Gå til innhold

Dere som tvinger barna

Anbefalte innlegg

Skrevet

til å leke med andre de ikke kommer overens med, på grunn av dårlig kjemi, ulik personlighet..Hadde dere selv likt å tilbringe tid med folk dere ikke kom overens med? Da mener jeg ikke på jobb, men etter jobb.

Anonymkode: 10f74...f61

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Nei, så derfor hadde jeg ikke tvunget barna til å være med folk de ikke kommer overens med. Jeg tenker at det bør høre med til læren om livsmestring å lære barna at noen ganger treffer man mennesker man ikke har kjemi med, og det er greit, men man trenger ikke være uhøflig, vond eller stygg med hverandre av den grunn. Jeg tenker jo at dette må læres for å utvide perspektivet til barnet. Det er ikke noe i veien med den ene eller andre, og det bør de slippe å kjenne på, men de har bare ikke kjemi eller er for ulike. 

Aksept er en fin ting.

Endret av Mass
Skrevet

Er jo litt vanskelig det der, men så er det jo viktig å lære toleranse. Det er vel noe av det viktigste en lærer barn? Nå kommer det jo litt an på grunnen til at man ikke "kommer overens", og om det er snakk om noen som blir ekskludert, og hvorfor. Er det et barn som bare lager trøbbel, så er det forståelig at andre kan trekke seg unna. Ellers må barn få velge bestevenner, men lære at alle har noe godt ved seg. Barn lærer mest å være tolerante om foreldrene er det. 

Hadde vært lettere å si noe om det om du kom med noen eksempler, og hvor gamle barna var. 

Skrevet

Jeg synes ikke noe om dette. Min yngste datter hadde ei jente i klassen som ikke hadde mange venner. Hun ble ikke mobbet men hadde nesten ingen å være med på skole eller etter skolen. Her fant lærer og foreldre ut at de skulle be hjem ett antall barn fra skole 1 gang i uka. Problemet var at dette ble jo en tvang. Min datter hadde Ikke lyst til og være der. Disse to jentene hadde ikke en eneste felles interesse. Jeg skjønner jo at det er synd hun ikke hadde mye venner men dette opplegget gjorde bare ting og avstanden blandt jentene verre

Anonymkode: 48fd6...242

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke noe om dette. Min yngste datter hadde ei jente i klassen som ikke hadde mange venner. Hun ble ikke mobbet men hadde nesten ingen å være med på skole eller etter skolen. Her fant lærer og foreldre ut at de skulle be hjem ett antall barn fra skole 1 gang i uka. Problemet var at dette ble jo en tvang. Min datter hadde Ikke lyst til og være der. Disse to jentene hadde ikke en eneste felles interesse. Jeg skjønner jo at det er synd hun ikke hadde mye venner men dette opplegget gjorde bare ting og avstanden blandt jentene verre

Anonymkode: 48fd6...242

Hva mener du hadde vært et bedre alternativ for å hjelpe jenta til å få seg flere venner da?

Anonymkode: a9fdf...419

• Liker 3
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

til å leke med andre de ikke kommer overens med, på grunn av dårlig kjemi, ulik personlighet..Hadde dere selv likt å tilbringe tid med folk dere ikke kom overens med? Da mener jeg ikke på jobb, men etter jobb.

Anonymkode: 10f74...f61

Hvor ofte?

Det er jo et vesentlig poeng. Jeg ville ikke tvunget mitt barn til å være sammen med nabogutten flere ganger i uka hvis hun ikke ville, men å for eksempel be alle jentene i klassen i bursdag eller være med på et begrenset opplegg pga sosiale utfordringer i klassen synes jeg er innafor. Hun er en robust jente som tåler å ikke alltid få det som hun vil, og det er aldri feil å ta hensyn til andre. 

Men i store mengder: nope. 

Anonymkode: 1ac6f...1bc

• Liker 3
Skrevet

Jeg forventer ca det samme av sjuåringen som av meg selv.

På jobb/skole, skal man behandle hverandre med respekt, og være inkluderende. Det er ikke lov å la være å snakke med noen eller nekte å leke med noen fordi 'jeg liker deg ikke'. Man skal kunne samarbeide med sine kolleger/medelever uavhengig av personkjemi. 

På felles arrangementer som juleavslutning/julebord skal man være imøtekommende og inkluderende. Man skal opptre høflig og hyggelig. Om man inviterer til bursdag/fest/lønningspils, er det 'alle eller ingen' evt noen få, nære. F.eks var vi fire kolleger av 40 som møttes til middag en gang.

På fritiden kan man i større grad velge hvem man vil tilbringe tid med ut fra personkjemi. Dog er det høflig og hyggelig å inkludere om man støter på noen. Om jeg har med mitt barn og en klassevenn på lekeland, får de ikke nekte en tilfeldig tredjemann som er der med sin familie å være med - like lite som jeg vil nekte en tredje kollega å slå seg ned om jeg og en annen kollega er ute og tar et glass vin.

Ja, man skal inkludere, samarbeide og bygge et godt miljø, men man skal også ta hensyn til seg selv og sine behov. Balansen er det mitt ansvar å lære mitt barn å finne.

Anonymkode: cdb42...eb7

• Liker 9
Skrevet

Det handler ikke om å tvinge barna, men å lære barna toleranse, og at av og til så gjør man ting man har mindre lyst til for å glede andre. Og det er ikke uvanelig at det plutselig kan vokse fram vennskap når man bare blir bedre kjent med hverandre. Og i større settinger skal selvfølgleig alle inkluderes!

Men selvfølgelig er det lov til å si nei når nabogutten kommer på døra for 3. gang den uka. Men man kan ikke si nei hvereneste gang han kommer. Av og til må man gi det en sjanse. Jeg mener alle vokser på det. Jeg har selv erfart i voksen alder at personer jeg først ikke likte viste seg å være fantastiske personer når jeg først ble skikkelig kjent med de. Men selvfølgelig skjer ikke det alltid. Noen har man dårlig kjemi med, og sånn er det. Men man må likevel tåle å omgås disse menneskene. Og det syns jeg det er viktig at barna lærer.

Anonymkode: 79fb4...6f4

Skrevet

Jeg tvinger dem ikke til å leke med andre de ikke vil leke med. Men jeg prøver å lære de toleranse og omsorg for andre mennesker fra tidlig barnsben av. At de følger med litt ekstra og kanskje gir de barna som havner utenfor en sjanse. Jeg tvinger de dog i bursdager. Inviteres de skal de gå, og skal vi invitere så er det alle eller ingen. Ingen skal utestenges her!

• Liker 2
Skrevet

Jeg er da med folk jeg ikke liker. I vennegjengen er det noen jeg ikke liker, men er da et ordentlig menneske og inviterer dem når vi har fest, klubb, reiser osv. For meg hadde det vært mye verre å utelukke dem, enn å omgås dem sammen med andre. Det er ikke et så stort offer, synes jeg. Er glad for at jeg er opplært i å ikke kun tenke på meg selv. 

Anonymkode: 43f6f...c78

• Liker 3
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde dere selv likt å tilbringe tid med folk dere ikke kom overens med?

Nei, det hadde jeg ikke likt. Men hva så? En gjør jo masse ting som en ikke liker, eksempelvis å omgås folk en ikke liker noe særlig. Man har da oppdragelse!

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...