Gjest Anonymous Skrevet 31. mars 2005 #1 Del Skrevet 31. mars 2005 Er usikker på om det er slik det skrives men.. En venn av meg har fått diagnosen, hun er 23år gammel. Skulle gjerne visst litt mer om sykdommen. Enten linker til bra sider eller noens erfaringer? Setter pris på hjelp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 31. mars 2005 #2 Del Skrevet 31. mars 2005 Her kan du lese litt og her er en link til. Det finnes medisiner som kan gjøre mye for schizofrene pasienter, en god lege og skikkelig oppfølging har utrolig mye å si. Det finnes gode perioder og dårlige perioder. Når en person er psykotisk kan det være veldig tungt og vanskelig å være sammen med den schizofrene, for personen er så annerledes enn den du kjenner og er glad i. Sosial tilbaketrekking er ganske vanlig, noe som gjør at du gjerne føler deg avvist som venn, så det er det viktig at du er klar over. Men det finnes også masse lyspunkter, mange perioder der man har det bra, og man nesten glemmer at den det gjelder er schizofren. Og så er det en misforstått diagnose! Mange forbinder schizofreni med de utallige vitsene som "her er jeg, og her er jeg og" - men det er ikke slik det er i det hele tatt. Forfølelsestanker, stemmer i hodet, syner, sosial tilbaketrekking er beskrivende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 31. mars 2005 #3 Del Skrevet 31. mars 2005 Tusen takk for hjelpen! Det rare er liksom at jeg aldri har merket at det er noe "galt" med henne. Rart at man kan være så syk og alikevel virke så frisk.. Jeg har vel aldri sett henne psykotisk regner jeg med? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GreenSky Skrevet 31. mars 2005 #4 Del Skrevet 31. mars 2005 Hun isolerer seg kanskje når hun er psykotisk. Har jobbet på psykiatrisk, og har sett en del interessante tilfeller. Den psykotiske kan reagere på mange måter, ved å bli super-gira, innesluttet... Eller "genial" ved pluteslig finne løsningen på alle mulige verdensproblemer, bare at utenforsående ikke skjønner bæret av hva den psykotiske snakker om. Noen hører stemmer, men ikke alle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 31. mars 2005 #5 Del Skrevet 31. mars 2005 Når man er schizofren så er man syk, men en stor del av en er likevel frisk, på en måte. Altså, man er fremdeles seg selv og kan til tider fungere veldig bra. Jeg har fulgt en med sykdommen i mange, mange år og har sett mange faser. Den psykotiske fasen er skremmende, trist og bunnløst fortvilende, de gode periodene er som solgløtt. Noen ganger varer solgløttene lenge, ja faktisk har det vært solskinn i flere år til tider. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dagoberta Skrevet 31. mars 2005 #6 Del Skrevet 31. mars 2005 Tusen takk for hjelpen! Det rare er liksom at jeg aldri har merket at det er noe "galt" med henne. Rart at man kan være så syk og alikevel virke så frisk.. Jeg har vel aldri sett henne psykotisk regner jeg med? Jeg kjente en som ble schizofren - og selv om mange av oss la merke til ting ved henne som ikke stemte helt, så var det neppe noen som skjønte at hun var syk før hun ble skikkelig syk. Hun kunne f.eks. holde lange innlegg i timene på skolen som ingen skjønte noe av. Hun var veldig smart og hørtes på en måte smart ut selv om vi ikke skjønte hva hun ville frem til - og jeg tror til og med læreren tenkte at det hun sa bare måtte ligge for høyt for ham, for han reagerte aldri på alt det rare hun sa. Schizofrene har det ofte med å tillegge ord andre betydninger enn det vi andre legger i dem, det er et ganske vanlig symptom. Det er rart, jeg hadde lest mye om schizofreni på den tida, for jeg var fascinert av psykologi, men jeg skjønte ikke at hun var syk :-( Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chrizzy Skrevet 31. mars 2005 #7 Del Skrevet 31. mars 2005 Ja jeg har et familiemedlem som har den diagnosen. Vi som familie har ment at det var stoff som gjorde at hun ble syk (hun var jo ikke syk før hun begynte med stoff), men legene mener at det hadde kommet uansett (mest sannsynlig). Jeg vet enda ikke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 31. mars 2005 #8 Del Skrevet 31. mars 2005 Jeg vet om en som fikk det, men jeg er ikke sikker på om det var på grunn av stoff? Dette er lenge siden, men jeg så han forleden dag og han så ikke bra ut...Er vanskelig å bli helt frisk...de færreste blir vel det.....,men kan fungere fint med medisiner i perioder.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 1. april 2005 #9 Del Skrevet 1. april 2005 Bruk av drugs er som regel bare en utløsende faktor der schizofreni allerede ligger latent..dvs. at man er disponert for det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest synseren Skrevet 1. april 2005 #10 Del Skrevet 1. april 2005 Gjest, hvis du ikke merker noen sykdomstegn hos venninnen din, vil jeg anta at hun ikke er schizofren. Når en får en diagnose er det vel fordi man avviker fra det normale. :klø: Mange psykologer er ivirige til å stille diagnoser tror jeg. Tror ikke alltid diagnosene de setter er så godt dokumentert alltid. :fy: Dessuten ville jeg sett på venninnen din som et menneske ikke en diagnose. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 1. april 2005 #11 Del Skrevet 1. april 2005 Gjest, hvis du ikke merker noen sykdomstegn hos venninnen din, vil jeg anta at hun ikke er schizofren. Man kan utmerket godt omgås en som er schizofren uten at man merker det. Dersom personen ikke er i en psykotisk fase, kanskje pga medisinbruk, så er det ikke slik at det er opplagt for omgivelsene at personen er schizofren. Sosial tilbaketrekking er vanlig i dårlige perioder, og forklarer gjerne hvorfor det kan ta tid før venner og bekjente aner at det er noe som er galt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest synseren Skrevet 1. april 2005 #12 Del Skrevet 1. april 2005 Alle har dårlige perioder. Og enkelte velger å trekke seg vekk i perioder for å ta vare på seg selv uten å være syk. Psykologer er så raske til å lage problemer ut av alt og se på alt som et sykdomstegn, tror jeg. Regner med at Gjest har vært venninne med henne lenge og da er det merkelig at hun ikke har merket den eventuelle sykdommen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dagoberta Skrevet 1. april 2005 #13 Del Skrevet 1. april 2005 Man kan utmerket godt omgås en som er schizofren uten at man merker det. Dersom personen ikke er i en psykotisk fase, kanskje pga medisinbruk, så er det ikke slik at det er opplagt for omgivelsene at personen er schizofren. Sosial tilbaketrekking er vanlig i dårlige perioder, og forklarer gjerne hvorfor det kan ta tid før venner og bekjente aner at det er noe som er galt. Og så er det ikke så lett å skjønne det når det er noen man kjenner - jeg hadde lest mye bøker fra psykologistudiet på universitetsnivå, men likevel falt det meg ikke inn at venninna mi var syk.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 1. april 2005 #14 Del Skrevet 1. april 2005 Alle har dårlige perioder. Og enkelte velger å trekke seg vekk i perioder for å ta vare på seg selv uten å være syk. Psykologer er så raske til å lage problemer ut av alt og se på alt som et sykdomstegn, tror jeg. Regner med at Gjest har vært venninne med henne lenge og da er det merkelig at hun ikke har merket den eventuelle sykdommen. Oki, så da mener du at venninnen hennes ikke er schizofren, bare har en dårlig periode og at psykologer er for rask til å stille diagnoser. Ikke noen vits i at vi diskuterer det videre, for det er jo ikke det trådstarter spør om, men jeg er helt uenig med deg! Jeg vet at det utmerket godt går ann å omgås noen som har en så alvorlig diagnose, uten at man merker det umiddelbart. Det finnes dårlige psykologer selvsagt, men jeg har tiltro til at de aller, aller fleste er folk som kan sitt fag og sitt felt, og ikke stiller diagnoser i hytt og pine. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest synseren Skrevet 1. april 2005 #15 Del Skrevet 1. april 2005 Tror psykologer tenker utfra en likhets teori. De ser på hvordan de fleste lever, med Volvo, barn, hund, venner og hvitmalt hus. Og kaller det normalt. Alt som avviker fra det normale er liksom sykdom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 1. april 2005 #16 Del Skrevet 1. april 2005 Ikke alt, men noe. Endel symptomer gir deg en diagnose, så kan man jo alltid si seg uenig, men man oppfyller jo likevel kravene til å få diagnosen. Begrepet "normal" er forsåvidt uinteressant. Når man hører stemmer, snakker med mennesker som ikke er der, føler seg forfulgt, blir kommandert av stemmer i hodet osv, så har man symptomer på schizofreni, det er ikke noe man velger selv, slik man velger om man vil leve et A4 liv eller ei, det er en sykdom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest synseren Skrevet 1. april 2005 #17 Del Skrevet 1. april 2005 Når man hører stemmer, snakker med mennesker som ikke er der, føler seg forfulgt, blir kommandert av stemmer i hodet osv, så har man symptomer på schizofreni, det er ikke noe man velger selv, slik man velger om man vil leve et A4 liv eller ei, det er en sykdom. Sa gjest noe om alt dette du ramser opp nå? Er enig i at det du beskriver høres ut som en sykdom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 1. april 2005 #18 Del Skrevet 1. april 2005 Nei, gjest sa at venninnen var schizofren. For å få en slik diagnose, så må man ha symptomer på sykdommen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest synseren Skrevet 1. april 2005 #19 Del Skrevet 1. april 2005 Merkelig at venninnen ikke har merket noe til disse symptomene da. Det var det jeg stilte spørsmål ved. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 1. april 2005 #20 Del Skrevet 1. april 2005 Hvordan vet du at det er så merkelig? Har du kjennskap til noen som er schizofrene, eller spesiell kunnskap om sykdommen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå