Gå til innhold

Kjenner du noen med Shizofreni?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Chrizzy
Bruk av drugs er som regel bare en utløsende faktor der schizofreni allerede ligger latent..dvs. at man er disponert for det.

Ja, men vil det si at det kanskje ikke hadde "brutt ut" om man ikke hadde brukt stoff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Tror jeg skulle merket det om noen i min nærmeste omgangskrets ble schizofren sånn helt plutselig.... :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trådstarter.

Jeg har visst at hun har hatt problemer, men har trodd det var mer som en depresjon. Hun var innlagt på psykriatisk avd i litt over et år. Hadde perm i helger osv. Jeg vet jo ikke hvor syk hun har vært der inne, men det er jo der de har kommet frem til at hun er Schizofren. Har vært psykotisk ved flere anledningr der. Har som skrevet ikke sett noen symptomer utenom at hun har vært litt a-sosial i perioder. Hun har fortalt litt nå i det siste og det stemmer at hun både ser, hører og opplever ting som ikke er der på ordentlig. Hun beskriver det som at hun noen ganger har litt fjern vekelighetsoppfatninf. Vanskelig å vite hva som er og hva som ikke er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Tror psykologer tenker utfra en likhets teori. De ser på hvordan de fleste lever, med Volvo, barn, hund, venner og hvitmalt hus. Og kaller det normalt. Alt som avviker fra det normale er liksom sykdom.

Her tar du nok _helt_ feil. Heldigvis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Catwoman
Tror psykologer tenker utfra en likhets teori. De ser på hvordan de fleste lever, med Volvo, barn, hund, venner og hvitmalt hus. Og kaller det normalt. Alt som avviker fra det normale er liksom sykdom.

og hvorfor tror du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest synseren

Har et svar til det. Leste om ei jente som ble mobba på skolen. Hun oppsøkte psykolog for å få hjelp til å takle problemene hun fikk av mobbingen. Det psykologen foreslo var at hun skulle prøve å passe inn i gjengen, ved å kjøpe rette klær, oppføre seg lik de andre osv.

Det var da jeg begynte å lure på hvorfor vi har psykologer i det hele tatt.

Hadde jeg vært psykologen hennes ville jeg gitt henne trygghet til å være seg selv og gjør det hun vil, ikke tilpasse seg idiotene som mobbet henne.

Synes mennesker som er seg selv og går sine egne veier er de mest sjamerende menneskene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man finner merkverdigheter i alle yrkesgrupper. At en psykolog tilnærmer seg et problem på den måten betyr ikke at alle gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Man finner merkverdigheter i alle yrkesgrupper. At en psykolog tilnærmer seg et problem på den måten betyr ikke at alle gjør det.

Helt klart. En tidligere omgangsvenn med foreldrene mine er psykolog og et av de minst sympatiske menneskene jeg kjennner, en annen er en person jeg føler jeg kunne stolt 100 % på rådene til, ca. Ei venninne har gått til psykolog i lengre perioder, og hun brukte tid på å finne en psykolog som "passet" henne. Nå er ikke hun i nærheten av en diagnose - vil tro at det kreves en grundig utredning av pasienten av optil flere fagfolk for å få diagnosen schizofren. Ikke dermed sagt at fagfolkene ikke kan ta feil, men diagnostisering skjer stort sett ikke helt utfra løse lufta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman
Det var da jeg begynte å lure på hvorfor vi har psykologer i det hele tatt.

det var det jeg og tenkte. Hva er vitsen med psykologer hvis det er sånn de er?

Og det eksempelet du kom med, syns og det var en merkelig måte å behandle på, heldigvis tror jeg det er de færreste pyskologer som behandler sånn.

Men psykologer er veldig forskjellige, og bruker ulike metoder på å nærme seg et problem på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Hadde jeg vært psykologen hennes ville jeg gitt henne trygghet til å være seg selv og gjør det hun vil' date= ikke tilpasse seg idiotene som mobbet henne.

Værschego, jeg skriver ut en resept på fire måneders trygghet..

Hvordan gir du noen trygghet? Menneskets psyke er veldig komplisert og psykologi har ingen mirakelmetoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Merkelig at venninnen ikke har merket noe til disse symptomene da. Det var det jeg stilte spørsmål ved. :roll:

For å få en slik diagnose så må du ha noen av de følgende symptomene (over lenger tid. Noen av disse kan nok oppstå middlertidig ved bruk av rusmidler, og sikkert av andre årsaker også):

Bisarre vrangforestillinger (kontrollert av marsboere, styrt av hunden din, kantinepersonale forsøker å forgifte deg osv.)

Upassende affekt (uproporsjonal følelesmessig reaksjon på positive og negative hendelser)

Hallusinasjoner(hunden din prater til deg, ikke-eksisterende venner. Gjerne stemmer som trykker deg ned og forteller deg hva du skal gjøre).

Inkoherente tankerekker (usammenhengende babbel, ulogiske tankerekker, absurde assosiasjoner)

Merkelig oppførsel(manglende hygiene, katatonia, antisosial oppførsel..)

Og det finnes sikkert andre symptomer også. Uansett så det er ikke snakk om en diagnose en psykolog tar lett på, og kommer med utfra manglende interesse hos pasienten for volvo, 2.4 barn og hund ;) Faktisk har jeg en venn som tror han er mer scihzo enn psykologen mener, og de fleste som kjenner ham har vel bare lagt merke til noen uskyldige inkoherente tankerekker. Selv har jeg opplevd litt mer av det ovenfornevnte i ham, en annen kamerat har opplevd sterk paranoid oppførsel, så det er varierende hva man oppfatter utfra i hvilke settinger man treffer personen og prater med ham. Så det er ikke alltid så lett å oppfatte hvis du ikke holder personen under klinisk oppsikt, og de fleste venner gjør vel ikke akkurat det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Å få diagnosen schizofren en en prosess som tar lang tid, noen ganger flere år.

Det er ikke noe en psykolog setter alene på sitt kontor etter å ha snakket litt med pasienten.

For å sette en slik alvorlig diagnose er det flere personer involvert, over tid.

Jeg jobber med dette, og har sett hvordan prosessen foregår, og det er ikke noe fagfolk tar lett på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...