Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan ville din reaksjon vært hvis barnet ditt på 7 år hadde gjort hærverk på andres eiendom sammen med et barn på samme alder? Malingssøl på dører, tilgrising med søle og roting i verktøybod. Ingenting er ødelagt ved nærmere ettersyn, men det ser forferdelig ut når det oppdages, og det kreves en real opprydning og rengjøring. Døren til boden har stått åpen ved en forglemmelse, så de har ikke brutt seg inn.

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

* Beklaget det som har skjedd ovenfor den som er skadelidt.

* Tatt kontakt med det andre barnets foreldre.

* Erstattet økonomisk tap.

* Snakket med barna om hva som er ok å gjøre og hva som ikke er ok å gjøre. Og bedt barnet fremsi en unnskyldning ovenfor de det gjelder.

* Sørget for at alt ble satt istand, og innlemmet barna i dette.

Jeg har ikke sans for de som trekker på skuldrene og mener at barna ikke kan lastes for sånt. Ser barna det så forstår de jo at det bare er å "kjøre på", for de får ikke straff allikevel.

Gjest SumoBryter
Skrevet

Jeg ville for det første blitt fryktelig flau, ville følt meg ansvarlig.

Og ungen min hadde nok fått høre, og måttet forklare seg.

Hvis jeg hadde råd ville jeg selvfølgelig betalt for skadene, jeg vet ikke hva jeg skulle gjort hvis jeg ikke hadde råd.

En gang gjorde barnet mitt sammen med et annet barn hærverk på noen biler, det ble heldigvis ikke merker på bilene. Men jeg var fryktelig flau, da var sønnen min og hans kamerat under 5 år, han fikk høre, men jeg kunne ikke bli sint på andre enn meg selv fordi han var så liten.

Jeg var egentlig glad for at eieren til bilen kom og sa i fra og glad for at han viste at han var sint, for han lærte leksa si der og da.

Skrevet

Tatt kontakt med det andre barnets familie, og fått barna til å selv gå rundt til personene det gjaldt, og be om unnskyldning.

Hadde blitt med rundt, men barna skulle selv fått alt ansvar.

Noen jeg kjenner gjorde dette, og det synes jeg var en super måte å ordne opp på. Det syntes mange av dem barna kom og tilstod til også!

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er helt enig med Gjest......

Tror nok jeg i tillegg hadde inndratt Gameboyèt en stund. Har ikke noe til overs for foreldre som ikke bryr seg om sånnt. Vet om en mamma som lo lenge og hjertlig - sønnen hadde punktert 12-13 sykkler. "jammen, er de oppfinnsomme disse guttene" sa hun.

Jeg lo ikke.......

Skrevet

Jeg stjal penger fra en klassevenn en gang, og mamma oppdaget det. Måtte dra til dem personlig og si unnskyld (mamma avtalte på forhånd). Det svei skikkelig.

I tilfellet her ville jeg ihvertfall ha dekket økonomisk tap (noe foreldre jo også er forpliktet til).

Gjest Madam Felle
Skrevet

De hadde fått ryddet opp etter seg, skurt det som skures kunne. Plukket opp rotet sitt igjen, for det er bare på den måten de eventuelt vil lære.

+ som foreldre er du faktisk den ansvarlige, og har de ødelagt noe så er du forpliktet til å betale. Sånn er loven.

Men barna mine hadde måttet betale meg igjen, om det så hadde tatt mange år.

Gjest gjesten
Skrevet

Er så enig i at barnet selv skal gå å si unnskyld til personen det gjelder. I tillegg ville mitt barn bli nødt til å hjelpe til med oppryddingen. Noe jeg ser på som helt på sin plass da det er h*n som er årsaken til det. Du ville vel ikke godtatt at poden gjorde det samme hjemme uten å måtte rydde opp etter seg :wink: ?

En 7-åring forstår meget godt at det er galt det som er blitt gjort om h*n må hjelpe til selv i etterkant. Som 8- åring herpet jeg og ei venninne naboens nydelige blomsterbed :oops: . Plukket alle stemorsblomstene ut av beddet. Etterpå var det å hjelpe til med planting av nytt og alle lommepengene i en hel måned gikk til naboens nye planter. Men tro meg vi forstå at vi hadde gjort noe galt

Gjest Anonymous
Skrevet

Men barna mine hadde måttet betale meg igjen, om det så hadde tatt mange år.

:o En syvåring??????

Skrevet

Jeg ble utsatt for dette, og foreldrene til ungene synes det var helt forferdelig. Ungene måtte bi med å rydde opp, og de mått bruke av egne penger for å erstatte (var ikke snakk om store beløp). Barna ble også nektet en tur de skulle ha vært på. Synes dette var en fin måte å takle det på.

Gjest Madam Felle
Skrevet

ja :wink: En 7 åring vet at de ikke skal gjøre slikt, og da må de ta konsekvensene for det også. Det er jo ikke foreldrene som har ødelagt det, og må ikke barnet betale tilbake, så vil det vel ikke forstå hva det faktisk kostet å fikse.

Gjest Anonymous
Skrevet

ja :wink: En 7 åring vet at de ikke skal gjøre slikt, og da må de ta konsekvensene for det også. Det er jo ikke foreldrene som har ødelagt det, og må ikke barnet betale tilbake, så vil det vel ikke forstå hva det faktisk kostet å fikse.

Og det tror du han ville lært hvis du hadde forlangt han skulle betalt deg tilbake over mange år...milde himmel :ler:

Det er som sagt snakk om en syvåring og ikek en femtenåring!!

Gjest Madeline
Skrevet

Jeg tror barna hadde hatt godt av å se den økonomiske betydningen av hærverket. De har ikke vondt av å få redusert ukepengene for en periode (ikke over år), måtte avstå fra noe som koster penger og som h*n hadde sett fram til ( f.eks. kino) el. Jeg hadde også forlangt at barna ryddet og vasket etter seg.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg tror barna hadde hatt godt av å se den økonomiske betydningen av hærverket. De har ikke vondt av å få redusert ukepengene for en periode (ikke over år), måtte avstå fra noe som koster penger og som h*n hadde sett fram til ( f.eks. kino) el. Jeg hadde også forlangt at barna ryddet og vasket etter seg.

Klart barna skal ta ansvar.

Det jeg reagerte på var at hun mente barna skulle betale tilbake til henne (mor) over flere år!! Det er noe helt annet enn at de skal oppleve noen økonomiske konsekvenser i en periode. Og som sagt...det er en syvåring.

Gjest Madam Felle
Skrevet

Det var faktisk meg som skrev begge innleggene, og mange år var kanskje litt vel drastisk. Men de skulle fått betale. :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet
Det var faktisk meg som skrev begge innleggene' date=' [/quote']

?

Ja, var vel "litt" vel drastisk ja.

Legger til at man ikke kan kjefte vett inn i et barn.

Skrevet

jobbe med å rydde opp etter seg, pluss inndra en del goder.

Gjest Anonymous
Skrevet
Hvordan ville din reaksjon vært hvis barnet ditt på 7 år hadde gjort hærverk på andres eiendom sammen med et barn på samme alder? Malingssøl på dører' date=' tilgrising med søle og roting i verktøybod. Ingenting er ødelagt ved nærmere ettersyn, men det ser forferdelig ut når det oppdages, og det kreves en real opprydning og rengjøring. Døren til boden har stått åpen ved en forglemmelse, så de har ikke brutt seg inn.[/quote']

Dette er noe en 7åring kan finne på. Er det første gang barnet finner på noe, så føler foreldrene seg utrolig flaue, men alikavel, det bør tas alvorlig.

Min 6 åring i lag med andre malte en ny volvo i grønn båtmaling.

Malingen sto i garagen til vedkommende som sto åpen...

For det første bør barna være med å snakke med de som de har gjort hærverk hos.

Så bør barna være med når foreldrene tar ryddejobben etter de. Skader som må betales skal tas av barnas sparepenger. Slik kan de forstå at det får konsekvenser det de gjør.

Skrevet

Jeg hadde først snakket med barnet mitt, og prøvd og forstå hvorfor hun gjorde det. Jeg skulle ikke bare prøvd å forstå det, jeg skulle komt helt til buns i det. Så hadde jeg behandlet saken deretter. Hun måtte tatt ansvar, og vært med å ryddet opp. Jeg hadde sagt til henne at det hadde vært veldig bra og ansvarlig gjort av henne hvis hun hadde bedt eieren om unskyldning, men jeg ville ikke tvunget henne til det. På den måten får hun muligheten til å gjøre det godt inni seg selv også. En unskylding som ikke kommer fra hjertet er ingenting verdt.

Gjest Gjesten
Skrevet
Jeg hadde først snakket med barnet mitt' date=' og prøvd og forstå hvorfor hun gjorde det. Jeg skulle ikke bare prøvd å forstå det, jeg skulle komt helt til buns i det. Så hadde jeg behandlet saken deretter. Hun måtte tatt ansvar, og vært med å ryddet opp. Jeg hadde sagt til henne at det hadde vært veldig bra og ansvarlig gjort av henne hvis hun hadde bedt eieren om unskyldning, men jeg ville ikke tvunget henne til det. På den måten får hun muligheten til å gjøre det godt inni seg selv også. En unskylding som ikke kommer fra hjertet er ingenting verdt.[/quote']

Og om ho ikkje ville be om unnskyldning? Er det greit liksom? Då hadde eg som barnlaus, skadelidande nabo blitt steike forbanna!! Eg har foreløbig valgt å ikkje få ungar, og så skal eg få trøbbel pga andre sine ungar, og ikkje ein gong ei orsaking??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...