AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #1 Skrevet 10. desember 2018 Vi flyttet i vår til et hus med en nydelig thujahekk (brabant) rundt Hagen. Den er ca to meter høy og rundt 40 cm bred kanskje. Det jeg ikke hadde tenkt på, var om man skal gjøre noe med hekken i løpet av vinteren. Nå har det kommet litt snø her (Sandefjord), så det ligger et lag snø på toppen av hekken. Burde jeg fjerne den snøen, kan hekken bli skadet om den ligger der for lenge? Ble usikker da jeg så ut på noen naboers hekker som var mer eller mindre snøfrie.... Anonymkode: 1804c...8d4
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #2 Skrevet 10. desember 2018 Blir det for mye snø på hekken blir den tung, og da kan den knekke greiner og skade hekken. Bortsett fra dette tror jeg ikke litt snø gjør noe. Anonymkode: b3fc4...f90
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #3 Skrevet 10. desember 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Blir det for mye snø på hekken blir den [altså snøen] tung, og da kan den knekke greiner og skade hekken. Bortsett fra dette tror jeg ikke litt snø gjør noe. Anonymkode: b3fc4...f90 Presisering. Anonymkode: b3fc4...f90
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #4 Skrevet 10. desember 2018 Tuja er hardfør som bare det. Den hekken ryker nok etter huset i uvær Anonymkode: 3e6cb...04c
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #5 Skrevet 10. desember 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Presisering. Anonymkode: b3fc4...f90 Hvor mye snø er mye snø for en hekk? Nå er det vel et par-tre cm med snø. Anonymkode: 1804c...8d4
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #6 Skrevet 10. desember 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tuja er hardfør som bare det. Den hekken ryker nok etter huset i uvær Anonymkode: 3e6cb...04c Hehe, håper du har rett. Men jeg vet ingenting om hekker, og blir litt stresset fordi jeg ønsker å beholde denne så lenge som mulig. Anonymkode: 1804c...8d4
Zienna Skrevet 10. desember 2018 #7 Skrevet 10. desember 2018 Nei. Det som er ute i hagen må bare stå i fred nå. Sikkert bra om du rister på greinene om de er tunge, men i min hage er regelen at de som ikke klarer seg, ikke fortjener å være der 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #8 Skrevet 10. desember 2018 5 minutter siden, Zienna skrev: Nei. Det som er ute i hagen må bare stå i fred nå. Sikkert bra om du rister på greinene om de er tunge, men i min hage er regelen at de som ikke klarer seg, ikke fortjener å være der Hekken jeg har er klippet flat på toppen, dessverre. Så da ser jeg for meg at det kan samle seg en del snø der etterhvert. Er det mulig å trimme en allerede flattoppet hekk til å bli mer spiss eller avrundet på toppen, eller vil det ta flere år? Anonymkode: 1804c...8d4
Djungelvrål Skrevet 10. desember 2018 #9 Skrevet 10. desember 2018 Vi hadde ca 1,5 m høy tuja ifjor og ikke er den verken vokst sammen eller spesiell tykk. Den tålte høy brøtekant så da kan du helt slappe av med 3 cm snø. Vi har smaragd da. Den er stivere og mer hardfør enn brabant.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2018 #10 Skrevet 13. desember 2018 På 10.12.2018 den 23.21, AnonymBruker skrev: Vi flyttet i vår til et hus med en nydelig thujahekk (brabant) rundt Hagen. Den er ca to meter høy og rundt 40 cm bred kanskje. Det jeg ikke hadde tenkt på, var om man skal gjøre noe med hekken i løpet av vinteren. Nå har det kommet litt snø her (Sandefjord), så det ligger et lag snø på toppen av hekken. Burde jeg fjerne den snøen, kan hekken bli skadet om den ligger der for lenge? Ble usikker da jeg så ut på noen naboers hekker som var mer eller mindre snøfrie.... Anonymkode: 1804c...8d4 Ordene «nydelig» og «thujahekk» er det jammen ikke ofte man ser i samme setning Og iallfall ikke når det attpåtil er snakk om Brabant! Anonymkode: 93c7c...d12 5
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2018 #11 Skrevet 13. desember 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ordene «nydelig» og «thujahekk» er det jammen ikke ofte man ser i samme setning Og iallfall ikke når det attpåtil er snakk om Brabant! Anonymkode: 93c7c...d12 Nåja, om den er laget med planter av god kvalitet som har fått godt stell og er plantet med egnet planteavstand kan den da være ganske flott, selv om det dessverre hører til sjeldenhetene. Anonymkode: b3fc4...f90
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2018 #12 Skrevet 14. desember 2018 On 12/10/2018 at 11:21 PM, AnonymBruker said: Vi flyttet i vår til et hus med en nydelig thujahekk (brabant) rundt Hagen. Den er ca to meter høy og rundt 40 cm bred kanskje. Det jeg ikke hadde tenkt på, var om man skal gjøre noe med hekken i løpet av vinteren. Nå har det kommet litt snø her (Sandefjord), så det ligger et lag snø på toppen av hekken. Burde jeg fjerne den snøen, kan hekken bli skadet om den ligger der for lenge? Ble usikker da jeg så ut på noen naboers hekker som var mer eller mindre snøfrie.... Anonymkode: 1804c...8d4 Hvis det kommer mye snø, og deretter mildvær, noe som fører til at snøen blir veldig tung, så kan hekken ryke ja, men noen centimeter nei det gjør ingenting. Når det kommer til spørsmålet ditt om beskjæring så kan du klippe den hvis du synes den er for flat på toppen, det viktige da, er at du ikke klipper på gammel stamme, eller grener fordi da vil den ikke komme med nye skudd. Du skal ikke klippe innenfor det som er grønt. Er det grønt, er det godt kjør på, er det grått er det stopp. Ett annet moment som er verdt og nevne når du har fått en hekk som er klippet flat på toppen, er at du må være veldig nøye med og skjære den ca 2 ganger i sesongen, du kan som regel klippe den når du vil, med unntak når det er sprengkulde ute, det som da vil skje er at snittet kan fryse og sprekke, og det vil da komme lettere råte til. Ett annet punkt er at det som regel lønner seg og holde den på det nivået når du først har fått den der. Det som ellers vil skje er at den vil forsøke og lage en ny topp med sidegreiene , og den vil se nesten ut som en sopp hvis du skjønner, først rett, så en diger klump ut. Og da kan den lettere knekke pga tung snø som samler seg der som en trakt. Ett tredje punkt er at om våren typ februar/mars, så kan det lønne seg og dekke utsatte planter med strieduk pga sol, det som kan skje er at solen steker på det grønne, bakken er fortsatt frossen, noe som fører til at vannet i baret fordamper, og hele thujaen dør, ellers kan du prøve og strø ut aske, det vil hjelpe på tiningen i bakken. Så heldig du er som flytter til ett hus med en fin thujahekk, har sett mange hekker som er veldig pene, men det folk ikke forstår, er at det ligger mye arbeid i en fin hekk, det er ingenting som er lettvint. Hilsen fagmann Anonymkode: 0ae24...567
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå