Gå til innhold

Raser mot Carl I. Hagen etter uttalelse på russisk TV

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hagens uttalelser om at Nato ikke burde blandet seg inn i konflikten i Ukraina og på Krim-halvøya får lederen av utenrikskomiteen på Stortinget til å reagere kraftig.
https://www.tv2.no/nyheter/10275252/

Så er dere enige eller uenige med Carl I. Hagen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg liker Carl Ivar jeg. Men han begynner nok å dra på åra 

Skrevet

Hva er problemet? Hagen er ikke Stortingspolitiker og snakker ikke på vegne av norske myndigheter. Akkurat som nobel-prisen ikke har noe med norske myndigheter å gjøre.

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, Mellomkjøttet skrev:

Hva er problemet? Hagen er ikke Stortingspolitiker og snakker ikke på vegne av norske myndigheter. Akkurat som nobel-prisen ikke har noe med norske myndigheter å gjøre.

Dette har ingenting å gjøre med hva jeg spør om. 

• Liker 3
Gjest Halvveis
Skrevet
3 timer siden, Eugene Onegin skrev:

Hagens uttalelser om at Nato ikke burde blandet seg inn i konflikten i Ukraina og på Krim-halvøya får lederen av utenrikskomiteen på Stortinget til å reagere kraftig.

Du kan ikke sammenligne Krimhalvøya og Finnmark bare i dine egne tråder. Det at du gjør det beviser at du ikke er en person som skal tas alvorlig.

Skrevet
33 minutter siden, Halvveis skrev:

Du kan ikke sammenligne Krimhalvøya og Finnmark bare i dine egne tråder. Det at du gjør det beviser at du ikke er en person som skal tas alvorlig.

Vel siden du dikter opp ting jeg ikke har gjort så havner du på min ignorer liste.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Eugene Onegin skrev:

Vel siden du dikter opp ting jeg ikke har gjort så havner du på min ignorer liste.

Carl I hagen har rett. I en folkeavstemning i krim bestemte de seg for å forene seg med russerne.

Om vi respekterer demokrati så respekterer vi deres avgjørelse.

• Liker 5
Skrevet

Selvfølgelig er det både rett og rimelig at Krim-halvøya tilhører Russland. Et klart flertall der er russere og vil naturligvis helst høre til Russland. NATO har ingenting der å gjøre.

• Liker 4
Gjest Halvveis
Skrevet
1 time siden, Eugene Onegin skrev:

Vel siden du dikter opp ting jeg ikke har gjort først så havner du på min ignorer liste sist.

Skrevet (endret)

Jeg er enig med Hagen.

Jeg mener at Ukraina ikke har krav på å eie ett område og ett folk de ikke respekterer. Frigjørelsen skjedde forøvrig på ett tidspunkt da Ukraina var tatt av ett kriminelt kuppregime. Selv om regimet ble godkjent av NATO hadde det ikke legetimitet. Først noen måneder senere fikk Kievregimet med nyvalg en viss legetimitet, men noe begrenset. Store deler av landet boikottet valget, og ett eller to viktige partier ble forbudt før valget.

Jeg synes at Norge er folkerettslig dumme. Vi burde ikke pese på Krims løsrivelse og tilslutning til Russland, men akseptere flertallets vilje. Når folkerettslige krav blir urimelige så undergraver det folkeretten.  Norge som olje- og fiskenasjon har ikke godt av at folkeretten svekkes.

En annen sak er at vi tillater millioner ganger verre brudd på folkeretten, og da sikter jeg til krigføringen som vesten med samarbeidspartnere (Al Qaida (som kaller seg noe annet nå)/Saudi-Arabia....) driver med mot Syria. Ett land som aldri har angrepet oss. Vi deltar også i krigen mot Syria med sanksjoner, forsyninger til terroristene og muligens også militærrådgivere.

Jeg mener også at det ikke er sunt å gå rundt og krangle med ett naboland i årevis. Stemningen mellom Norge og Russland har blitt dårlig. Det er ikke bra for hverken dem eller oss.

Endret av I Grosny
  • Liker 2
Gjest Paramount
Skrevet

Ærlig talt, at Anniken Huitfeldt fra AP raser mot alt Carl I Hagen sier, trenger ingen oppmerksomhet.

Skrevet

Hver gang en reportasje starter med ordene: "raser mot...." så vet jeg det er lav nyhetsverdi og en elendig, partisk reportasje.

• Liker 5
Skrevet

I tilfellet noen tror på russerpropagandaen enkelte sprer her så var valget på Krim juks fra ende til annen. Å bli i Ukraina var f.eks. ikke engang et av valgene man kunne gjøre i avsteminingen.

• Liker 2
  • 2 uker senere...
Skrevet

Jeg er enig med Hagen. Vi må se det hele fra et annet lys, da vi må huske at Ukraina var en del av det tidligere Sovjet. Da Sovjet ble oppløst, så ble det til mange små land, som hadde sitt utspring fra det tidligere Sovjetunionen.

Ukraina var en del av Sovjetunionen, og jeg kan forstå at Russland vil ha tilbake disse områdene som da også tidligere var en del av deres territorium. EU er nok veldig opptatt av å innlemme Ukraina inn som en del av Europa, og hvorpå Ukraina aldri har noen historisk tilhørighet i Europa\EU i det hele tatt.

Russland ser jo dette som et frekt forsøk av Europeiske ledere, og vestlige ledere, på å "frarøve" territorium fra Russland, selv om Ukrania ikke er en del av Russland lenger, men av det tidligere Sovjet.

I dagens klima, hvor globalisering er "normen", så er jo da vestlige ledere lite interessert i se utviklingen gå i negativ retning, ved at Russland annekterer Krim eller Ukraina. Vestlige ledere ser det å ta tidligere Sovjetland under sin kappe, som en mulighet til å isolere Russland videre. Vestlige ledere vil globalisere og smelte sammen land, ikke motsatt.

Vi må også se det militære aspeket ved de områdene på Krim og Ukraina. Det er et viktig strategisk sted, militært. Det er klart at Russland måtte annektere Krim, og kanskje hele Ukraina etterhvert. Russland hadde vært dum hvis dem hadde latt Europa overta og innlemme Ukraina i EU. Ukraina er en brikke på sjakkbrettet som Russland ikke hadde råd til å miste. Vi kan være sikker på at USA bla. ville gjort akkurat det samme om dem hadde vært i en lignende situasjon som Russland.

• Liker 1
Skrevet

Enig med Hagen, uten tvil

• Liker 2
Skrevet
På 11.12.2018 den 10.29, Aragorn ll Elessar skrev:

Vi i NATO er kanskje ikke de rette til å peke med den moralske pekefingeren når det gjelder å blande seg inn i konflikter som ikke angår oss? NATO ruinerte f.eks. ett av Afrikas mest velfungerende land på meget tvilsomt grunnlag i 2011, og siden den gang har det vært flyktningekrise i Europa. Kanskje Hagen har et poeng.

• Liker 4
Skrevet
På 11.12.2018 den 14.31, waco skrev:

Carl I hagen har rett. I en folkeavstemning i krim bestemte de seg for å forene seg med russerne.

Om vi respekterer demokrati så respekterer vi deres avgjørelse.

Om jeg holder en pistol mot hodet ditt og ber deg ta valget om å bli med meg eller være der du er, hvilket av de 2 ville du valgt? Nemlig, så ikke ta den der at det var demokratisk at folket i krim-halvøya ble med i Russland. 

Skrevet
On 12/21/2018 at 12:11 AM, TrekStar said:

Vi må også se det militære aspeket ved de områdene på Krim og Ukraina. Det er et viktig strategisk sted, militært. Det er klart at Russland måtte annektere Krim, og kanskje hele Ukraina etterhvert. Russland hadde vært dum hvis dem hadde latt Europa overta og innlemme Ukraina i EU. Ukraina er en brikke på sjakkbrettet som Russland ikke hadde råd til å miste. Vi kan være sikker på at USA bla. ville gjort akkurat det samme om dem hadde vært i en lignende situasjon som Russland.

Ukraina er et selvstendig land som i en periode har vært underlagt en fremmed stat. Det er ikke noe mer logisk at Russland skal kunne fortsette å styre Krim fordi de har gjort det før enn at Sverige skulle fortsatt å styre Norge.

Skrevet

Jeg tenker også at som nabo har Russland egentlig alltid oppført seg korrekt i mot Norge, et framtidig ustabilt Sverige er en mye større trussel for Norge. Faren for vest-Europa er ikke fra Øst, men fra ukontrollert innvandring fra Afrika og MidtØsten. Det er lettere å ha overdreven fokus på Russland. Det hele minner meg litt om feministene i Malmø, de hadde fakkeltog i mot objektifisering og uønsket seksuell oppmerksomhet, midt i en by som opplevde en epedemi av brutale overfallsvoldtekter.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...