AnonymBruker Skrevet 13. desember 2018 #21 Skrevet 13. desember 2018 Jeg bor rett ved trikkeskinnen i grefsenveien, men med leilighet mot bakgården. Kan forsåvidt høre trikken, men ikke høyt og opplever det ikke som forstyrrende. Hører heisen bedre enn trikken, liksom. Anonymkode: 5e877...553
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2018 #22 Skrevet 13. desember 2018 På 10.12.2018 den 21.10, AnonymBruker skrev: Midt i sentrum regner jeg med at det er mye høy musikk og slikt til langt på natt (party whoo hoo 🙄), men hvordan er det om boligblokken ligger vedsiden av bilveier og trikkeskinner f.eks (tenkte Oslo Nord kanskje var et fint sted å bo) men lurer på om en hører trikken hele tiden da eller om det pleier være godt isolert og slikt i disse byggene nær trafikkerte veier slik atd et ikke er noe problem ? For eksempel https://www.finn.no/realestate/lettings/ad.html?finnkode=133298910 så er trikkeskinnene rett under der, bor ikke i Oslo så vil prøve finne noen bra steder før jeg drar på visninger så om noen har erfaring og vet om jeg bør droppe slike steder og kun forsøke de hvor det eventuelt bare er en bilvei med lite trafikk utenfor (relativt trafikerte bilvei er det vel utenfor "alle" boliger i Oslo kanskje) Vil helst ikke i sokkelleiligheter eller under jordoverflaten, liker blokker, men ikke i Oslo Øst-blokker da, noen tanker? Anonymkode: f8961...655 Det kommer nok litt an på bygget du bor (noen er over 100 år gamle og har dårlig lydisolering), men generelt er det lite støy. Spesielt i sentrum da det er færre biler der, og de som er kjører sakte. Anonymkode: f9602...8ec
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2018 #23 Skrevet 13. desember 2018 På 10.12.2018 den 21.25, AnonymBruker skrev: Det finnes forresten et støykart over Oslo som du kan sjekke ut, det er en del lokale veier som er ganske trafikkerte og som man kanskje bør holde seg unna. http://www.miljodirektoratet.no/no/Nyheter/Nyheter/Old-klif/2013/juni-2013/Sjekk_stoynivaet_der_du_bor/ Jeg elsker Oslo, bor stille nå men har bodd ved trafikkert vei (bare biler, ikke buss eller trikk) Det likte jeg ikke spesielt godt, og flytta. Hadde aldri bodd ved trikken, jeg er for var for lyd. Anonymkode: 32575...703 Det kartet der er fra 2013 så er ikke spesielt nyttig. Det har skjedd MYE siden da, mye mindre trafikk og støy i dag. Anonymkode: f9602...8ec
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2018 #24 Skrevet 13. desember 2018 11 timer siden, sommermor skrev: Nå bor ikke jeg i Oslo og har ikke erfaring med støynivået til en trikk. Men bor selv ved en hovedveg med mye trafikk av tungtransport, busser, biler osv. Det gir en jevn dur i hverdagen, men jeg synes ikke det bråker så veldig. I Oslo har jeg litt erfaring med området Storo og Nydalen, der er det stille synes jeg. Jeg bor i området, og tar trikken hver dag fra Grefsenveien. Jeg ville personlig aldri bosatt meg i selve Grefsenveien. I områdene inntil Grefsenveien er det fint om man kommer litt inn/rundt i gatene, og dersom boligene er bygd med tanke på støyreduksjon. Jeg bor som sagt ganske nært til Grefsenveien, men akkurat innforbi det som er beregnet til å være grønn støysone (altså lite støy). Men bare et halv minutt unna meg ligger jo Treschowsgate eksempelvis hvor det er konstant biltrafikk - der ville jeg blitt plaget av å bo helt inntil. Trikkeskinner er det mest støyende man kan få, og brostein i gata. Det er også lurt å huske på at de veiene som type Sakdanerveien/Grefsenveien (i størrelse) også har mye utrykningskjøretly som setter på sirenene fordi det gjerne er tett trafikk inkludert trikk/buss - så vi hører det sånn halvveis i det fjerne. EN annen ting man ikke tenker på før man bor inntil er jo trafikklys: unngå boliger nær kryss som har automatiske trafikklys. I selve Grefsenveien er det faktisk lydløst, men i Arendalsgata ved grønnsakshandelen (hvor mange vil bo) durer den jo infernalsk døgnet rundt. Dette hadde jeg jo aldri tenkt på før jeg snakket med noen som bodde det og holdt på å bli klin kokos. Det er ikke stille i store deler av Nydalen og Storoområdet - det er jo massiv utbygging der, og skal være det i årevis fremover. Men det er enkelte steder i noen av gatene som er rolige, man må dog vite hvilke det er. Enkelte deler av Fernanda Nissens gate eksempelvis er veldig rolig (inntil Akerselva), mens den mot bilveien er rød støysone. Kikk i støykartet på Plan- og bygningsetaten (?) - du kan velge ut gater, og så får du en beregning på hvilke områder som er mest utsatt. Jeg synes det stemmer med områdene jeg kjenner til iallefall - sånn med trafikk altså. Anonymkode: e27b6...c22
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2018 #25 Skrevet 13. desember 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kartet der er fra 2013 så er ikke spesielt nyttig. Det har skjedd MYE siden da, mye mindre trafikk og støy i dag. Anonymkode: f9602...8ec Nå er jeg ikke helt med.....hva har skjedd siden da? Jeg jobber i kommunen, og er ikke kjent med at det er utbredt bruk av støyskjermer, bytte av trikker/trikkeskinner eller annet som reduserer støy. Men nybygg har jo støyreduserende tiltak ved innglasset balkong - det hjelper jo ikke på sommeren når det er 30 grader og man får lyst til å lufte litt. Anonymkode: e27b6...c22
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2018 #26 Skrevet 13. desember 2018 På 10.12.2018 den 21.34, Autofyll skrev: Samme her. Aldri vært plaget av det, bortsett fra en gang da jeg bodde i en bolig som var litt «spesiell». Da ble det mye bråk. De andre stedene jeg har bodd i Oslo er like rolig som alle andre steder. Med mindre man bor 2 meter ved trikkeskinnene, så skal det ekstrem lydsensitivitet å la seg plage av trikken.. Støy er jo et vesentlig folkehelseproblem. Også i Oslo. Og folk får faktisk helseplager av det på lik linje som forurensing. Anonymkode: e27b6...c22 1
Gjest Autofyll Skrevet 13. desember 2018 #27 Skrevet 13. desember 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Støy er jo et vesentlig folkehelseproblem. Også i Oslo. Og folk får faktisk helseplager av det på lik linje som forurensing. Anonymkode: e27b6...c22 Uff da.
SPOCA Skrevet 13. desember 2018 #28 Skrevet 13. desember 2018 Jeg bor i Oslo øst, i Groruddalen, og selv om motorveien ikke er så veldig langt unna, kan jeg ikke høre den. T-banen går rett utenfor blokka, men den hører jeg aldri. Jeg synes det er veldig rolig og stille her, faktisk mer rolig enn da jeg bodde mer landlig til i Akershus (omgitt av gårder og jorder). Det er aller mest fordi jeg slipper hele dyrehagen utenfor vinduet mitt hver morgen (her hender det skjæra vekker meg, men generelt rolig). Bor man i sentrum kan det være mye lyd, kommer helt an på hvor man velger å bo. Jeg bor selv i blokk, med mange naboer rundt oss, men hører ikke et kvekk. Deilig og stille.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå