liker 3
Skrevet

Jeg har ikke sett denne siden, men så er jeg ikke så mye på Facebook heller. Uansett, jeg hadde nok ikke signert. Hvis jeg ønsket en alkoholfri jul så hadde jeg derimot signert en tråd her inne. Liker å holde meg ganske anonym, og ønsker ikke at alle skal vite om jeg skal drikke eller ikke. 

Jeg er i tyveårene uten barn, men kommer stort sett til å holde meg unna alkohol :) Blir da i så dårlig form! 

Skrevet

Har ikke sett noe underskriftkampanje, men jeg drikker ikke lenger. Over 2 år siden sist. Kan være de andre tar seg noe, men jeg gidder ikke. Koser meg mye med pepsien min 😁

Anonymkode: 20848...7eb

Skrevet

Nei det har jeg ikke tenkt å gjøre. Vi har svært lavt inntak av alkohol året gjennom, men i jula kan det være jeg tar et glass vin(el øl for mannen) til maten og en likør til kaffen og jeg klarer helt fint å styre meg. Barna våre har aldri sett og kommer heller aldri til å se oss synlig beruset.

Tragisk for de som er omgitt av de som har alkohol og fyll synonymt med julefeiring. Men jeg tror nok ikke en underskriftskampanje på facebook kommer til å gå inn på de som dessverre har behovet for fyll i jula.

Anonymkode: 9b08f...29c

• Liker 10
Skrevet

Ja, det har jeg gjort. Jeg har vokst opp med mye rus og vold og jeg husker at selv små mengder alkohol fikk voksne til å forandre seg og jeg ble utrygg. Det har nok farget mitt syn på saken. 

At man tar seg en øl til maten er sikkert ikke noe problem selv med barn tilstede under normale forhold, men jeg husker bare at selv det gjorde meg utrygg.

Anonymkode: 65248...b63

• Liker 3
Skrevet

Nei. Det er ingen i min familie som har alkoholproblemer, det har aldri vært problemer med at noen drikker hverken øl, vin, eller akevitt i julen. Det er ikke akkurat snakk om fyll heller, men et par glass til middag, og et eller annet til kaffen etter gavene. Hvis noen hadde drukket alt for mye hadde jeg dessuten tatt dett opp med dem og funnet en løsning, i stedet for å signere et eller annet på Facebook, det har jo ingen praktisk betydning.. 

• Liker 12
Skrevet

Visste ikke at det fantes men skal ikke skrive under på noe slikt. 

Skrevet
1 minutt siden, Ild skrev:

Synes det er et bra initiativ. Kommer ikke til å signere, men drikker gjerne alkoholfritt øl til julematen. Jeg har flere alkoholikere i familien og flere som drikker betydelig mer enn det de har godt av. Å bli "brisen" sammen med barna har jeg ikke behov for.

Drikker gjerne vin og øl i moderate mengder ellers i året, men synes faktisk at alkohol har for stor plass i jule-sammenkomster i min familie. Dessverre.

Synes alltid det er trist å høre om de som er avhengige av alkohol. Jeg håper de får hjelp, selv om det krever mye motivasjon/et ønske om å få hjelp. Men sikkert vanskelig dette også, da avhengigheten styrer såpass mye. Jeg tenker på den lille tiden vi har her på jorden, og hvor synd det er med de som ikke klarer å være helt «tilstede». Veldig vanskelig og trist, også for de rundt. Håper du får ei fin jul ❤️

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke sett denne kampanjen, men ville heller ikke skrevet under. Jeg trenger ikke signere på noe for å unngå å drikke til sjela flyter. Hadde vi feiret julaften med barn til stede kan det godt hende vi hadde vært helt alkoholfrie, men slik det er nå er vi kun voksne i familien, og vi drikker en akevitt til maten og en likør eller konjakk til kaffen.

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det har jeg gjort. Jeg har vokst opp med mye rus og vold og jeg husker at selv små mengder alkohol fikk voksne til å forandre seg og jeg ble utrygg. Det har nok farget mitt syn på saken. 

At man tar seg en øl til maten er sikkert ikke noe problem selv med barn tilstede under normale forhold, men jeg husker bare at selv det gjorde meg utrygg.

Anonymkode: 65248...b63

Så trist å høre :( Håper det går bra med deg idag, og at du får ei fin jul. Det fortjener du virkelig! ❤️

Gjest Kariannne
Skrevet

Nei det har jeg ikke. Og om jeg hadde droppet alkohol i julen er ikke det noe andre trenger å informeres om. Jeg er mamma, men velger likevel å kose meg med ett glass eller to med vin til julematen. I min familie er vi vokst opp med at alkohol kan nytes som god drikke til god mat, det har aldri vært noe hverken mine foreldre eller besteforeldre har blitt fulle av. Isåfall har jeg aldri merket noe til det. Jeg drikker ikke brus, men en god rødvin er selvsagt inntil god helge middag, og det skal også nytes inntil ribba på julaften 😊 

Skrevet

Jeg signerer ikke på noe sånt. Ingen av oss har alkoholproblemer, en øl betyr en øl her hos oss, ikke 4-5-6 øl. De som har problemer med rus kommer ikke til å slutte å ruse seg av at vi signerer på at de skal slutte å drikke. 

Anonymkode: f6f16...9e0

• Liker 15

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...