AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #1 Skrevet 10. desember 2018 Jeg og mannen pleier å være hjemme på nyttårsaften. Her har vi feiret med barn(ungdommer/unge voksne), noen slektninger, noen venner venner av ungdommene, naboer osv. Vi feirer ikke med de samme hvert år, hvem av barna våre som er her varierer veldig, nå som alle er over 18 er de gjerne på en eller annen fest (men de bestemmer seg sjeldent for om de skal spise middag hjemme før på selve dagen). Ellers dukker noen ganger svigermor opp (men er alltid invitert), naboene hvis de er hjemme og en singel venn av familien er her stort sett. Vi har det stort sett ganske stille og rolig, en av oss er som oftest helt edru slik at vi kan hente ungdommer hjem fra fest (og i samme slengen kjøre en gjest eller to hjem). En koselig kveld, egentlig, i hvert fall så lenge barna var såpass unge at det var et poeng å være her hjemme for deres skyld. I år er vi invitert til noen gode venner av oss som vi ikke har feiret med på mange år. De bor et stykke unna, så om vi skal dit så overnatter vi. Men hva med ungdommer, svigermor, vennen vår osv? Er det dårlig gjort å ikke stille med kalkun og åpent hus på nyttårsaften? Anonymkode: 17551...db5
punkyB Skrevet 10. desember 2018 #2 Skrevet 10. desember 2018 Selvfølgelig ikke - men bare si fra til de som pleier å være der om dette så snart som mulig. 8
Gjest supernova_87 Skrevet 10. desember 2018 #3 Skrevet 10. desember 2018 Nei? Barna deres skal vel andre steder, og har tid til å fikse seg det. Svigermor og vennen deres er ikke deres ansvar. Men dere kan jo spør om vennen kan bli med?
SoWhat? Skrevet 10. desember 2018 #4 Skrevet 10. desember 2018 Det er håpløst å svare "ja" som du formulerer siste setning, og det virker som om du poengterer at dere har vært så greie i alle år. Men det har jo vært koselige kvelder? Dere vet da vel selv at dere bare kan dra dit dere vil. Dere er voksne folk som bestemmer selv, så jeg skjønner ikke hvorfor du spør en gang? De andre klarer seg nok! 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #5 Skrevet 10. desember 2018 Vennen kommer ikke til å ville være med. Vi har flere ganger hatt stående invitasjoner om å stikke innom naboer her i gaten hvor vi bor, men vennen vår vil ikke så da har vi ikke gått. Setter stor pris på denne vennen, altså. Men kjenner litt på akkurat denne dagen. Det har vært noen år der denne personen ikke har vært her, fordi h*n har vært bortreist, men ellers alltid. Anonymkode: 17551...db5
Vox_populi Skrevet 10. desember 2018 #6 Skrevet 10. desember 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det dårlig gjort å ikke stille med kalkun og åpent hus på nyttårsaften? Langt ifra! Nå går livet inn i en ny fase. Ikke alt blir som før. Og ikke si spesielt ifra - da høres det ut som dere ber om unnskyldning og ber om tillatelse. Men forhører de seg om hvordan det blir i år - da er det noe annet. 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #7 Skrevet 10. desember 2018 Akkurat nå, SoWhat? skrev: Det er håpløst å svare "ja" som du formulerer siste setning, og det virker som om du poengterer at dere har vært så greie i alle år. Men det har jo vært koselige kvelder? Dere vet da vel selv at dere bare kan dra dit dere vil. Dere er voksne folk som bestemmer selv, så jeg skjønner ikke hvorfor du spør en gang? De andre klarer seg nok! Ikke meningen å høres slik ut. Jeg lurer oppriktig. Vi har jo nærmest laget det som en tradisjon ved å alltid være hjemme. Det er jo fordi vi har villet det slik og likt det slik. Men etter å ha gjort det slik i mange år kjenner jeg litt på at jeg lar noen "i stikken" hvis vi drar et annet sted, og dermed bryter tradisjonen. Anonymkode: 17551...db5
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #8 Skrevet 10. desember 2018 I alle de årene vi har valgt å være hjemme pga ungdommer/barn så har det jo vært kjempefint at vi har hatt familie og venner som har vært her sammen med oss. Dette er altså ikke personer vi forsøker å bli kvitt eller en tradisjon vi ikke liker, men det kunne vært kjekt med litt forandring. Svigermor er en helt fantastisk dame som alltid lager godt stemning, så er vi hjemme er hun alltid hjertelig velkommen. Anonymkode: 17551...db5
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #9 Skrevet 10. desember 2018 Nei herregud, gjør det dere har lyst til :) Det er lov å gjøre ting annerledes selv om det har vært en tradisjon. Dere er voksne mennesker og bestemmer selv hva dere har lyst å gjøre. Og så informerer dere bare svigermor og denne vennen at i år blir det sånn - uten å prøve å unnskylde dere på noe vis. Broren min for eksempel har alltid kommet hjem til jul, men så ble han i et seriøst forhold og ville feire der et år. Selvfølgelig litt trist, men sånn er nå livet - det forandrer seg ut ifra livssituasjon. Anonymkode: e8075...682
SoWhat? Skrevet 10. desember 2018 #10 Skrevet 10. desember 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ikke meningen å høres slik ut. Jeg lurer oppriktig. Vi har jo nærmest laget det som en tradisjon ved å alltid være hjemme. Det er jo fordi vi har villet det slik og likt det slik. Men etter å ha gjort det slik i mange år kjenner jeg litt på at jeg lar noen "i stikken" hvis vi drar et annet sted, og dermed bryter tradisjonen. Anonymkode: 17551...db5 Ja, det blir jo sånn at dere bryter en tradisjon. Likevel har dere rett til å gjøre som dere ønsker. Du er vel mest redd for å få dårlige samvittighet, og det er jo forståelig, men si fra i litt god tid, så de er forberedt, så de kan finne på noe annet. Har selv opplevd at tradisjoner har blitt brutt etter flere år, og ja, litt trist er det jo, men vi er voksne mennesker, så da takker vi fint sånt. Eller bør ihverfall gjøre det! 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #11 Skrevet 10. desember 2018 20 minutter siden, AnonymBruker said: Er det dårlig gjort å ikke stille med kalkun og åpent hus på nyttårsaften? What? Hvorfor i alle dager skulle det være dårlig gjort? Anonymkode: 3cdec...de5
Gjest supernova_87 Skrevet 10. desember 2018 #12 Skrevet 10. desember 2018 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke meningen å høres slik ut. Jeg lurer oppriktig. Vi har jo nærmest laget det som en tradisjon ved å alltid være hjemme. Det er jo fordi vi har villet det slik og likt det slik. Men etter å ha gjort det slik i mange år kjenner jeg litt på at jeg lar noen "i stikken" hvis vi drar et annet sted, og dermed bryter tradisjonen. Anonymkode: 17551...db5 Men du lar ham jo ikke i stikken dersom du inviterer ham med og han velger å takke nei! Vi må ta ansvar for oss selv, og jeg skjønner godt at dere nå har lyst til å gjøre ting annerledes, da kan han bli med eller ta ansvar for seg selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå