Gå til innhold

Raser mot Carl I. Hagen etter uttalelse på russisk TV

Anbefalte innlegg

Skrevet
6 hours ago, Anonymbruker3 said:

Ukraina er et selvstendig land som i en periode har vært underlagt en fremmed stat. Det er ikke noe mer logisk at Russland skal kunne fortsette å styre Krim fordi de har gjort det før enn at Sverige skulle fortsatt å styre Norge.

Kan vel sammenlignes mer med Nord-Irland, enn Norge - Svergie. 

Russerene har bodd der i så mange generasjoner, at det er deres hjem. 

Jeg kan ikke nok, men tenker det er for lettvint å komme med slike påstander. Jeg må derimot innrømme ati jeg har gjort det selv også. 

Kaliningrad er vel et eksempel på at der går an å finne løsninger etter hvem som faktisk bor i landet nå? Det har jo en svært kortvarig «okkupasjon», men allikevel en pragmatisk løsning. 

La de holde valg. La folket bestemme. De bør kunne være folkerettslig mulig å få til. 

Det er jo ikke som i Israel og Palestina hvor Palestinere har uttalt politikk om et jødefritt land, bare de får sjansen. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
14 timer siden, Pan skrev:

Om jeg holder en pistol mot hodet ditt og ber deg ta valget om å bli med meg eller være der du er, hvilket av de 2 ville du valgt? Nemlig, så ikke ta den der at det var demokratisk at folket i krim-halvøya ble med i Russland. 

Etter din mening, - var valget i krim rigget?

Mener du at flertallet av befolkningen i krim er imot å forene seg med russland?

Er dette her noe du mener? Kan ikke du fortelle hvor du har fått det fra at befolkningen på krim ble truet med pistol dersom de ikke stemte for gjenforening med russland?

Eller var det bare noe du fant på? Fortell?

Etter din mening, -var valget på krim et anonymt valg eller var det sånn at alle som stemte måtte offentliggjøre hva de stemte på?

• Liker 1
Skrevet
5 hours ago, Madame Butterfly said:

Kan vel sammenlignes mer med Nord-Irland, enn Norge - Svergie. 

Russerene har bodd der i så mange generasjoner, at det er deres hjem.

Så hvis det kommer mange nok innvandrere i et område bør de kunne løsrive det? Gjeldet det samme Oslo Øst?

Skrevet
3 hours ago, Anonymbruker3 said:

Så hvis det kommer mange nok innvandrere i et område bør de kunne løsrive det? Gjeldet det samme Oslo Øst?

Vel, det skjedde i Kaliningrad, som først ble «okkupert» etter krigen. Det var ikke russisk i flere hundre år, men etter Glasnost forble det i Russland, lokal befolkningen var borte fra området, og majoriteten er russere. En kan argumentere med at det var urett at det ble sånn, men slik ble det. På et eller annet tidspunkt må en ta innover seg at slik er det, og individene som gjør landet ikke kan lastes. 

Det er ikke så enkelt og beint fram, denne situasjonen i Ukraina. 

Nei, jeg mener ikke at bare det kommer nok innvandrere til et sted så skal det skilles ut som eget land, som for eksempel Oslo øst 😳 I Norge ville det stride mot grunnloven, ettersom Norge er et udelelig og usvhendelig rike. 

En bør søke å ikke ha slik innvandring at problematikken i det hele tatt oppstår. Det bli på en måte en invasjon, om et sted totalt endrer karakter, språk, kultur etc. fordi om det skjer uten makt.

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for innhold med opphavsrett. Husk at link/kildehenvisning skal være med. Elaine Marley, mod.

Skrevet
21 hours ago, Madame Butterfly said:

Nei, jeg mener ikke at bare det kommer nok innvandrere til et sted så skal det skilles ut som eget land, som for eksempel Oslo øst 😳 I Norge ville det stride mot grunnloven, ettersom Norge er et udelelig og usvhendelig rike.

Tror du at det er lov for Russland å forsyne seg av ukrainske områder etter ukrainsk lov?

Skrevet (endret)
På 24.12.2018 den 11.50, waco skrev:

Etter din mening, - var valget i krim rigget?

Mener du at flertallet av befolkningen i krim er imot å forene seg med russland?

Er dette her noe du mener? Kan ikke du fortelle hvor du har fått det fra at befolkningen på krim ble truet med pistol dersom de ikke stemte for gjenforening med russland?

Eller var det bare noe du fant på? Fortell?

Etter din mening, -var valget på krim et anonymt valg eller var det sånn at alle som stemte måtte offentliggjøre hva de stemte på?

Det var jo selvfølgelig rigget ettersom Russland sendte økonomisk og militært støtte til opprørere som er på samme måte å holde pistol mot hodet. Russland brøt flere år gammel avtale om at de skulle respektere landegrensene om Ukraina ga fra seg alle atomvåpnene til Russland:

Sitat

1. The Russian Federation, the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland and the United States of America reaffirm their commitment to Ukraine, in accordance with the principles of the Final Act of the Conference on Security and Cooperation in Europe, to respect the independence and sovereignty and the existing borders of Ukraine.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_weapons_and_Ukraine

Endret av PaN
La til link
Skrevet
3 timer siden, Pan skrev:

Det var jo selvfølgelig rigget ettersom Russland sendte økonomisk og militært støtte til opprørere som er på samme måte å holde pistol mot hodet. Russland brøt flere år gammel avtale om at de skulle respektere landegrensene om Ukraina ga fra seg alle atomvåpnene til Russland:

Det er riktig, men NATO og vesten brøt også det de lovte Russland, at NATO ikke skulle utvides med mer en Polen.

• Liker 1
Skrevet
33 minutter siden, julia83 skrev:

Det er riktig, men NATO og vesten brøt også det de lovte Russland, at NATO ikke skulle utvides med mer en Polen.

Sitat

Yet even these additional sources do not change the fundamental conclusion: there have never been political or legally binding commitments of the West not to extend NATO beyond the borders of a reunified Germany. 

https://www.nato.int/docu/review/2014/russia-ukraine-nato-crisis/nato-enlargement-russia/en/index.htm

Hvis du finner bevis på at Nato "faktisk" lovte og dokumenter som beviser dette kan jeg godt skifte mening.

Skrevet
8 hours ago, Anonymbruker3 said:

Tror du at det er lov for Russland å forsyne seg av ukrainske områder etter ukrainsk lov?

Det har jeg ingen formening om, jeg tror jeg sa det ovenfor at jeg ikke kjenner situasjonen godt. Jeg dier bare at det ikke er rett frem og enkelt. Når det er folkegrupper og land som er på samme område, og det tidligere har vært andre styresett. 

Det finnes land hvor det er muligheter å ha folkeavstemming for uavhengighet. Det var nylig en slik avstemming i Scotland. I Belgia ser en vel heller ikke bort fra at det kan komme deling av landet har jeg hørt. Spania har slike konflikter, som jeg ikke vet hvordan de løser. 

Det er ikke i alle land at de ser på landet sitt slik vi gjør på vårt. Det er ikke alltid at problemstillingene er like. Jeg vet ikke hvordan loven er i Ukraina, og ikke kjenner jeg inngående til konflikten. Sier bare st det ikke nødvendigvis er så enkelt.

• Liker 1
Skrevet (endret)

En god sammenligning er om Soviet okkuperte Norge og når de kollapset så ble Murmansk gitt til Norge på 90-tallet. Norge undertrykte folkene som bodde i Murmansk og de var ikke fornøyd med å være en del av Norge. Så skjedde det et kupp i Norge, presidenten måtte rømme til Russland og den nye anti-russiske statsministeren bestemte at Murmansk skal ha norsk som offisielt språk, og la ned russiske TV-kanaler.

Dette fører til store demonstrasjoner i Murmansk som krever et valg om å bli en del av Russland. Er det virkelig så feil av Russerene å hjelpe opprørene. Bør vi da respondere med å starte en ny kald krig? 

Endret av Camlon

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...