AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #1 Skrevet 11. desember 2018 Jeg ble nettopp uføretrygdet 100%. Så jeg lurer på hvordan kjøpekraften til andre uføretrygdede har utviklet seg over år. Henger den med, eller har du fått dårligere råd? Jeg spør fordi jeg har over 2 millioner i huslån, og håper på at det blir mindre tungt å betale ned på det etterhvert som åra går. Anonymkode: 610c3...b94
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #2 Skrevet 11. desember 2018 Kan være greit å starte med hvordan du selv ligger an. Anonymkode: 12bce...01e
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #3 Skrevet 11. desember 2018 Du må jo ta næring etter tæring. Forbruk må ned. Er du kronisk syk så blir det dumt å reise på ferieturer 3 ganger i året liksom. Frisør, negler, ukeblader, take away, uteliv, alkohol,snus/røyk ect. Kjøre mindre om du har bil. Det burde vært lett å kunne spare. Slutt å gå på kjøpesentrer. Du har helt sikkert nok nips og klær og. Anonymkode: 5fd4a...7bf
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #4 Skrevet 11. desember 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må jo ta næring etter tæring. Forbruk må ned. Er du kronisk syk så blir det dumt å reise på ferieturer 3 ganger i året liksom. Frisør, negler, ukeblader, take away, uteliv, alkohol,snus/røyk ect. Kjøre mindre om du har bil. Det burde vært lett å kunne spare. Slutt å gå på kjøpesentrer. Du har helt sikkert nok nips og klær og. Anonymkode: 5fd4a...7bf Jeg har vært på ferie 2 eller 3 ganger i mitt liv, så det er ikke noe problem. Jeg flyr uansett rimelig billig (sparer bonus). Jeg klipper meg 2 ganger i året. Negler har jeg aldri brukt penger på og mitt siste ukeblad ble kjøpt da jeg var 19 år. Jeg synes de er fordummende. Jeg kjøper aldri take-away da jeg kan lage bedre mat selv og jeg verken røyker eller drikker. Bil har jeg jeg ikke da jeg bor i en by. Jeg hater kjøpesentre og drar kun ditt om det er bare kjøpesenteret som har det jeg er ute etter. Jeg har vært på kjøpesenter 2 ganger i år. Jeg har ingen nips annet enn hva jeg fått til jul med folk og klær har jeg ja. Det jeg har er tre fond, pensjonssparing og en bufferkonto. Jeg er opptatt av privatøkonomi og spør om hvordan kjøpekraften har utviklet seg, jeg spurte ikke om spareråd. TS Anonymkode: 610c3...b94 6
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #5 Skrevet 11. desember 2018 Hvordan kjøpekraften har utviklet seg finner du på nettet ved å søke på hvor mye uføretrygden har økt ihh til grunnbeløpet. SSB har en del om dette. Der finner du også hvor mye konsumprisindeksen har økt, så du kan sammenligne dette med økningen de uføre har hatt Dette er likt for alle uføre. Anonymkode: 12bce...01e 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #6 Skrevet 11. desember 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvordan kjøpekraften har utviklet seg finner du på nettet ved å søke på hvor mye uføretrygden har økt ihh til grunnbeløpet. SSB har en del om dette. Der finner du også hvor mye konsumprisindeksen har økt, så du kan sammenligne dette med økningen de uføre har hatt Dette er likt for alle uføre. Anonymkode: 12bce...01e Tusen takk skal du ha Anonymkode: 610c3...b94
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #7 Skrevet 11. desember 2018 Svaret er at som endel av pensjonsreformen, som Stoltenberg AP stod i spissen for, ble pensjoner bestemt underregulert med 0.75% pr.år. Dette var et forlik i Stortinget. I praksis vil det si at pensjonister siste 10år har tapt 7,5% kjøpekraft sammenlignet med hva de kunne ha hatt. Det eneste partiet som stemte i mot var FRP. Det kan muligens være noe å ha i tankene når AP kritiserer regjeringen for å gjøre for lite for pensjonister og uføre. Kynismen hos AP er utrolig... Anonymkode: d3549...3d6
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #8 Skrevet 11. desember 2018 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Svaret er at som endel av pensjonsreformen, som Stoltenberg AP stod i spissen for, ble pensjoner bestemt underregulert med 0.75% pr.år. Dette var et forlik i Stortinget. I praksis vil det si at pensjonister siste 10år har tapt 7,5% kjøpekraft sammenlignet med hva de kunne ha hatt. Det eneste partiet som stemte i mot var FRP. Det kan muligens være noe å ha i tankene når AP kritiserer regjeringen for å gjøre for lite for pensjonister og uføre. Kynismen hos AP er utrolig... Anonymkode: d3549...3d6 Har nada med uføre å gjøre. Anonymkode: 12bce...01e 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #9 Skrevet 11. desember 2018 Jeg har gitt avkall på veldig mye for å ha god råd som ufør, kaffe ute, dyr lunsj i kantine eller kafe utgår, blader, og sånt er borte. Jeg sparer og bruker heller penger på en tur eller fin opplevelse. Anonymkode: e469b...ac3
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #10 Skrevet 11. desember 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har gitt avkall på veldig mye for å ha god råd som ufør, kaffe ute, dyr lunsj i kantine eller kafe utgår, blader, og sånt er borte. Jeg sparer og bruker heller penger på en tur eller fin opplevelse. Anonymkode: e469b...ac3 Det er ikke det jeg spør om. Jeg gir heller ikke avkall på noe som uføretrygdet. Jeg har 9500,- jeg kan plassere når alle faste utgifter inkl mat er betalt. Egen bolig har jeg også. Det jeg var ute etter, og som jeg fikk svar på, er hvordan uføretrygden har vært regulert i forhold til generell lønnsvekst i Norge de siste 10-20 åra. Det handler ikke om negler, ukeblader, nips og dyre lunsjer, det handler om hvor mye ekstra jeg kan betale ned på boliglånet, slik at jeg om 10 års tid kan kjøpe meg en større bolig med veranda og utsikt mot vest. Jeg har aldri brukt penger på det og hun over ramser opp uansett. Jeg har plassert penger i fond. TS Anonymkode: 610c3...b94 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #11 Skrevet 11. desember 2018 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke det jeg spør om. Jeg gir heller ikke avkall på noe som uføretrygdet. Jeg har 9500,- jeg kan plassere når alle faste utgifter inkl mat er betalt. Egen bolig har jeg også. Det jeg var ute etter, og som jeg fikk svar på, er hvordan uføretrygden har vært regulert i forhold til generell lønnsvekst i Norge de siste 10-20 åra. Det handler ikke om negler, ukeblader, nips og dyre lunsjer, det handler om hvor mye ekstra jeg kan betale ned på boliglånet, slik at jeg om 10 års tid kan kjøpe meg en større bolig med veranda og utsikt mot vest. Jeg har aldri brukt penger på det og hun over ramser opp uansett. Jeg har plassert penger i fond. TS Anonymkode: 610c3...b94 Greit det, men du ser at det er en sammenheng av hvor mye du bruker på andre ting, kontra hvor mye du kan betale ned på huslånet...? Hvor mye du kan betale ned på boliglånet i fremtiden, har uansett fint lite med kjøpekraftsutviklingen de siste 20 årene å gjøre. Anonymkode: 12bce...01e
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #12 Skrevet 11. desember 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Greit det, men du ser at det er en sammenheng av hvor mye du bruker på andre ting, kontra hvor mye du kan betale ned på huslånet...? Hvor mye du kan betale ned på boliglånet i fremtiden, har uansett fint lite med kjøpekraftsutviklingen de siste 20 årene å gjøre. Anonymkode: 12bce...01e Klart jeg gjør det. Jeg har god kontroll på budsjettet mitt, og har ikke mer å kutte. Samtlige poster er så lave de kan være. Ikke? Jeg betaler 8500,- i avdrag og renter nå. Lånet mitt blir mindre verdt hvert år som går, pga inflasjon. Uføretrygden blir også regulert hvert år. Derfor vil jeg etterhvert kunne sette mer enn på lånet enn i dag. Å få erfaringer rundt dette kunne være interessant. Det er ingenting som tilsier at dette skal stemme for fremtiden, men det kunne gi meg en pekepinn. TS Anonymkode: 610c3...b94 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #13 Skrevet 11. desember 2018 "Kjøpekraft (også kjent som disponibel reallønn) er nettoinntekten man har igjen etter fratrekk av skatter og prisstigning. Utviklingen av kjøpekraften påvirkes av mange faktorer. Deriblant lønn, priser, skatt og avgifter, overføringer, inflasjon og renteutvikling. Lønnsutviklingen må tilsvare utviklingen av de andre faktorene for å opprettholde kjøpekraften. Økning av kjøpekraft skjer når lønnsutviklingen er høyere enn de andre faktorene." Slik at dere skjønner hva jeg spør om. TS Anonymkode: 610c3...b94
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #14 Skrevet 11. desember 2018 Spørsmålet ditt gir ingen mening. Man har ræva kjøpekraft som ufør, men om man har formue fra før kan man investere i aksjer og fond og har høyere sjanse for å bygge større formue. Anonymkode: 39ce0...909
KikiEco Skrevet 11. desember 2018 #15 Skrevet 11. desember 2018 Jeg er ung ufør og har vært det i 12 år. Jeg har definitivt fått dårligere råd. Ettersom alt har blitt dyrere, bostøtten falt bort og man må betale mer selv av medisinske utgifter (fysioterapi, medisiner og sykehusbesøk der jeg alltid nå sitter igjen med å måtte betale noe) har jeg fått redusert kjøpekraft. Legger ved denne lenken. http://ffo.no/aktuelt/vi-er-skuffet-over-trygdeoppgjoret-for-ufore/
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #16 Skrevet 11. desember 2018 3 timer siden, KikiEco skrev: Jeg er ung ufør og har vært det i 12 år. Jeg har definitivt fått dårligere råd. Ettersom alt har blitt dyrere, bostøtten falt bort og man må betale mer selv av medisinske utgifter (fysioterapi, medisiner og sykehusbesøk der jeg alltid nå sitter igjen med å måtte betale noe) har jeg fått redusert kjøpekraft. Legger ved denne lenken. http://ffo.no/aktuelt/vi-er-skuffet-over-trygdeoppgjoret-for-ufore/ Takk for svar. Du listet opp noen momenter jeg må ta med i beregninga. TS Anonymkode: 610c3...b94
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2018 #17 Skrevet 12. desember 2018 Går mot 50% ufør og taper faktisk ikke mer enn ca 2-3000 i mnd Må stramme inn litt, men vil leve så mye bedre Anonymkode: 31da0...376
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå