AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #1 Skrevet 10. desember 2018 Jeg har fått 500 000 av min mor. Hvordan går jeg frem med tanke på skatt og selvangivelse osv? På forhånd takk. Anonymkode: 2bc79...a45
wahaj Skrevet 10. desember 2018 #2 Skrevet 10. desember 2018 https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/gave-og-arv/arveavgift-er-fjernet/ Tok meg 2 sek å søke... 3
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #3 Skrevet 10. desember 2018 Du må fylle inn gavesummen i skattemeldingens post 1.5.3. Skattemeldingen for 2018 blir tilgjengelig elektronisk 4. april. Ut over dette trenger du ikke å foreta deg noe. Anonymkode: fcf16...d71 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #4 Skrevet 10. desember 2018 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har fått 500 000 av min mor. Hvordan går jeg frem med tanke på skatt og selvangivelse osv? På forhånd takk. Anonymkode: 2bc79...a45 Du leser Skattemeldingen din sine poster og forklaringen til postene når du får skattemeldingen i Mars/April. Så fyller du ikke opplysningene der det spørges efter gaver. Selvangivelse har vi ikke lenger. Hvor hjelpeløse kan folk bli? Anonymkode: 8c053...320 2
nirvania Skrevet 10. desember 2018 #5 Skrevet 10. desember 2018 Hvorfor må man skatte penger man FÅR? Faen det er jo bare sykt teit! 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #6 Skrevet 10. desember 2018 25 minutter siden, nirvania skrev: Hvorfor må man skatte penger man FÅR? Faen det er jo bare sykt teit! Man må ikke skatte av pengene. Årsaken til at større gaver skal innrapporteres, er at det forklarer store hopp i en persons formue. Om noens formue øker kraftig fra et år til et annet uten at lønnsinntekten "matcher", må dette undersøkes nærmere av skattemyndighetene for å utelukke at pengene stammer fra kriminell virksomhet mv. Derfor er det ressurssparende å pålegge folk en plikt til å rapportere. Anonymkode: fcf16...d71 5
nirvania Skrevet 10. desember 2018 #7 Skrevet 10. desember 2018 33 minutter siden, AnonymBruker said: Man må ikke skatte av pengene. Årsaken til at større gaver skal innrapporteres, er at det forklarer store hopp i en persons formue. Om noens formue øker kraftig fra et år til et annet uten at lønnsinntekten "matcher", må dette undersøkes nærmere av skattemyndighetene for å utelukke at pengene stammer fra kriminell virksomhet mv. Derfor er det ressurssparende å pålegge folk en plikt til å rapportere. Anonymkode: fcf16...d71 Ahh okei, da gir det litt mening. Men må man skatte av det? Isåfall; teit.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #8 Skrevet 10. desember 2018 3 timer siden, nirvania skrev: Ahh okei, da gir det litt mening. Men må man skatte av det? Isåfall; teit. I utgangspunktet nei. Unntaket er der man overstiger grensene for formuesskatt, men dette er ikke skatt på gaven i ordets rette forstand. Anonymkode: fcf16...d71 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå