IsaLuna Skrevet 10. desember 2018 #1 Skrevet 10. desember 2018 Hei! Kan noen fortelle meg hva slags kostnader jeg må regne med når jeg skal planlegge bryllup? Jeg er mest redd for at det er noe jeg MÅ/BØR tenke på, som jeg overser ...
FrodeF Skrevet 10. desember 2018 #2 Skrevet 10. desember 2018 Det er jo lett når du er så spesifikk. Bor du i Oslo er det gratis onsdag og fredag og koster 1700 lørdag. I tillegg må dere betale 35 kroner for buss hver vei til rådhuset. Du trenger også 2 vitner. Skal du dekke transport for dem? 12
Pinto2013 Skrevet 10. desember 2018 #3 Skrevet 10. desember 2018 Vielse, mat og drikke, klær og sko hvis dere trenger det, lokale hvis dere skal ha fest etter vielsen, evt. ringer/andre symboler, innbydelser, fotograf, transport, blomster/pynt. Dette er vel noen av de vanligste utgiftspostene, men alt kommer jo an på hva slags bryllup du ser for deg?
IsaLuna Skrevet 10. desember 2018 Forfatter #4 Skrevet 10. desember 2018 2 minutter siden, Pinto2013 skrev: Vielse, mat og drikke, klær og sko hvis dere trenger det, lokale hvis dere skal ha fest etter vielsen, evt. ringer/andre symboler, innbydelser, fotograf, transport, blomster/pynt. Dette er vel noen av de vanligste utgiftspostene, men alt kommer jo an på hva slags bryllup du ser for deg? Takk. Dette er en god start. Vi tenker å ha et tradisjonelt bryllup. Med kirkevielse og middag etterpå.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #5 Skrevet 11. desember 2018 14 timer siden, IsaLuna skrev: Takk. Dette er en god start. Vi tenker å ha et tradisjonelt bryllup. Med kirkevielse og middag etterpå. Dette kan gjøres billig (vielse i den lokale kirken med middag med forlovere i etterkant) eller dyrt (vielse i en kirke dere syns er vakker med et symfoniorkester i stedet for den lokale kantoren og fest fem dager til ende på en herregård hvor dere står for mat, opphold og transport for 250 gjester). Altså, har dere gjort dere opp noen mer detaljerte tanker enn tradisjonell vielse og middag? Anonymkode: 65f5b...9b3 4
skruf Skrevet 11. desember 2018 #6 Skrevet 11. desember 2018 Det som var dyrest i vårt bryllup var maten/lokalet, betalte 1100kr pr kuvert, hadde 90 gjester (litt billigere for barna, men var ikke så mange barn, ca 10stk) Barregningen dro også litt opp, men ble billigere enn vi hadde regnet med Klær kan gjøres rimelig, jeg leide kjole i en brudesalong og kjøpte brudepikekjoler på eBay til jentene våre. Blomster kostet også litt (brudebukett, mindre buketter til brudepikene, knapphullblomst til brudgom, forlover, faren min og svigerfar, blomster i kirka og borddekorasjoner i lokalet Innbydelsene lagde vi selv, men porto koster jo litt Bordkort, servietter, stearinlys koster litt Frisør til meg, forloveren min og brudepikene (var ikke så dyrt, tror det ble 1000kr tilsammen) Likedan betalte jeg 500kr for å bli sminket (er ikke så flink selv) Hvis vielsen skal være i ei kirke som dere ikke sokner til så blir det en sum å betale der. Vi betalte også 2000kr for sanginnslag og piano under vielsen Bryllupskake koster også endel. Vi kjøpte bryllupskake, resten bakte familie og venner. Og fotograf koster litt, samt fremkalling av bryllupsbilde og takkekort. Her hadde vi flaks, fotografen forstørret opp og rammet inn ett bilde av meg som han brukte i en konkurranse, og et bilde av oss begge som han brukte i utstilling, så vi fikk begge bildene veldig rimelige da han ikke skulle bruke de selv lengre. Vi hadde ikke fotograf igjennom hele dagen, det er grisedyrt. Broren min er flink å ta bilder, så han fikk oppdraget med å ta bilder under vielsen og gjennom dagen 1
IsaLuna Skrevet 11. desember 2018 Forfatter #7 Skrevet 11. desember 2018 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette kan gjøres billig (vielse i den lokale kirken med middag med forlovere i etterkant) eller dyrt (vielse i en kirke dere syns er vakker med et symfoniorkester i stedet for den lokale kantoren og fest fem dager til ende på en herregård hvor dere står for mat, opphold og transport for 250 gjester). Altså, har dere gjort dere opp noen mer detaljerte tanker enn tradisjonell vielse og middag? Anonymkode: 65f5b...9b3 Takk for svar. Ja, vi har det. Vi skal ha bryllup i kirka først. Kanskje få noen kjente til å synge. Så vil vi ha middag med familie og venner etterpå. Vanskelig å for eksempel komme på hva slags kostnadsposter jeg må ta høyde for. Dette med fotograf for eksempel, hadde jeg ikke fått med på lista mi.
IsaLuna Skrevet 11. desember 2018 Forfatter #8 Skrevet 11. desember 2018 13 timer siden, skruf skrev: Det som var dyrest i vårt bryllup var maten/lokalet, betalte 1100kr pr kuvert, hadde 90 gjester (litt billigere for barna, men var ikke så mange barn, ca 10stk) Barregningen dro også litt opp, men ble billigere enn vi hadde regnet med Klær kan gjøres rimelig, jeg leide kjole i en brudesalong og kjøpte brudepikekjoler på eBay til jentene våre. Blomster kostet også litt (brudebukett, mindre buketter til brudepikene, knapphullblomst til brudgom, forlover, faren min og svigerfar, blomster i kirka og borddekorasjoner i lokalet Innbydelsene lagde vi selv, men porto koster jo litt Bordkort, servietter, stearinlys koster litt Frisør til meg, forloveren min og brudepikene (var ikke så dyrt, tror det ble 1000kr tilsammen) Likedan betalte jeg 500kr for å bli sminket (er ikke så flink selv) Hvis vielsen skal være i ei kirke som dere ikke sokner til så blir det en sum å betale der. Vi betalte også 2000kr for sanginnslag og piano under vielsen Bryllupskake koster også endel. Vi kjøpte bryllupskake, resten bakte familie og venner. Og fotograf koster litt, samt fremkalling av bryllupsbilde og takkekort. Her hadde vi flaks, fotografen forstørret opp og rammet inn ett bilde av meg som han brukte i en konkurranse, og et bilde av oss begge som han brukte i utstilling, så vi fikk begge bildene veldig rimelige da han ikke skulle bruke de selv lengre. Vi hadde ikke fotograf igjennom hele dagen, det er grisedyrt. Broren min er flink å ta bilder, så han fikk oppdraget med å ta bilder under vielsen og gjennom dagen Takk for detaljert og godt svar. Dette hjalp veldig. Høres ut som dere hadde et veldig flott opplegg for dagen deres! Er det lov å spørre hva slags prisklasse (ca. åltså) dette havnet på? Hvor mye betalte dere for bryllupskake til 90 gjester?
skruf Skrevet 11. desember 2018 #9 Skrevet 11. desember 2018 (endret) 1 time siden, IsaLuna skrev: Takk for detaljert og godt svar. Dette hjalp veldig. Høres ut som dere hadde et veldig flott opplegg for dagen deres! Er det lov å spørre hva slags prisklasse (ca. åltså) dette havnet på? Hvor mye betalte dere for bryllupskake til 90 gjester? Jeg husker ikke nøyaktig hva vi betalte for kaken, men det var nok rundt 2500kr. Dette er 13 år siden, så har kanskje steget i pris Glemte å ta med musikk i innlegget mitt, vi hadde levende musikk, så gikk noen tusen der også Vi endte vel på ca 120 000, ikke medregnet bryllupsreise (dro dagen etter bryllupet) Endret 11. desember 2018 av skruf
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #10 Skrevet 11. desember 2018 Her er er tips, bestem dere for blomsterpynten og bestill lenge i forveien, ikke nevn bryllup med et forbanna ord, da stiger prisen helt sykt selv om det er samme oppsats. Anonymkode: 711d9...6b8 3
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #11 Skrevet 11. desember 2018 1 time siden, IsaLuna skrev: Takk for svar. Ja, vi har det. Vi skal ha bryllup i kirka først. Kanskje få noen kjente til å synge. Så vil vi ha middag med familie og venner etterpå. Vanskelig å for eksempel komme på hva slags kostnadsposter jeg må ta høyde for. Dette med fotograf for eksempel, hadde jeg ikke fått med på lista mi. Ok. Her er omtrentlige tall fra vårt bryllup: ca 90 gjester med fri bar under festen: Mat og servering: 70 000 kr Duker: 2500 kr Div. Pynt: 3000 kr Alkohol og annen drikke: ca 20 000 kr. Kake: ca 7000 kr Kjole m tilbehør: ca 20 000 kr. Dress til mannen: ca 8000 kr Hår og sminke: ca 4000 kr Ringer: 16 000 kr Fotograf hele dagen: 25 000 kr Blomster (snittblomster til bordene, brudebukett, knapphullsblomster og blomster til alteret): 8000 kr Musikk i kirka: Vennetjeneste, men «betalingen» kostet ca en tusenlapp til sammen Musikk under festen (ministorband): 10 000 kr Lokalet fikk vi bruke gratis, men betalte ca 10 000 kr for vakt i 12 timer Det er mye penger, men vi prioriterte ganske hardt likevel. Vi kuttet ut mye «dill» til fordel for ting som er viktige for oss; musikk, fine bilder å se på i etterkant og å støtte lokale bedrifter. Vi ønsket også å inkludere mennesker som er viktige i livene våre. Blomstene og kake kostet nok mer enn «nødvendig», men vi ønsket å bruke kortreiste blomster, og vi ønsket en kake som vi visste ville være god. Vi er heldige og har dyktige musikere, både profesjonelle og hobbymusiker, i nær omgangskrets, så vi fikk mye god musikk til en billig penge. Til slutt vil jeg tilføye at vi føler oss privilegerte som fikk mye økonomisk hjelp av foreldre. Vi hadde aldri fått en så flott dag uten hjelp. Anonymkode: 65f5b...9b3
Hverdagsfrue Skrevet 11. desember 2018 #12 Skrevet 11. desember 2018 Kjole Sko Dress Ringer Blomster Lokale Mat Alkohol Bryllupskake Frisør/Sminke Transport fra kirke til lokalet Fotograf Musikk Hotellrom til bryllupsnatten Innbydelser Takkekort Bord dekorasjoner Toastmaster Blomster/Pynt til kirken Kirkeprogram Bryllupsreise
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2018 #13 Skrevet 12. desember 2018 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Ok. Her er omtrentlige tall fra vårt bryllup: ca 90 gjester med fri bar under festen: Mat og servering: 70 000 kr Duker: 2500 kr Div. Pynt: 3000 kr Alkohol og annen drikke: ca 20 000 kr. Kake: ca 7000 kr Kjole m tilbehør: ca 20 000 kr. Dress til mannen: ca 8000 kr Hår og sminke: ca 4000 kr Ringer: 16 000 kr Fotograf hele dagen: 25 000 kr Blomster (snittblomster til bordene, brudebukett, knapphullsblomster og blomster til alteret): 8000 kr Musikk i kirka: Vennetjeneste, men «betalingen» kostet ca en tusenlapp til sammen Musikk under festen (ministorband): 10 000 kr Lokalet fikk vi bruke gratis, men betalte ca 10 000 kr for vakt i 12 timer Det er mye penger, men vi prioriterte ganske hardt likevel. Vi kuttet ut mye «dill» til fordel for ting som er viktige for oss; musikk, fine bilder å se på i etterkant og å støtte lokale bedrifter. Vi ønsket også å inkludere mennesker som er viktige i livene våre. Blomstene og kake kostet nok mer enn «nødvendig», men vi ønsket å bruke kortreiste blomster, og vi ønsket en kake som vi visste ville være god. Vi er heldige og har dyktige musikere, både profesjonelle og hobbymusiker, i nær omgangskrets, så vi fikk mye god musikk til en billig penge. Til slutt vil jeg tilføye at vi føler oss privilegerte som fikk mye økonomisk hjelp av foreldre. Vi hadde aldri fått en så flott dag uten hjelp. Anonymkode: 65f5b...9b3 Glemte porto, det ender nok på ca 1500 kr. Anonymkode: 65f5b...9b3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2018 #14 Skrevet 12. desember 2018 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Ok. Her er omtrentlige tall fra vårt bryllup: ca 90 gjester med fri bar under festen: Mat og servering: 70 000 kr Duker: 2500 kr Div. Pynt: 3000 kr Alkohol og annen drikke: ca 20 000 kr. Kake: ca 7000 kr Kjole m tilbehør: ca 20 000 kr. Dress til mannen: ca 8000 kr Hår og sminke: ca 4000 kr Ringer: 16 000 kr Fotograf hele dagen: 25 000 kr Blomster (snittblomster til bordene, brudebukett, knapphullsblomster og blomster til alteret): 8000 kr Musikk i kirka: Vennetjeneste, men «betalingen» kostet ca en tusenlapp til sammen Musikk under festen (ministorband): 10 000 kr Lokalet fikk vi bruke gratis, men betalte ca 10 000 kr for vakt i 12 timer Det er mye penger, men vi prioriterte ganske hardt likevel. Vi kuttet ut mye «dill» til fordel for ting som er viktige for oss; musikk, fine bilder å se på i etterkant og å støtte lokale bedrifter. Vi ønsket også å inkludere mennesker som er viktige i livene våre. Blomstene og kake kostet nok mer enn «nødvendig», men vi ønsket å bruke kortreiste blomster, og vi ønsket en kake som vi visste ville være god. Vi er heldige og har dyktige musikere, både profesjonelle og hobbymusiker, i nær omgangskrets, så vi fikk mye god musikk til en billig penge. Til slutt vil jeg tilføye at vi føler oss privilegerte som fikk mye økonomisk hjelp av foreldre. Vi hadde aldri fått en så flott dag uten hjelp. Anonymkode: 65f5b...9b3 Glemte porto, det ender nok på ca 1500 kr. Anonymkode: 65f5b...9b3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2018 #15 Skrevet 12. desember 2018 På planlegg.no så er det forslag til budsjett som du laster ned og fyller inn. Det er det skrevet en del i listene av alt du skal tenke på, men også plass til å fylle inn eget. Skriv summer til hvert notat så ser du nederst hva det ender opp med. Anonymkode: f9aa2...49f
IsaLuna Skrevet 14. desember 2018 Forfatter #16 Skrevet 14. desember 2018 På 11.12.2018 den 22.27, AnonymBruker skrev: Her er er tips, bestem dere for blomsterpynten og bestill lenge i forveien, ikke nevn bryllup med et forbanna ord, da stiger prisen helt sykt selv om det er samme oppsats. Anonymkode: 711d9...6b8 Takk for interessant tips. Butikkene vet hva de kan tjene på
IsaLuna Skrevet 14. desember 2018 Forfatter #17 Skrevet 14. desember 2018 På 12.12.2018 den 17.40, AnonymBruker skrev: Glemte porto, det ender nok på ca 1500 kr. Anonymkode: 65f5b...9b3 Takk for veldig detaljert liste. Dette hjalp mye. Lettere å se det store bilde når man har litt å gå ut i fra.
StripeteSitron Skrevet 14. desember 2018 #18 Skrevet 14. desember 2018 Jeg har nettopp startet planlegging selv og var litt som deg at jeg ikke visste hvor jeg skulle begynne. Fant et norskt verktøy som heter Bryllupshjelperen som vi har brukt og liker godt! Der legger man inn litt informasjon også får man forslag til et helt konkret budsjett. Dette hjalp oss myyye. Så har vi heller gått inn og rettet på tallene så de blir mer tilpasset det vi har tenkt oss. Sjekk den gjerne ut Den koster litt hver mnd, tror det er 39, men de har gratis prøvemnd så man får testet og jeg syntes det var verdt det så fortsatte. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå