AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #1 Del Skrevet 11. desember 2018 Ja, så var det denne tiden igjen da...... Har et barn i familien som jeg føler det er umulig å finne gave til, siden barnet får alt det peker på av foreldrene, ikke bare til jul og bursdag, men hele året ellers også. Jeg føler dette gjør det umulig for oss andre å gi ordentlige gaver, enten har barnet fått det allerede, ellers så blir det ikke brukt siden det får finere/mer spennende ting fra foreldrene. Jeg vurderer å bare finne noe "ræl", som sokker, sjokolade eller lignende, men siden barnet er ganske nært i slekt så vil foreldrene se på det som for billig eller simpelt hvis jeg ikke gir noe ordentlig. Bare penger har jeg også vurdert i desperasjon, noe barnet på ingen måte trenger da det som sagt får alt det ønsker seg umiddelbart, og jeg føler det også vil være for simpelt for foreldrene, også vil jo også beløpet/verdien vurderes i enda større grad enn en annen gave, så jeg vet ikke hvilket beløp som er riktig. Mest lyst har jeg til å drite i hele gaveopplegget, men naturligvis ville jo det vært en enda større skandale enn å gi en for billig eller lettvint gave, så det kan jeg heller ikke... Noen tips? Anonymkode: 04bca...c14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #2 Del Skrevet 11. desember 2018 Jeg stemmer da for en opplevelse med deg. Kino, svømming, bowling etc. Anonymkode: 7986a...0b7 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #3 Del Skrevet 11. desember 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg stemmer da for en opplevelse med deg. Kino, svømming, bowling etc. Anonymkode: 7986a...0b7 Vi har ikke den type relasjon hvor noe sånt ville vært naturlig Anonymkode: 04bca...c14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #4 Del Skrevet 11. desember 2018 Neivel, da stemmer jeg for at du gir de en opplevelse med mor/far eller en person hvor det hadde vært naturlig. Billetter til kino, teater, hva enn. Anonymkode: 7986a...0b7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #5 Del Skrevet 11. desember 2018 En bok? Brettspill? Anonymkode: cbf15...363 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sola de Skrevet 11. desember 2018 #6 Del Skrevet 11. desember 2018 Gavekort på sportsbutikk, om barnet driver med idrett? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snabeltann Skrevet 11. desember 2018 #7 Del Skrevet 11. desember 2018 Hvor gammelt er barnet? Synes "smart scetcher" (?) så morsom ut! Prosjektor der man tegner etter bilder. Kan også lastes ned app på mobilen så man kan tegne etter bilder man tar. Hadde både 9. Og 12. Og 15 åringen min likt. Tenkte bare at det er en morsom gave, som kanskje ikke er det første man tenker på. Kan også gis som "søskengave" til alle søsken i familien, siden den er "litt dyr". (699,- der jeg så) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #8 Del Skrevet 11. desember 2018 Kart&kompass,en bok om verden, mikroskop. Anonymkode: e85ce...787 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
atropos Skrevet 11. desember 2018 #9 Del Skrevet 11. desember 2018 Det kommer jo veldig an på alder, men noe nyttig og litt gøy. Forstørrelsesglass eller hodelykt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #10 Del Skrevet 11. desember 2018 Jeg er en av de mødrene som gir datteren min alt hun vil ha så og si (ikke absolutt alt, men mye). Vi har kun en datter, så det er vel kanskje litt naturlig. Men vi har også lært hun å sette pris på alt hun får. Vi forventer aldri at familie skal komme med dyre gaver eller at gaven hun får vil bli sett på som simpel. Jeg foreslår at du kjøper det du tenker å kjøpe, barnet burde bli glad for det h*n får!! Kjøp gavekort på kino eller lignende, eller bowling. Anonymkode: 93a25...11b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #11 Del Skrevet 11. desember 2018 Lego er aldri feil. Anonymkode: bb16f...dda 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #12 Del Skrevet 11. desember 2018 Barnet er snart 11, forresten. Problemet er litt at uansett hva jeg kjøper så vil det ikke bli brukt eller blir kastet rimelig kjapt, så jeg har ikke lyst til å bruke mye penger på det, men om jeg bare kjøper noe billig tjafs så vil jo foreldrene skjønne det og tenke at jeg er gjerrig og ikke bryr meg så veldig om gullungen deres. De er ikke sånn at de kommer til å rett ut si noe om det eller bemerke det der og da, men jeg kjenner de jo og vet hvordan de tenker, og har hørt de snakke på den måten om gaver før, som ikke har vært fra meg. Men jeg har fått noen ideer, så takk for det :) Anonymkode: 04bca...c14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #13 Del Skrevet 11. desember 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barnet er snart 11, forresten. Problemet er litt at uansett hva jeg kjøper så vil det ikke bli brukt eller blir kastet rimelig kjapt, så jeg har ikke lyst til å bruke mye penger på det, men om jeg bare kjøper noe billig tjafs så vil jo foreldrene skjønne det og tenke at jeg er gjerrig og ikke bryr meg så veldig om gullungen deres. De er ikke sånn at de kommer til å rett ut si noe om det eller bemerke det der og da, men jeg kjenner de jo og vet hvordan de tenker, og har hørt de snakke på den måten om gaver før, som ikke har vært fra meg. Men jeg har fått noen ideer, så takk for det Anonymkode: 04bca...c14 Haha, hva med en blomst? Den dør jo etterhvert uansett. Anonymkode: cbf15...363 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #14 Del Skrevet 11. desember 2018 10 minutter siden, AnonymBruker said: Barnet er snart 11, forresten. Problemet er litt at uansett hva jeg kjøper så vil det ikke bli brukt eller blir kastet rimelig kjapt, så jeg har ikke lyst til å bruke mye penger på det, men om jeg bare kjøper noe billig tjafs så vil jo foreldrene skjønne det og tenke at jeg er gjerrig og ikke bryr meg så veldig om gullungen deres. De er ikke sånn at de kommer til å rett ut si noe om det eller bemerke det der og da, men jeg kjenner de jo og vet hvordan de tenker, og har hørt de snakke på den måten om gaver før, som ikke har vært fra meg. Men jeg har fått noen ideer, så takk for det Anonymkode: 04bca...c14 Oi, det var litt tankevekkende å høre om dette fra den andre siden. Vi har noen familiemedlemmer som jeg vet tenker sånn om vår sønn. Ikke fordi vi gir ham ting hele tiden, men fordi han får mye av andre familiemedlemmer. Også vokser han aldri fra noe, så rommet hans fylles jo bare mer og mer opp... det eneste han har vært villig til å kvitte seg med er babyleker. Jeg skjønner jo nå som jeg leser det du skriver (og burde vel ha skjønt hele tiden) at det ikke er ham de ikke er villige til å bruke penger på, men ting som ikke blir brukt. Det er ganske forståelig egentlig. Men hva med noe litt utenom det vanlige, som det er større sjanse for blir brukt? Sengetøy f.eks. kjøper vi sjelden her i huset. Sengesettene hans med Ole Brumm og Teletubbiene er jo ikke utslitt enda, og han har ikke ønsket seg nytt, så han bruker dem fortsatt. 😛 Men han hadde helt sikkert blitt glad for å få noe litt kulere, og det hadde definitivt blitt brukt. (De kommer også i alle prisklasser, så da vet de ikke prisen med mindre de sjekker, og i såfall er de bare merkelige og kan takke seg selv.) Eller noe til å henge på veggen på rommet? Evt noe hun samler på, da spiller det ingen rolle at hun har det fra før eller får det fra flere. Eller noe som blir brukt opp, som badebombe el.l. (Vet ikke om det fortsatt er kult i den alderen, min er litt yngre.) Anonymkode: 712db...0fb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 11. desember 2018 #15 Del Skrevet 11. desember 2018 (endret) Klær (det får man jo alltid bruk for), bøker får man aldri nok av, brettspill, et stort puslespill, kinogavekort (det trenger jo ikke være deg som tar ham med på kino), noe kult til rommet hans, medlemskap i OBOS eller tilsvarende (og den årlige kontingenten kan være julegaven for de kommende år også). Endret 11. desember 2018 av Arkana Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #16 Del Skrevet 11. desember 2018 Bøker. Brettspill. Sengetøy. Gymbag. Kniv (kokkekniv-og kokebok??), bøker. Hvis han ikke leser: engelsk/norsk ordbok (trenger til skolen), atlas, guiness rekordbok. Anonymkode: 1256d...0ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mass Skrevet 11. desember 2018 #17 Del Skrevet 11. desember 2018 Opplevelser hadde jeg gitt da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #18 Del Skrevet 11. desember 2018 Jeg har ikke så mange forslag til gave, men vil bare si at jeg skjønner problemstillingen - og tenker at du kanskje skal lytte til magefølelsen her, som sier at du ikke er komfortabel med å gi dette barnet enda mer ting? At du har den følelsen for en god grunn, den prøver å signalisere noe? Har selv noen slike barn i min familie, som er overlesset av ting og materiell trygghet både på julaften og gjennom året. Og selv om det er mine nevøer og nieser, så får de kun noe enkelt av meg - sjokolade og et juleblad, eller gavekort på en kafé. Så har jeg en venninne som er alenemor, der jeg vet budsjettet alltid er trangt med lite rom for utskeielser. Så til sønnen hennes kjøper jeg en fin og gjennomtenkt gave, og gir med glede - selv om den koster litt. Verden hadde vært et mye bedre sted om de som har i overflod, fikk litt mindre, og de som har det trangt, fikk litt mer. For ikke å snakke om miljøet og havet som flyter over av plast. Og det eneste stedet man kan begynne å endre på ting, er faktisk i sitt eget liv. Ja, kanskje blir barnas foreldre snurte over at de "bare" får noe lite, men alle etiske valg vil kunne føre til sure miner. Det føles likevel mye bedre i lengden å ta hensyn til sitt eget moralske/miljømessige kompass og økonomi. Anonymkode: 461af...7b5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå