Gå til innhold

Mor som stiller til valg i 2019, hva er moralsk av meg å gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Høsten 2019 er det nytt kommunevalg, og min mor stiller til valget - og jeg kan for første gang bruke stemmeretten min når jeg feira 18 dette året.

Selv hvor mye jeg ønsker å sette meg inn i politikken og hva de forskjellige partiene står for, så har jeg aldri klart det. Jeg husker ikke forskjellene på hvilket parti som står for hva, og jeg er rett og slett helt rævva på dette med politikk. Jeg mener det virkelig fra bunnen av hjertet mitt når jeg sier at jeg skulle ønske at jeg var mer engasjert, men jeg har aldri vært det før, og dessverre ser sannsynligheten liten ut for st interessen blir noe større(ihvertfall med det første).. 

min mor tar det som en selvfølge at jeg stemmer på henne og deres parti, og jeg vet ikke hva jeg skal si eller stemme. Jeg vet ikke engang hvordan en slik avstemmingsresultatet fungerer engang. 

Når jeg spør mamma hva hennes parti står for, virker hu bare oppgitt som at jeg burde ha fått det inn med morsmelka, men hun forteller få og korte punkter av det store bildet. Og poengene hennes er BRA, og noe jeg er enig i.. på en annen siden vet jeg jo ikke hva de andre partiene står for.. det eneste jeg vet er at høyre og blått parti er for at de rike skal få mer, mens de fattige får mindre - av det jeg har hørt..(jeg er ikke ute etter en stor debatt på dette!!!) 

så spørsmålet mitt, er hva jeg burde gjøre..? Jeg føler så klart at det er viktig å stemme, men jeg vet ikke hva jeg burde stemme.. og ihvertfall ikke når mamma starta samtalen med at jeg kanskje kan få mange stygge kommentarer - når hu skulle fortelle meg at hu stilte til valg..? Burde jeg bare stemme blankt, eller bare stemme på min mor for å ikke ha dårlig samvittighet..? Eller noe annet? Trodde aldri jeg skulle komme i denne problemstillingen.. 

et annet spørsmål er jo;

kan noen komme med nøkkelord(punkter) på det viktigste de forskjellige partiene står for..? 

Anonymkode: b3a53...b44

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sett det litt inn i hva partiene står for, og stem deretter! Moren din kan ikke se eller kontrollere hva du har stemt.

Google litt, så får du opp oversikter over partiene 😊

• Liker 7
Skrevet

Se litt på nett, finn paraply sakene til hvert enkelt parti. Finner du sikkert inne på nettsidene til hver enkelt. Hva er grunnmuren i partiet. Er som regel ikke enig i alt, finn det partiet du sammenligner deg mest med. Når det er sagt så er det mye lureri, når valget nærmer seg, de hyler og skriker lovnader med er ikke sikkert at alt går igjennom av den grunn😉

Ikke stem for å please din mor,  er hemmelig valg av en grunn. 

Lykke til i valget om parti..

Anonymkode: f1267...ce0

Skrevet

Husk at det er hemmelig valg. Hvis din mor spør kan du bare si du har stemt på hennes parti hvis hun insisterer på et svar. (Du har ingen plikt til å svare altså). 

Hvis ingen har gjort det i morgen, kan jeg gi deg noen grove trekk over hva de største partiene står for. Kan du da gi meg en oversikt over hvilke punkter du er mest interessert i? F.eks utdanning, asylpolitik, elder...?

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, The Kitten skrev:

Husk at det er hemmelig valg. Hvis din mor spør kan du bare si du har stemt på hennes parti hvis hun insisterer på et svar. (Du har ingen plikt til å svare altså). 

Hvis ingen har gjort det i morgen, kan jeg gi deg noen grove trekk over hva de største partiene står for. Kan du da gi meg en oversikt over hvilke punkter du er mest interessert i? F.eks utdanning, asylpolitik, elder...?

Jeg er ikke Ts, men vil gjerne ha det 😬 utdanning! 

Anonymkode: 8c852...cf2

• Liker 2
Skrevet

Det er kommunevalg. Vent til valgperioden starter og se hvilke lokale saker som engasjerer.

Anonymkode: 36b7e...d56

• Liker 3
Skrevet
18 minutter siden, The Kitten skrev:

Ts her! Jeg er veldig opptatt av at barn og unge med ekstra behov skal få den hjelp og støtte de trenger. Generelt opptatt av rettigheter og rettferdighet. Noe annet jeg er utrolig opptatt av er hvordan de eldre blir behandlet, er utrolig mange saker om hvor dårlig eldre blir behandler - og da spesielt i disse hjemmene. Jeg kommer nok til å få masse kvass kritikk for å mene noe om dette også, men jeg er også veldig opptatt av legemidler og hvordan de blir brukt. Ta canabis for eksempel, canabis inneholder et stoff som er beroligende, og har bevist gjentatte ganger at det roer anfall ift epilepsi, sjokk, etc..(her er det også viktig å merke seg at jeg har skrevet canabis og IKKE hasj, derav god grunn til det. Og den som har lest seg en del opp på det skjonner også hvorfor).. jeg er for at canabis kan brukes til MEDISINSK bruk til en viss grad. Jeg mener at når en kan bruke valium og diverse Benzo-midler til medisinsk bruk(som er relativt mer avhengighetsskapende og kan være mye «farligere»), så ser jeg ikke grunnen i hvorfor Canabis er et så stort problem for medisin. 

Jeg er også opptatt av arbeidsmiljøloven og at den blir overholdt, og at det stilles strengere «straff» for sosial dumping!

Jeg er spesielt opptatt av mental helse, og deres hjelpemidler. Det er alt for mange i verden i dag som ikke blir sett, og det er noe som absolutt bør gjøres noe med. En ting er de som ikke har valget og dør, en annen ting er de som har valget og har det så miserabelt med seg selv at de velger bort livet.. 

dette er forklaringer og saker jeg er VELDIG opptatt av, hehe.

• Liker 2
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

det eneste jeg vet er at høyre og blått parti er for at de rike skal få mer, mens de fattige får mindre - av det jeg har hørt..(jeg er ikke ute etter en stor debatt på dette!!!) 

kan noen komme med nøkkelord(punkter) på det viktigste de forskjellige partiene står for..? 

Spør hu mor di, hvordan det går i Venezuela ;)  (NEIDA IKKE GJØR DET da blir du nok arveløs, men.... jeg ville gjort det ;)  )

Greia er, det er ikke helt så enkelt, som at "kapitalister"/"blå folk" er onde grådige slemme som vil at fattige skal ha det så ille, og "røde" er snille dele alle skal ha det bra greie (kommunisme).

Problemet, som du muligens har hørt om på skolen, er at kommunistiske systemer, sørger for at verdiskapningen går veldig ned, da blir kaken veldig liten (men deles "rettferdig", alle får like mye, men det er bare veldig lite å dele ut.) Kapitalismen derimot, har vært en revolusjon som har bedret levestandarden til folk dramatisk, også de fattige gjennom en ekstrem økning av produktivitet og verdiskapning. Kaken blir veldig stor, men en bivirkning er at kaken blir fordelt mer skjevt. Det er ikke "ondskap" eller "hat mot fattige", det er bare at skatter og avgifter, reduserer verdiskapningen, som gjør at kaken blir mindre, de foretrekker stor kake og selv om det nok er egoistiske grunner til det, er det også objektivt sett bedre for de fattige også at kaken blir stor og at en gjør fremskrittene som kapitalismen fører til selv omd et betyr at de fattige får en mindre andel av kaken så er den så stor at det er fordelaktig likevel, sammenlign en fattig nordmann i 2018 med en rik nordmann i f.eks 1900, jeg vet hvem jeg ville valgt å være ;) 

Alle land som har forsøkt det hu mor di ønsker, har gått i dass, nylig så vi f.eks Venezuela, som ville gi til de fattige og ta fra de rike, høres jo flott ut, og de gikk for et sosialist/kommunist opplegg, noen år senere er matbutikkene tomme for mat og de spiser hunder fordi de sulter ihjel... i landet med verdens største oljereserver. inflasjon på millioner av prosent som spiser opp alt de har av sparepenger, alle er like, men alle ble like fattige, en kan ikke bare foklsere på å dele kaken likt, en må også fokusere på stor kake, det er ikke ondskapsfult å være imot kommunisme, det er faktisk det viktigste for fattige folk, at en unngår kommunisme

Uansett, stem blankt om du ikke føler du har oversikt nok til å ta gode valg, og les litt opp om venezuela tror du vil finne det interessant, så får du ha lykke til :) 

Anonymkode: 75734...9f3

• Liker 8
Skrevet

Og derfor burde ikke barn ha stemmerett. Det burde være krav om et visst kunnskapsnivå før man gikk til urnene. Når det eneste man VET er at Høyre gir de fattige mindre består man ikke den testen... 

• Liker 12
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her! Jeg er veldig opptatt av at barn og unge med ekstra behov skal få den hjelp og støtte de trenger. Generelt opptatt av rettigheter og rettferdighet. Noe annet jeg er utrolig opptatt av er hvordan de eldre blir behandlet, er utrolig mange saker om hvor dårlig eldre blir behandler - og da spesielt i disse hjemmene. Jeg kommer nok til å få masse kvass kritikk for å mene noe om dette også, men jeg er også veldig opptatt av legemidler og hvordan de blir brukt. Ta canabis for eksempel, canabis inneholder et stoff som er beroligende, og har bevist gjentatte ganger at det roer anfall ift epilepsi, sjokk, etc..(her er det også viktig å merke seg at jeg har skrevet canabis og IKKE hasj, derav god grunn til det. Og den som har lest seg en del opp på det skjonner også hvorfor).. jeg er for at canabis kan brukes til MEDISINSK bruk til en viss grad. Jeg mener at når en kan bruke valium og diverse Benzo-midler til medisinsk bruk(som er relativt mer avhengighetsskapende og kan være mye «farligere»), så ser jeg ikke grunnen i hvorfor Canabis er et så stort problem for medisin. 

Jeg er også opptatt av arbeidsmiljøloven og at den blir overholdt, og at det stilles strengere «straff» for sosial dumping!

Jeg er spesielt opptatt av mental helse, og deres hjelpemidler. Det er alt for mange i verden i dag som ikke blir sett, og det er noe som absolutt bør gjøres noe med. En ting er de som ikke har valget og dør, en annen ting er de som har valget og har det så miserabelt med seg selv at de velger bort livet.. 

Du høres ut som meg, jeg stemmer SV. 

Anonymkode: 1c2cd...f6d

• Liker 6
Skrevet

Norsk politikk er full av korrupsjon og nepotisme, så stem på moren din du. 

Anonymkode: 1cf71...a82

• Liker 1
Skrevet

Du har jo nesten et helt år på å finne ut av det. Slapp av og ikke tenk på det før til sensommeren. Du er jo tydelig på hva du mener, så når valgtorgene åpner kan du gå å snakke litt med representantene fra de forskjellige partiene.

• Liker 1
Skrevet

Du burde lese deg opp.  Om du vil ha en anbefalning kan jeg ikke si noe annet enn Rødt. De ønsker å forbedre gamlehjem, tilbud for fysisk og psykisk syke, fritidsklubber for ungdom, gjøre det mere rettferdig økonomisk for svakerestilte og for familier, ta vare på parker og skog og ikke bare bygge bygge bygge og selge alle landets ressurser til utenlandske rike gribber og privatisere helsetilbud så kun de rikeste vil ha verdige gamlehjem og rehabiliteringssteder osv slik høyresiden vil. 

Anonymkode: 3377c...23e

• Liker 3
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du virker jo å være engasjert, og du "mangler" bare et parti å stemme på. Partiene i Norge er det ikke store forskjeller på! Tenker kanskje at siden du virker veldig opptatt av at canbabis bør bli brukt medisinsk, så skiller MDG seg ut på det området da de er veldig for akkurat det. Les litt om de viktigste sakene til hvert parti, men som sagt, store forskjeller er det ikke. 

• Liker 3
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høsten 2019 er det nytt kommunevalg, og min mor stiller til valget - og jeg kan for første gang bruke stemmeretten min når jeg feira 18 dette året.

Selv hvor mye jeg ønsker å sette meg inn i politikken og hva de forskjellige partiene står for, så har jeg aldri klart det. Jeg husker ikke forskjellene på hvilket parti som står for hva, og jeg er rett og slett helt rævva på dette med politikk. Jeg mener det virkelig fra bunnen av hjertet mitt når jeg sier at jeg skulle ønske at jeg var mer engasjert, men jeg har aldri vært det før, og dessverre ser sannsynligheten liten ut for st interessen blir noe større(ihvertfall med det første).. 

min mor tar det som en selvfølge at jeg stemmer på henne og deres parti, og jeg vet ikke hva jeg skal si eller stemme. Jeg vet ikke engang hvordan en slik avstemmingsresultatet fungerer engang. 

Når jeg spør mamma hva hennes parti står for, virker hu bare oppgitt som at jeg burde ha fått det inn med morsmelka, men hun forteller få og korte punkter av det store bildet. Og poengene hennes er BRA, og noe jeg er enig i.. på en annen siden vet jeg jo ikke hva de andre partiene står for.. det eneste jeg vet er at høyre og blått parti er for at de rike skal få mer, mens de fattige får mindre - av det jeg har hørt..(jeg er ikke ute etter en stor debatt på dette!!!) 

så spørsmålet mitt, er hva jeg burde gjøre..? Jeg føler så klart at det er viktig å stemme, men jeg vet ikke hva jeg burde stemme.. og ihvertfall ikke når mamma starta samtalen med at jeg kanskje kan få mange stygge kommentarer - når hu skulle fortelle meg at hu stilte til valg..? Burde jeg bare stemme blankt, eller bare stemme på min mor for å ikke ha dårlig samvittighet..? Eller noe annet? Trodde aldri jeg skulle komme i denne problemstillingen.. 

et annet spørsmål er jo;

Jeg synes det er en ærlig sak å stemme blankt, og du har definitivt ingen plikt til å stemme på hennes parti. Du trenger ikke si hva du stemmer.

Det moren din sier om Høyre er ikke "fakta" og heller ikke påviselig "feil" Det er bare hennes svært subjektive mening. Det blir som å la en prest anmelde et black metal-album.

• Liker 9
Skrevet
16 minutter siden, SoWhat? skrev:

Du virker jo å være engasjert, og du "mangler" bare et parti å stemme på. Partiene i Norge er det ikke store forskjeller på! Tenker kanskje at siden du virker veldig opptatt av at canbabis bør bli brukt medisinsk, så skiller MDG seg ut på det området da de er veldig for akkurat det. Les litt om de viktigste sakene til hvert parti, men som sagt, store forskjeller er det ikke. 

Mdg har medlemmer som har brukt mye cannabis, og da ikke til medisinsk bruk.....   de er også ganske navlebeskuende. 

Og ikke tro propagandagen til de blå. En ting er sikkert: de siste årene har gjort livet vanskelig for mange. Det spares inn overalt. 

Anonymkode: df167...32a

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mdg har medlemmer som har brukt mye cannabis, og da ikke til medisinsk bruk.....   de er også ganske navlebeskuende. 

Og ikke tro propagandagen til de blå. En ting er sikkert: de siste årene har gjort livet vanskelig for mange. Det spares inn overalt. 

Jeg svarte på det Ts spurte om og var engasjert i. Trenger ikke bli noen diskusjon mellom brukere her, for det jeg skrev stemmer. Om det du skriver er riktig, så har det ingenting med saken å gjøre.

Skrevet

det enkleste er å søke opp de politiske partienes nettsider og lese partiprogrammene deres. Alle de store partiene har programmene liggende tilgjengelig. 

Arbeiderpartiet https://www.arbeiderpartiet.no/om/partiprogram/

Høyre https://hoyre.no/politikk/program/

Miljøpartiet de grønne https://mdg.no/politikk/partiprogram/

FRP https://www.frp.no/hva-vi-mener/prinsipp-og-handlingsprogram

Rødt https://xn--rdt-0na.no/prinsipprogram

Venstre https://www.venstre.no/assets/Stortingsvalgprogram-2017-web.pdf

KRF https://www.krf.no/politikk/politisk-program/

Anonymkode: 79136...117

• Liker 2
Skrevet

Jeg gir alltid mamma en slengstemme, men vi stemmer på ulike parti. :) 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

De fleste av innstrammingene på NAV ble faktisk vedtatt av Stoltenbergregjeringen i 2011 men med virkning senere. 

Det å lese programmene er ikke så dumt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...