Gå til innhold

Hvordan er det å bo i Oslo, lydmessigt ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Midt i sentrum regner jeg med at det er mye høy musikk og slikt til langt på natt (party whoo hoo 🙄), men hvordan er det om boligblokken ligger vedsiden av bilveier og trikkeskinner f.eks (tenkte Oslo Nord kanskje var et fint sted å bo) men lurer på om en hører trikken hele tiden da eller om det pleier være godt isolert og slikt i disse byggene nær trafikkerte veier slik atd et ikke er noe problem ? For eksempel https://www.finn.no/realestate/lettings/ad.html?finnkode=133298910 så er trikkeskinnene rett under der, bor ikke i Oslo så vil prøve finne noen bra steder før jeg drar på visninger så om noen har erfaring og vet om jeg bør droppe slike steder og kun forsøke de hvor det eventuelt bare er en bilvei med lite trafikk utenfor (relativt trafikerte bilvei er det vel utenfor "alle" boliger i Oslo kanskje) Vil helst ikke i sokkelleiligheter eller under jordoverflaten, liker blokker, men ikke i Oslo Øst-blokker da, noen tanker?

Anonymkode: f8961...655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trikk er vel det som bråker mest av alt. Busser er også ganske bråkete, spesielt om du bor en plass hvor de må gasse opp (for eksempel ved bussholdeplass). Det finnes ikke noen generell regel på at boliger ved trikkelinja er godt isolert, og bor du så nærme som denne leiligheten så er det ikke bare lyd som er problemet, men også vibrasjon. Er du var for lyd så hold deg unna trikken!

De fleste venner seg jo til bråk etter hvert, men du må selv være der og føle på om du tror  det er noe du nan leve med. 

Anonymkode: 32575...703

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor innenfor ring to, og i vår gate er det helt stille. Ingen gjennomgangstrafikk, ingen buss, trikk, utesteder eller hybelhus. Ingen lekeplass, skole, eller butikk med åpent til kl.23. Tre kvartal bortenfor er støynivået noe annet. 

Anonymkode: 2c4a9...aa0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min stue vender ut mot en trafikkert vei, med blokk på andre siden. Lyden blir "fanget" mellom mitt bygg og bygget over gaten, slik at det støyer noe fælt. Når vinduet er lukket hører jeg ingenting :) Soverom, kjøkken og bad vender ut mot et studenthus og noen andre boligblokker. Er sjeldent/aldri plaget med støy derifra. 

Det lille støyet som er legger jeg ikke merke til lenger. 

Så lenge du flytter til en rolig gate tror jeg ikke du vil merke noe særlig til lyd etter en måned eller to - fra noe som helst. Hos min kjæreste går trikken rett forbi, og han merker det ikke lenger (bodd der ca 3 mnd). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes forresten et støykart over Oslo som du kan sjekke ut, det er en del lokale veier som er ganske trafikkerte og som man kanskje bør holde seg unna.

http://www.miljodirektoratet.no/no/Nyheter/Nyheter/Old-klif/2013/juni-2013/Sjekk_stoynivaet_der_du_bor/

Jeg elsker Oslo, bor stille nå men har bodd ved trafikkert vei (bare biler, ikke buss eller trikk) Det likte jeg ikke spesielt godt, og flytta. Hadde aldri bodd ved trikken, jeg er for var for lyd. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodd i Oslo nå i snart 5 år. Alltid bodd sentralt, og har aldri vært særlig plaget av støynivået. Men det tar nok litt tid å venne seg til, hvis man har bodd veldig lydisolert før. 

Anonymkode: 98ab0...47a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes forresten et støykart over Oslo som du kan sjekke ut, det er en del lokale veier som er ganske trafikkerte og som man kanskje bør holde seg unna.

http://www.miljodirektoratet.no/no/Nyheter/Nyheter/Old-klif/2013/juni-2013/Sjekk_stoynivaet_der_du_bor/

Jeg elsker Oslo, bor stille nå men har bodd ved trafikkert vei (bare biler, ikke buss eller trikk) Det likte jeg ikke spesielt godt, og flytta. Hadde aldri bodd ved trikken, jeg er for var for lyd. 

Spennende! 65-75db mot mitt stuevindu, ingen støy på andre siden. Det forklarer hvorfor vi ikke kan ha vinduet åpent :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok takker for hjelp folkens og spessielt støykartet da skal jeg bruke det til å vurdere aktuelle steder oppimot. Blir nok langt unna trikken visst ja ante ikke at den var så ille 😛 

Anonymkode: f8961...655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Autofyll
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bodd i Oslo nå i snart 5 år. Alltid bodd sentralt, og har aldri vært særlig plaget av støynivået. Men det tar nok litt tid å venne seg til, hvis man har bodd veldig lydisolert før. 

Anonymkode: 98ab0...47a

Samme her. Aldri vært plaget av det, bortsett fra en gang da jeg bodde i en bolig som var litt «spesiell». Da ble det mye bråk. De andre stedene jeg har bodd i Oslo er like rolig som alle andre steder. Med mindre man bor 2 meter ved trikkeskinnene, så skal det ekstrem lydsensitivitet å la seg plage av trikken.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Autofyll skrev:

Samme her. Aldri vært plaget av det, bortsett fra en gang da jeg bodde i en bolig som var litt «spesiell». Da ble det mye bråk. De andre stedene jeg har bodd i Oslo er like rolig som alle andre steder. Med mindre man bor 2 meter ved trikkeskinnene, så skal det ekstrem lydsensitivitet å la seg plage av trikken.. 

I alle dager, hva er det du sier? Dette er jo åpenbart helt feil. Trikken bråker objektivt sett utrolig mye (ja, har mye å si hvordan bygningen er også), det er bare å sjekke støykartet. Jeg vet at folk venner seg til støy, men jeg er en av dem som ikke gjorde det. Bodde ved en vei uten trikk og buss men med mye lokaltrafikk i 4 år i egeneid leilighet, og trafikken var hovedårsaken til at jeg solgte og flyttet. Tør ikke tenke på hvordan det ville vært med trikk eller busser i samme gata. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Autofyll
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I alle dager, hva er det du sier? Dette er jo åpenbart helt feil. Trikken bråker objektivt sett utrolig mye (ja, har mye å si hvordan bygningen er også), det er bare å sjekke støykartet. Jeg vet at folk venner seg til støy, men jeg er en av dem som ikke gjorde det. Bodde ved en vei uten trikk og buss men med mye lokaltrafikk i 4 år i egeneid leilighet, og trafikken var hovedårsaken til at jeg solgte og flyttet. Tør ikke tenke på hvordan det ville vært med trikk eller busser i samme gata. 

Javel. Tipper du også våkner av at noen går i stuen når du ligger på soverommet? Sånn er man forskjellig. Men neida, skal ikke utgi meg for å være lydekspert. Jeg er ikke plaget av trikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Autofyll skrev:

Javel. Tipper du også våkner av at noen går i stuen når du ligger på soverommet? Sånn er man forskjellig. Men neida, skal ikke utgi meg for å være lydekspert. Jeg er ikke plaget av trikken.

Det er ikke bråk på natta som plager meg, det er det å ikke kunne sitte på balkongen eller ha vinduer åpne og lufte på den sida av leiligheten som vender mot veien fordi støyen forstyrrer hverdagen (TV, radio, ha en samtale med familien, lese bok osv). Jeg sover gjennom det meste av bråk både inne og ute. Men å si til noen som ikke kjenner til Oslo at det er null stress å bo ved trikken når de er redde for støy, det blir feil synes jeg. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg hørte jeg støyen mindre i Oslo sentrum enn da jeg bodde i en mindre støyende del av Oslo. I sentrum så bråker det hele tiden, så jeg sluttet å høre det. Da jeg flyttet så var det så stille at hver gang trikken kom forbi så ødela den stillheten og det gikk meg på nervene. Støytoleranse er individuelt, og hva som er støy er individuelt. Jeg tar heller en trikk hvert femte minutt enn å bo med en barnefamilie over meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Autofyll
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke bråk på natta som plager meg, det er det å ikke kunne sitte på balkongen eller ha vinduer åpne og lufte på den sida av leiligheten som vender mot veien fordi støyen forstyrrer hverdagen (TV, radio, ha en samtale med familien, lese bok osv). Jeg sover gjennom det meste av bråk både inne og ute. Men å si til noen som ikke kjenner til Oslo at det er null stress å bo ved trikken når de er redde for støy, det blir feil synes jeg. 

Åja ! Beklager fikk ikke med meg at TS var redd for støy!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Oslo får du det du betaler for. Er en leilighet relativt lavt priset, er det en grunn til det. Å bo inntil Grefsenveien er ikke for lydvâre.

Det finnes stille gater sentralt i Oslo, men trikk, buss, T-bane og tog bråker en god del. Biltrafikken sentralt i Oslo vil kanskje reduseres etter miljøtiltakene som settes i verk nå, men trafikken fra offentlig kommunikasjon vil jo bare øke.

Anonymkode: 493ad...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen fasit. En trikk kan både bråke og lage vibrasjoner.

Jeg har selv opplevd at trikken i en leilighet på den ene siden av gaten kan nesten ikke være plagsomt for på motsatt side av gaten være til stor plage..

Anonymkode: 6b060...f4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg holder på å bli gal av sirener hele jævla døgnet.  Forferdelig slitsomt.

Anonymkode: c6970...73e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper å bo i høyden. Det er utrolig hvor stor forskjellen er mellom 2 etg. og 4 etg når det kommer til trafikkstøy.

Anonymkode: 6822d...265

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Autofyll
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg holder på å bli gal av sirener hele jævla døgnet.  Forferdelig slitsomt.

Anonymkode: c6970...73e

Jeg plages ikke mye av lyd, men fytti her får man mye sirener ja! Når jeg går gjennom byen en dag har jeg vært vitne til flere utrykninger av både ambulanse, politi og brannbil. Det skjer nærmest hver time på ett og samme område her! Men har ikke merket noe av det på natten da, men det er kanskje fordi jeg sover tungt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎10‎.‎12‎.‎2018 den 21.39, AnonymBruker skrev:

Nå bor ikke jeg i Oslo og har ikke erfaring med støynivået til en trikk. Men bor selv ved en hovedveg med mye trafikk av tungtransport, busser, biler osv. Det gir en jevn dur i hverdagen, men jeg synes ikke det bråker så veldig.

I Oslo har jeg litt erfaring med området Storo og Nydalen, der er det stille synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...