AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #1 Skrevet 11. desember 2018 "Alle" sier det er bare å søke jobb så får man det. Om man ikke får jobb da, så sikter man for høyt. Jaha. Og "alle" får jobb i butikk, renhold, barnehage, sykehjem. Er det virkelig sånn i dag? Syns det alltid er en haug av kvalifikasjoner for alle jobber, da også lengre utdanninger. Til og med renhold skal du ha fagbrev... Anonymkode: 60266...813
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #2 Skrevet 11. desember 2018 Og du som ikke har utdanning, hvordan jobb har du? Hvordan fikk du den? Hører jo om de som ikke har utdanning innen riktig retning, men likevel får jobb. Skjønner ikke det går gjennom når stillingsannonsene har de kravene til kvalifikasjoner som er. Anonymkode: 60266...813
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #3 Skrevet 11. desember 2018 Det er lett å få jobb hvis du har en stor vennekrets/mange bekjente, jeg fikk deltidsjobb enkelt pga det men å søke jobb formelt (via søknad osv) som deltid (fordi jeg studerer) er hardt, ettersom fleste stillinger foretrekker heltidssøkere. Men har hørt mange venner fra meg at hvis man søker fulltid og trenger ikke høyere utdanning, burde det ikke være vanskelig (selv om det er litt tøft i Oslo siden mange søker). Jeg vil tro at fleste kan lett få jobb hvis man har minst fullført VGS, har en venn som har 2 deltidsjobb på cafe og barnhage etter de droppet ut av bachelorstudiet. Har man ikke fullført VGS kan man sikkert få jobb av bekjente, har sett mange som jobbe på kafe eller klesbutikker som ikke har fullført vgs. Anonymkode: 32718...58d
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #4 Skrevet 11. desember 2018 Jobbet innen helse i 15 år, da kun med fast helgstilling, men jobbet 100%. Tok helsefagarbeider som 40 åring for å få mer fast. Fått jobb som tilkallingsvikar uyen utdanningen, og da jeg er flink i det jeg driver med, får jeg så helgstilling og de ringte meg ved sykdom. Så jo, er muligheter uten skole, men da må man vise ekstra godt man duger. Har fått stilling i annet fylke, helt uten utdanning. Så kjente da ingen. Så er muligheter. Anonymkode: 4c0ed...d03
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #5 Skrevet 11. desember 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jobbet innen helse i 15 år, da kun med fast helgstilling, men jobbet 100%. Tok helsefagarbeider som 40 åring for å få mer fast. Fått jobb som tilkallingsvikar uyen utdanningen, og da jeg er flink i det jeg driver med, får jeg så helgstilling og de ringte meg ved sykdom. Så jo, er muligheter uten skole, men da må man vise ekstra godt man duger. Har fått stilling i annet fylke, helt uten utdanning. Så kjente da ingen. Så er muligheter. Anonymkode: 4c0ed...d03 Er jo ikke alle som duger da, mange med f.eks lettere utviklingshemming etc som har veldig vanskelig for å forstå og lære tingene en må få til på jobben, er jo derfor du må "vise at du duger" fordi det gjør ikke alle, og hva med dem. .. Anonymkode: 54b4d...a6e
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #6 Skrevet 11. desember 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er jo ikke alle som duger da, mange med f.eks lettere utviklingshemming etc som har veldig vanskelig for å forstå og lære tingene en må få til på jobben, er jo derfor du må "vise at du duger" fordi det gjør ikke alle, og hva med dem. .. Anonymkode: 54b4d...a6e Har man diagnosen lett utviklingshemmet har man også krav på tilpasset arbeid. Alle kommuner har en arbeidsplass som er for de som ikke kan få en vanlig jobb. Man har jo uføretrygd også som utviklingshemmet. Anonymkode: 4c0ed...d03
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #7 Skrevet 11. desember 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Og du som ikke har utdanning, hvordan jobb har du? Hvordan fikk du den? Hører jo om de som ikke har utdanning innen riktig retning, men likevel får jobb. Skjønner ikke det går gjennom når stillingsannonsene har de kravene til kvalifikasjoner som er. Anonymkode: 60266...813 Har ingen utdanning og begynte smått med telefonintervjuing. Er relativt god til å snakke for meg, og fikk jobb innen inkasso etter hvert. Det igjen førte til at jeg fikk jobb innen forsikring. Tjener ganske greit på det og trives i jobben, men skulle jo gjerne hatt litt tyngde på cvn da jeg tjener for mye til å bytte jobb mtp at jeg ikke har utdanning. Føler meg litt stuck. Anonymkode: 99d1f...aa7
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #8 Skrevet 11. desember 2018 Jeg er student og får meg ikke jobb. Renholdsfirma ønsker kurs, sykehjem ønsker sykepleiestudenter, og da blir det stor kamp om å få ekstavakt i butikker. Tror nok at det er lettere dersom man har en del bekjente eller kontakter som kan hjelpe. Anonymkode: 19dc7...35c 2
Knirke Skrevet 11. desember 2018 #9 Skrevet 11. desember 2018 Som alt annet er det et spørsmål om tilbud og etterspørsel. Her jeg bor er det overflod av studenter og derfor svært vanskelig å få typiske ufaglært-jobber. Det er også en liten by, så man er nødt til å «kjenne noen som kjenner noen» for å ha sjans i havet til å få jobb.
Skyskraper Skrevet 11. desember 2018 #10 Skrevet 11. desember 2018 Nei, man kan ikke alltid få jobb. Er du uten utdanning, uten kontakter og uten talenter, skal det svært mye til før noen vil ansette deg. Det er også andre ting som kan gjøre deg helt uaktuell, for eksempel om du har gått uvirksom i mange år.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #11 Skrevet 11. desember 2018 7 minutter siden, Skyskraper skrev: Nei, man kan ikke alltid få jobb. Er du uten utdanning, uten kontakter og uten talenter, skal det svært mye til før noen vil ansette deg. Det er også andre ting som kan gjøre deg helt uaktuell, for eksempel om du har gått uvirksom i mange år. ...Og mye kan man gjøre selv. Er man uvirksom er det viktig å bygge litt nettverk/referanser, som f. eks. gjennom frivillig arbeid. Det er bedre å gjøre noe selv om det ikke er lønnet enn å gå hjemme...Og utdannelse bør man ta. Anonymkode: de794...055
Gjest Gagaen Skrevet 11. desember 2018 #12 Skrevet 11. desember 2018 Hvis ein VIL så får ein jobb meiner eg. Men da må ein vera villig til å ta det som finns.
Whoops Skrevet 11. desember 2018 #13 Skrevet 11. desember 2018 Mener også at man kan få jobb om man virkelig vil. Kanskje ikke på en god stund og kanskje ikke fulltid. Men starter man på bunnen og tar det man får OG gjør en god jobb, så er det fort gjort at en bedre jobb dukker opp etter en stund. Arbeidserfaring er viktig, så alt som kommer på CV-en teller. Det ser mye bedre ut med "tillkallingsvikar" enn "arbeidsledig" på en CV. Jeg har knapt nok videregående og har hatt en drøss med jobber. Jeg har vært dagmamma, jobbet i barnehager, på restaurant, holdt kurs, laget nettsider, markedsføring, salg, kundeservice, renhold, diverse kontorarbeid og jobbet i butikk. Siden min første heltids-stilling har jeg ikke vært arbeidsledig med enn 2 måneder (og den gangen var det faktisk planlagt). Mitt beste tips er å søke på alt som finnes av jobber, heltid, deltid, helgejobber... hva som helst. Få en fot innenfor og ikke sikt for høyt. Jobb rumpa av deg selv om lønna er dårlig og jobben er kjedelig. Det legger folk merke til og husker til det åpner seg opp en høyere stilling eller en fast jobb.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #14 Skrevet 11. desember 2018 Ts Jeg har selv en bachelor men ønsker og gjøre noe helt annet. Bare ser ikke hvordan jeg skal komme ut av det, da alt krevet utdannelse. Men det er nok som dere sier, man får alltid jobb om man tar helger og deltid. Jeg har kun sett på faste 100% jobber. Anonymkode: 60266...813
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2018 #15 Skrevet 12. desember 2018 Ganske nedlatende å si "til og med renhold". Det er ikke slik at det finnes skolegang for yrket for at man skal sitte og lære om grønnsåpe akkurat.. Hadde du bare visst hvor mye skader ufaglærte er ansvarlige for, fordi "alle kan å vaske". Som nevnt er ukurant arbeidstid og små stillinger enkelt å få. Det er ikke enkelt å få 100% med mindre du har en fot innenfor allerede eller mye erfaring for akkurat den stillingen. Anonymkode: 444a6...bdd
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2018 #16 Skrevet 13. desember 2018 Nåværende arb.marked i Norge er helt katastrofal! Det er nesten umulig å få jobb dersom du ikke kjenner noen i selskapet fra før. Jeg har ei venninde som ikke har utdannelse, men hun jobber som redaktør i en lokal avis, med meget høy lønn, kun fordi faren hennes kjenner de fleste i avisa (har også mange andre eksempler). Jeg, på den andre sida, har en meget god utdannelse, flere år i lederstillinger (globalt) og jeg får absolutt ingenting, fordi nettverket mitt i Norge er begrenset til foreldrene. Normenn liker å snakke om "vi er så individuelle og selvstendige", men når det gjelder jobb så skal det mye til for å finne en nasjon der nettverk spiller større rolle og hvor menneskene er mer avhegnige av de som allerede jobber i et selskap...og ja, jeg kan generalisere da jeg, som sagt har jobbet over 4 kontinenter og 15 land...(og får ingen napp i Norge) Anonymkode: eed75...fcb 6
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2018 #17 Skrevet 13. desember 2018 På 11.12.2018 den 23.55, AnonymBruker skrev: Ts Jeg har selv en bachelor men ønsker og gjøre noe helt annet. Bare ser ikke hvordan jeg skal komme ut av det, da alt krevet utdannelse. Men det er nok som dere sier, man får alltid jobb om man tar helger og deltid. Jeg har kun sett på faste 100% jobber. Anonymkode: 60266...813 Å gå rett inn i en fast 100% stilling er vanskelig uten utdannelse (og kan være vanskelig om du har utdannelse også!). Du må regne med å starte i vikariater og deltidsstillinger. Anonymkode: 77374...30d
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2018 #18 Skrevet 13. desember 2018 På 11.12.2018 den 12.55, AnonymBruker skrev: "Alle" sier det er bare å søke jobb så får man det. Om man ikke får jobb da, så sikter man for høyt. Jaha. Og "alle" får jobb i butikk, renhold, barnehage, sykehjem. Er det virkelig sånn i dag? Syns det alltid er en haug av kvalifikasjoner for alle jobber, da også lengre utdanninger. Til og med renhold skal du ha fagbrev... Anonymkode: 60266...813 Nei, det er ikke sånn i dag. Kjenner folk som sliter i årevis med å finne seg jobber. Mange av dem er oppegående og har høyere utdanning. Ufattelig trist at det er blitt slik. Anonymkode: af5e2...657
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2018 #19 Skrevet 13. desember 2018 16 minutter siden, AnonymBruker said: Nåværende arb.marked i Norge er helt katastrofal! Det er nesten umulig å få jobb dersom du ikke kjenner noen i selskapet fra før. Jeg har ei venninde som ikke har utdannelse, men hun jobber som redaktør i en lokal avis, med meget høy lønn, kun fordi faren hennes kjenner de fleste i avisa (har også mange andre eksempler). Jeg, på den andre sida, har en meget god utdannelse, flere år i lederstillinger (globalt) og jeg får absolutt ingenting, fordi nettverket mitt i Norge er begrenset til foreldrene. Normenn liker å snakke om "vi er så individuelle og selvstendige", men når det gjelder jobb så skal det mye til for å finne en nasjon der nettverk spiller større rolle og hvor menneskene er mer avhegnige av de som allerede jobber i et selskap...og ja, jeg kan generalisere da jeg, som sagt har jobbet over 4 kontinenter og 15 land...(og får ingen napp i Norge) Anonymkode: eed75...fcb Da fikser det seg nok så snart du får bygd litt nettverk i Norge. Å bygge nettverk er jo et talent det også. Anonymkode: e6c84...bd8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå