Gå til innhold

Hypokonderi/sykdomsangst

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ingen personlig erfaring, men anbefaler boka til Ingvar Wilhelmsen: «Det er ikke noe mer synd på deg enn andre.» 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så slitsomt å ha helseangst! Huff, du er ikke alene om det. Jeg er ikke blitt kvitt den men jeg prøver å la være å google alle mulige rare symptomer. Det hjelper meg å ikke finne på nye sykdommer og ting og tang som jeg kan bekymre meg for.

Anonymkode: 476be...0f7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillemy36
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan ble dere kvitt den? Hvilke tanker hjalp dere på veien?

Anonymkode: 0083a...73b

Har du mye fysiske plager? Kan jeg spørre hvordan plager ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lillemy36
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg begynte på efexor, så godt som frisk nå.

Anonymkode: 39f74...061

Pga angst og depresjon som ga deg Helseangst eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, lillemy36 skrev:

Har du mye fysiske plager? Kan jeg spørre hvordan plager ?

Føler meg kvalm, svimmel og uvel. fikk rask puls før men etter 2 år i behandling hos psykolog er det så og si vekk. 

Blir svimmel, redd for at jeg skal bli akutt syk/besvime.. 😕

Anonymkode: 0083a...73b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde mye helseangst, brukte flere timer om dagen på det, nå bruker jeg kanskje 1 time til sammen i månenden på å bekymre meg over diverse alvorlige sykdommer. Jeg leste Ingvard Wilhelmsen sine bøker, som hjalp noe. Jeg begynte å si til meg selv: "Nei du har ikke x sykdom, du er ikke døende" eller: "du har hatt dette symptomet i 2 dager, slapp av." Hjalp også å tenke litt på noe fastlegen min sa: "alvorlig sykdommer får som regel alvorlige symtomer". Man har høyst sannsynlig ikke leukemi hvis man føler seg utmattet. Noe annet som også hjalp var å vite at kreft er en sykdom som bare blir verre og verre, opplever man å bli verre, så bedre, så verre osv så er det nærliggende å tro at det ikke er kreft. F.eks har man svelgevansker som blir verre, så bedre, så verre osv så er det ikke på grunn av halvskreft, da en slik svulst ikke vil krympe av seg selv, følgelig vil svelgevansker som kommer at at svulsten vokser, ikke variere i grad. 

Anonymkode: e03d8...1bf

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde mye helseangst, brukte flere timer om dagen på det, nå bruker jeg kanskje 1 time til sammen i månenden på å bekymre meg over diverse alvorlige sykdommer. Jeg leste Ingvard Wilhelmsen sine bøker, som hjalp noe. Jeg begynte å si til meg selv: "Nei du har ikke x sykdom, du er ikke døende" eller: "du har hatt dette symptomet i 2 dager, slapp av." Hjalp også å tenke litt på noe fastlegen min sa: "alvorlig sykdommer får som regel alvorlige symtomer". Man har høyst sannsynlig ikke leukemi hvis man føler seg utmattet. Noe annet som også hjalp var å vite at kreft er en sykdom som bare blir verre og verre, opplever man å bli verre, så bedre, så verre osv så er det nærliggende å tro at det ikke er kreft. F.eks har man svelgevansker som blir verre, så bedre, så verre osv så er det ikke på grunn av halvskreft, da en slik svulst ikke vil krympe av seg selv, følgelig vil svelgevansker som kommer at at svulsten vokser, ikke variere i grad. 

Anonymkode: e03d8...1bf

Stemmer ikke, faktisk er kreft veldig snikende. Med min krefttype dør mange fordi den gir så lite klare symptomer. 

Anonymkode: 57beb...086

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...