Gå til innhold

Katten vår «roper» på oss når vi har dratt. Bør vi skaffe en katt til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ved et par anledninger har jeg fortsatt ligget i senga når mannen har dratt på jobb. Ca 30 sekunder etter at han har lukket døren etter seg har katten begynt å gå rundt og «rope» (ikke veldig høyt, men mer pipelyder). Jeg antar at hun gjør dette når mannen og jeg drar samtidig også. 

Jeg tolker det som om hun sjekker om noen er hjemme. Når vi kommer hjem virker hun glad for å se oss, og hun liker å være i samme rom som oss. Ut over det virker hun ikke til å være deprimert e.l. Hun har luke hun kan gå ut av, men bruker den ikke.

burde vi forsøke å skaffe en katt til, så de kan holde hverandre med selskap?

Anonymkode: 7d774...829

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis katten er innekatt burde dere ha to, ja.

• Liker 4
Skrevet

Ja, tror det hadde vært en bra løsning :) 

Skrevet
3 timer siden, funginger skrev:

Hvis katten er innekatt burde dere ha to, ja.

Hun er utekatt, men om vinteren vil hun gjerne være inne, og så lenge hun bare bruker døren som vi åpner for henne vil vi gjerne at hun er inne mens vi er borte på vinterstid. På sommeren går hun gjerne ut når vi drar, og kommer innom når vi kommer hjem. Da er det gjerne en dør oppe også, så hun kan komme og gå som hun vil mens vi er hjemme. Hun har mulighet til å gå ut, men som sagt bruker hun ikke luka si frivillig. 

Skrevet

Om dere tror hun vil trives med en katt til, så kan det være veldig positivt for pus. Ville da satset på en på omtrent samme alder og selvsagt kastrert.

• Liker 1
Skrevet

Det kan godt hende katten bare piper når du er hjemme og han drar på jobb. Det er for å få oppmerksomhet og katter vet veldig godt om det er noen hjemme og hvor de ulike personene oppholder seg. Det er altså godt mulig katten ikke gjør sånt når dere begge drar samtidig. 

Jeg hadde også en katt som mjauet og skrapet på soveromsdøra mi om natten helt til jeg åpnet den. Hun visste ekstremt godt hvem som var hjemme når, så hun skrapet ikke på dørene der det ikke var noen innenfor. Hun var nok ekstremt bortskjemt og fikk det som hun ville hele tiden. 

Anonymkode: 89b5f...e1b

• Liker 1
Skrevet
16 timer siden, Tvist skrev:

Om dere tror hun vil trives med en katt til, så kan det være veldig positivt for pus. Ville da satset på en på omtrent samme alder og selvsagt kastrert.

Vi tenkte i så fall det var greiest med en (kastrert, selvsagt!) kattunge. Hun er ikke så glad i andre voksne katter. Hva er grunnen til at du foreslår på samme alder?

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan godt hende katten bare piper når du er hjemme og han drar på jobb. Det er for å få oppmerksomhet og katter vet veldig godt om det er noen hjemme og hvor de ulike personene oppholder seg. Det er altså godt mulig katten ikke gjør sånt når dere begge drar samtidig. 

Jeg hadde også en katt som mjauet og skrapet på soveromsdøra mi om natten helt til jeg åpnet den. Hun visste ekstremt godt hvem som var hjemme når, så hun skrapet ikke på dørene der det ikke var noen innenfor. Hun var nok ekstremt bortskjemt og fikk det som hun ville hele tiden. 

Anonymkode: 89b5f...e1b

Ja, kanskje hun bare er bortskjemt. Hun er jo dronninga i huset og vi er slavene hennes. ;) Vi sover med åpen soveromsdør (på gløtt om vi har gjester), så vi opplever ikke skraping. Men det hender hun skraper på døra til gjester som sover med lukket dør, eller på baderomsdøra hvis jeg sitter på do. 

Skrevet

Hørte en gang noen si at katter bare mjauer når de vet noen hører dem. Men vet ikke om det stemmer. Har flere katter selv, og den yngste kommer springende inn på soverommet vårt, med myyyye lyd idet han hører vekkerklokka vår. Så følger han etter overalt: inn i garderoben, på badet, kjøkkenet osv. Veldig sosial type! Helt herlig. 

Grunnen til at man bør ha en "kompis-katt" på samme alder, er at de har samme energinivå. Kan bli plagsomt for pus på 15 år om ettåringen vil rase, når hun helst vil sove i fred😅

Anonymkode: 9a1c0...6da

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi tenkte i så fall det var greiest med en (kastrert, selvsagt!) kattunge. Hun er ikke så glad i andre voksne katter. Hva er grunnen til at du foreslår på samme alder?

Ja, kanskje hun bare er bortskjemt. Hun er jo dronninga i huset og vi er slavene hennes. ;) Vi sover med åpen soveromsdør (på gløtt om vi har gjester), så vi opplever ikke skraping. Men det hender hun skraper på døra til gjester som sover med lukket dør, eller på baderomsdøra hvis jeg sitter på do. 

Samme alder er på grunn av samme aktivitetsnivå. En voksen katt synes ofte det er slitsomt med en kattunge. Men kontakt nærmeste dyrebeskyttelse, så kan du adoptere en katt som liker andre katter, uavhengig av alder.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er desverre ikke bare hunder som kan lide av seperasjonsangst.

Jeg har to katter, når han ene av dem blir «forlatt» (om jeg tar med meg broren ut på tur i bånd). Da starter han å mjaue, høyt og stopper ikke før vi er tilbake 😢 får helt vont inn i skjelen av mjauet, høres så fortapt ut! Ikke sikker på hva jeg skal gjøre om han en dag blir alene 😥 

En katt til hadde nok ikke vært en dum ide.

Endret av Ariana807
Skrevet
2 timer siden, Tvist skrev:

Samme alder er på grunn av samme aktivitetsnivå. En voksen katt synes ofte det er slitsomt med en kattunge. Men kontakt nærmeste dyrebeskyttelse, så kan du adoptere en katt som liker andre katter, uavhengig av alder.

Ok, vi tenkte at hun kanskje kunne «adoptere» kattungen, og være den som «regjerer» uten å føle seg truet av den andre katten, men det er kanskje en naiv tanke? Hun har hatt to kull før vi fikk henne, så kattunger er sånn sett ikke noe nytt for henne. 

Skrevet

Min katt gjør også det. Jeg lurer på om han gjør det for å sjekke om noen er hjemme eller ikke. Han kommer alltid løpende hvis jeg da roper på han og virker glad og fornøyd da.

Jeg tror det kan gå fint med en kattunge. Noen katter går veldig fint overens med kattunger, andre ikke og de er flinke til å si fra om en kattunge blir for masete. Det virker som det hos enkelte katter vekker et slags beskytterinstinkt og de tar seg av kattungen litt ekstra.

Skrevet
På 12.12.2018 den 8.23, AnonymBruker skrev:

Hørte en gang noen si at katter bare mjauer når de vet noen hører dem. Men vet ikke om det stemmer. Har flere katter selv, og den yngste kommer springende inn på soverommet vårt, med myyyye lyd idet han hører vekkerklokka vår. Så følger han etter overalt: inn i garderoben, på badet, kjøkkenet osv. Veldig sosial type! Helt herlig. 

Grunnen til at man bør ha en "kompis-katt" på samme alder, er at de har samme energinivå. Kan bli plagsomt for pus på 15 år om ettåringen vil rase, når hun helst vil sove i fred😅

Anonymkode: 9a1c0...6da

Sånn er det ofte her i huset 😜 Yngstepusen på to år har mye energi og vil leke mye, noe som ikke er så populært hos de to andre kattene på snart ni år. Spesielt den eldre hannkatten får gjennomgå, mens hunnkatten slipper litt billigere unna da hun gir klar beskjed om at hun ikke finner seg i noe tull 😁

Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet

Ja. Da kan den få en venn å leke med❤️

Skrevet

Vi har to innekatter, og de er som to søstre. Det er veldig fint og jeg håper det passer for dere også.

Anonymkode: 74eaf...2d3

Skrevet

Jeg har to katter og de kan ikke ligge sammen i en stol, fekter etter hverandre titt og ofte. Begge er fra samme kull og moren dems var også min så det vet ikke annet enn å bo under samme tak. Allikevel, perlevenner har de aldri vert og jeg tror begge hadde ønsket å være alene. De er 11 år så jeg har ikke håp om at det endrer seg. 

Anonymkode: 1bce8...286

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...