Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer litt på å ta utdanning som Apotekteknikker. Og lurer derfor på hvordan det yrket er i henhold til arbeidsmuligheter, lønn, om det er en vanskelig og krevende jobb osv.

Anonymkode: 1a85d...278

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lurer på det samme, men tenker på farmasi.🙂 kanskje vi begge kan få svar.

Anonymkode: d4e4d...dfd

Skrevet

Det er i hvert 0% ledighet blant farmasøyter og gode muligheter for jobb. Selv jobber jeg som farmasøyt på apoteksykehus og stortrives. Er variert og givende arbeid. Siden apotektekniker er en vgs-utdanning er ikke lønnen så høy, men som farmasøyt er det vanlig å tjene rundt 650000 ca:)

Anonymkode: bb1b0...253

Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er i hvert 0% ledighet blant farmasøyter og gode muligheter for jobb. Selv jobber jeg som farmasøyt på apoteksykehus og stortrives. Er variert og givende arbeid. Siden apotektekniker er en vgs-utdanning er ikke lønnen så høy, men som farmasøyt er det vanlig å tjene rundt 650000 ca:)

Er det vanskelig/krevende å jobbe som farmasøyt? Eller er det utdannelsen som er tøffest? Tenker på all kjemien man skal gjennom. Gjenspeiler den harde utdannelsen jobben, slik som for leger f eks? Bare er så nysjerrig og tenker mye på farmasi selv😊

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det vanskelig/krevende å jobbe som farmasøyt? Eller er det utdannelsen som er tøffest? Tenker på all kjemien man skal gjennom. Gjenspeiler den harde utdannelsen jobben, slik som for leger f eks? Bare er så nysjerrig og tenker mye på farmasi selv😊

Helt ærlig synes jeg studiet var MYE vanskeligere enn selve jobben, og man får dessverre lite bruk for kjemien. Så utdannelsen gjenspeiler ikke jobben. Er likevel fornøyd med valg av studieretning og trives i jobben:)

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt ærlig synes jeg studiet var MYE vanskeligere enn selve jobben, og man får dessverre lite bruk for kjemien. Så utdannelsen gjenspeiler ikke jobben. Er likevel fornøyd med valg av studieretning og trives i jobben:)

Det var dette svaret jeg håpet på!!😊 heller en hard utdannelse, men en «enklere» jobb, enn motsatt, hvis du skjønner. Stor bonus at det er godt betalt i tillegg!

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var dette svaret jeg håpet på!!😊 heller en hard utdannelse, men en «enklere» jobb, enn motsatt, hvis du skjønner. Stor bonus at det er godt betalt i tillegg!

Ja, anbefaler virkelig farmasi😊 

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, anbefaler virkelig farmasi😊 

Bare spørre deg om en ting til, er det mulig å jobbe litt utenom studiene, eller er det for hardt? Jeg er sykepleier fra før, har realfagene fra vgs og noe fra universitetet og klarer meg greit så lenge jeg jobber med de. Men er avhengig av å kunne jobbe litt utenom, litt helger og noen kvelder, for å få det til økonomisk. Er det urealistisk?

Skrevet

TS her, hadde vært fint om noen kunne svare på det jeg lurte på.

Skrevet
22 hours ago, AnonymBruker said:

Lurer litt på å ta utdanning som Apotekteknikker. Og lurer derfor på hvordan det yrket er i henhold til arbeidsmuligheter, lønn, om det er en vanskelig og krevende jobb osv.

Er farmasistudent så har ikke svaret på ditt område, men kan si at de 3 største apotekkjedene lyser ut ca. 25 ledige stillinger for apotekteknikere per i dag. Så jeg vil anta at du kan fint få deg jobb, men må være tidlig ute med å søke før du er ferdigutdannet, det er definitivt ikke krevende arbeid. For oss som går farmasiutdanning som er spennende og samtidig krevende blir det som regel en sjokk å begynne å jobbe på apotek da det blir fort gørrkjedelig hverdag etter intense år med studier. Selve apotekpraksisen og farmasøytstatusen er altfor undervurdert her i Norge kontra verdensbasis, men det kan vi takke noen få stormannsgale leger for som tror farmasøyter er blonde bimboer som har flørtet seg gjennom studiene.

21 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg kan signere på at studiet er hardt og krevende, men samtidig veldig spennende. Kjemien man lærer i utdannelsen er jo en essensiell del for farmasøytstudent da det er grunnlaget for å forstå virkningsmekanismen for både fysiologien og legemidlene i senere fag. Klart at med dagens praksis med databaser, legemiddelindustrier og leger er det lite annet å gjøre for farmasøyten å gjøre annet enn å vurdere legemidlet og doseringer. Jeg elsker utdanningen, men jeg er samtidig forbannet på dagens system hvor farmasøytene her i Norge gjør altfor lite i forhold til kompetansen de sitter med.

Anonymkode: 4f76a...c34

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare spørre deg om en ting til, er det mulig å jobbe litt utenom studiene, eller er det for hardt? Jeg er sykepleier fra før, har realfagene fra vgs og noe fra universitetet og klarer meg greit så lenge jeg jobber med de. Men er avhengig av å kunne jobbe litt utenom, litt helger og noen kvelder, for å få det til økonomisk. Er det urealistisk?

Det tror jeg ikke det er. Selv jobbet jeg kvelder i uken pluss en lørdag i blant som apoteklærling på et apotek:) Og jeg gikk ut med kun A og B i alle fag. De fleste jeg studerte hadde deltidsjobb.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det tror jeg ikke det er. Selv jobbet jeg kvelder i uken pluss en lørdag i blant som apoteklærling på et apotek:) Og jeg gikk ut med kun A og B i alle fag. De fleste jeg studerte hadde deltidsjobb.

Selv jobbet jeg én kveld i uken skulle det stå!

Skrevet

Jeg kjenner flere farmasøyter. 

Dette er en tøff bransje. Beina blir ødelagt. Sjefene krever høy andel tilleggssalg. Mye trynefaktor og typisk kvinneyrkeproblematikk. De ansatte blir pushere av tvilsomme kopiprodukter som knapt koster noen kroner mindre enn orginaler og har mye dårligere effekt. Mange arbeidskonflikter og vanskelig å øke lønna hvis ikke sjefen liker deg.

Alle kvinner om tilleggene, men ingen vil jobbe i ferieperioder. Mye sykdom og hard belastning for de som er igjen. Enkelte apoteker sliter med rus og stjeling blant ansatte i garderober o.l.

Folkens, dette er en tapt bransje, sats heller på noe annet er mitt tips..

Anonymkode: bde12...55c

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner flere farmasøyter. 

Dette er en tøff bransje. Beina blir ødelagt. Sjefene krever høy andel tilleggssalg. Mye trynefaktor og typisk kvinneyrkeproblematikk. De ansatte blir pushere av tvilsomme kopiprodukter som knapt koster noen kroner mindre enn orginaler og har mye dårligere effekt. Mange arbeidskonflikter og vanskelig å øke lønna hvis ikke sjefen liker deg.

Alle kvinner om tilleggene, men ingen vil jobbe i ferieperioder. Mye sykdom og hard belastning for de som er igjen. Enkelte apoteker sliter med rus og stjeling blant ansatte i garderober o.l.

Folkens, dette er en tapt bransje, sats heller på noe annet er mitt tips..

Dette er bare tull, og siden du ikke er farmasøyt selv har du ikke noe grunnlag til å uttale deg om dette.

• Liker 5
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

men det kan vi takke noen få stormannsgale leger for 

Ja jeg mener legene/legestanden og dens grådighet, er skyld i mye av nedvurderingen av annet helsepersonell. Legene er  nesten guder her i landet, og de suger helseforetakene og kommuneøkonomien tomme for penger med sine svære lønninger, og tror det kun er de som har en viktig utdannelse. Sorry, gedigen avsporing her men kunne ikke dy meg😉😝

• Liker 1
Skrevet

Det er jo omtrent ingen her inne som har besvart Ts sitt spørsmål. Tråden handler om apotektekniker, ikke farmasøyt. 

Anonymkode: 74848...f0d

• Liker 2
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er bare tull, og siden du ikke er farmasøyt selv har du ikke noe grunnlag til å uttale deg om dette.

Hva er det som er tull og hvordan kan du bevise dette?

Spørsmålet til ts handler om apotek. Dette er samme arbeidsplassen selv om du har en forfinet kassetittel eller en overutdannet pillepusher.

• Liker 1
Skrevet
On 12/10/2018 at 6:08 PM, AnonymBruker said:

Jeg jobber dessverre i apotek!  Når det gjelder ledigheten så betyr det at om du er oppegående og real person OG er villig til å flytte til utkant-Norge, eller jobbe vikariater og som tilkallingsvikar som farter fra apotek til apotek, så får du jobb på apotek (99,9% ender opp i apotek)  men jeg vil anbefale dem som vurderer å søke farmasi å tenke på om det virkelig er drømmen å jobbe i butikk resten av livet, etter å tatt et så langt og hardt studium. Kjemien på studiet får di ikke bruk for... Det er gåing og ståing og ekspedering av kunder, og det går i ett. Det er veldig lite sosialt på jobb, da lunsjpauser alltid er en og en som går etter tur. Lunsjpauser må du ta når det passer apoteket/kundestrømmen, og av og til får du ikke viklet den. Kjedene detaljstyrer dessuten alt hva du skal ha fokus på (kampanjer). Lønna som ble referert til er langt fra en realitet for en 3-årig farmasøyt, ei heller en provisorfarmasøyt får denne lønna før etter minimum 10 års ansiennitet ca. Det er fokus på salg og ikke fag, kjedene styrer alt og konkurrerer hverandre ned i støvlene. Nettapotek kommer til gjøre at fysiske apotek blir færre framover, og robotisering vil sikkert komme i apotekene, da blir det mindre behov for spesielt teknikere men  og farmasøyter. Når det gjelder teknikere så tjener man mer av å jobbe på matvarebutikken, selv om ansvaret er lang større og oppgavene er mange og store, og det kan være  vanskelig å få fast jobb med det første. Og sånn som det er ellers i butikkbransjen, så er det lange åpningstider og helgejobbing. Og du får aldri sitte ned i ro og mak, ståing og gåing og vareryddig. Teknikere flytter varer hele dagen innimellom kundene.

Anonymkode: 5b946...3c3

• Liker 2
Skrevet
On 12/10/2018 at 5:20 PM, AnonymBruker said:

Jeg lurer på det samme, men tenker på farmasi.🙂 kanskje vi begge kan få svar.

Anbefaler det ikke, tenk å studere et så hard studie i 5 år, og så må du jobbe i butikk resten av karrieren, kveldsvakter og lørdager på kjøpesenter. Og det er en hard bransje, og lite sosialt og kollegialt på jobb. Ensomt igrunn 😩 men stort ansvar og strikte regler og mye som skal passes på

• Liker 3
Skrevet
On 12/11/2018 at 9:57 PM, AnonymBruker said:

Noe var tull, noe var sant. Måtte le litt ( jeg jobber i apotek), det medtvilsomme kopipreparater på resept er selvsagt tull, virkningen (virkestoffet) er det samme. Sjefene er ikke alltid av den gode kaliber, og arbeidsmiljø blir derfor dithen... Det er sant at det er en tøff bransje ja, og føttene får testet seg!

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...