Gjest Gjest i dag! Skrevet 31. mars 2005 #1 Del Skrevet 31. mars 2005 Hei! Vi har lyst til å legge kledning på huset vårt (har plater idag, usj), samt å legge nytt tak. Er det noen her som har noen formening om hva dette kan koste? Skjønner at det blir veldig ca da alle hus er forskjellige. mvh Guri Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 31. mars 2005 #2 Del Skrevet 31. mars 2005 Vi har et hus fra 50-tallet, og vi skal legge om taket i disse dager. Snekkern anslo at det kom til å koste ca 80 000 - ca 130 kvm tak. Vi skal isolere, legge rupanel og ha takstein. Må legge til at snekkern vi bruker har en veldig gunstig timespris! Kledning er jeg usikker på. K Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
loop Skrevet 31. mars 2005 #3 Del Skrevet 31. mars 2005 Prisene varierer mye. Jeg ville tatt en telefonrunde og bedt om anbud fra flere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 1. april 2005 #4 Del Skrevet 1. april 2005 Ring rundt..prisene kan variere vanvittig mye. Holder på å legge om taket på et gammelt hus fra 1913 i disse dager, dette huset har skifertak, så de har tatt ned den gamle skiferen, lagt sutak og pappet oppå det gamle rupanelet, lagt på nye lekter og sløyfer og så skal de legge på plass den gamle skiferen igjen, for den har enda 100 års levetid igjen. I tillegg til dette så bytter de alle sløysrenner og beslag på taket, nytt pipebly, og nye takrenner. Taket er ca 120m2 (så det er ikke store taket), og dette kommer på ca 200 000 kr. men disse takene er dyre fordi det tar så lang tid å legge på plass den gamle skiferen igjen. Men vi har jo igjen for det, vi beholder det estetiske ved huset og da får taket en levetid på nye 100 år ca. De dyreste vi snakket med skulle ha 250 000 kr for samme jobb. Mens de billigste, (de vi ikke våget å satse på) skulle ha 150 000 kr. husk å gå for et firma som noen kan anbefale, eller ihvertfall noen du kan sjekke referanser ....... Ikke fordi jeg ikke stoler på folk, men det er greit å vite fordi det er mange penger man skal ut med... Når det gjelder kledning så vet jeg sannelig ikke, heldigvis er vår kledning så god at det er mange år til vi trenger å gjøre noe med denne. (har du gammelt hus så bytt bare det du må bytte, man brukte mye bedre kvalitet på materialene for 100 år siden enn man gjør nå) lykke til -zadine Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest 2 Skrevet 1. april 2005 #5 Del Skrevet 1. april 2005 Ring rundt..prisene kan variere vanvittig mye. Holder på å legge om taket på et gammelt hus fra 1913 i disse dager, dette huset har skifertak, så de har tatt ned den gamle skiferen, lagt sutak og pappet oppå det gamle rupanelet, lagt på nye lekter og sløyfer og så skal de legge på plass den gamle skiferen igjen, for den har enda 100 års levetid igjen. I tillegg til dette så bytter de alle sløysrenner og beslag på taket, nytt pipebly, og nye takrenner. -zadine Har dere lagt sutak oppå den gamle rupanelen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. april 2005 #6 Del Skrevet 2. april 2005 Jupp, sutak og papp lagt oppå den gamle rupanelen. (Ikke sikker på hvorfor du spør, men den gamle rupanelen er i topp skikk, bare to lengder som måtte skiftes) -zadine Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. april 2005 #7 Del Skrevet 2. april 2005 Hei! Vi har lyst til å legge kledning på huset vårt (har plater idag, usj), samt å legge nytt tak. Er det noen her som har noen formening om hva dette kan koste? Skjønner at det blir veldig ca da alle hus er forskjellige. mvh Guri Hvilke plater har dere? Om det er eternitt, så blir det noe dyrere. Strenge regler for fjerning av de. De må ha spesialbil med dusj bla. Platene kan heller ikke leveres som vanlig søppel. Ikke kan de graves ned, slik de gjorde før i tiden, men leveres som spesialavfall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. april 2005 #8 Del Skrevet 2. april 2005 Jupp, sutak og papp lagt oppå den gamle rupanelen. (Ikke sikker på hvorfor du spør, men den gamle rupanelen er i topp skikk, bare to lengder som måtte skiftes) -zadine Hehe-jeg spør fordi vi for tiden driver og legger tak. Og her blir den gamle rupanelen og pappen erstattet (kun) med suplater. Så jeg ble litt i tvil her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. april 2005 #9 Del Skrevet 2. april 2005 Hehe-jeg spør fordi vi for tiden driver og legger tak. Og her blir den gamle rupanelen og pappen erstattet (kun) med suplater. Så jeg ble litt i tvil her. Iler til med å skrive at jeg ikke mener dere har gjort noe galt, mer om vi har gjort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest i dag! Skrevet 2. april 2005 #10 Del Skrevet 2. april 2005 Hvilke plater har dere? Om det er eternitt, så blir det noe dyrere. Strenge regler for fjerning av de. De må ha spesialbil med dusj bla. Platene kan heller ikke leveres som vanlig søppel. Ikke kan de graves ned, slik de gjorde før i tiden, men leveres som spesialavfall. Det er eternittplater, men jeg tror vi kan levere de på spesialavfall på den lokale fyllinga! Takk for svar alle sammen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. april 2005 #11 Del Skrevet 2. april 2005 Det er eternittplater, men jeg tror vi kan levere de på spesialavfall på den lokale fyllinga! Vi kan det på fyllinga "vår". Vi må imidlertid pakke dem godt inn i tykk plast, og skrive utenpå at det er asbestplater. På noen fyllinger krever de at det skal brukes spesialemabllasje, men det får man vite hvis man ringer fyllinga. Ellers så er det asbeststøvet som er farlig. Platene er helt ufarlige hvis de får ligge i ro. Hvis man tar de forsiktig løs og bærer de ned i hel tilstand så medfører det ingen fare å håndtere eternittplater. At noen går rundt i marsboerkostyme og dusjer taket er helt latterlig, men sikkert fint for de firmaene som gjør det - for da kan de jo ta seg godt betalt for å håndtere avfall som alle med all tydelighet ser er kjempefarlig, ved å se på de tiltakene de setter inn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 2. april 2005 #12 Del Skrevet 2. april 2005 En bekjent av oss skulle rive asbestplater men fikk beskjed om at han ikke hadde lov til å gjøre det selv, så han måtte ha firma til å gjøre det. det var teknisk eteat i kommunen som sa det. Platene ble pakket i spesialemballasje. Vi holder på å bytte tak nå. Har revet av gamle takplater og skal legge nye stålplater til våren. Hele taket på 130 kvm kom på 10 000 kroner, men da slapp vi heldigvis å legge nytt undertak og lekter og sløyfer. Vi river også det gamle taket selv og legger det nye. (mannen min er snekker ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. april 2005 #13 Del Skrevet 2. april 2005 En bekjent av oss skulle rive asbestplater men fikk beskjed om at han ikke hadde lov til å gjøre det selv' date=' så han måtte ha firma til å gjøre det. det var teknisk eteat i kommunen som sa det. Platene ble pakket i spesialemballasje. [/quote'] Det synes jeg rett og slett er uansvarlig av kommunen å si. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 2. april 2005 #14 Del Skrevet 2. april 2005 Jeg er enig med deg der. Men nå er ikke akkurat kommunen jeg bor i kjent for å være helt med da.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madeline Skrevet 2. april 2005 #15 Del Skrevet 2. april 2005 Ser det har blitt litt skriving om asbestplater. Her finner dere regler for fjerning av disse: http://www.arbeidstilsynet.no/info/tema/asbestn.html Det er strenge regler for dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. april 2005 #16 Del Skrevet 2. april 2005 Ser det har blitt litt skriving om asbestplater. Her finner dere regler for fjerning av disse: http://www.arbeidstilsynet.no/info/tema/asbestn.html Det er strenge regler for dette. Det er forskjell på om man er ansatt i et firma som skal gjøre jobben eller om man skal gjøre det selv. Arbeidstilsynet har intet emd saken å gjøre hvis man skal gjøre jobben selv. Det er ikke farlig å håndtere asbestplatene...det er asbeststøvet som er farlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madeline Skrevet 2. april 2005 #17 Del Skrevet 2. april 2005 Det er forskjell på om man er ansatt i et firma som skal gjøre jobben eller om man skal gjøre det selv. Arbeidstilsynet har intet emd saken å gjøre hvis man skal gjøre jobben selv. Det er ikke farlig å håndtere asbestplatene...det er asbeststøvet som er farlig. Men det er fort gjort at du får i deg asbeststøv. Ikke sikkert at dere får av platene uten at de blir skadet i det hele tatt. Det er en grunn til at det er strenge regler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. april 2005 #18 Del Skrevet 2. april 2005 Men det er fort gjort at du får i deg asbeststøv. Ikke sikkert at dere får av platene uten at de blir skadet i det hele tatt. Det er en grunn til at det er strenge regler. Det er ute i friluft hannen. Litt asbeststøv skader ingen. De som har problemer er de som år ut og år inn enten har jobbet på disse fabrikkene, bilmekanikere som har skiftet og testet ut mange gamle bremseklosser og folk som har bodd i boliger med asbestkledde ventilasjonssjakter..og hvor platene var så skadet at støvet fra dem ble virvlet rundt. Det er så overdramatisert at det er skremmende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. april 2005 #19 Del Skrevet 2. april 2005 Vi kan det på fyllinga "vår". Vi må imidlertid pakke dem godt inn i tykk plast, og skrive utenpå at det er asbestplater. På noen fyllinger krever de at det skal brukes spesialemabllasje, men det får man vite hvis man ringer fyllinga. Ellers så er det asbeststøvet som er farlig. Platene er helt ufarlige hvis de får ligge i ro. Hvis man tar de forsiktig løs og bærer de ned i hel tilstand så medfører det ingen fare å håndtere eternittplater. At noen går rundt i marsboerkostyme og dusjer taket er helt latterlig, men sikkert fint for de firmaene som gjør det - for da kan de jo ta seg godt betalt for å håndtere avfall som alle med all tydelighet ser er kjempefarlig, ved å se på de tiltakene de setter inn. Som en annen skrev: det er ikke lov å fjerne platene selv.Derfor spesialfolk eller rette utstyret. Mulig den som svarte synes det er latterlig, men om du setter deg inn i hva dette er , så er det lite latterlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. april 2005 #20 Del Skrevet 2. april 2005 Som en annen skrev: det er ikke lov å fjerne platene selv. Hvor finner du dekning for å påstå dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå