AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #1 Skrevet 11. desember 2018 Plaget med sterk undertrykk i leilighet. Jeg har store vinduer, og selv med alle lufteventiler opp er et betydelig undertrykk.Det er et eldre bygg, og jeg har stengt ventilasjonen på kjøkkenet, og tettet ventilasjonen på badet for å se om de trekker mye ut. Hjalp ingenting. Hva kan jeg gjøre? Naboens drittlukt siver gjennom tetningslistene på døra, og det trekkes iskald luft inn i lufteventilene. Det BLÅSER kaldt inn. Stenger jeg disse prøver luften likevel å presse seg inn så mye at det lager pipelyd, og da trekker det enda verre inn fra naboen. Vet ikke hva mer jeg kan gjøre. .. Anonymkode: f4bb4...0a8
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #2 Skrevet 11. desember 2018 Du må skape et overtrykk ved hjelp av et mekanisk anlegg. Dette blir dyrt. Anonymkode: aa082...e78
Mokkilokki Skrevet 11. desember 2018 #3 Skrevet 11. desember 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Plaget med sterk undertrykk i leilighet. Jeg har store vinduer, og selv med alle lufteventiler opp er et betydelig undertrykk.Det er et eldre bygg, og jeg har stengt ventilasjonen på kjøkkenet, og tettet ventilasjonen på badet for å se om de trekker mye ut. Hjalp ingenting. Hva kan jeg gjøre? Naboens drittlukt siver gjennom tetningslistene på døra, og det trekkes iskald luft inn i lufteventilene. Det BLÅSER kaldt inn. Stenger jeg disse prøver luften likevel å presse seg inn så mye at det lager pipelyd, og da trekker det enda verre inn fra naboen. Vet ikke hva mer jeg kan gjøre. .. Anonymkode: f4bb4...0a8 Du må ha et jevnt trykk i leiligheten. Når du stenger på bad og kjøkken vil du allikavel få undertrykk. Det er ikke dermed sagt du må ha ventilene helt oppe. Stenger du på kjøkken og spesielt bad har du stor risiko for mugg, pga fuktighet. Du bør åpne de på badet litt sånn du kjenner litt trekk. Vet jo ikke hva type kjøkken ventil du over komfyren den den bør stå litt oppe. At det piper hos deg er pga undertrykket. Hvis du har ventiler i vinduet bør du f.eks la de stå litt opp, hvis de kan reguleres. Du bør og sjekke om isolasjonen rundt dørene er slitt, tenker da gummilister. Disse kan man som regel skifte selv, det kan og ha innvirkning på trekk i huset. Hvis det trekker mye rundt vinduene (karmene) bør du gjøre tiltak der og. En leilighet skal ikke være helt tett uansett da får du dårlig inneklima. Her står ventilene i vinduet på halv nå på vinteren. 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #4 Skrevet 11. desember 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Plaget med sterk undertrykk i leilighet. Jeg har store vinduer, og selv med alle lufteventiler opp er et betydelig undertrykk.Det er et eldre bygg, og jeg har stengt ventilasjonen på kjøkkenet, og tettet ventilasjonen på badet for å se om de trekker mye ut. Hjalp ingenting. Hva kan jeg gjøre? Naboens drittlukt siver gjennom tetningslistene på døra, og det trekkes iskald luft inn i lufteventilene. Det BLÅSER kaldt inn. Stenger jeg disse prøver luften likevel å presse seg inn så mye at det lager pipelyd, og da trekker det enda verre inn fra naboen. Vet ikke hva mer jeg kan gjøre. .. Anonymkode: f4bb4...0a8 Du kan umulig ha undertrykk i leiligheten utenat du har en maskin som jobber med dette. Du har akkurat samme trykket inne i leiligheten som det er i resten av huset og ute. Hvordan skulle det vært mulig å oppnå undertrykk...? Anonymkode: 1da11...f28 3
Mokkilokki Skrevet 13. desember 2018 #5 Skrevet 13. desember 2018 På 11.12.2018 den 19.41, AnonymBruker skrev: Du kan umulig ha undertrykk i leiligheten utenat du har en maskin som jobber med dette. Du har akkurat samme trykket inne i leiligheten som det er i resten av huset og ute. Hvordan skulle det vært mulig å oppnå undertrykk...? Anonymkode: 1da11...f28 Hvis man stenger alle ventiler så vil man få dette. Det må være jevn strøm av luft i en leilighet. 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2018 #6 Skrevet 13. desember 2018 På 11.12.2018 den 13.03, AnonymBruker skrev: Plaget med sterk undertrykk i leilighet. Jeg har store vinduer, og selv med alle lufteventiler opp er et betydelig undertrykk.Det er et eldre bygg, og jeg har stengt ventilasjonen på kjøkkenet, og tettet ventilasjonen på badet for å se om de trekker mye ut. Hjalp ingenting. Hva kan jeg gjøre? Naboens drittlukt siver gjennom tetningslistene på døra, og det trekkes iskald luft inn i lufteventilene. Det BLÅSER kaldt inn. Stenger jeg disse prøver luften likevel å presse seg inn så mye at det lager pipelyd, og da trekker det enda verre inn fra naboen. Vet ikke hva mer jeg kan gjøre. .. Anonymkode: f4bb4...0a8 Høres høyst merkelig ut. Du kan heller ikke stenge ventiler på kjøkken og bad uten å få et betydelig fuktproblem med muggsopp i mengder. Her får du kontakte fagfolk å få vurdert om du har et problem bare du merker, leiligheten har et høyst uvanlig undertrykksproblem, (hvordan nå det skulle være mulig) og om naboens lukt er av en slik karakter at det er hos naboen ting må avhjelpes. Anonymkode: 219f0...604 1
Resignert Skrevet 14. desember 2018 #7 Skrevet 14. desember 2018 On 12/11/2018 at 6:41 PM, AnonymBruker said: Du kan umulig ha undertrykk i leiligheten utenat du har en maskin som jobber med dette. Du har akkurat samme trykket inne i leiligheten som det er i resten av huset og ute. Hvordan skulle det vært mulig å oppnå undertrykk...? Anonymkode: 1da11...f28 Om bygningen har pipe/skorstein eller ventilasjonssjakt vil denne sørge for undertrykk når utetemperaturen er lavere enn innetemperaturen/temperaturen i pipe eller sjakt. Dette vil særlig være tilfelle i lavere etasjer i høye bygg (jo høyere pipe, jo sterkere "sug") Aldeles elementær fysikk. 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2018 #8 Skrevet 14. desember 2018 2 timer siden, Resignert skrev: Om bygningen har pipe/skorstein eller ventilasjonssjakt vil denne sørge for undertrykk når utetemperaturen er lavere enn innetemperaturen/temperaturen i pipe eller sjakt. Dette vil særlig være tilfelle i lavere etasjer i høye bygg (jo høyere pipe, jo sterkere "sug") Aldeles elementær fysikk. Wow, dette har jeg aldri hørt om. Kan hun da ikke bare stenge pipa? Anonymkode: 857a7...00c
Resignert Skrevet 14. desember 2018 #9 Skrevet 14. desember 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Wow, dette har jeg aldri hørt om. Kan hun da ikke bare stenge pipa? Anonymkode: 857a7...00c Ja, om forbindelse mellom leilighet og ventilasjonssjakt/ pipe stenges helt, vil undertrykket opphøre. Men da må ventilasjon ordnes på annet vis, noe som kan være vrient på f.eks bad og toalett. Uansett må man jo huske på at ventilasjon betyr like mye luft ut som luft inn. 3
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2018 #10 Skrevet 15. desember 2018 Takk for svar. Er jo mye rart med den saken her, f eks. dette med "naboens lukt". Bare enda en påminnelse om at livet i leilighet er en stressfaktor. Anonymkode: 857a7...00c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå