Uglems Skrevet 10. desember 2018 #1 Skrevet 10. desember 2018 Hei, har et par ting jeg lurer på..dere som ikke tror på Gud og slike ting, altså dere som kaller dere for ateister.. Hvorfor bruker dere så mye tid og energi på å - kritisere, diskutere og argumentere mot religion - kritisere helvetesstraff - kritisere religioners etikk og moral - kritisere religioners regler - og viktigst av alt, kritisere Gud... når dere - faktisk- ikke tror på det? Jeg forstår det bare ikke. De fleste mennesker mener en selv har svaret på hva meningen med livet er, men jeg synes dette med nøytral tankegang i samtaler mellom troende og ikke troende, er noe ateister (generelt) sliter litt med..? (Sier ikke at religiøse aldri sliter med det å holde seg nøytral). Er metatenkning en fremmed aktivitet for mange? Eksempel: Jeg er ikke hindu, jeg kan lite om religionen, annet enn at de har mange guder. Jeg tror på én Gud. Hvorfor skal jeg da ta alt det "Vivek" sier om sin religion og måle det opp mot min monoteistiske tankegang? "Men hvorfor feirer du diwali når det bare finnes én Gud, og han ikke lærer oss det? Din feiring er poengløs". Hvorfor? (Dette er ikke kritikk, jeg bare lurer oppriktig på det . Ønsker heller ikke svar som "Fordi det du tror på er eventyr") 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #2 Skrevet 10. desember 2018 Fordi religion ødelegger så utrolig mye i verden og alle ville få det mye bedre om disse eventyrene ville miste sin makt over uvitende mennesker. Anonymkode: a51e7...362 22
Aragorn ll Elessar Skrevet 10. desember 2018 #3 Skrevet 10. desember 2018 Et viktigere spørsmål er. Hvorfor har troende så mye i mot at ateister kritiserer religion? Kan det være fordi dere innerest inne vet at religion er tøv. 23
Midgard Skrevet 10. desember 2018 #4 Skrevet 10. desember 2018 Fordi noen er opptatt av å ikke leve i en verden der styre og stell er basert på fantasifigurer. 12
MAGG Skrevet 10. desember 2018 #5 Skrevet 10. desember 2018 Jeg er verken religiøs eller ateist, men jeg har aldri kritisert noen for det folk tror på 2
SoWhat? Skrevet 10. desember 2018 #6 Skrevet 10. desember 2018 Det er jo ikke bare ateister som er kritiske. Religiøs utøvelse fra visse menigheter og sekter gir og har gitt mange store psykiske belastninger! Dessuten kan det skape mye problemer i samfunnet da religiøse faktisk hater hverandre fordi de tror den ene religionen er "ond". Mange triste skjebner i religionens navn, og det er klart en bryr seg. Flere ateister har vært religiøse tidligere, så de har både erfart personlig og gjennom andre hvor mye vondt religiøse mennesker forårsaker. Så hva er det du ikke forstår egentlig? Det fins gode unntak, så det er sagt 8
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #7 Skrevet 10. desember 2018 Anbefaler dokumentaren Zeitgeist på Netflix. I begynnelsen der forklarer de hvordan religion oppstod (har med sol og stjerner å gjøre) og alle tror egentlig på samme tingen. Nemlig sola. Religion er skapt for å kontrollere verden. Fortell meg, hva trenger Gud penger til? Og hvorfor skal han straffe de han elsker? Tull og tøys Anonymkode: b9f7e...273 10
Chiyo Skrevet 10. desember 2018 #8 Skrevet 10. desember 2018 Jeg bruker ikke mye tid på å kritisere «helvetesstraff», men når religiøse mennesker går rundt å forteller små barn at man kan ende opp i helvete når man dør, ja da har jeg et problem med det. Psykologisk mishandling heter det. Så lenge noens religion ikke går utover meg, så har jeg i grunnen ikke noe problem. Dessverre så gjør det ofte det. Hvis noen andres tro Går ut over meg eller andre, hvis det skader mennesker eller blir brukt til å diskriminere mennesker, da er det bare å kritiserere. 14
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #10 Skrevet 10. desember 2018 Takk for svar. Hadde vært fint om enkelte kunne holde seg for gode til å svare nedlatende (tull og tøys, fantasifigurer og tøv er ikke å svare saklig). Kunne også vært greit å svare på spørsmålet, i stedet for å si at noen religiøse grupper gjør det samme (jeg nevner det at noen religiøse mennesker ikke er bedre selv). Hvorfor gjør dere det ? 2 minutter siden, Chiyo skrev: Jeg bruker ikke mye tid på å kritisere «helvetesstraff», men når religiøse mennesker går rundt å forteller små barn at man kan ende opp i helvete når man dør, ja da har jeg et problem med det. Psykologisk mishandling heter det. Så lenge noens religion ikke går utover meg, så har jeg i grunnen ikke noe problem. Dessverre så gjør det ofte det. Hvis noen andres tro Går ut over meg eller andre, hvis det skader mennesker eller blir brukt til å diskriminere mennesker, da er det bare å kritiserere. Skjønner den. Hvordan er det religion går utover deg? Er det at du ser en religiøs person ute, eller er det kirkeklokker eller får du mye misjonering på døra? Noen mennesker lar mye gå inn på seg, f.eks. jeg kan bli trist av å se syltynne jenter, for det minner meg om at jeg burde gå ned i vekt..men så lar jeg det fare litt da.. Anonymkode: 4d7cd...b69 1
Uglems Skrevet 10. desember 2018 Forfatter #11 Skrevet 10. desember 2018 4 minutter siden, Chiyo skrev: Jeg bruker ikke mye tid på å kritisere «helvetesstraff», men når religiøse mennesker går rundt å forteller små barn at man kan ende opp i helvete når man dør, ja da har jeg et problem med det. Psykologisk mishandling heter det. Så lenge noens religion ikke går utover meg, så har jeg i grunnen ikke noe problem. Dessverre så gjør det ofte det. Hvis noen andres tro Går ut over meg eller andre, hvis det skader mennesker eller blir brukt til å diskriminere mennesker, da er det bare å kritiserere. Mente ikke skrive som anonym, men ja. Det var jeg som skrev til deg.
Uglems Skrevet 10. desember 2018 Forfatter #12 Skrevet 10. desember 2018 9 minutter siden, MAGG skrev: Jeg er verken religiøs eller ateist, men jeg har aldri kritisert noen for det folk tror på Det er veldig bra:)
Midgard Skrevet 10. desember 2018 #13 Skrevet 10. desember 2018 1 minutt siden, Uglems skrev: 10 minutter siden, MAGG skrev: Jeg er verken religiøs eller ateist, men jeg har aldri kritisert noen for det folk tror på Det er veldig bra:) Det å ikke kritisere, er det et fornuftig mål egentlig. Jeg tenker, uten kritikk ville ting ha vansker med gå fremmover. 3
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #14 Skrevet 10. desember 2018 22 minutter siden, Uglems skrev: Hei, har et par ting jeg lurer på..dere som ikke tror på Gud og slike ting, altså dere som kaller dere for ateister.. Hvorfor bruker dere så mye tid og energi på å - kritisere, diskutere og argumentere mot religion - kritisere helvetesstraff - kritisere religioners etikk og moral - kritisere religioners regler - og viktigst av alt, kritisere Gud... når dere - faktisk- ikke tror på det? Jeg forstår det bare ikke. De fleste mennesker mener en selv har svaret på hva meningen med livet er, men jeg synes dette med nøytral tankegang i samtaler mellom troende og ikke troende, er noe ateister (generelt) sliter litt med..? (Sier ikke at religiøse aldri sliter med det å holde seg nøytral). Er metatenkning en fremmed aktivitet for mange? Eksempel: Jeg er ikke hindu, jeg kan lite om religionen, annet enn at de har mange guder. Jeg tror på én Gud. Hvorfor skal jeg da ta alt det "Vivek" sier om sin religion og måle det opp mot min monoteistiske tankegang? "Men hvorfor feirer du diwali når det bare finnes én Gud, og han ikke lærer oss det? Din feiring er poengløs". Hvorfor? (Dette er ikke kritikk, jeg bare lurer oppriktig på det . Ønsker heller ikke svar som "Fordi det du tror på er eventyr") Jeg kritiserer aldri helvetesstraff. Anonymkode: 89270...796
Uglems Skrevet 10. desember 2018 Forfatter #15 Skrevet 10. desember 2018 1 minutt siden, Midgard skrev: Det å ikke kritisere, er det et fornuftig mål egentlig. Jeg tenker, uten kritikk ville ting ha vansker med gå fremmover. Kommer an på hva slags kritikk. Det er stor forskjell på "hvorfor tror du på fantasifigurer fra en eventyrbok full av feil?" Og "hvorfor tror du på den boken, som det er funnet så mange feil i?". Det er selvsagt ingenting galt med å stille spørsmål og være kritisk. Jeg tror jeg formulerte meg litt dårlig, men mange er ganske frekke i tonen. Vi mennesker er forskjellige, og jeg vet at noen tar det personlig og som en nedtur i selvsikkerheten ved å bli kalt stokk dum f.eks.. 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #16 Skrevet 10. desember 2018 4 minutter siden, Uglems skrev: Kommer an på hva slags kritikk. Det er stor forskjell på "hvorfor tror du på fantasifigurer fra en eventyrbok full av feil?" Og "hvorfor tror du på den boken, som det er funnet så mange feil i?". Det er selvsagt ingenting galt med å stille spørsmål og være kritisk. Jeg tror jeg formulerte meg litt dårlig, men mange er ganske frekke i tonen. Vi mennesker er forskjellige, og jeg vet at noen tar det personlig og som en nedtur i selvsikkerheten ved å bli kalt stokk dum f.eks.. Man må jo lure på om folk faktisk er stokk dumme, siden det ikke finnes en millimeter eller halvt gram av bevis for at Gud fins? Det er 100% tro. Anonymkode: 89270...796 5
Chiyo Skrevet 11. desember 2018 #17 Skrevet 11. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Skjønner den. Hvordan er det religion går utover deg? Er det at du ser en religiøs person ute, eller er det kirkeklokker eller får du mye misjonering på døra? Noen mennesker lar mye gå inn på seg, f.eks. jeg kan bli trist av å se syltynne jenter, for det minner meg om at jeg burde gå ned i vekt..men så lar jeg det fare litt da.. Anonymkode: 4d7cd...b69 For min del så opplever jeg mest at religion får ut over meg fordi jeg er homofil. Jeg er ikke en som ønsker å gifte meg i kirken, men jeg har blitt fortalt av kristne at de ønsker å gå tilbake på ekteskapsloven. En gang ble jeg stoppet av en dame på et kjøpesenter som ville ha støtte til et politisk parti som het "de kristne" eller noe sånt. Jeg sa ikke noe til henne fordi hun var en gammel dame, men jeg ble stående der en stund mens hun drev og serverte meg homofobi i flere flere minutter. Jeg var også på utveksling i USA på vgs. Folk snakket nedlatende om homofile i vertsfamilien min og på skolen, og jeg ble tvunget til å gå i kirken mot min vilje. Da jeg forsov meg og ikke møtte opp EN søndag ble jeg fortalt at hvis jeg ikke gikk i kirken kom vertsmoren min til å kaste meg ut. Jeg er også drittlei KRF. Greit nok at alle har rett til å delta i politisk, men religion kan de holde vekke fra politikken. Når KRF politikere lager skandale fordi en av dem viet et lesbisk par (noe som er en privatsak) eller når Erna Solberg er så desperat etter å beholde makten at hun godtar å ligge kvinnekroppen på forhandlingsborder for å være på god side med KRF, da blir jeg forbanna. 14
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #18 Skrevet 11. desember 2018 2 timer siden, Uglems skrev: Hei, har et par ting jeg lurer på..dere som ikke tror på Gud og slike ting, altså dere som kaller dere for ateister.. Hvorfor bruker dere så mye tid og energi på å - kritisere, diskutere og argumentere mot religion - kritisere helvetesstraff - kritisere religioners etikk og moral - kritisere religioners regler - og viktigst av alt, kritisere Gud... når dere - faktisk- ikke tror på det? Jeg forstår det bare ikke. De fleste mennesker mener en selv har svaret på hva meningen med livet er, men jeg synes dette med nøytral tankegang i samtaler mellom troende og ikke troende, er noe ateister (generelt) sliter litt med..? (Sier ikke at religiøse aldri sliter med det å holde seg nøytral). Er metatenkning en fremmed aktivitet for mange? Eksempel: Jeg er ikke hindu, jeg kan lite om religionen, annet enn at de har mange guder. Jeg tror på én Gud. Hvorfor skal jeg da ta alt det "Vivek" sier om sin religion og måle det opp mot min monoteistiske tankegang? "Men hvorfor feirer du diwali når det bare finnes én Gud, og han ikke lærer oss det? Din feiring er poengløs". Hvorfor? (Dette er ikke kritikk, jeg bare lurer oppriktig på det . Ønsker heller ikke svar som "Fordi det du tror på er eventyr") Bryr meg ikke i det hele tatt, faktisk. MEN, jeg med flere opplever stadig at div kristne kommer på døra, legger brosjyrer i postkassen, stopper på gaten og prøver å overbevise om sin religion i hytt og gevær. Så det er vel heller de som kritiserer meg og mitt valg, og ikke vil la meg være i fred. Synes det er j*** irriterende, plagsomt, respektløst og frekt, men bortsett fra det så lar jeg faktisk folk få tro og tenke akkurat hva de vil. Det er privat. Hadde bare håpet at det snart kunne gjelde begge veier... Anonymkode: 2d910...1a0 5
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #19 Skrevet 11. desember 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Fordi religion ødelegger så utrolig mye i verden og alle ville få det mye bedre om disse eventyrene ville miste sin makt over uvitende mennesker. Anonymkode: a51e7...362 Milliarder av mennesker trur ikke på eventyr nei, en sær liten minoritet kalt ateister derimot trur på eventyrene til drankeren Darwin Anonymkode: 46254...c16
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #20 Skrevet 11. desember 2018 Har aldri kritisert noe sån helt. Kritiserer all religiøs kriging som foregår på grun av at bibelen/koranen eller hva nå enn religiøs tekst sier at alle andre skal dø. Men i diskusjoner så tar jeg ofte opp spørsmål som kristne ikke liker og da blir det dårlig stemning. Ikke fra min side, men fra deres. Gud skapte hele verden, men bibelen har ikke eksistert lenge nok til å forklare hvor gammel jorden er og dinosaurer som vi finner bein av og ... ja det er mange vitenskaplige ting som kristendommen ikke har svar på, og de misliker ekstremt sterkt å få spørsmål om disse temane. Eneste de presterer å svar er at «vi» tar feil 😐 Ikke kritikk, men ønsker den religiøst forklaringne på ting, og det får jeg aldri Anonymkode: 84e8d...08a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå