Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Skal på en ukes sydentur i uke 18.Så er det dette med spise ikke spise. Eg elsker salat., spes gresk salat m fetaost!! Må eg virkelig være en uke i Hellas og IKKE spise det?? Det er jo dette med toksoplasmose da som skremmer litt. er ikke så stas å bare spise godt kokt og stekt mat hele uken...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hold deg langt unna salaten på syden-turen!!!

Selv om det ikke er noe stas å ikke få spist gresk salat på ferieturen din, så er det ihvertfall ikke stas å ha overført dødlig smitte til barnet ditt!!!!!!

Sjangsene for at du smitter barnet ditt er relativt små. Men så lenge det i det hele tatt foreligger en bitteliten sjangse for toksoplasmose-smitte, så bør du vel ikke gamble på at det går bra?

Syns det er litt ille å ikke drikke noe rødvin under graviditeten. Men "søren hell", det lille barnet mitt er verdt det "offeret"!!!!!

- 29+4 -

Gjest Julifru-ikke innlogget
Skrevet

Har ikke de fleste av oss hatt toksoplasmose smitte som små? Tror det arter seg som en influensa. Som liten får man jo i seg både jord og anett gugg...og har man hatt smitte, så har man vel antistoffer. Kanskje dett kan testes?

Skrevet

Den aller første blodprøven som tas hos legen i forbindelse med graviditeten blir også sjekket for toksoplasmose! Blodprøven forteller om man har hatt toksoplasmose, og dermed immun.

Gjest Polyanna ikke innl
Skrevet

Jeg mener å ha lest at kun 10-20% av oss er immune. Dette sjekkes på første legesjekk. Det sier selvsagt en del om hvor vanskelig det er å bli smittet...

Uansett så har jeg spist vanlig salat når jeg har vært ute og reist - satser på at skikkelige restauranter vasker salaten såpass grundig at det ikke finnes jordrester på den! Det skal jo tross alt litt mer til enn SPOR av jord også. Du kan selvsagt også lage salat selv der nede, og skylle den godt.

Du kan teste deg på nytt når du kommer hjem, sånn for sikkerhets skyld.

Det er LANGT mer sannsynlig at du skader babyen din når du kjører til og fra flyplassen - bilkjøring er det farligste du gjør, faktisk.

Risiko er ikke noe det finnes fasitsvar på. Ingen av oss klarer å unngå ALLE farlighetene.

Skrevet

Skal det mer til enn spor av jord? Det hjelper jo litt. Hvor har du lest det, Polyanna?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...