AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #1 Skrevet 11. desember 2018 Hva tenker vi om de som har blitt søkkrike og vasser i penger, mens deres egen familie er så fattige at de nærmest lever i rennesteinen. Mens rikingen lever i sus og dus og luksus, sliter resten av familien med å holde hodet over vannet, og kan ikke unne seg noe som helst. Ja, de finnes....... Hadde du hjulpet din familie om det var deg som var den heldige? Anonymkode: 8508c...c92
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #2 Skrevet 11. desember 2018 Er det du som lagde den tråden med samme tema for en stund siden? Jeg tenker at man har ansvar for seg selv, og et familiemedlem med penger kan ikke forventes å forsørge gud og hvermann. Du sier ingenting om hvorfor de har dårlig råd, er de uføre er jo det en ting, men det er utrolig mange som bare ikke forstår hvordan man bruker penger på en forsvarlig måte heller. Jeg gjetter at du er et av familiemedlemmene som gjerne skulle hatt kloa i noen av pengene hans/hennes, og at du sikkert ønsker at folk skal være enig med deg her, men jeg synes heller at du virker grådig og misunnelig. Er man blakk pga idioti vil det uansett ikke hjelpe å få masse penger, da en idiot alltid vil sose bort pengene på tull. Anonymkode: d0d33...6fa 40
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #3 Skrevet 11. desember 2018 Vk lever sånn. Vi lever et relativt rikt liv og min bror lever tilnærmet på gata. Han er natkoman og hver eneste krone han hadde fått av oss hadde gått til heroin. Inntil han selv har et ønske om å bli rusfri får han ikke en krone. Det er bare som å støtte avhengigheten hans. Mamma og pappa står klar med åpne armer og har tilbudt avrusning på privat resort i Sveits, men nei. De har også skrevet testamente på at han ikke skal arve mer enn han må om han ikke er rusfri ved det tidspunktet de dør. Da går hans del til Blåkors. Anonymkode: f11cf...713 32
Gjest Kendall Skrevet 11. desember 2018 #4 Skrevet 11. desember 2018 Hvis jeg hadde vært såpass rik, hadde jeg selvsagt delt pengene med familien/slekta dersom de var veldig fattige
exictence Skrevet 11. desember 2018 #5 Skrevet 11. desember 2018 Jo, da hadde jeg hjulpet. Men hvis de bare sløser pengene bort igjen, er det ikke pengehjelp de egentlig trenger. 9
Frkwitch Skrevet 11. desember 2018 #6 Skrevet 11. desember 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vk lever sånn. Vi lever et relativt rikt liv og min bror lever tilnærmet på gata. Han er natkoman og hver eneste krone han hadde fått av oss hadde gått til heroin. Inntil han selv har et ønske om å bli rusfri får han ikke en krone. Det er bare som å støtte avhengigheten hans. Mamma og pappa står klar med åpne armer og har tilbudt avrusning på privat resort i Sveits, men nei. De har også skrevet testamente på at han ikke skal arve mer enn han må om han ikke er rusfri ved det tidspunktet de dør. Da går hans del til Blåkors. Anonymkode: f11cf...713 Fine foreldre du har ❤ håper din bror tar til vettet en vakker dag 👍 7
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #7 Skrevet 11. desember 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vk lever sånn. Vi lever et relativt rikt liv og min bror lever tilnærmet på gata. Han er natkoman og hver eneste krone han hadde fått av oss hadde gått til heroin. Inntil han selv har et ønske om å bli rusfri får han ikke en krone. Det er bare som å støtte avhengigheten hans. Mamma og pappa står klar med åpne armer og har tilbudt avrusning på privat resort i Sveits, men nei. De har også skrevet testamente på at han ikke skal arve mer enn han må om han ikke er rusfri ved det tidspunktet de dør. Da går hans del til Blåkors. Anonymkode: f11cf...713 Testamentet overstyrer ikke arveretten og din bror har krav på sin del av arven uansett 🤷🏼♀️ Anonymkode: 35f42...9bc 4
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #8 Skrevet 11. desember 2018 4 minutter siden, AnonymBruker said: Testamentet overstyrer ikke arveretten og din bror har krav på sin del av arven uansett 🤷🏼♀️ Anonymkode: 35f42...9bc Skulle akkurat til å skrive det samme. Anonymkode: 6202d...d47
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #9 Skrevet 11. desember 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Testamentet overstyrer ikke arveretten og din bror har krav på sin del av arven uansett 🤷🏼♀️ Anonymkode: 35f42...9bc Hun skriver jo «ikke arve mer enn han må». Anonymkode: 93160...93d 31
Gjest BearMama Skrevet 11. desember 2018 #10 Skrevet 11. desember 2018 Min familie kan faktisk råtne....de fortjener ikke et rødt øre. Har klart meg selv hele livet med en familie som aldri har vært der for meg og jeg har kuttet ut all kontakt. Om jeg så hadde blitt multimillionær så hadde de aldri sett et rødt øre. Forventer ikke en dritt av dem heller, det har jeg aldri gjort. Familie betyr ikke noe om de er råtne og dårlige mennesker. Men jeg har noen venner jeg hadde hjulpet uten å blinke. Gode og varme mennesker der livet har vært ufattelig tøft og urettferdig uten at de selv har vært grunnen til det.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #11 Skrevet 11. desember 2018 26 minutter siden, Kendall skrev: Hvis jeg hadde vært såpass rik, hadde jeg selvsagt delt pengene med familien/slekta dersom de var veldig fattige Hadde du virkelig gjort det, selv om de brukte pengene på alkohol og narko? Folk som havner i "rennesteinen" i Norge, gjør det oftest ikke pga mangel på penger Anonymkode: afbaa...e05 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #12 Skrevet 11. desember 2018 Vel det er mange ulike situasjoner her da. Min svigerinne har dårlig råd, og små barn. Hun prøver å spille på samvittigheten vår, når det er hennes eget overforbruk som gjør at hun har dårlig råd. De røyker/snuser begge to, de drikker mye flotte viner og dyre rusbruser og er mye på fest i helgene, de spiser ute flere ganger i uka, de pusser opp og kjøper interiørartikler hver mnd - og så sender hun melding til min mann «åå kjære onkel/storebror kaan du ikke hjelpe for jeg har ikke råd til barnehage eller klær til ungene». Vi hjalp dem i starten for å prøve å hjelpe dem «over kneika», men når vi fikk nyss i dette ekstreme luksusforbruket deres i tillegg til at dette skjer HVER ENESTE MND så er det nå jevnt stopp. Både svigerinne og svigermor er sur på oss, fordi vi har veldig god økonomi - men ærlig talt. Hadde hun seriøst vært i uforskylt krise hadde vi hjulpet, men når pengeproblemene utelukkende kommer av egen dumskap så gidder vi ikke. Anonymkode: 263c8...e40 32
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #13 Skrevet 11. desember 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Hva tenker vi om de som har blitt søkkrike og vasser i penger, mens deres egen familie er så fattige at de nærmest lever i rennesteinen. Mens rikingen lever i sus og dus og luksus, sliter resten av familien med å holde hodet over vannet, og kan ikke unne seg noe som helst. Ja, de finnes....... Hadde du hjulpet din familie om det var deg som var den heldige? Anonymkode: 8508c...c92 Reagerer kun når de forventer at min mor som er minstepensjonist skal bruke store summer på gaver til dem. itenom det får de gjøre som de vil. Anonymkode: ddcba...084
Arkana Skrevet 11. desember 2018 #14 Skrevet 11. desember 2018 Jeg hadde hjulpet familien min, men jeg kan godt tenke meg situasjoner hvor jeg ikke hadde gjort det og hvor jeg forstår at andre ikke hadde gjort det heller. Noen har dårlig råd fordi de ikke evner å ta vare på egen økonomi (bare se på Luksusfellen). Jeg hadde ikke pøst på med penger til slektninger som så brukte det på tull framfor viktige ting, for ja, de finnes. Det er ikke sikkert at hverken den rike, eller den fattige familien, forteller deg sannheten om hvorfor de ikke får hjelp så jeg synes du skal være forsiktig med å tro at du vet hvordan situasjonen er. 8
Anjah Skrevet 11. desember 2018 #15 Skrevet 11. desember 2018 Jeg har opplevd rusavhengighet på nært hold. Det som ofte er den røde tråden i mange rusmisbrukeres liv, er mangel på omsorg, ekte kjærlighet og en lav følelse av selvverd. Når det kommer til det å skulle "finansiere" rusmisbrukerens narkotika, forstår jeg frykten, men ofte vil det å unnlate å hjelpe en misbruker forsterke de negative følelsene hos ham eller henne. "Jeg er ikke verdt å hjelpe", jeg er for ustabil til å bli gitt pengehjelp", "jeg er en skam for familien" etc etc. Avstanden mellom misbrukeren og familien vokser seg større og større. Det å ikke engang avse en liten sum til misbrukeren ved en eventuell arv synes jeg også høres trist ut, selv om tanken ved å heller gi arven til Blåkors kan virke nobel og logisk. Hva om akkurat denne pengesummen, (forvaltet ved hjelp av en primærkontakt f.eks) viser seg å bli et håp, en redning for rusmisbrukeren? En mulighet til å kjøpe en bopæl lengre vekk fra miljøet misbrukeren på nåværende tidspunkt bor i? Eller noe så enkelt som en ferietur? Eller nye klær? Noe som øker følelsen av at han/hun var elsket, og at han/hun er verdt noe? Inkludert? At det er håp for han/henne? 3
GammelKaktus Skrevet 11. desember 2018 #16 Skrevet 11. desember 2018 (endret) Jeg hadde ikke hjulpet familie som jeg i dag ikke har kontakt med, om så pengene rant ut av lommeboka så hadde det ikke vært hjelp å få her. Har derimot et par venner som jeg godt kunne tenkt meg å fått hjulpet litt slik at de kom seg ovenpå og inn på boligmarkedet. Hadde ikke hjulpet noen som drev med rus, ikke under noen omstendigheter. Endret 11. desember 2018 av FrøkenMånestråle La til noe.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #17 Skrevet 11. desember 2018 Det er altfor mange variabler i et slikt scenario til at jeg tenker noe som helst. De "rike", er de virkelig blitt søkkrike og vasser i penger, helt ufortjent, og samtidig er de egoistiske og slemme? De "fattige", er de alle sammen helt uforskyldt fattige og hadde litt økonomisk hjelp fra slektningen "løftet dem opp fra rennestenen"? Hvor mye hjelp til hvor mange hadde hjulpet? Man kan jo se på alle nordmenn som de rike som lever et luksusliv i sus og dus, mens store deler av verdens befolkning ligger i rennestenen (bokstavelig talt). Jeg tenker ikke stygt om meg selv og alle mine medborgere av den grunn. Men hvis man er velstående, og har nære slektninger som er barn som lever i fattigdom, da syns jeg man er moralsk forpliktet til å forsøke å lette situasjonen litt for barna(men det er ikke sikkert den hjelpen man ønsker å gi er den mottaker/fireldrene ønsker å få). Og man har ingen rett til å forvente noe av slektninger økonomisk, uansett, med mindre det er dine egne foreldre og man selv er mindreårig. Anonymkode: b1bda...8e0 4
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #18 Skrevet 11. desember 2018 Ikke lenge siden vi snakket om dette faktisk. De som ville fått hjelp er min mor og min manns onkelbarn. Onkelbarna ville fått hjelp direkte og ikke via foreldrene. Min far, mine søsken og deres familie ville ikke fått hjelp. Jeg er ingen del av deres familie og om jeg hadde tilgang på penger ville ikke det vært gyldig grunn for å bli tatt inn i varmen. Min manns far og bror ville ikke fått hjelp. Min mann er ikke god nok som han er for dem og penger ville nok endret det fra deres side. Rart egentlig hvor mye forventninger enkelte har til andre mennesker bare pga penger. Anonymkode: db84a...b53 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #19 Skrevet 11. desember 2018 Jeg hadde hjulpet familien min. Men her er det motsatt situasjon, jeg er syk, lever på laveste sats AAP, og er alene med 2 barn. Her snur vi på hver eneste krone, jeg røyker ikke, drikker ikke, er aldri ute, jeg bruker jo omtrent ikke noe penger på meg selv, for det går ikke. Har ikke bil. Lever så langt fra luksus det går an. Før jeg ble syk, så stilte jeg alltid opp for familien, passet de andres barn hele tiden, bakte, lagde middager og kjørte de overalt. Jeg har aldri fått noe hjelp. Selv da jeg havnet på sykehuset etter en ulykke, så nektet de å passe barna. De har mye penger. Nå sist ble de sure på meg, fordi vi ikke ble med til USA, for å feire bursdagen til en av de. Men på hvilken planet skulle jeg ha råd til det. Men jeg forventer ingen penger av de. Men med tanke på alt jeg har gjort for de, så hadde jeg faktisk forventet litt hjelp, som litt barnepass, en kake bakt til en bursdag osv. Anonymkode: 4e667...f4d 6
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #20 Skrevet 11. desember 2018 Jeg er i litt lik situasjon, bare med en venninne, ikke familie. Jeg har normalt med penger, slik at vi har eget hus og kan reise på ferie (men null formue, stort lån etc). Så har jeg en venninne som er alenemor og ikke har penger til overs til noenting. Problemet med denne personen, er at hun ikke klarer å ta vare på penger. Når hun får noe, sløser hun det bare bort. Hun spiller dem bort, ringer til synske på telefonen, finner ut at hun bare MÅ ha den nyeste iphonen (selv om hun og datteren ikke har penger til mat). Hun kunne bodd billigere, og sånn sett ha råd til å legge av penger, men vil bo midt i sentrum og leier leilighet der. Jeg hjelper henne ikke med å gi penger. Men jeg har betalt strømregningen en gang hun slet. Jeg har sponset datterens fritidsaktivitet - og insisterte da på å betale rett til idrettsorganisasjonen, slik at jeg visste at pengene gitt dit de skulle. Hadde jeg hatt masse penger og familiemedlemmer med barn hatt lite, ville det å sponse fritidsaktiviteter eller andre nødvendigheter vært en fin ting. Men å sette inn 20 000 på konto til mor? Nei, det er å kaste dem bort. Det kan være grunner til at noen ikke kommer seg opp økonomisk. Sier ikke at det alltid er slik, men ganske ofte. Anonymkode: 66ff8...32c 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå