AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #1 Skrevet 10. desember 2018 Hei, Vet ikke hvor det passer seg å poste dette emnet, så jeg prøver her. Min datter på 12,5år sliter med veldig uren hud. Er det noen som vet hva man kan gjøre? Jeg tør ikke gå løst på det da hun er så ung, burde man gå til lege? Eller direkte til en hudlege? Hudpleie føler jeg ikke hjelper, vi har forsøkt to ganger. De fjerner de sorte hudormene, så går det 1 uke så er alt tilbake og hun ser i grunn verre ut enn før. Håper noen har råd🙏🏻 Anonymkode: 22454...d00
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #2 Skrevet 10. desember 2018 Spiser hun mye sukker og usunt fett? Er hun flink til å rense huden? Anonymkode: be047...ac9
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #3 Skrevet 10. desember 2018 Noe usunt fett får hun nok i seg, men sukker er det svært svært lite av. Vi har som alle andre et variert kosthold, spaghetti en dag, kyllingfilet neste. Vi er helt normale i kostholdet. Jeg er til og med noe mer obs enn andre da jeg har IBS, så jeg klarer ikke helt å se sammenhengen - men alle forslag tas i mot😊 Anonymkode: 22454...d00
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #4 Skrevet 10. desember 2018 Det er bare å gå til legen. Det finnes utrolig mye legemidler som fikser dette på null komma niks. Ingen grunn til å gå rundt å ikke gjøre noe. Hudlege er bare nødvendig dersom den første behandlingen ikke er tilfredstillende. Anonymkode: 8ab2a...b8a 7
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #5 Skrevet 10. desember 2018 Snakker av erfaring. Gå til legen snarest. Hvis man ikke gjør noe med det, så kan hun ende opp med masse arr og det er heller ikke kjekt. Legen gir ofte resept på kremer og diverse før evt antibiotika og sterkere saker. Lykke til! Anonymkode: d51f3...f53 8
Nuttery Skrevet 10. desember 2018 #6 Skrevet 10. desember 2018 Gå til legen - deretter hudlege. Jeg har slitt med akne siden jeg var rundt 10 år, og skulle ønske noen tok tak i det tidligere. 4
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #7 Skrevet 10. desember 2018 Tusen takk for svar, hun føler det er veldig skjemmende og vondt også med disse kvisene. Jeg bestiller time 😊 Anonymkode: 22454...d00 9
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #8 Skrevet 10. desember 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar, hun føler det er veldig skjemmende og vondt også med disse kvisene. Jeg bestiller time 😊 Anonymkode: 22454...d00 Spesielt er det vanskelig når man er "førstemann" ut (eller en av de første) med kviser, mens alle andre er barnerumper. Da kan det fort være ubekvemt å ha masse kviser. Anonymkode: 79ef0...4de
Kitcat Skrevet 10. desember 2018 #9 Skrevet 10. desember 2018 Noe effekt kan man få av å begrense melkeprodukter dersom hun har et veldig stort inntak. Ellers er det legebehandling som gjelder: først prøver man gjerne en krem med kombinert a vitaminsyre og antibakterielt middel. Hvis det ikke er nok prøver man denne kremen kombinert med lavdose antibiotikatabletter. Mange jenter får også god effekt på huden av p-piller som regulerer hormonbalansen. Noen som har svært dype eller arrdannende akne trenger sterkere legemidler som Isotretinoin. Da skal man helst ha fått menstruasjon og være på god vei mot ferdig utvokst. Man prøver helst lokalbehandling først.
Million Skrevet 10. desember 2018 #10 Skrevet 10. desember 2018 (endret) Sønnen min fikk mange og plagsomme store kviser da han var tretten år. Dype vulkaner av noen kviser. Ingenting av overflatebehandling fungerte noe som helst. Dette må tas fra dybden. Vi fikk antibiotikakur av legen, som virket veldig bra. Etter halvannet år på dette, måtte vi slutte pga fare for resistens. Da var det begynt å komme tilbake en og annen kvise, så det var tydelig at huden eller kroppen begynte å bli "vant til" antibiotikaen. Legen anbefalte oss da å gå til hudlege for å få en kur med isotretinoin. Vi gjorde dette, og kvisene forsvant som dugg for sola. Kuren varte i sju måneder, og er veldig tøff for huden, leppene og alt - det blir knusktørt. Man for f.eks ikke fett hår lenger, alle kjertler stopper opp, så man må være flink og smøre lepper og hud med kvalitetskremer. Det er snart to år siden han sluttet på kuren, og kvisene har ikke kommet tilbake i ansiktet. Helt kvisefri. Hudormene forsvant også. Men han har fått noen kviser på ryggen istedet. Disse bryr han seg ikke noe om, så de lar vi bare være. Anbefaler deg å gå direkte til hudlege, da ikke alle leger har rett til/lov til å skrive ut isotretinoin. Det er et veldig sterkt medikament, og jenter må gå på prevensjon mens de bruker det, da preparatet gir alvorlige fosterskader om man skulle bli gravid mens man tar det. Din datter er såpass ung så det kan hende hun slipper å begynne på p-piller. Endret 10. desember 2018 av Million
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #11 Skrevet 10. desember 2018 Hvilket trinn av legemidler legen begynner med kommer an på alvorligetsgraden. Legen hopper selvsagt over lokal behandling for eksempel dersom han ser at kvisene er nodulære og omfattendene. Dersom armen er avrevet begynner man ikke plaster for å se om det virker før man prøver noe mer virkningsfullt. Anonymkode: 8ab2a...b8a
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #12 Skrevet 11. desember 2018 Snakk med hudlege. Hudpleier er ikke nok her. Dette finnes det god hjelp for, men det er viktig å snakke med de rette. Hvor bor dere? Jeg vet om folk som har fått veldig god hjelp på Oslo hudlegesenter. Hvis ikke jenta di får hjelp kan hun risikere å føle seg veldig dårlig i en sensitiv del av livet. I tillegg kan hun får arr hvis hun blir fristet til å knipe og herje på med huden sin. Lykke til! Anonymkode: 0b986...2c9
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #13 Skrevet 11. desember 2018 Oslo hudlegesenter er forresten privat, så du må betale en del for en time der. Men da slipper du å gå via fastlegen(som kan litt om alt, men ikke spesielt mye om hudproblematikk). På slike steder får du kjapt time. Anonymkode: 0b986...2c9
Sunflower1979 Skrevet 11. desember 2018 #14 Skrevet 11. desember 2018 (endret) 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, Vet ikke hvor det passer seg å poste dette emnet, så jeg prøver her. Min datter på 12,5år sliter med veldig uren hud. Er det noen som vet hva man kan gjøre? Jeg tør ikke gå løst på det da hun er så ung, burde man gå til lege? Eller direkte til en hudlege? Hudpleie føler jeg ikke hjelper, vi har forsøkt to ganger. De fjerner de sorte hudormene, så går det 1 uke så er alt tilbake og hun ser i grunn verre ut enn før. Håper noen har råd🙏🏻 Anonymkode: 22454...d00 Sønn min sliter med det samme. Vi gikk til fastlegen og fikk henvisning til hudspesialist. Han går for tiden på isotretinoin, sterke piller. De begynner å hjelpe litt nå, 3 mnd ut i behandlingen. Dette er det kun spesialist som kan gi, etter hva jeg har skjønt., Krever jevnlig oppfølging.Kommer selvfølgelig med en del bivirkninger. Men de er ikke verre enn at sønnen vil fortsette og de blir mindre med tiden og noen er periodevis. Endret 11. desember 2018 av Sunflower1979
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #15 Skrevet 11. desember 2018 Jeg har tatt kontakt med lege, fikk raskt time og jeg kommer til å kreve henvisning til hudlege. TUSEN takk for alle tips, råd og ikke minst omtanke❤️ Mange klager på kvinneguiden, men jeg synes virkelig det er veldig mye bra her også! Jenta mi skal slippe å gå sånn her - det skal jeg sørge for😊 Anonymkode: 22454...d00 6
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #16 Skrevet 11. desember 2018 Så godt å høre at det finnes remedier! I min familie er det arvelig med kviser. Min farfar hadde det, min far (så dype at det er masse arr), og jeg også. Ødela alt jeg hadde av selvsikkerhet i løpet av ungdomsårene. Går fremdeles på reseptbelagte midler, selv om jeg er blitt over 40 nå. Jeg skal være i forkant når min datter kommer i puberteten. Hun har arvet mye annet av meg, kropps- og utseendemessig, så tipper hun arver denne dritten også. 😞 Anonymkode: 6aa89...9eb
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #17 Skrevet 11. desember 2018 20 hours ago, Kitcat said: Noe effekt kan man få av å begrense melkeprodukter dersom hun har et veldig stort inntak. Slutt å spre disse mytene, vær så snill. Anonymkode: 9fadd...c3c 4
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #18 Skrevet 11. desember 2018 Slet selv med dette som ung, og moren min tok meg med til hudlege og sa at "ingenting fungerer, vi har prøvd alt av kremer, men ingenting funker". Dette var ikke sant, vi hadde ikke vært hos fastlegen å fått kremer på resept, så hudlegen satte meg på en 4 månders pillekur som var noe av det sterkeste de hadde, måtte gjevnlig ta blodprøver under kuren. Det var helt grusomt, blødde neseblod hver dag og natt, leppene var knusk tørre å sprakk opp hvis jeg smilte. Så dra først til fastlegen for å få reseptbelagte kremer først. Anonymkode: c8557...d90
Wonders Skrevet 11. desember 2018 #19 Skrevet 11. desember 2018 (endret) Bra du bestilte time. Jeg vil bare tilføye at jeg også fikk kviser i samme alder, betente, vonde og ikke som små mens-kviser. Jeg har brukt alle midler som først fastleger, så hudspesialist skrev ut. Da jeg var 17 år, og etter endt ISO-kur, forstod jeg alvorlighetsgraden på de medisinene! Dette må dere foreldre og andre rundt følge godt med på. Jeg som bare er den blidfisen oppdaget at jeg var blitt litt nedstemt. Og 3 uker etter endt kur, kom kvisene tilbake. Dette preparatet Isotretinoin Orifarm, vil bare si noen ord om dette her...Selv opplevde jeg dette med nedstemthet kom krypende etter 6 måneders kur. Og har etter det vært opptatt av å passe godt på om jeg vet noen skal gjennomgå denne kuren noen gang. Ts, ikke sikkert dette er tilfellet for barnet ditt, men bare ha det i mente. Ønsker ikke å ødelegge tråden din med slike innlegg frem og tilbake. Bare å nevne dette viktige aspektet beskrevet nedenfor. Dette er fakta og står på etiketten: Svært sjeldne: kan påvirke opptil 1 av 10 000 pasienter Noen personer har hatt tanker eller følelser om å skade seg selv eller avslutte sitt eget liv (selvmordstanker), har forsøkt å avslutte sitt eget liv (selvmordsforsøk) eller avsluttet sitt eget liv (selvmord). Disse personene ser kanskje ikke ut til å være deprimerte. Uvanlig atferd. Tegn på psykose: mistet kontakten med virkeligheten, som for eksempel å høre stemmer eller se ting som ikke er der. Endret 11. desember 2018 av Wonders 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #20 Skrevet 11. desember 2018 Jeg var også hardt rammet med akne da jeg var i tenårene, spesielt i femten- sekstenårsalderen. Jeg husker at jeg først prøvde en del reseptfrie produkter fra apoteket, men med meget minimal effekt. Da det ble skikkelig ille oppsøkte jeg fastlegen min, som ga meg en antibiotikakur. I de første ukene virket ikke kuren, og jeg henvendte meg til legen igjen; han doblet dosen, og anbefalte meg å kutte meieriprodukter helt ut fra kostholdet mitt . Effekten lot ikke vente på seg, i de følgende dagene ble jeg helt fri for kviser Anonymkode: b7ae2...3e1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå