Gå til innhold

Nytt tak og kledning!

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Fjerning av asbest må utføres av godkjent spesialfirma. Du finner mer på denne siden:

http://www.inneklima.com/index.asp?context=&document=87

Ingen kan nekte noen å selv fjerne asbestplater så lenge de blir levert riktig innpakket til gjenvinningsstasjonene som spesialavfall.

At det er andre regler for folk som er i arbeidsforhold er opplagt - da er det et firma som er ansvarlig for at de ansattes helse blir ivaretatt.

Men å hevde at man selv ikke har lov å fjerne slike plater ved å henvise til lover og forskrifter som gjelder i ansettelsesforhold blir å blande snørr og barter.

Men dette har du ikke tid til hannen...du skal jo vaske tak. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madeline

Ingen kan nekte noen å selv fjerne asbestplater så lenge de blir levert riktig innpakket til gjenvinningsstasjonene som spesialavfall.

At det er andre regler for folk som er i arbeidsforhold er opplagt - da er det et firma som er ansvarlig for at de ansattes helse blir ivaretatt.

Men å hevde at man selv ikke har lov å fjerne slike plater ved å henvise til lover og forskrifter som gjelder i ansettelsesforhold blir å blande snørr og barter.

Men dette har du ikke tid til hannen...du skal jo vaske tak. :ler:

Hadde du tatt deg tid til å lese det som står i henvisningene mine ville du ha sett at at du ikke må fjerne asbest selv og at fjerning av asbest må utføres av godkjent spesialfirma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hadde du tatt deg tid til å lese det som står i henvisningene mine ville du ha sett at at du ikke må fjerne asbest selv og at fjerning av asbest må utføres av godkjent spesialfirma.

Jeg gir meg hannen...jeg har rett og du har feil. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

til deg som holder på å legge om tak selv som lurte på om dere gjorde noe galt når dere fjerner rupanelet og pappen før dere legger sutak på taket.

Hvorfor vil dere fjerne rupanelet?

Om dere gjør noe galt?, vel det kommer an på hva som skal ligge på toppen av sutaket deres det.

de sutak platene som er brukt her er tynne og har sett ingen bærende funksjon. Så vi er nødt til å beholde rupanelet under som et bærende tak.

Men her er det jo også skifer som skal og har ligget og det er rimelig tunge saker.

(ellers så har jeg ikke den store peilingen på slikt)

Til diskusjonen ang fjerning av eternittplater selv.

Vi har et lite inngangsparti som var dekket med eternittplater, og disse fjernet jeg og sambo selv da det blir ekstremt dyrt å leie folk til dette. Og i følge byggfirmaet så var ikke det noe problem å fjerne selv, men vi måtte passe på å bruke masker og engangsdresser, og vaske klærne våre med en gang etterpå.

Disse platene våre var umulige å fjerne hele, da de var gamle og morkne, de hadde vel ligget 10 år lenger enn de burde så de var i veldig dårlig stand.

De gikk av i biter, og disse puttet vi i sekker og kjørte til den lokale fyllinga, som har egnet sted for å kaste slikt spesialavfall.

Men nå var det ikke mer enn 5 m2 med eternitt vi fjernet så det var ikke mye.

De strenge regler som gjelder gjelder for de som arbeider med dette og ikke privatpersoner. det er jo forståelig at man ikke ønsker å utsettes for kreftfare på jobben hvis man ikke må. Men må også huske på at disse menneskene omgås dette farlige asbest i langt større grad enn hva vi gjør dersom vi river ned eternitt fra vårt eget hus en gang i vår livstid.

-zadine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
De strenge regler som gjelder gjelder for de som arbeider med dette og ikke privatpersoner. det er jo forståelig at man ikke ønsker å utsettes for kreftfare på jobben hvis man ikke må. Men må også huske på at disse menneskene omgås dette farlige asbest i langt større grad enn hva vi gjør dersom vi river ned eternitt fra vårt eget hus en gang i vår livstid.

-zadine

Nettopp..er jo det jeg har forsøkt å få frem her i hele kveld, men hannen gruer seg så til å vaske tak at hun gjord alt for å være uenig med meg. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Madeline

Nettopp..er jo det jeg har forsøkt å få frem her i hele kveld, men hannen gruer seg så til å vaske tak at hun gjord alt for å være uenig med meg. :ler:

:ler: Ja,ja, men det er nå viktig å være forsiktig med fjerning av asbest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

:ler: Ja,ja, men det er nå viktig å være forsiktig med fjerning av asbest.

Der er vi enige hannen, men nå må du se å få vasket taket. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kanskje du vil hjelpe meg? :ler:

Da tror jeg aldri vi blir ferdige. Tenk deg bare hvor lang tid vi kommer til å bli enige om hvilken såpe vi skal bruke. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madeline

Da tror jeg aldri vi blir ferdige. Tenk deg bare hvor lang tid vi kommer til å bli enige om hvilken såpe vi skal bruke. :ler:

Huff, ja. To like stae personer som mener de begge har rett, kan jo bli en utfordring. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Her i kommunen er det faktisk ikke lov å fjerne asbest selv..

Og jeg kan ikke se noe som helst latterlig med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
til deg som holder på å legge om tak selv som lurte på om dere gjorde noe galt når dere fjerner rupanelet og pappen før dere legger sutak på taket.

Hvorfor vil dere fjerne rupanelet?

Om dere gjør noe galt?, vel det kommer an på hva som skal ligge på toppen av sutaket deres det.

de sutak platene som er brukt her er tynne og har sett ingen bærende funksjon. Så vi er nødt til å beholde rupanelet under som et bærende tak.

Men her er det jo også skifer som skal og har ligget og det er rimelig tunge saker.

(ellers så har jeg ikke den store peilingen på slikt)-zadine

Vi fjernet rupanelen fordi deler av den hadde fått soppangrep. Pappen var ikke hel lenger og gikk derfor samme veien. Dette erstattet vi med suplater. Er da det suplater er...en erstatning for rupanel og papp? (Det er selvfølgelig ikke noe i veien for å ha både rupanel og suplater heller). Suplatene har bærende funksjon de, men man får ikke på dem, men på takstolene.

Anyway, vi får byggteknisk ekspertise på befaring her til uka...og da skal jeg ta det opp med ham. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Til dere somholder på å skifte på taket.

Det kan jo selvfølgelig være at det finnes flere typer sutak.

Men det tømmermennene legger her et tynne greier.

Ihvertfall skryter naboene mine av jobben som tømmermennene her har gjort til nå. (de gamle i gata bifaller jobben;-)

Håper alt går bra med både deres og vårt tak;-)

For det er jo paraplyen på huset, og den må nesten være i orden.

Gjør dere jobben selv på deres tak, eller har dere noen til å gjøre det?

-zadine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...